تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۱۶ آذر ۱۴۰۰

مصرف ویتامین دی التهاب ریه ناشی از کرونا را کاهش می‌دهد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، شکل خاصی از ویتامین دی که بدون نسخه (OTC) به فروش نمی‌رسد، می‌تواند با التهاب ریه ناشی از سلول‌های ایمنی مبارزه کند.

مصرف ویتامین دی التهاب ریه ناشی از کرونا را کاهش می‌دهد

رویداد۲۴ به گزارش پایگاه اینترنتی پاکستان آبزرور، تحقیقات نشان می‌دهد ویتامین دی یک مکانیسم «خاموش کننده» برای التهاب دارد که می‌تواند برای کاهش التهاب در کووید-۱۹ شدید مؤثر باشد.

با این حال، قبل از استفاده از ویتامین دی برای درمان کووید-۱۹ یا سایر بیماری‌های تنفسی، به آزمایش‌های بالینی نیاز است. محققان همچنین نسبت به مصرف بیش از مقدار توصیه شده ویتامین دی برای جلوگیری از عفونت کووید-۱۹ هشدار می‌دهند.

محققان با آشکار کردن نحوه عملکرد این ویتامین برای کاهش التهاب بیش از حد ناشی از سلول‌های ایمنی، در حال به اشتراک گذاشتن شناختی در مورد چگونگی کمک ویتامین دی به کاهش التهاب در موارد شدید کووید-۱۹ هستند.

این مطالعه جدید که به مشارکت توسط محققان دانشگاه پردو آمریکا و مؤسسه ملی بهداشت (NIH) انگلیس انجام شده است، نشان می‌دهد چگونه یک متابولیت فعال ویتامین دی - نه نوعی که بدون نسخه پزشک به فروش می‌رسد - در «تسکین» التهاب در بدن هنگام بروز عفونت‌هایی مانند کووید-۱۹ نقش دارد.

دکتر «بهداد افضلی»، رییس بخش تنظیم ایمنی مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی، دکتر «مجید کاظمیان»، استادیار بیوشیمی و علوم رایانه در دانشگاه پردو و نویسندگان اصلی این مقاله می‌گویند: از آنجایی که التهاب در موارد شدید کووید-۱۹ یک دلیل مهم برای عوارض و مرگ و میر است، تصمیم گرفتیم نگاهی دقیق‌تر به سلول‌های ریه بیماران کووید-۱۹ داشته باشیم.

محققان در بخشی از این مطالعه سلول‌های فردی ریه هشت فرد مبتلا به کووید-۱۹ را تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها دریافتند که در این سلول‌ها، بخشی از پاسخ ایمنی به SARS-CoV-۲ - ویروسی که باعث ابتلا به کووید-۱۹ می‌شود، در حال افزایش بیش از حد و تشدید التهاب در ریه‌ها است.

پس از تجویز ویتامین دی در آزمایش‌های در لوله آزمایش، آن‌ها کاهش التهاب سلول‌های ریه را مشاهده کردند. سپس بیشتر به این موضوع پرداختند که چگونه ویتامین به این هدف دست یافته است.

محققان متوجه شدند که ویتامین دی این کار را با روی آوردن به سلول‌های کمکی تی که همچنین به عنوان سلول‌های CD ۴ + شناخته می‌شوند، انجام داد. سلول‌های کمکی تی نوعی سلول ایمنی هستند که سلول‌های تی "قاتل" و سایر گلبول‌های سفید خون را برای ایجاد یک واکنش ایمنی تحریک می‌کنند. سلول‌های تی نقش مهمی در موارد شدید و خطرناک کووید-۱۹ دارند و به ایجاد پدیده‌ای اغلب کشنده به نام ذخیره سیتوکین منجر می‌شوند.

منبع: ایرنا زندگی

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان