تاریخ انتشار: ۲۱:۴۶ - ۱۱ آذر ۱۴۰۰

گروسی: ایران باید به بازرسان آژانس دسترسی بی‌قید و شرط بدهد

مدیر کل آژانس گفت: «ایران این میزان بلندپروازی را به دلیل تمام فعالیت‌های هسته‌ای که انجام داده دارا است، اما آن‌ها باید به بازرسان من دسترسی بی‌قید و شرط بدهند. اگر این کار را انجام ندهند به مشکل برخواهیم خورد.»

مذاکرات برجامیرویداد۲۴ مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با پایگاه فرانس‌۲۴ مدعی شد که ایران بایستی به بازرسان این نهاد بین‌المللی «دسترسی بی‌قید و شرط» اعطا کند.

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با فرانس‌۲۴ گفت که ایران باید به بازرسان این نهاد بین‌المللی «دسترسی بی‌قید و شرط» بدهد و اگر این کار را انجام ندهد «مشکل ایجاد خواهد شد».

گروسی در مصاحبه با فرانس‌۲۴ گفت: «آژانس اتمی گزارشی در وین منتشر کرد که تأیید می‌کرد ایران ظرفیت تولید [اورانیوم غنی‌شده] خود در این تأسیسات به خصوص یعنی مرکز غنی‌سازی فردو را افزایش داده است. این اقدام به آنها امکان می‌دهد با سرعت بیشتری غنی‌سازی کنند و حجم مواد غنی‌شده‌شان را به طرز قابل توجهی افزایش دهند.»

مدیر کل آژانس گفت: «ایران این میزان بلندپروازی را به دلیل تمام فعالیت‌های هسته‌ای که انجام داده دارا است، اما آنها باید به بازرسان من دسترسی بی‌قید و شرط بدهند. اگر این کار را انجام ندهند به مشکل برخواهیم خورد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در گزارشی مدعی شده بود ایران استفاده از زنجیره‌ای از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 به منظور غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در سایت فردو را آغاز کرده است.

آژانس اتمی در این گزارش تصریح کرده است: «ایران فرایند تزریق گاز UF6 غنی‌شده به ایزوتوپ ۲۳۵ اورانیوم با غنای ۵ درصد به زنجیره‌ای متشکل از ۱۶۶ سانتریفیوژ IR-6 به منظور تولید UF6 غنی‌شده به اورانیوم ۲۳۵ بیست درصدی را آغاز کرده است.»


بیشتر بخوانید: مذاکرات هیات‌های کارشناسی ایران، روسیه و چین در وین


محمدرضا غائبی سرپرست و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ساعاتی بعدتر گفت که گزارش آژانس سند فنی معمول است.

او گفت: «گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته ای کشورمان یک گزارش فنی معمول به روز رسانی در خصوص اقدامات انجام شده ای است که ایران بر اساس رویه معمول به اطلاع آژانس رسانده است.آژانس ضمن انجام راستی آزمایی منظم خود در خصوص آنها به اعضای خود اطلاع رسانی کرده است.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رافائل گروسی ، برجام
نظرات شما
پیشخوان