تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۰۵ آذر ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

اظهارات مهم باقری درباره مذاکرات وین/ شرط موفقیت مذاکرات اعلام شد

 علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با تأکید بر تداوم سیاست فشار حداکثری از سوی دولت جدید آمریکا گفت، لغو تحریم‌ها شرط موفقیت مذاکرات هسته‌ای پیش‌رو خواهد بود.

مذاکرات احیای برجام در وین

رویداد۲۴ علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه تأکید کرد مذاکرات هسته‌ای در وین در صورتی نتیجه‌بخش خواهد بود که تمام تحریم‌های آمریکا لغو شوند.

باقری در مصاحبه با روزنامه «ایندیپندنت» گفت: «لغو تمام تحریم‌های مربوط به برجام از جمله تحریم‌های اعمال شده ذیل چارچوب کمپین "فشار حداکثری"، شرط لازم برای موفقیت مذاکرات است».

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: «درخواست برای تضمین از طرف دیگر برای عدم خروج از توافق، عدم اعمال تحریم‌های جدید و عدم بازگرداندن یا اعمال مجدد تحریم‌های قبلی با این هدف دنبال می‌شود که این  احتمال خنثی شود که هرج‌ومرج سیاسی در ایالات متحده بر رفتارهای بین‌المللی این کشور تأثیر بگذارد».

باقری همچنین تأکید کرد: «متأسفانه، سیاست شکست‌خورده دنبال کردن کمپین فشار حداکثری که در دولت ترامپ شروع شد، همچنان در دستورکار دولت بایدن است».

او در ادامه گفت: «رئیس جمهور بایدن باید به‌منظور خلاص کردن خود از آنچه ما به‌عنوان سردرگمی سیاسی و دنبال کردن سیاست‌های شکست‌خورده و غیر انسانی دولت ترامپ می‌بینیم، تحریم‌ها را لغو کند».

باقری با اشاره به تحولات منطقه خاطرنشان کرد: «فرار ایالات متحده از افغانستان بار دیگر نشان داد که این کشور شریک قابل اتکایی برای هیچ‌کس نیست. ما در تعامل فشرده و دائم با کشورهای منطقه هستیم».

او با اشاره به لزوم آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران از سوی انگلیس گفت:‌ «اروپایی‌ها باید عدم پیروی از تعهدات برجامی خود را از طریق گام‌هایی عملی برای رفع تحریم‌ها، جبران کنند».

باقری تصریح کرد: «ما موضع‌گیری در قبال دیگر کشورها را بر اساس منافع خود تعیین می‌کنیم و روابط و تعامل آن‌ها با ایالات متحده برای ما اهمیت ندارد. کشوری که در میز مذاکرات کرسی دارد باید قادر باشد سیاست‌های مستقلی را دنبال کند وگرنه چه لزومی دارد بر سر این میز حاضر شود؟»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.


بیشتر بخوانید: ایده توافق موقت میان ایران و آمریکا چقدر امکان پذیر است؟


علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پای بندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

علی باقری اخیراً و در آستانه دور جدید مذاکرات در سفر به چند کشور اروپایی به فرانسه و آلمان و انگلیس رفت. معاون سیاسی وزیر امور خارجه در گفتگویی در پاریس با بیان این‌که «ما مذاکرات هسته‌ای نداریم»، درباره مذاکرات هشتم آذر در وین گفت: «موضوع اصلی پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های غیرقانونی این کشور است».

در همین راستا، «محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دایم ایران در سازمان های بین المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) طی سخنانی در نشست مجازی شورای حکام آژانس با موضوع راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (۲۰۱۵) طی سخنانی گفت: «در نشست های قبلی شورای حکام، هیأت من به تفصیل علل و دلایل وضعیتی که اکنون در رابطه با برجام با آن مواجه هستیم را توضیح داده است. ما معتقدیم که این از نظر روش شناختی، نادرست و از نظر منطقی، بی تدبیرانه است که زمانی که کماکان همان دلایل و علل وجود دارد، انتظار نتیجه یا اثر متفاوتی داشته باشیم».

  غائبی افزود: «ما معتقدیم که از سرگیری مذاکرات برجام که قرار است در ۲۹ نوامبر در وین برگزار ‌شود، فرصت منحصر به فردی را برای سایر شرکت‌کنندگان برجام و ایالات متحده فراهم می‌کند تا نیت واقعی خود برای بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان از طریق حذف تمامی تحریم های غیر انسانی و غیر قانونی، به شیوه ای موثر را ثابت کنند».

علاوه برا این، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» اتریش با اشاره به جلسه امروز (پنجشنبه) شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تمامی اعضا بر ضرورت احیای برجام تأکید کردند.

وی در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، در خصوص جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: «شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بررسی راستی‌آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را به پایان رساند».

اولیانوف سپس در خصوص محور جلسه شورای حکام ادامه داد: «عملاً تمامی سخنرانان بر ضرورت احیای برجام تأکید کردند و برای مذاکرات وین که قرار است دوشنبه آینده (۲۹ نوامبر، هشتم آذر ماه) از سرگرفته شود، آرزوی موفقیت کردند».

جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز گذشته (چهارشنبه  سوم آذر ماه) آغاز شد و به مدت سه روز تا روز جمعه این هفته ادامه دارد.

پیش از جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه (اول آذر ماه) وارد تهران شد و با «محمد اسلامی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی پس از بازگشت از ایران در کنفرانس خبری وین تأکید کرد که گرچه مذاکرات با مقام‌های ایرانی سازنده بوده اما بدون نتیجه باقی مانده است.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
2
1
مطمئن باشید اگر در این مذاکرات همه جوانب را در نظر نگیرید حتی اگر امریکا وغرب تحریم ها را بر دارند مجدد اژانس را بجان ما خواهند انداخت وبعد از اینکه امریکا به برجام برگشت با ابزارهای دیگر مجدد مزاحمت های برایمان درست خواهد کرد اکنون دست برتر در اختیار ایران است هر گونه خطا در مذاکرات این دست برتر را از ما خواهد گرفت
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
فعلا ما باخته ایم، شرط هم می ذاریم؟
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
0
0
اون بالا نشسته اید و زندگی تان در رفاه کامل است، واستون هم مهم نیست طبقه فرودست چه زجری میکشد از تحریم ها.
نظرات شما
پیشخوان