تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰

ساختار کوره آزمایشگاهی چگونه است؟

کوره آزمایشگاهی (laboratory Furnace) یکی از ابزار‌های حرارتی پرکاربرد آزمایشگاه‌های علمی و صنایع تولیدی محسوب می‌شود. اصولا مواد به کار رفته برای ساخت این دستگاه عایق حرارتی و از جنس نسوز هستند تا بتوانند درجه حرارت بالا را تحمل کنند. از انواع کوره می‌توان به کوره الکتریکی، کوره خاکسترساز، کوره تیوبی، کوره خلا و ... اشاره کرد که هرکدام ویژگی‌ها و محدوده دمایی خاص خود را دارند.

ساختار کوره آزمایشگاهی چگونه است؟

رویداد۲۴ کوره آزمایشگاهی (laboratory Furnace) یکی از ابزارهای حرارتی پرکاربرد آزمایشگاه‌های علمی و صنایع تولیدی محسوب می‌شود. اصولا مواد به کار رفته برای ساخت این دستگاه عایق حرارتی و از جنس نسوز هستند تا بتوانند درجه حرارت بالا را تحمل کنند. از انواع کوره می‌توان به کوره الکتریکی، کوره خاکسترساز، کوره تیوبی، کوره خلا و غیره اشاره کرد که هرکدام ویژگی‌ها و محدوده دمایی خاص خود را دارند.

عمدتا متخصصان آزمایشگاهی از حرارت بالای این دستگاه برای خشک کردن، پختن یا ذوب کردن نمونه استفاده می‌کنند. توصیه می‌شود که هنگام خرید کوره به امکانات آن برای تنظیم دمای داخلی توجه ویژه‌ای شود. اغلب دارای پردازنده PID یا ترموستات برای تنظیم و حفظ دمای مورد نظر هستند. این مسئله روی قیمت دستگاه و میزان امنیت آن تاثیر زیادی دارد.

قابل ذکر است که حجم یا ظرفیت داخلی کوره باید متناسب با حجم همیشگی برای نمونه مورد نظر باشد. ازآنجایی‌که تامین حرارت بالا کمی زمان‌بر است و نیاز به مصرف انرژی برق یا سوخت زیادی دارد، در حالت ایده‌آل باید بتوان هر بار چندین نمونه در کوره جای داد. پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید کوره برای آزمایشگاه خود به نکات ذکر شده توجه کنید. در این مطلب قصد داریم توضیحاتی در مورد ساختار و کاربردهای این دستگاه ارائه دهیم و دعوت میکنیم جهت دریافت مشاوره رایگان و مشاهده انواع کوره آزمایشگاهی خارجی و ایرانی به سایت شرکت آرکا راد تجارت مراجعه نموده و یا با شماره 02144032040 تماس حاصل نمایید ،
 کارشناسان ما مناسب ترین ، با کیفیت ترین و رقابتی ترین قیمت را تقدیم شما خواهند نمود.

عملکرد انواع کوره آزمایشگاهی

مانند دیگر ابزارهای حرارتی آزمایشگاه، کوره‎‌های آزمایشگاهی از منبع گرما برای کاربردهای زیر استفاده می‌کنند:

  • استریل کردن نمونه
  • پخت نمونه مانند پلی‌ایمید
  • خشک کردن برای حذف رطوبت از نمونه
  • سوزاندن نمونه
  • ذوب کردن نمونه
  • بازپخت برای بهبود شکل‌پذیری و انعطاف‌ در انواع نمونه‌ فلزی
  • حذف حلال و تبخیر نمونه
  • عمل‌آوری پلیمر برای تغییر شیمیایی یا فیزیکی نمونه
  • انجام تست شوک‌پذیری حرارتی نمونه
  • انجام تست‌های متالوژی نمونه

در انواع کوره اجزای مشعل یا المنت‌های قوی (در اطراف و سقف دستگاه) به‌عنوان منبع گرما، مبدل حرارتی، دریچه، هواکش و دمنده هوا یافت می‌شوند. پس از تولید گرما توسط منبع، هواکش و دمنده هوا برای انتقال همرفتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتقال همرفتی حرارت فرآیندی است که معمولا به وسیله گرانش یا همرفت مکانیکی عمل می‌کند.

کوره‌های آزمایشگاهی مجهز به همرفت مکانیکی، در محفظه خود دارای دمنده‌ها و بافل‌ها هستند که به گرم شدن سریع‌تر و یکنواخت شدن دمای محفظه کمک زیادی می‌کنند. به همین دلیل، امروزه محبوبیت زیادی میان متصدیان آزمایشگاه‌های علمی پیدا کرده‌اند.

خصوصیات انواع کوره آزمایشگاهی

ساختار کوره آزمایشگاهی چگونه است؟

امکان ندارند که در آزمایشگاه‌های صنایع پزشکی، صنایع غذایی و دارویی، متالوژی، صنایع پلیمر، صنایع مواد و شیمی، صنایع نفت و گاز، صنایع ذوب و کالیبراسیون، صنایع قطعه و خودروسازی و صنایع سرامیک؛ یکی از انواع کوره‌های زیر یافت نشوند:

  • کوره الکتریکی
  • کوره مایکروویو
  • کوره خاکسترساز
  • کوره تیوبی یا لوله‌ای
  • کوره محفظه‌ای
  • کوره آسانسوری
  • کوره خلا
  • کوره حمام نمک
  • کوره با گردش بالای هوا گرم

جالب است بدانید که یک کوره الکتریکی (مافل) با توان 3.5 کیلو واتی، قابلیت آن را دارد که به کمک المنت‌های خود محدوده دمایی بین ۱۱۰۰ تا 1500 درجه سانتی‌گراد ایجاد کند. به همین دلیل، برای پختن، ذوب کردن، سوزاندن یا خاکستر کردن مواد فلزی و سرامیکی به منظور ساخت اشیا عالی است.

ساختار کوره آزمایشگاهی چگونه است؟

اگرچه محفظه خارجی کوره‌ آزمایشگاهی از ورق روغنی با پوشش رنگ الکترواستاتیک ساخته می‌شود، اما محفظه داخلی آن‌ها از جنس آجر، سیمان یا پنبه نسوز است تا در مقابل دماهای بالاتر از 500 درجه سانتی‌گراد دوام بیاورد.

جالب است بدانید که قیمت واقعی کوره‌های آزمایشگاهی وابسته به میزان کیفیت ترموستات، ترمومتر یا دماسنج دیجیتال و تایمر یا زمان‌سنج دیجیتال دستگاه است. در حال حاضر دو مدل 1100 و 1500 درجه در بازار وجود دارد.

مدل 1100 درجه با دقت دمایی در حدود ۱۰± درجه سانتی‌گراد، برای خاکستر کردن نمونه می‌تواند دمایی بین 200 تا 1100 درجه فراهم کند. مدل 1500 درجه با دقت دمایی در حدود ۱۵± درجه سانتی‌گراد، می‌تواند برای ذوب کردن نمونه دمایی بین 200 تا 1450 درجه فراهم کند.

نحوه صحیح کار با کوره آزمایشگاهی

ساختار کوره آزمایشگاهی چگونه است؟

ابتدا کوره باید روی یک میز یا کابینت محکم و مسطح (با فاصله بیش از 10 سانتی‌متر از سطح زمین) نزدیک به یک هواکش قرار گیرد. البته کوره‌های کابینتی و آدمرو که ابعاد بزرگتری دارند به صورت مستقل نصب می‌شوند. حال می‌توانید یک سمت کابل آن را به سوکت و سمت دیگر را به پریز آرت‌دار وصل کنید. عدم اتصال محکم کابل دستگاه به سوکت می‌تواند باعث ذوب شدن سیم، جرقه زدن و حتی آتش‌سوزی شود. پس قبل از زدن دکمه پاور و روشن کردن کوره حتما به این مسئله دقت کنید.

در مرحله بعد، نمونه مورد نظر را درون کوره قرار دهید و محکم درب آن را ببندید تا حرارت تولید شده از دستگاه خارج نشود. هنگام قرار دادن نمونه باید بدانید که هرگز وسایل و ظروف اشتعال‌زا نباید درون محفظه کوره قرار بگیرند.

جالب است بدانید که برای تنظیم دما ابتدا باید به وضعیت ترموستات دستگاه توجه کنید. در واقع پس از خاموش شدن چراغ قرمز بالای ترموستات در بعضی از دستگاه‌ها یا به محض رسیدن دمای دماسنج دستگاه به دمای مورد نظر، می‌توانید به کمک تایمر زمان مورد نیاز برای پختن، ذوب کردن، خاکستر کردن و غیره را به دستگاه بدهید. معمولا دقت نمایشگر اغلب کوره‌های آزمایشگاهی، در رنج دمایی ۲۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد بین ۱۰ تا ۱۵ درجه است.

انواع مدل‌های دستگاه کوره، پس از پایان کار به صورت خودکار عملکرد خود را متوقف می‌کنند. هرگز پس از پایان کار دستگاه سریعا درب آن را باز نکنید، زیرا به دلیل حرارت دمایی بالا احتمال سوختگی پوست وجود دارد!

تفاوت میان کوره با آون آزمایشگاهی

احتمالا این ابهام در ذهن شما شکل گرفته است که با وجود اینکه یک آزمایشگاهی می‌تواند گرمای لازم را برای گرم و خشک کردن نمونه یا استریلیزاسیون شیشه‌آلات آزمایشگاهی یا ظروف فلزی فراهم کند، چه نیازی به وجود انواع کوره است.

اصولا انواع آون آزمایشگاهی می‌توانند نهایتا تا محدوده دمایی ۵۰ تا 300 درجه سانتی‌گراد را برای ما فراهم کنند. به همین دلیل است که از نظر ساختار و کارکرد اختلافات بارزی با کوره‌های آزمایشگاهی دارند. شما از یک آون آزمایشگاهی خیلی نمی‌توانید انتظار سوزاندن و خاکستر کردن، بازپخت و عمل‌آوری نمونه‌های فلزی را داشته باشید!

سخن آخر

بنابراین طبق نکات ذکر شده می‌توان ادعا کرد که خرید انواع کوره کار ساده‌ای نیست و صرفا با مشاهده چند عدد کاتالوگ ممکن نمی‌شود. بلکه نیاز به حضور یک فرد متخصص باتجربه است که با توجه به مسائلی مانند به نوع کاربرد، ظرفیت، ابعاد و میزان بودجه مورد نظر اقدام به خرید این دستگاه گران‌قیمت کند.

در حال حاضر شرکت‌های عرضه‌کننده بسیاری در زمینه فروش تجهیزات آزمایشگاهی فعالیت می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید انواع کوره به مرکزی سر بزنید که  , خدمات پس از فروش عالی داشته باشد و ضمانت اصالت کالا ارائه دهد.

شرکت آرکا راد تجارت ARTECO با سابقه بیش از ده سال تامین کننده انواع کوره آزمایشگاهی خارجی و نیز ساخت ایران با برترین کیفیت و قیمت های رقابتی می باشد که دستگاه های این شرکت شامل یک سال گارانتی و ده سال خدمات پس ار فروش میباشند بنابراین توصیه می نماییم قبل از خرید دستگاه کوره آزمایشگاهی با مشاوران این شرکت با شماره تلفن 02144032040 تماس حاصل فرمایید .

برچسب ها: تبلیغات
نظرات شما
پیشخوان