تاریخ انتشار: ۲۱:۰۴ - ۲۰ آبان ۱۴۰۰

واکنش ایران به بهبود روابط کشور‌های عربی با سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تقویت روابط سوریه و کشور‌های عربی به نفع هر دو طرف خواهد بود، گفت که طبیعی است آمریکا از توسعه روابط دوستانه میان دمشق و کشور‌های عربی ابراز نگرانی کند.

روابط عربستان با سوریهرویداد۲۴ «سعید خطیب زاده»‌ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، امروز (پنجشنبه)،‌ در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «اسپوتنیک» درباره بهبود روابط کشورهای عربی با سوریه اظهار نظر کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این خصوص گفت: «طبیعی است که آمریکا از توسعه روابط دوستانه و منطقه‌ای میان کشورهای عربی و سوریه نگران باشد چراکه این اقدام نه‌تنها بیانگر ترمیم اختلافات کشورهای عربی است بلکه عواقب ناخوشایندی برای واشنگتن از جمله شکست اهداف شرورانه و شکست طرح رژیم صهیونیستی در ایجاد فتنه و به انزوا کشاندن کشورهای عربی یکی پس از دیگری خواهد داشت».

سعید خطیب زاده اضافه کرد: «این شکست با حرکت یکی پس از دیگری کشورهای عربی به سوی سوریه، تشدید خواهد شد».

خطیب زاده در ادامه با تأکید بر اینکه تقویت روابط سوریه و کشورهای عربی به نفع هر دو طرف خواهد بود و حتی کشورهای مذکور بیش از سوریه از این روابط نفع خواهند برد، اظهار داشت که سوریه همواره یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کشورهای عربی منطقه بوده است. احیای حضور سوریه در منطقه منجر به رشد و پویایی این منطقه خواهد شد.

سه‌شنبه هفته جاری، منابع خبری گزارش دادند که «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات پس از گذشت حدود ده سال در صدر هیأتی بلندپایه وارد دمشق شده و با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به سفر وزیر خارجه امارات به سوریه به نارضایتی واشنگتن را از این گام ابراز گرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص گفت: «آمریکا روابط خود با رژیم اسد را عادی سازی یا ارتقا نخواهد بخشید و از انجام این اقدام توسط دیگر کشورها نیز حمایت نمی‌کند» (جزئیات بیشتر).

یک روز پس از انتشار این گزارش، پایگاه‌های متخصص در رصد حرکت هواپیما‌ها خبر دادند که یک هواپیمای بحرینی صبح روز چهارشنبه در فرودگاه بین‌المللی دمشق فرود آمده است.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شدند که رسانه‌ها پیش از این نیز خبر داده بودند که «خالد الحمیدان» رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی در صدر هیأتی بلندپایه وارد دمشق شده و با مقامات ارشد این کشور گفت‌و‌گو کرده است.

از سوی دیگر، «عبدالله دوم» شاه اردن نیز پس از مدت‌ها با رئیس‌جمهور سوریه گفت‌و‌گویی تلفنی داشت و درباره مسائل مختلفی با او رایزنی کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سوریه ، کشورهای عربی
نظرات شما
پیشخوان