تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۰۱ آذر ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

خطر بزرگی که تاسیسات هسته‌ای ایران را تهدید می‌کند

رئیس سابق موساد مدعی شده اسرائیل درگذشته دو بار مانع از توسعه برنامه هسته‌ای شده و این بار هم باید علیه ایران اقدام مشابهی انجام بدهد.

اسرائیل و آمریکا

رویداد۲۴ با نزدیک شدن به موعد از سرگیری مذاکرات هسته ای برای احیای برجام در هشتم آذرماه، اختلافات بر سر نحوه مواجه با ایران پیرامون پرونده فعالیت های هسته ای این کشور نیز تشدید شده است. اسرائیل که حالا از حمایت چند کشور عربی برخوردار است تلاش می کند تا آمریکا را در عهد بایدن با خود همراه کند. در طرف مقابل اما آمریکا تاکنون بارها اعلام کرده که به میز مذاکره متعهد است و می خواهد برجام را از طریق مذاکره احیا کند. این در حالی است که اسرائیل مدام ساز مخالف می زند و خواستار برخورد نظامی با ایران و همراه کردن امریکا با خود است.

یوسی کوهن رئیس سابق موساد، وزیر دفاع اسرائیل بنی گانتز و دیگر مقامات ارشد اسرائیلی روز یکشنبه با چند نفر از مقام‌های آمریکایی در کنفرانسی در شورای امنیت ملی اسرائیل حضور پیدا کردند. رئیس سابق موساد مدعی شده اسرائیل درگذشته دو بار مانع از توسعه برنامه هسته‌ای شده و این بار هم باید علیه ایران اقدام مشابهی انجام بدهد.

رابرت منندز ستاتور آمریکایی و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در این نشست مشترک حضور داشته و درباره مساله هسته‌ای ایران و رابطه آمریکا با ایران با مقامات اسرائیلی گفتگو کرده است.

یوسی کوهن در این کنفرانس مطبوعاتی که از سوی رسانه‌ هاآرتص اسرائیل برگزار شده گفته اسرائیل باید بتواند به تنهایی با برنامه هسته‌ای ایران مقابله کند همان طور که در گذشته با برنامه‌های هسته‌ای سوریه و عراق مقابله کرده.

سال ۹۷ ارتش اسرائیل شماری از اسناد و فیلم‌های بمباران کوره اتمی سوریه توسط جنگنده‌های خود را در دسترس رسانه‌ها قرار داد.

عملیات اُپرا هم که با نام عملیات بابِل نیز شناخته می‌شود، نام عملیاتی نظامی است که در ۱۷ خرداد ۱۳۶۰ خورشیدی برابر با ۷ ژوئن ۱۹۸۱ میلادی و در جریان جنگ ایران و عراق، توسط نیروی هوایی اسرائیل علیه تأسیسات اتمی عراق به نام اوسیراک صورت گرفت.

کوهن گفته به نظر می‌رسد این وضعیت از نظر نظامی پیچیده شده اما اقدام علیه ایران برای اسرائیل غیر ممکن نیست.

یوسی کوهن، رییس سابق موساد، مذاکرات وین برای احیای برجام را «جنب‌وجوشی با هیجانات زیاد» توصیف کرد، اما گفت که مذاکرات شانس کمی برای موفقیت واقعی دارد.

او به هاآرتص گفت تردید دارد که توافقی در مذاکرات وین حاصل شود، چرا که ابراهیم رئیسی نسبت به حسن روحانی دیدگاه «افراطی‌تری» دارد.

بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل گفته در حال حاضر اسرائیل از همیشه امیدوار‌تر است و دلیل این خوشبینی هم روابط نزدیک اسرائیل و کشور‌های عربی منطقه است.

وزیر دفاع اسرائیل اخیرا سفری به رام الله داشته و با محمود عباس رئیس جمهور فلسطین دیدار کرده. مرو میشائیلی وزیر حمل و نقل اسرائیل هم که در این نشست حضور داشته گفته دولت جدید اسرائیل روباط خوبی با دولت بایدن در همه ابعاد دارد و از جو بایدن خواسته از اسرائیل قویا حمایت کند.

مننندز سناتور آمریکایی هم در همین راستا همه اعضای هر دو حزب آمریکا هشدار داده که نباید دست از حمایت از اسرائیل بردارند. او گفته رابطه آمریکا و اسرائیل قوی است و باید قوی بماند حتی اگر برخی تلاش کنند این رابطه را مخدوش کنند.

اختلافات آشکار میان دولت بایدن و اسرائیل پیرامون پرونده هسته‌ای ایران

سایت اکسیوس در گزارشی می‌نویسد که اختلافات میان دولت جو بایدن و دولت اسرائیل پیرامون مذاکرات هسته‌ای با ایران در نشست امنیتی بحرین نمایان شد.

در اختتامیه نشست سالانه امنیتی منامنه، ایال هولاتا مشاور امنیت ملی اسرائیل با برت مک گورگ مشاور ارشد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد.

به نوشته وب سایت آمریکایی، هولاتا و مک گورگ در این نشست تلاش کردند تا در جبهه یکسانی در مقابل پرونده هسته‌ای ایران قرار بگیرند؛ این در حالی است که سخنان مطرح شده در نشست افتتاحیه این اجلاس بیانگر اختلاف نظر در مواضع اسرائیل و آمریکا در مقابل ده‌ها نفر از حاضران از کشور‌های حوزه خلیج فارس و کشور‌های غربی بود.

در این مراسم، مقام اسرائیلی از ضرورت ممانعت از دستیابی ایران به پیشرفت هسته‌ای گفت در حالی که همتای آمریکایی او بر التزام دولت جو بایدن به منع جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی تاکید کرد. در خلال این جلسه، مسئولان آمریکایی و اسرائیلی پیرامون ضرورت تهدید نظامی معتبر که مانع از پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران شود نیز دچار اختلاف نظر شدند.

هولاتا در این نشست ادعا کرد که ایران زمانی تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی را متوقف کرد که جهان قاطعانه در مقابل آن ایستاد. وی افزود: اسرائیل در صورت نیاز از خود در مقابل ایران دفاع می‌کند و ما در حال آماده سازی برای این کار هستیم.

از سوی دیگر، اما مک گورگ گفت که آمریکا بر مذاکرات وین متمرکز است و در صورت شکست این مذاکرات، دولت بایدن گزینه‌های دیگر را بررسی می‌کند. وی ادعا کرد که اقدام نظامی شاید به برنامه هسته‌ای ایران آسیب وارد کند، اما رفتار این کشور را تغییر نمی‌دهد.

مشاور بایدن همچنین تاکید کرد که تصمیم دولت ترامپ در خروج از توافق هستهخ‌ای ایران به این کشور اجازه پیشروی قابل توجهی در برنامه هسته‌ای داد. وی افزود که سیاست فشار حداکثری رئیس جمهور پیشین آمریکا علیه ایران بدون نتیجه شکست خورد.

برچسب ها: خبر مهم
نظرات شما
پیشخوان