تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
شکوری راد:

مخالفان مذاکره با آمریکا اغراض سیاسی کاسبکارانه دارند/ باید مانع گربه رقصانی کشور‌های دیگر در احیای برجام شد

یک عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: آن‌هایی که ادعا می‌کنند مذاکره با آمریکا را قبول ندارند و نسبت به این اقدام مجموعه نظام یعنی رهبری و دولت در جریان مذاکرات غیر رسمی در خصوص عراق و افغانستان، تجاهل می‌کنند، اغراض سیاسی کاسبکارانه دارند.

مخالفان مذاکره با آمریکا اغراض سیاسی کاسبکارانه دارند/ باید مانع گربه رقصانی کشور‌های دیگر در احیای برجام شد

رویداد۲۴ علی شکوری راد، در ارزیابی سخنان حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه مبنی بر این که در مسیر احیای «برجام» احتمال مذاکره مستقیم وجود دارد و در پاسخ به این سوال که چه میزان نیاز است در این رابطه منافع ملی در نظر گرفته شده و از سنگ‌اندازی پرهیز شود، گفت: مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا، علاوه بر مورد برجام که رسمی بوده، در گذشته به صورت مکرر در مسائل مربوط به عراق و افغانستان انجام شده است، منتهی این مذاکرات مخفی بوده و به‌صورت رسمى و آشکار نبوده است.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران تاکید کرد: آن‌هایی که ادعا می‌کنند مذاکره با آمریکا را قبول ندارند و نسبت به این اقدام مجموعه نظام یعنی رهبری و دولت در جریان مذاکرات غیر رسمی در خصوص عراق و افغانستان، تجاهل می‌کنند و اغراض سیاسی کاسبکارانه دارند؛ بنابراین این‌که عده‌ای به صورت رسمی مخالفت می‌کنند برای‌شان کارکرد دیپلماتیک مبتنی بر منافع ملی وجود ندارد بلکه به دنبال کارکرد‌های جناحی و تبلیغاتی هستند.

وی یادآور شد: به هنگام امضای برجام رهبری با مذاکره مستقیم با آمریکا موافق بودند و این کار هم صورت گرفت و کمک کرد که توافق برجام به دست بیاید.

شکوری‌راد با بیان این‌که برجام تاثیر شگرفی در جلوگیری از جنگ و تحریم‌ها داشت، اما ترامپ از آن خارج شد و چالش ایجاد کرد، اظهار داشت: زمانی عده‌ای در داخل به همراه ترامپ با برجام مخالفت کردند و دو تیغه یک قیچی شدند تا ریشه برجام را قطع کنند و آن را از خاصیت بیاندازند. در واقع دو تیم افراطیون داخلی و افراطیون آمریکا عملاً و مشترکا باهم این کار را کردند.

وی با اشاره به این‌که دولت اکنون به دنبال احیای برجام است و این نشان می‌دهد که اصل برجام دستاورد خوبی بوده است، عنوان کرد: هم دولت قبل و هم دولت فعلی به دنبال احیای برجام بوده و هستند، نظام به معنای رهبری هم با احیای آن موافق است و برای این احیا هم نهایتاً چاره‌ای نیست و منفعت ما در آن است که با خود آمریکا که طرف اصلی ماجرا است، مذاکره کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: همان‌طور که در برجام اصل مذاکره بین ایران و آمریکا بوده است و کشور‌های ۱+۵ در حقیقت در حاشیه این گفتگو قرار داشتند، مذاکرات اصلی احیای برجام هم باید بین ایران و آمریکا صورت گیرد و مابقی نقش اصلی ندارند.


بیشتر بخوانید: فضای حاکم بر مذاکرات برای احیای برجام آفتابی ست؟


وی ادامه داد: هنگامی که مذاکرات به صورت مستقیم بین ایران و آمریکا صورت نمی‌گیرد مابقی کشور‌های دخیل در برجام می‌توانند گربه رقصانی کنند، بخصوص چین و روسیه که از فرصت امتناع مذاکره از سوی ایران و آمریکا اکثراً بهره‌برداری کرده و می‌کنند و امتیاز‌هایی را از ایران گرفته و می‌گیرند؛ بنابراین منطقی است در مذاکرات احیای برجام مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا صورت گیرد.

شکوری راد بیان کرد: آنچه که امروز تعجب آور است این است که رهبری خودشان امروز این مانع را برداشته‌اند و وزارت خارجه هم اعلام کرده ممکن است مذاکره بین ایران و آمریکا صورت گیرد. دبیر شورای عالی امنیت ملی هم به این نکته اشاره کرده‌است، اما هنوز افراطیونی هستند که چشم بسته بر طبل عدم مذاکره می‌کوبند. آن‌ها می‌گویند مذاکره با آمریکا حاصل همان اندیشه‌های قبل است و انگار رویکرد‌های جدید رهبری در این‌ها که اتفاقا سنگ تبعیت از رهبری را به سینه می‌زنند خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا تا چه حدی می‌تواند نقش دیگر بازیگران این مذاکرات مانند روسیه و یا سایر کشور‌ها را کمرنگ‌تر کند، گفت: رفتار روس‌ها در قبال برجام و مذاکرات احیای برجام که در وین جریان دارد مناسب نیست و روس‌ها بیشتر به فکر منافع خودشان هستند.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران تاکید کرد: البته حرف‌های من به این معنی نیست که طرف‌های غربی و یا آمریکایی قابل اعتمادتر از روسیه هستند، اما روس‌ها این وسط فقط به فکر منافع خودشان هستند و آن را دنبال می‌کنند و اشکال کار این است که در تیم مذاکره و دیپلماسی ما یک حسن ظن به روسیه نشان داده می‌شود که قاعده و مبنایی ندارد و اتفاقا موارد نقیض بسیار در مورد آن وجود دارد که می‌تواند ما را از این موضوع منصرف کنند، اما متاسفانه این حسن ظن در نهایت، کار به دست دیپلماسی ایران خواهد داد و موجب سرشکستگی تاریخی خواهد شد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برجام ، مذاکرات وین
نظرات شما
پیشخوان