تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
خطیب‌زاده:

پیش‌نویس توافق وین آماده شده است/ برای پیگیری مشکلات اتباع ایرانی در اوکراین تلاش می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر دکتر باقری به تهران همانند بسیاری از سفر‌ها برای انجام مشورت‌های لازم با تهران بوده و شورای عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات را به عهده دارد و در این سفر پیش‌نویس توافق مورد بررسی قرار گرفت.

پیش‌نویس توافق وین آماده شده است/ برای پیگیری مشکلات اتباع ایرانی در اوکراین تلاش می‌کنیم

رویداد۲۴ سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز ضمن تبریک عید بعثت پیامبر اکرم (ص) و پس ارائه گاهشمار دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته، در پاسخ به این سوال که برخی خبر‌ها از نگرانی اتباع کشورمان در اوکراین حکایت دارد، آخرین اقدامات وزارت امور خارجه در این حوزه چیست، گفت: نگرانی‌های ایرانیان قابل درک است و به رغم همه تلاش‌هایی که در اوکراین و کشور‌های همجوار انجام دادیم، اگر ۱۰ ایرانی هم در مشکل باشند ناراحت کننده است و باید تلاش کنیم این موارد حل شود. ما در چند هفته گذشته تمهیدات زیادی صورت دادیم و اطلاعیه ما مقدمه‌ای بود تا ایرانیان از اوکراین خارج شوند که البته تعداد کمی خارج شدند و با آغاز جنگ سفارت ما تلاش کرد و تعداد قابل توجهی از ایرانیان را از مناطق مختلف خارج کردیم.

وی ادامه داد: در وهله اول افراد را وارد مکان‌های امن کردیم برای مثال نزدیک ۴۰ نفر در خارکف حضور داشتند که تلاش کردیم این اقدام صورت بگیرد و طی چند روز گذشته وزارت خارجه و سفارت خانه‌های ما خواب نداشتند. الان دریافتی ما این است که اتباع ما از خارکف خارج شده و به سمت مرز حرکت کرده‌اند. صف طولانی برای ورود به لهستان وجود دارد و بسیاری از انتقادات دانشجویان همین موضوع است. ما ون‌هایی را در مرز‌ها با پرچم ایران مستقر کرده‌ایم. تعدادی از هموطنانمان در ورشو، بوداپست و بخارست مستقر شده‌اند.

در نقطه‌ای هستیم که ابهامی در خصوص خطوط قرمز ایران وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص سفر مذاکره کننده ارشد ایران به کشور و جلسه برگزار شده در شورای عالی امنیت ملی گفت: سفر دکتر باقری به تهران همانند بسیاری از سفر‌ها برای انجام مشورت‌های لازم با تهران بوده و شورای عالی امنیت ملی راهبری مذاکرات را به عهده دارد و در این سفر پیش‌نویس توافق مورد بررسی قرار گرفت و البته برخی موضوعات باقی مانده که نیاز به دریافت دستورالعمل‌هایی بود. متاسفانه در چند مورد مهم اختلافات باقی مانده که ما سعی کردیم مواضع تهران تبیین شود. در نقطه‌ای هستیم که ابهامی در خصوص خطوط قرمز ایران وجود ندارد و امیدواریم این موضوعات باقی مانده شامل ادعا‌های آژانس در خصوص سایت‌های ایران مرتفع شود.

وی افزود: پیش‌نویس به صورت مشترک آماده شده و بالای ۹۸ درصد به صورت مشترک نگاشته شده و آنچه باقیمانده مواردی است که باید مرتفع شود. در خصوص موضوعاتی در حوزه رفع تحریم ها، تضامین و برخی ادعا‌های سیاسی در حوزه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران باید در یک بستر مناسب آماده شود. در وین نیستیم که توافق جدید کنیم. توافق در ۲۰۱۵ انجام شده است. در وین حضور داریم که مطمئن شویم اگر آمریکا می‌خواهد به برجام برگردد که یک روزه نخواهد بود و مسیر پر راستی آزمایی برای آمریکا است.

خواهان برگزاری مذاکرات برای توقف درگیری‌ها در اوکراین هستیم

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به این سوال که موضع ایران در خصوص مذاکرات روسیه و اوکراین چیست، گفت: هنوز گزارش جدیدی در این رابطه دریافت نکرده ایم، اما اصل خبر امیدوار کننده است. ما خواهان مذاکرات برای توقف درگیری‌ها هستیم. گفتگو‌های سیاسی راه حل پایدار برای مشکلی است که دهه‌ها در این منطقه وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه عربستان مبنی بر ضرورت حضور ریاض در مذاکرات وین گفت: اعضای برجام در متن برجام نوشته شده و توصیه می‌کنم زمان بگذارند و این چند خط را مطالعه کنند.

از منافع ملت ایران عقب نخواهیم نشست

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان مجلس نسبت به پیش نویس توافق وین اعتراض کرده‌اند، آیا تعاملی در این رابطه با مجلس وجود دارد، گفت: صدای ملت و نمایندگان ملت از همه طیف‌ها را شنیده‌ایم و نکات‌شان را یادداشت کرده‌ایم. آقای امیرعبداللهیان بار‌ها در صحن و کمیسیون امنیت ملی گفتگو کرده و تعامل بسیار خوبی در این سطح وجود دارد. اجازه بدهید عرض کنم راهبری مذاکرات به عهده شورای عالی امنیت ملی است. ما دغدغه نمایندگان را می‌دانیم، اما ما در وین نیستیم که توافق جدید را گفتگو کنیم؛ در وین هستم که اطمینان حاصل کنیم که آمریکا این بار به تعهدات خود پایبند می‌ماند. من تعهد می‌دهم ما چیزی جدای از برجام را در وین مذاکره نکرده‌ایم و از منافع ملت ایران عقب نخواهیم نشست.

وی افزود: قانون مجلس الزام آور است و اگر توافق انجام شود و اگر به آن نقطه برسیم حتما نمایندگان مجلس هم متن را می‌بینند عین همه ملت ایران و در خصوص آن می‌توانند نظر دهند و این حق نمایندگان ملت است از هر طیف و هر نگاهی که به مسائل دارند دغدغه واقعی آن‌ها حفظ منافع مردم است آن نقطه همگرایی دولت و مجلس خواهد بود.

جزایر سه‌گانه عضو لاینفک جمهوری اسلامی ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به بیانیه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در خصوص حل و فصل اختلافات ایران و امارات در رابطه با جزایر سه‌گانه گفت: این بیانیه‌ای که اشاره کردید دخالت آشکار در امور داخلی ایران و تعرض به تمامیت ارضی ایران است. این بیانیه بی‌مبنا باید تصحیح شود و ما اعتراض خودمان را در این رابطه اعلام کرده‌ایم. جزایر سه‌گانه عضو لاینفک جمهوری اسلامی ایران است.

حقوق مشروع ایران رعایت شود، در نقطه خوبی برای جمع‌بندی توافق قرار داریم

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا در زمان توافق در وین، وزیر امور خارجه این توافق را امضا خواهد کرد، گفت: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای سفر وزیر امور خارجه به وین وجود ندارد. آنچه در وین اتفاق می‌افتد تصمیم کمیسیون مشترک است و کمیسیون مشترک هم شامل ایران و ۱+۴ است و نتیجه این تصمیم نیز این است که آمریکا بخواهد به برجام برگردد و این تصمیم به این موضوع بستگ دارد که راستی آزمایی صورت بگیرد و به این سرعت و سادگی نیست، هر زمان این مراحل طی شود، آن زمان تصمیم می‌گیریم که چه کسی این تصمیم را امضا خواهد کرد. اگر حقوق مشروع ایران رعایت شود در نقطه خوبی برای جمع بندی توافق قرار داریم.

تحول در پرونده بدهی ایران باید در لندن انجام شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آخرین وضعیت پرداخت بدهی انگلیس به ایران با توجه به گفت‌وگوی تلفنی اخیر وزیر امور خارجه کشورمان و همتای انگلیسی، گفت: تحول در پرونده بدهی ایران باید در لندن انجام شود. توافقات در این خصوص چندین بار است که انجام شده، حکم دادگاه انگلیسی صادر شده و تعلل آن‌ها نشان می‌دهد چقدر از اجرای قوانین خود به بهانه‌های مختلف فرار می‌کنند. تحول زمانی است که لندن به قانون احترام بگذارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به توئیت مذاکره‌کننده فرانسه در وین مبنی بر بازی کردن تهران با آتش، گفت: من این توئیت را ندیده‌ام و فکر می‌کنم این مقام فوانسوی متوجه مفهوم آتش نبوده و نثر شعرگونه بیان کرده است. اگر فرانسه از روز اول سازنده‌تر عمل کرده و روند مذاکرات را با سکته مواجه نمی‌کرد، ماه‌ها قبل در نقطه‌ای قرار داشتیم که به متن مشترک برای توافق برسیم.

برخی در مذاکرات فنی آژانس دخالت می‌کنند

خطیب‌زاده درپاسخ به سوالی در خصوص سفر سخنگوی سازمان انرژی اتمی به وین و مباحث باقیمانده با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: نکات فنی آژانس شنیده شده است. برداشت ما بار‌ها قبل بود که اگر نگاه فنی به سؤالات آژانس باشد تمامی این‌ها قابل بسته شدن بود. متاسفانه برخی برداشت‌ها وجود دارد که برخی در مذاکرات فنی آژانس دخالت می‌کنند. ایران روابط فنی بسیار خوبی را با حفظ بی طرفی آژانس همواره داشته است. این پرونده در خصوص برخی سؤالات ادعایی باید خیلی پیش‌تر بسته می‌شد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذاکرات وین
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
0
0
یاد آن شوخی قدیمی میافتم که میگفت همه کارهاشو کردم فقط مونده که پولشو تهیه کنم. حالا این هم میگه پیش نویس آماده شده فقط آمریکا باید با یکسری شروط غیرممکن موافقت کنه.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان