تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۱۳ آذر ۱۴۰۰

امارات قرارداد خرید ۸۰ فروند جنگنده را با فرانسه امضا کرد

طبق بیانیه کاخ ریاست جمهوری فرانسه، ماکرون که با هدف افزایش همکاری‌های اقتصادی-نظامی به کشور‌های حاشیه خلیج فارس سفر کرده در توقف اول خود در دبی، قرارداد فروش ۸۰ فروند جنگنده رافال و ۱۲ فروند بالگرد کاراکال را با مقامات اماراتی امضاء کرد.

امارات قرارداد خرید ۸۰ فروند جنگنده رافال را با فرانسه امضا کرد

رویداد۲۴ یورونیوز نوشت: کاخ الیزه روز جمعه، سوم دسامبر از توافق امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با مقامات امارات برای فروش تجهیزات نظامی خبر داد. طبق بیانیه کاخ ریاست جمهوری فرانسه، ماکرون که با هدف افزایش همکاری‌های اقتصادی-نظامی به کشور‌های حاشیه خلیج فارس سفر کرده در توقف اول خود در دبی، قرارداد فروش ۸۰ فروند جنگنده رافال و ۱۲ فروند بالگرد کاراکال را با مقامات اماراتی امضاء کرد.

عقد این قرارداد، کمتر از یک ماه مانده تا ریاست دوره‌ای فرانسه در اتحادیه اروپا و پس از شوکی که استرالیا با لغو قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری خرید زیردریایی به صنعت نظامی دفاعی فرانسه وارد کرد برای پاریس از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس‌جمهوری فرانسه در همین باره گفت که این قرارداد نشان می‌دهد که ابوظبی فرانسه را «شریکی مستحکم و قابل اتکا» می‌داند که به وعده‌هایش عمل می‌کند. وی از «همکاری فعالانه فرانسه در مبارزه با تروریسم» و «مواضع روشن» پاریس به عنوان عواملی یاد کرد که منجر به نزدیکی با امارات عربی متحده شده است.

امانوئل ماکرون که سعی دارد با استفاده از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود به جنگ رقبای خود در انتخابات آتی ریاست جمهوری برود ضمن تبریک امضای این قرارداد، از افزایش همکاری‌های استراتژیک بین دو کشور استقبال کرد.

امارات عربی متحده پنجمین مشتری تجهیزات نظامی فرانسه طی ده سال گذشته بوده و در این مدت بیش از ۴.۷ میلیارد یورو از پاریس خرید تسلیحاتی کرده است.

رئیس جمهوری فرانسه قرار است در ادامه سفر خود به کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس با مقامات قطر و عربستان سعودی نیز دیدار و گفتگو کند.

امانوئل ماکرون در غیاب بریتانیا، که دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست، سعی دارد نقش پررنگ‌تری در خاورمیانه و به ویژه در منطقه نفت خیز خلیج فارس ایفا کند. فرانسه از اول ژانویه سال ۲۰۲۲ ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را هم برعهده می‌گیرد و توسعه روابط با کشور‌های ثروتمند این حوزه می‌تواند موجب توقویت سیاست خارجی این کشور شود.

سیلویا کلمبو، یکی از کارشناسان روابط اتحادیه اروپا و کشور‌های خلیج فارس معتقد است که اولویت فرانسه منافع اقتصادی است و «این تجارت و اقتصاد است که تعیین می‌کند امانوئل ماکرون به چه کشوری برود و با چه مقامی دیدار کند.»


بیشتر بخوانید: راهبرد جدید امارات در منطقه چیست؟


علیرغم انتقادات سازمان‌های غیر دولتی و برخی نماینده‌های پارلمان اروپا از کارنامه حقوق بشری این کشورها، پاریس روابط پرمنفعت اقتصادی خود را با آن‌ها تداوم بخشیده است. روابط شخصی حسنه امانوئل ماکرون با محمد بن زاید آل نهیان و محمد بن سلمان هم او را تبدیل به میهمانی «عزیز» در این سفر کرده است.

روابط امانوئل ماکرون با مقامات اماراتی همواره گرم بوده است. او تنها پس از انتخاب ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۷ برای افتتاح موزه لوور شعبه ابوظبی به امارات رفت و در سپتامبر گذشته هم در «فونتنبلو» میزبان ولیعهد امارات بود؛ کاخی پرشکوه که اماراتی‌ها برای بازسازی آن بیش از ۱۰ میلیون یورو کمک کرده‌اند.

مواضع سیاسی پاریس و ابوظبی هم طی سالیان اخیر بویژه در مورد جایگاه احزاب اسلامی در خاورمیانه و یا تحولات لیبی همگرایی و قرابت زیادی داشته است.

هدف امانوئل ماکرون در این سفر همچنین تلاش برای برقراری ثبات در منطقه و تنش زادیی در خلیج فارس اعلام شده و پیش بینی می‌شود که با رهبران این سه کشور در مورد آینده برجام، فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نیز نگرانی‌های موجود در مورد فعالیت‌های منطقه‌ای تهران به ویژه در عراق، لبنان و سوریه نیز بحث و رایزنی شود.

درخواست عفو بین الملل از فرانسه در آستانه سفر ماکرون

دفتر سازمان عفو بین الملل در پاریس روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به سفر پیش روی امانوئل ماکرون یادآوری کرده بود که امضای این قرارداد‌ها و گسترش همکاری‌های استراتژیک نباید به بهای زیرپا گذاشتن حقوق بنیادین بشر باشد. عفو بین الملل در ادامه از فرانسه خواسته بود تا برای لغو مجازات اعدام در امارات، قطر و عربستان سعوی و همچنین آزادی زندانیان عقیدتی در این کشور‌ها تلاش کند و از نفوذ خود برای مجاب کردن رهبران این سه کشور در احترام گذاشتن به حقوق بشر و بویژه حقوق زنان استفاده کند.

این سازمان حقوق بشری در ادامه با توجه به انتقادات مطرح از قطر در مورد نحوه ساماندهی میزبانی جام جهانی فوتبال خواستار احترام این کشور به حقوق کارگران مهاجر از پاریس خواسته بود تا فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات عربی متحده را متوقف کند.

سسیل کودریو، مدیر عفو بین الملل در فرانسه در بخش دیگری از بیانیه این سازمان که روز پنجشنبه منتشر شد، از فرانسه خواسته تا از شرکای سعودی خود بخواهد سرکوب و مجازات فعالان حقوق بشر، نویسندگان، هنرمندان و ناراضیان را متوقف کند و از اعدام ده‌ها نفر در سال به بهانه مبارزه با تروریسم دست بردارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان