تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
حسین انصاری‌راد، فعال سیاسی اصلاح طلب:

آقای خاتمی قبول نمی‌کند رهبری اصلاحات را بپذیرد/ راه بازسازی ارتباط با مردم، انتخابات آزاد و آزادی احزاب است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: آقای خاتمی قبول نمی‌کند که وظیفه رهبری اصلاحات را بپذیرد اما اگر این وظیفه را قبول کند، به عنوان اولین نفر دست بیعت را به سمت او دراز خواهم کرد.

آقای خاتمی قبول نمی‌کند رهبری اصلاحات را بپذیرد/ راه بازسازی ارتباط با مردم، انتخابات آزاد و آزادی احزاب است

رویداد۲۴ حجت‌الاسلام حسین انصاری‌راد، فعال سیاسی اصلاح طلب، درباره وجود فرق میان اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبی منحصر به جناح معروف اصلاح‌طلب که در راس آن‌ها سیدمحمد خاتمی به عنوان سمبل اصلاح‌طلبان معرفی می‌شود نیست. جناح اصلاح‌طلب که احزاب مختلفی مثل کارگزاران، اتحاد ملت، مردم سالاری و حتی نهضت آزادی دارند، از همان اول اصلاح‌طلب بودند. حزب نهضت آزادی، از همان اولین روز‌های خود اصلاح‌طلب بود. بسیاری از رجال، شخصیت‌های علمی، متخصصان و کارشناسان با اینکه عضو جناح اصلاح‌طلب نبودند، اما طرفدار اصلاحات بودند.

انصاری راد در ادامه تصریح کرد: منظور من از اصلاحات تفکری است که اکثریت قاطع ملت و حتی روستاییان ما هم اصلاحات را قبول دارند. اما دلیل نمی‌شود که آن را به جناح و طرف خاصی معرفی کنیم. اکثریت قاطع ملت ما طرفدار اصلاح‌طلبی است و تقریبا کارشناسانی که وابستگی به جایی ندارند، طرفدار اصلاحات هستند و بنابراین اصلاحات امروز در جای خودش از مهم‌ترین پایگاه برخوردار است و اصلاح‌طلبان هم در همین چارچوب قرار دارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تغییر زبان و شعار اصلاح‌طلبان گفت: زبان اصلاح‌طلبان باید تغییر کند. باید مهم‌ترین مسئله اصلاح‌طلبی امروز، انتخابات آزاد باشد و هیچ تبعیضی از جمله تبعیض عقیدتی، فکری، مذهبی، قومی و جنسی وجود نداشته باشد. شیوه بررسی صلاحیت‌ها با قانون جاری انتخابات در تضاد است. ما باید برنامه سیاست خارجی خودمان را در صلح با جهان، اروپا، آمریکا و شرق قرار دهیم.

وی درباره بازسازی ارتباط اصلاح‌طلبان با مردم تصریح کرد: بازسازی رابطه با مردم موضوع مبهمی است. بازسازی رابطه با مردم به دو وجه انتخابات آزاد و آزادی احزاب مربوط می‌شود. دیگر سلام و احوال‌پرسی حاصلی ندارد. احزاب باید آزاد باشند، برنامه‌هایشان را به مردم اعلام کنند، کنگره تشکیل بدهند، بیانیه و اعلامیه منتشر کرده و اجتماعات آزادی را برگزار کنند. موضوع بعدی برگزاری انتخابات است که هیچ تبعیضی در آن وجود نداشته باشد.


بیشتر بخوانید: عزم جدی برای حذف کامل جریان اصلاحات وجود دارد/ انحصار قدرت موجب رشد افراد فاسد می‌شود


این فعال سیاسی درباره اختلاف نظر دو حزب اصلاح‌طلب کارگزاران و اتحاد ملت بر سر شرکت کردن یا نکردن در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: آن اختلاف نظر تاکتیک بود و بر سر استراتژی اختلافی نداشتند. برخی معتقد بودند که باید در انتخابات شرکت کرد که یک گوشه از قدرت را در اختیار داشت تا مخالف انتخابات معرفی نشوند و برخی دیگر معتقد بودند باید در انتخابات با این شیوه‌ای که انجام می‌شود، شرکت نکرد.

انصاری‌راد درباره آینده اصلاح‌طلبی گفت: برای نجات کشور هیچ راهی جز اصلاح‌طلبی وجود ندارد. یعنی اگر اصلاحات انجام نشود، کشور در خطر است. اصلاحات راهی است که اسلام و قرآن ما را به آن دعوت می‌کند. حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می‌فرماید:؛ اگر دشمن، شما را به صلح دعوت کرد، هرگز آن را را رد نکنید، چون آبادی کشور و سلامت مردم در گرو صلح است. اصلاح‌طلبی در سر جای خود حضور دارد حالا ممکن است اصلاح‌طلبان در عمل یا تئوری ضعفی داشته باشند که موجب مایوس شدن مردم می‌شود که این عیب است. اصلاح‌طلبان باید آن عیب را اصلاح کنند و به شکلی حرف بزنند یا عمل کنند که مردم آن حرف یا عمل را باور کنند.

وی درباره رهبری اصلاحات هم گفت: آقای خاتمی سنبل اصلاح‌طلبی است. ما کارشناسان و اصلاح‌طلبان بسیار جدی در عرصه جامعه داریم که خیلی روشن نکات خودشان را مطرح می‌کنند، اما آن شناخت و معروفیتی که آقای خاتمی دارد را ندارند. اما آقای خاتمی با آن لطافت و نرمشی که دارند، مسائلی را مطرح می‌کنند که ممکن است برخی اصلاح‌طلبان آن صحبت‌ها را قبول نکنند. به علت نرمشی که ایشان در برخی مسائل نشان می‌دهند، این رفتار در برابر انتظار بیش از اندازه مردم از مواضعی که او آن را مطرح می‌کند کارساز نیست. منتهی آقای خاتمی رهبری اصلاحات را قبول نمی‌کند، اما اگر این مسئولیت را بپذیرند من به عنوان اولین فرد دست بیعتم را به سمت ایشان دراز می‌کنم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان