تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۰۱ دی ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

واکنش اصولگرایان به دلایل رد صلاحیت لاریجانی / مردد میان یک انتخاب

نامه رد صلاحیت علی لاریجانی بیش از همه اصولگرایان را در موضع دشواری قرار داد؛ آنها یا باید از نیروی نزدیک به خود حمایت می‌کردند تا او را از دست ندهند و در مقابل ورای نگهبان قرار می‌گرفتند یا باید از آیت الله جنتی و شوای نگهبان حمایت می‌کردند که انتشار چنین نامه‌هایی از این به بعد باب نشود و وضع موجود تغییری نکند. آنها در روز اول سکوت کردند اما با افزایش بازتاب نامه بالاخره واکنش نشان دادند. در این گزارش واکنش اصولگرایان به انتشار نامه رد صلاحیت لاریجانی بررسی شده است.

نامه لاریجانی به شورای نگهبان

رویداد۲۴ وقتی نامه شورای نگهبان و پاسخ علی لاریجانی به آن منتشر شد، ولوله‌ای میان اصولگرایان افتاد. با اینکه رسانه‌های اصولگرا در بیست و چهار ساعت اول سعی کردند با بی‌توجهی به این نامه، آن را بی‌اهمیت جلوه دهند، اما به مرور آنقدر این نامه در رسانه‌های داخلی و خارجی چرخید که آن‌ها در ته صف اظهار نظر کنندگان قرار گرفتند؛ با این حال آنها در اتفاقی جالب تلاش کردند زمین بازی را عوض کنند؛ این یعنی اگر سوال اصلی این بود که چرا دلایل شورای نگهبان برای رد صلاحیت علی لاریجانی وجاهت قانونی ندارد، اما سوال را اینگونه مطرح کردند که چرا نامه محرمانه منتشر شده و چه کسی آن را منتشر کرده است؛ حال آنکه «قید محرمانگی» مربوط به قبل از این این اتفاق بود و حالا به هر دلیلی و از هر منبعی این نامه منتشر شده است و اگر قرار بر پیگیری قانونی منتشر کننده باشد، از طریق قوه قضاییه انجام خواهد شد بنابراین سوال اصلی در حال حاضر از شورای نگهبان این است که نهاد گزارش دهنده کدام نهاد امنیتی بوده و چگونه گزارشی این‌چنینی به دست آنها رسیده که حتی خودشان نمی‌توانند درباره آن اظهار نظر کنند و از آن دفاع کنند. به هر طریق این از کارهایی بود که بخشی از اصولگرایان در این مدت انجام دادند؛ مثلا بسیاری از اصولگرایان نزدیک به جریان جبهه پایداری، با ایجاد پروپاگاندا، لاریجانی را متهم کرده‌اند که اسناد محرمانه نظام را منتشر کرده است. مثل پویان حسین پور که می‌نویسد «نامه‌ای که شورای نگهبان به لاریجانی داده، طبقه‌بندی محرمانه داشت و او ترجیح داد به جای خودش، یک خبرنگار فراری مقیم فنلاند آن را منتشر کند! واقعا امیدوارم و دعا می‌کنم که جناب لاریجانی در طول سال‌های ریاست مجلس، با سایر اسناد محرمانه نظام چنین نکرده باشد!»

البته وحید اشتری پاسخ او را داده و مدعی است اینها در فضای دیگری به سر می‌برند: «۱- می‌پرسند نامه محرمانه شورای نگهبان چرا منتشر شد؟ ۲- ولی نمی‌پرسند چرا شورا برای ترس از آبروریزی روی نامه ردصلاحیت نامزد‌ها مهر محرمانه می‌زند تا حتی خودشان هم نتوانند منتشر کنند؟ برای جابجا کردن این سوالات در ذهن بچه حزب اللهی‌ها سال‌ها وقت و صد‌ها میلیارد پول هزینه شده است.»

محمدزاده، اکانت توییتری نزدیک به برادران جلیلی هم به صراحت بیشتری لاریجانی را متهم کرده و نوشته نوشته «حالا مشخص شد اطلاعاتی که به روح‌الله زم می‌رسید از کجا بود؟ و اصلاً چرا اینقدر فوری و فوتی محاکمه و اعدام شد؟»

سایت جهان نیوز که مدیر آن، علیرضا زاکانی تلاش دارد خود را چهره‌ای صد در صد منتقد لاریجانی نشان بدهد هم نوشته است خبرنگار مهاجری، اقدام به انتشار نامه محرمانه کرده که ساکن فنلاند است. این به اصطلاح خبرنگار مهاجر گر چه پدرش کارمند نظام بوده، نه رزومۀ قابل توجهی دارد و نه از چنان شهرتی برخوردار است که بتواند شخصاً به چنین سندی دست یابد؛ لذا حتما از طریق رانتی مؤثر چنین دسترسی را بدست آورده و صرفا طبق دستور مافوق عمل کرده است. شواهد نشان می‌دهد همان تیم رسانه‌ای در سایتی معلوم‌الحال که سال‌ها به‌صورت غیررسمی حامی روحانی و لاریجانی بود با دسترسی به نامه و با عنایت به اینکه به لحاظ قانونی انتشار آن به دلیل محرمانه بودن جرم تلقی می‌شده است، نامه را در اختیار خبرنگار مهاجری در فنلاند قرار میدهد تاعواقب این خلاف متوجه فردی بیرون از ایران باشد و بتوانند از موج‌سازی آن در داخل استفاده کنند.»

مالک شریعتی سخنگو و نیروی نزدیک علیرضا زاکانی در مجلس هم نوشته «انتشار نامه محرمانه و (شخصا مفتوح) شورای نگهبان توسط آقای ‎لاریجانی نشانه نگاه خاص ایشان به ‎شفافیت است. پیشنهاد می‌شود اموال خود، همسر و فرزندان در اولین اعلام به قوه قضاییه طبق اصل ۱۴۲ قانون اساسی در جدولی قابل مقایسه با اموال پایان سال‌های مسوولیت سطح اول کشور را نیز منتشر کنند.»

اصولگرایانی که از شورای نگهبان پاسخ خواستند

البته این تمام اصولگرایان نبودند که خواستار پیگیری لاریجانی به خاطر انتشار نامه بودند. برخی آنها که در حال حاضر پرچمدار جریان هستند، از لاریجانی حمایت کرده‌اند. اما ناباورانه‌ترین حمایت، توسط عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان نزدیک به سپاه بود که نوشته «‏حقوقدان نیستم اما اگر نامه شورای نگهبان به ‎لاربجانی اصالت داشته باشد: اکثر بند‌ها شامل حال رییس جمهور قبلی هم می‌شود. برخی بند‌ها مورد اعتراض رهبر معظم انقلاب هم بود. در باره بند هفتم نقش شورای محترم نگهبان در تایید عناصر محوری وضع موصوف (در دور دوم) کمتر از لاریجانی نیست.»

کبری آسوپار نویسنده روزنامه جوان هم نوشته «انتشار سندِ دارای مهر محرمانه، منع قانونی دارد؛ اما چرا شورای نگهبان بر نامه دلایل ردصلاحیت که به کاندیدا می‌دهد، مهر محرمانه می‌زند؟ شورا فقط مکلف است دلایل را علنی نکند، نه اینکه خود کاندیدا را هم از علنی کردن آن منع کند. تازه اگر بپذیریم که خود کاندیدا آن نامه را منتشر کرده است»

هر دو این چهره‌ها از روزنامه‌نگاران نزدیک به سپاه بودند. با توجه به اینکه این شایعه بسیار مطرح شده بود که شاید نهاد گزارش دهنده به شورای نگهبان، سپاه بوده باشد، حمایت چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به سپاه از لاریجانی هم قابل توجه بود و احتمالا درباره این گزارش باید نتیجه‌گیری دیگری کرد.


بیشتر بخوانید: شورای نگهبان حق داشت با این دلایل، نامه رد صلاحیت لاریجانی را منتشر نمی‌کرد/ مرغ بریان از دلایل شورای نگهبان خنده‌اش می‌گیرد


مجید رفیعی از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به قالیباف البته نقد صریح‌تری به شورای نگهبان کرده و نوشته «شورای محترم نگهبان در پاسخ به علی لاریجانی درباره دلایل رد صلاحیت او نوشته که تلقی ما این است در وضع موجود نقش داشته‌اید. آیا حق داریم از شورای نگهبان بپرسیم چه شخص یا نهادی باید وزن و نقش شما را در وضع موجود بررسی کند؟»

به گزارش رویداد۲۴ از دیگر اصولگرایان عباس سلیمی نمین بود که نوشته «شورای نگهبان یک صفحه نامه برای ایشان نوشته است و این یک صفحه سست و غیر قابل پذیرش است. از نظر بنده باید یک زمانی این ادله شورای نگهبان اصلاح شود و شورای نگهبان در این زمینه به خطای خودش معترف باشد یا همانطور که رهبری گفتند ظلمی صورت گرفته است، این ظلم باید جبران شود.»

فاطمه ریگانی هم نوشته «مسألهٔ شخصِ علی‌ لاریجانی نیست. بحث بر سر رویهٔ غلط و غیرشفاف است. وقتی شورایی که خودش را نگهبان قانون اساسی می‌داند این چنین فراقانونی و سلیقه‌ای دست به حذف می‌زند حرف‌زدن از جمهوریت معنا ندارد.»

واکنش اصولگرایان عدالتخواهان؛ زخم خورده از رد صلاحیت

جریان عدالتخواهان اصولگرا سابقه رد صلاحیت در انتخابات مجس را دارند. (ضمن اینکه بعضی از آن‌ها دلبسته محمود احمدی نژاد هستند که خود در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شده بود) آن‌ها به لاریجانی می‌گویند خودش هم در وضعیت فعلی مقصر است. اشتری از چهره‌های موثر این جریان با انتشار فیلم‌های از علی لاریجانی که درباره شورای نگهبان سخن می‌گوید، به نوعی این کنایه را به او زده که در وضع کنونی امثال لاریجانی مقصر هستند. اشتری جمله‌ای نوشته به زعم او لاریجانی باید می‌گفت: «بنده ۱۲ سال در راس قوه مقننه بودم. می‌توانستم حداقل گام‌هایی برای اصلاح این وضع ساز و کار‌های انتخابات بردارم. ولی مثل همه منتفعین از ساز و کار‌های معیوب، مشغول مجیز گویی از ساختار‌های غیر شفاف و غیر پاسخگو بودم. بدین خاطر از همه مردم علی الخصوص آقای علی لاریجانی طلب حلالیت می‌کنم.»

نگران انتخابات ۱۴۰۴

برخی اصولگرایان اما انتشار چنین نامه‌ای را به انتخابات ۱۴۰۴ گره زده‌اند و معتقدند این نامه لاریجانی را در موقعیت منتقد وضع موجود قرار داده تا در آینده به عنوان اپوزیسیون ابراهیم رئیسی در انتخابات فعالیت کند. روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود به این موضوع پرداخته و رابطه علی لاریجانی را با اصلاح طلبان بررسی کرده است و به لاریجانی هشدار داده این افراد، رفیق نیمه راه هستند و خوشحالی آن‌ها از انتشار این نامه مشکوک است.

کیهان همچنین به اصلاح طلبان هم هشدار داده که لاریجانی گزینه مناسبی برای شما نیست «اما پرسش مهم این است که افراطیون غربگرا و مدعیان دروغین اصلاحات و اعتدال، از پنهان شدن پشت سوژه آقای لاریجانی کدام مقاصد را دنبال می‌کنند؟ آن‌ها همان طیفی هستند که پس از پخش برنامه‌های روشنگرانه‌ای مثل هویت و کنفرانس برلین و... در سیمای جمهوری اسلامی، در مجلس وقت و کف خیابان شعار می‌دادند سیمای لاریجانی، تعطیل باید گردد» لاریجانی ضمنا همان کسی بود که در انتقاد به توافق نامتوازن روحانی با تروئیکای اروپایی در قالب توافقات سعدآباد و پاریس و بروکس (دولت اصلاحات) گفته بود «دُرّ غلطان دادیم و آب نبات گرفتیم»

علی لاریجانی تا امروز علیه رئیسی صحبتی نکرده است و در این نامه هم نامی از رئیس جمهور فعلی نیاورده است. اما تا انتخابات بعدی هم بیش از هزار و یک شب باقی مانده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان