تاریخ انتشار: ۲۱:۰۵ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰

جانباز شدن ۴۰۰ پرستار در نبرد با کرونا

زارعیان گفت: ما پیگیری‌های بسیاری کردیم. رسما رئیس سازمان برنامه و بودجه نامه نوشته‌اند که بودجه نداریم، نمی‌توانیم استخدام کنم برای تعرفه‌گذاری خدمات و فوق العاده خاص پول بدهیم. وزارت بهداشت گفته است تا زمانی که سازمان برنامه و بودجه کاری نکند ما نیز نمی‌توانیم کاری کنیم، زیرا ما هم پول نداریم و باید سازمان برنامه و بودجه پولمان را بدهد و این سازمان هم پول ما را نمی‌دهد.

کادر درمانرویداد۲۴ رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران نسبت به ارائه خدمات بی‌کیفیت به بیماران در بیمارستان‌های دولتی به دلیل کمبود پرستار هشدار داد.

«آرمین زارعیان» رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران در ارتباط با مطالبات پرستاران در آستانه روز پرستار به خبرنگار ایلنا گفت: مهمترین مطالبات ما همان‌هایی است که مقام معظم رهبری هم سال گذشته آن را مطرح کردند؛ یعنی تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، استخدام پرستاران، اجرای فوق العاده خاص برای کادر پرستاری و مراقبتی که به رغم وعده و وعید‌های دولت قبلی و فعلی هیچ کدام از آن‌ها هنوز تحقق پیدا نکرده است. در واقع هیچکدام از وعده‌ها محقق نشده و بعید هم می‌دانم که برسیم.

او افزود: مسئولان وزارت بهداشت اراده و توانایی برای انجام این کار ندارند؛ بنابراین نه فوق‌العاده خاصی محقق خواهد شد و نه تبدیل قراردادی‌ها به استخدام رسمی اتفاق خواهد افتاد و نه پرستاران طرحی به استخدام قراردادی تبدیل می‌شوند و نه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرایی می‌شود.

زارعیان گفت: ما پیگیری‌های بسیاری کردیم. رسما رئیس سازمان برنامه و بودجه نامه نوشته‌اند که بودجه نداریم، نمی‌توانیم استخدام کنم برای تعرفه‌گذاری خدمات و فوق العاده خاص پول بدهیم. وزارت بهداشت گفته است تا زمانی که سازمان برنامه و بودجه کاری نکند ما نیز نمی‌توانیم کاری کنیم، زیرا ما هم پول نداریم و باید سازمان برنامه و بودجه پولمان را بدهد و این سازمان هم پول ما را نمی‌دهد.

او افزود: بنابراین وقتی پول نیست ماجرا تمام است و اتفاقی رخ نخواهد داد. در آستانه هفته پرستار حتی وعده‌ای هم در این زمینه ندادند و امسال رسما گفتند نمی‌توانیم کاری کنیم.

زارعیان گفت: البته مجلس وعده می‌دهد و می‌گویند پیگیری می‌کنیم، اما در کمیسیون تلفیق و بهداشت و درمان به این دلیل که تعارض منافع وجود دارد هیچ چیز به نفع گروه پرستاری و مراقبتی تصویب نمی‌شود.

او افزود: در بودجه ۱۴۰۱ هیچ اعتباری دیده نشده است و در نتیجه اتفاق جدیدی هم برای پرستاران رخ نمی‌دهد. پرستاران هم دلشان را به اتفاقاتی که می‌خواهد بیافتد خوش نکنند. بحث این بود که تعرفه‌گذاری خدمات، فوق العاده خاص و استخدام نیرو‌های طرحی از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیگیری شود، اما هیچ کدام از این‌ها انجام نشد.


بیشتر بخوانید: هشدار؛ کرونای ۱۸۰ دانش آموز در یک شهر مثبت شد


او در ارتباط با صدماتی که به پرستاران در دوران کرونا وارد شد، گفت: ما در حدود ۱۵۰ شهید داشتیم و نزدیک به ۴ تا ۵ هزار نفر نیز به کرونا مبتلا و خانواده‌هایشان درگیر شدند. نزدیک به ۴۰۰ نفر از پرستاران جانباز شده‌اند و ریه‌شان به قدری درگیر شده است که باید در خانه بستری باشند. جانفشانی‌ها و ایثارگری‌های بسیاری کردند و خودشان و خانواده‌هایشان درگیر شدند. وقتی درگیر می‌شوند بار کاری‌شان بر روی همکاران دیگر می‌افتد. در تمام این مدت که ما ۵ پیک کرونا را گذرانده‌ایم یک لحظه پا به عقب نگذاشتند و کماکان نیز به خاطر مردم این کار را انجام می‌دهند. آن‌ها عهدی که بستند با مردم‌شان است. به خاطر قسمی که خورده‌اند کارشان را انجام می‌دهند.

زارعیان گفت: مسئولان فقط میزان فوق العاده ویژه پرستاران را افزایش دادند و در ارتباط با مابقی مسائل هیچ اقدامی انجام نشده است و فقط وعده دادند. این در حالی است که مقام معظم رهبری در روز پرستار بیان کردند که استخدام و تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری باید صورت بگیرد.

او در ارتباط با وضعیت پرستارانی که به صورت رسمی جذب شده‌اند، گفت: نیمی از پرستارانی که در حال حاضر کار می‌کنند شرکتی، قراردادی و یا طرحی هستند و در بهترین حالت تنها ۵۰ درصد استخدامی و پیمانی هستند.

زارعیان با بیان اینکه وضعیت کمبود پرستار در کشور فجیع است، گفت: استاندارد تعداد پرستار به تخت در جهان دو است. ما هشت دهم هستیم و هنوز به یک هم نرسیده ایم. در کشور‌های حوزه خلیج فارس استاندارد تعداد پرستار نزدیک به ۱.۹ است. بدترین وضع را داریم و جزء ۱۰ کشور آخر جهان در نسبت پرستار به تخت‌های بیمارستانی هستیم.

او افزود: قطعا معلوم است که وقتی مریضی به بیمارستان می‌رود و پرستار قرار است ۳۰ بیمار را مدیریت کند، شرایط چگونه است. معلوم است که مراقبت خوبی نمی‌شود و آمار مرگ و میر بیمارستانی و خطا و قصور بالا می‌رود، مردم از خدمات بی‌کیفیت برخوردار می‌شوند. به بیمارستان‌ها بروید و ببینید وضعیت مردم چگونه است. همه تبعات این اتفاق گریبانگیر مردم می‌شود، زیرا فردی که مریض است و به بیمارستان می‌رود انتظار دارد خدمات پرستاری مناسبی بگیرد، اما وقتی نیست و کمبود است، نمی‌گیرد و منزلت و کرامت بیمار حفظ نمی‌شود. آن‌ها را در راهرو‌ها می‌خوابانند و فرصت نمی‌کنند به آن‌ها رسیدگی کنند.

زارعیان ادامه داد: پرستار بعضا خسته است و گاهی بدرفتاری می‌کند، زیرا تحت فشار است. پرستاری مانند این نیست که کارمندان پشت میز نشسته باشند، ۲۴ ساعته تحت استرس هستند و پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور در تمام دنیاست. معلوم است وقتی تعداد پرستاران کم باشد، در نهایت فقط مردم آسیب می‌بینند. کسانی که پول دارند بیمارستان‌های خصوصی می‌روند و خدمات خوب دریافت می‌کنند و کسانی که وضعیت مالی مناسبی ندارند در بیمارستان‌های دولتی سردرگم می‌شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان