تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۲۶ دی ۱۴۰۰

ایوان مخوف به روایت نقاشان معروف

روز ۱۶ ژانویه ساالگرد تاجگذاری ایوان چهارم روس است. کسی ایوان واسیلیویچ چهارم که برای رسیدن به خواسته‌های خود دست به هر کاری می‌زد. حالا ژانویه ۲۰۲۲ است و بیش از چهار قرن از امپراتوری ایوان مخوف می‌گذرد.

ایوان مخوف

رویداد۲۴ ایوان چهارم یکی از تزاران روسیه بود که در سال ۱۵۳۰ میلادی می‌زیسته است. این امپراتور روسی از فرط ظلم بسیاری که بر مردم روا داشته بود به ایوان مخوف لقب گرفت. او می‌خواست کشورش را از زیر سایه اشغال مغول‌ها که موجب عقب‌ماندگی روسیه شده بود، بیرون آورده و به سطح کشور‌های غربی برساند. وی اما تا زمان مرگش موفق نشد روسیه را به یک کشور پیشرفته تبدیل کند. در تصاویر روز نقاشی‌هایی از ایوان مخوف که توسط هنرمندان مختلف طراحی شده است را ببینید.

ایوان مخوف
تابلوی "تزار ایوان گروزنی" یا "تزار ایوان مخوف" از شاهکارهای بسیار نفیس ایلیا رپین، نقاش نامدار روسیه است که از ۱۸۴۴ تا ۱۹۳۰ می‌زیست. ایوان چهارم واسیلیویچ، تزار پیشین روسیه که لقب "مخوف" را با خود یدک می‌کشد، پسرش ایوان که را در حال احتضار است در آغوش گرفته است؛ پسری که تزار در جنون خویش به دست خود کشته است.
ایوان مخوف
کاخ واسیلی سوم پادشاه روسیه، 25 آگوست 1530 میلادی، شاهد به دنیا آمدن پسری بود که برایش نام ایوان را برگزیدند. او بعدها با عنوان سلطنتی ایوان چهارم بر تخت سلطنت نشست و نقشی مهم در رسیدن سرزمین روسیه به مرزهای امروزی خود ایفا کرد.
ایوان مخوف
پرتره ایوان مخوف، اثر ویکتور واسنتسف – 1897
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان