تاریخ انتشار: ۱۹:۰۱ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۰

تهدید تازه اردوغان و برکناری رییس مرکز آمار ترکیه

برکناری رئیس سازمان آمار یک روز پس از انتشار آمار تورم سالانه صورت گرفت. این آمار هم از سوی هواداران دولت و هم از سوی مخالفان مورد انتقاد قرار گرفته است.

رجب طیب اردوغان

رویداد۲۴رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه امروز شنبه ۲۹ ژانویه رسانه‌های کشورش را برای انتشار محتوایی که به گفته او به ارزش‌های اصلی این کشور لطمه بزند، تهدید کرده است.

به گزارش بی بی سی، اردوغان در روزنامه رسمی ترکیه نوشت تدابیری برای دفاع از "فرهنگ ملی" ترکیه باید در نظر گرفته شود.


بیشتر بخوانید: دعوت اردوغان از رییس جمهور اسرائیل برای سفر به آنکارا


رئیس‌جمهوری ترکیه مشخص نکرده چه محتوایی مد نظرش است، اما گفته است علیه فعالیت‌های آشکار و پنهانی که ارزش‌های ملی و اخلاقی ترکیه را هدف قرار دهد و بنیاد خانواده و اجتماع را تهدید کند، اقدام قضایی خواهد شد.

در هفته‌های اخیر رویکرد دولت ترکیه در قبال رسانه‌ها و هنرمندان تندتر شده و یک روزنامه‌نگار بازداشت و یک خواننده هم تهدید شده است.

برخی نظرسنجی‌ها حاکی از کاهش حمایت از حزب عدالت و توسعه به دلیل سقوط ارزش لیره، افزایش شدید تورم و افزایش قیمت کالا‌های اصلی و انرژی است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید بیش از ۹۰ درصد رسانه‌های عمده و اصلی ترکیه در اختیار دولت یا متمایل به دولت هستند.

اردوغان همچنین طی فرمانی رئیس سازمان آمار این کشور را برکنار کرده است. وزیر دادگستری ترکیه هم از سمت خود استعفا داده است.

برکناری رئیس سازمان آمار یک روز پس از انتشار آمار تورم سالانه صورت گرفت. این آمار هم از سوی هواداران دولت و هم از سوی مخالفان مورد انتقاد قرار گرفته است.

سعید اردال دینچر، رئیس برکنار شده سازمان آمار پس از انتشار داده‌هایی در این ماه که نشان می‌داد نرخ تورم سالانه به بالاترین میزان در ۱۰ سال اخیر رسیده، مورد انتقاد‌های شدیدی قرار گرفت.

مخالفان دولت گفتند آمار واقعی نیست و افزایش هزینه‌های زندگی مردم حداقل دو برابر آن چیزی است که در آمار رسمی اعلام شده است.

اما طبق گزارش‌ها، آقای اردوغان در جلسات خصوصی از این سازمان برای انتشار آماری که وضعیت ناگوار اقتصادی ترکیه را نشان می‌داد انتقاد کرده است.

اردوغان به جز انتصاب رئیس جدید این سازمان، بکیر بوزداغ، نماینده حزب حاکم را به عنوان وزیر جدید دادگستری معرفی کرده است. او قبلا هم وزیر دادگستری ترکیه بوده است.

عبدالحمید گل، وزیر سابق دادگستری دلیلی برای استعفای خود اعلام نکرده است.

استعفای او یک روز پس از شکایت صدف کاباش، روزنامه‌نگار مشهور از وزیر دادگستری صورت گرفت. خانم کاباش گفته است گل، "ناعادلانه" او را هدف قرار داده است.

کاباش هفته پیش به اتهام توهین به رجب طیب اردوغان بازداشت شد.

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رجب طیب اردوغان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان