تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۰

همسان سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

مسئله همسان سازی حقوق بازنشستگان در دولت‌های قبلی مطرح شد و برای آن طرح ریزی هم صورت گرفت اما در عمل اتفاقی رخ نداد. هر ساله در آستانه عید نوروز و با مشخص شدن میزان حقوق کارکنان و بازنشستگان این مسئله بار دیگر مطرح می‌شود.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

رویداد۲۴ امسال هم بازنشستگان نسبت به اجرایی شدن طرح همسان سازی حقوق امیدواری چندانی ندارند. دولت قبل در این خصوص طرحی را به مجلس ارائه داد ولی عملیاتی نشد. اکنون دولت جدید به صراحت اعلام کرده که کار دولت قبلی غیرکارشناسی و سطحی بوده و در این خصوص باید بازنگری اساسی اتفاق بیفتاد تا نتیجه درستی داشته باشد.

ماجرای پس گرفتن لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان چیست؟

 علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم، بیان کرده که در دولت قبل درباره مسائل ریشه‌ای بازنشستگان غیرکارشناسی رفتار شد. در واقع تعدادی لایحه سطحی به مجلس تقدیم شدند و طرح‌های مجلس هم روی آن قرار گرفتند که چندان صحیح نبود. دولت سیزدهم قصد دارد با نگاهی متفاوت به این مسائل بپردازد و نقشه اصلاحی جامعی را در این خصوص تهیه کند.

    مسئله حقوق بازنشستگان و همسان سازی آن یکی از موارد کاملا جدی در کشور است و بخشی نگری در این خصوص عواقب مخربی را به جا خواهد گذاشت. در همین راستا دولت سیزدهم از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته تا درباره مسائل بازنشستگان و میزان حقوق آن‌ها، آسیب‌ها را شناسایی کند و به رئیس جمهور گزارش دهند. این موضوع باعث خواهد شد تا در نهایت راهکارهای کارشناسی و مناسبی درباره مسائل و مشکلات بازنشستگان به دست آید.


    بیشتربخوانید: آخرین اخبار از همسان سازی عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی


    برنامه دولت برای بازنشستگان و بهبود شرایط آن‌ها

    بهادری بیان کرده که باید «نظام پاسخ» شکل بگیرد و موضوعات به صورت فرابخشی مشاهده شوند. دولت قبلی هشت سال کار کرد اما طرحی درباره اصلاح ناترازی‌های موجود صندوق‌های بازنشستگی ارائه نداد. اگر قرار به بخشی نگری باشد، شرایط بازنشستگان و دیگر اقشار حقوق بگیر دولتی بدتر خواهد شد. در واقع ابتدا باید مسائل مربوط به صندوق بازنشستگی رفع و منابع مالی مورد نیاز آن تبیین شود، سپس به مسائل همسان سازی حقوق و مشکلات پیرامون آن پرداخت.

    تقریبا دولت تامین کننده 90 درصد منابع مالی صندوق بازنشستگی کشور است. برای پرداختن به مسئله همسان سازی حقوق بازنشستگان باید نزدیک به 120 هزار میلیارد تومان هزینه شود. این در حالی است که هم اکنون صندوق توانایی پرداخت دین‌های امروز خود را ندارد و مسئله همسان سازی حقوق بدون داشتن برنامه درست و جامع، قاعدتا دیون این صندوق را بیشتر خواهد کرد. طبق اعلام سخنگوی دولت، نهادهای ذی ربط دولت سیزدهم پیگیر مسائل بازنشستگان و حقوق این قشر هستند و در این خصوص به زودی اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

    منبع: ایلنا
    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    نظرات شما
    نظرسنجی
    آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
    پیشخوان