تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی:

بن‌بست مذاکرات را گردن چین و روسیه نیندازیم

بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره اینکه روسیه و چین پشت پرده توقف موقت مذاکرات وین هستند، گفت: ما ایرانی‌ها عادت داریم ناکامی‌های خودمان را گردن خارجی‌ها می‌اندازیم. یک زمان اسمش آمریکا، یک زمان اسمش انگلیس و یک زمان هم چین و روسیه است. یعنی به جای آنکه خودمان مسئولیت بپذیریم و بررسی کنیم چرا به نتیجه نمی‌رسیم و اشکال کار کجا است، توقف مذاکرات را گردن چین و روسیه می‌اندازیم.

بن‌بست مذاکرات را گردن چین و روسیه نیندازیم
رویداد۲۴ از روزی که مذاکرات وین به طور موقت متوقف شد تا به امروز امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت سیدابراهیم رئیسی تقریبا هر روز یک جمله را بیان می‌کند و آن اینکه «در آستانه توافق هستیم و تنها یک دو موضوع باقی مانده است که امریکا باید درباره آن تصمیم بگیرد».

به گزارش نامه‌نیوز، حسن بهشتی پور درباره اصرار امیرعبداللهیان به اتخاذ مواضع تکراری راجع به مذاکرات وین گفت: اصل اساسی مذاکرات برجام از سال ۹۲ تا کنون به این شکل بود که یا روی همه مسائل توافق می‌شود یا روی هیچ موضوعی توافق نمی‌شود، چون تمامی موضوعات در این حوزه بافتی یکپارچه و پیوستگی کامل با هم دارند بنابراین نمی‌شود برخی آن‌ها را مصادره به مطلوب کرد و پاره‌ای دیگر را حذف کرد.وی افزود: آقای امیرعبداللهیان وقتی می‌گوید ما به توافق نزدیک هستیم، معنایش آن است که بیش از ۹۰ درصد مشکلات و پرانتز‌های اختلافی که در سند پیش نویس وجود داشتند برطرف شدند، اما هنوز پروسه مذاکرات کامل نشده است، چون دو طرف روی موضوع سپاه به توافق نرسیده اند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: آمریکایی بر تصمیم دولت ترامپ درباره سپاه اصرار دارند، اما ایران می‌گوید بخشی از نیرو‌های مسلح کشور را نباید تحریم کرد، ضمن آنکه بخشی از اقتصاد ایران مرتبط با فعالیت‌های سپاه است بنابراین وقتی تحریم سپاه ادامه پیدا کند عملا بخشی از اقتصاد ایران همچنان در تحریم باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: نکته دیگر که باید به آن توجه داشت این است که حوزه تصمیم سازی‌ها و رویکرد‌ها در حوزه سیاست خارجی مربوط به وزارت خارجه نیست و مسئولیت آن بر عهده شورای عالی امنیت ملی است. در واقع وزارت خارجه تصمیمات شورای عالی امنیت ملی به اجرا درمی آورد بنابراین اشکالی که می‌توان به وزارت خارجه گرفت در حوزه اجرای سیاست‌ها و تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است.


بیشتر بخوانید: ترقی: فشار مجلس به تیم مذاکره، قدرت چانه‌زنی را افزایش می‌دهد/ مردم به نتایج برجام امید نبندند


بهشتی پور بیان کرد: معتقدم مهمتر از حوزه اجرا، بحث رویکردهاست. ما می‌دانیم می‌توانیم مستقیما با آمریکا مذاکره کنیم تا نتیجه زودتر حاصل شود، ولی این کار نمی‌کنیم، چون نمی‌خواهیم آمریکا قبل از لغو تحریم‌ها به برجام برگردد بنابراین پروسه مذاکرات اینقدر طولانی می‌شود. وزارت خارجه در مباحث کارشناسی ورود می‌کند، حرف هایش را هم می‌زند، اما تصمیم گیر و تصمیم ساز شورای عالی امنیت ملی است.

وی افزود: البته وزارت خارجه می‌تواند در حوزه اجرا پیشنهادات و راهکار‌های جدیدی برای تصویب در شورای عالی امنیت ملی بدهد، جلسات کارشناسی برای تشریح دیدگاه هایش بگذارد تا افکارعمومی داخلی را متقاعد کند و حتی در حوزه رسانه‌ای اطلاع رسانی بهتری داشته باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره اینکه روسیه و چین پشت پرده توقف موقت مذاکرات وین هستند، یادآور شد: ما ایرانی‌ها عادت داریم ناکامی‌های خودمان را گردن خارجی‌ها می‌اندازیم. یک زمان اسمش آمریکا، یک زمان اسمش انگلیس و یک زمان هم چین و روسیه است. یعنی به جای آنکه خودمان مسئولیت بپذیریم و بررسی کنیم چرا به نتیجه نمی‌رسیم و اشکال کار کجا است، توقف مذاکرات را گردن چین و روسیه می‌اندازیم.

وی افزود: هیچ قرائن و شواهدی وجود ندارد که چین و روسیه مانع رسیدن به توافق هستند. این مانع به آمریکا برمی گردد که حاضر نیست سپاه را از لیست تروریستی خارج کند. کلا عادت کردیم که ناکامی هایمان را گردن دیگران بیندازیم، مثلا در اقتصاد کشور کلی از مشکلات را گردن آمریکا و تحریم‌ها می‌اندازیم حال آنکه اصلا با واقعیت‌ها تطبیق ندارند.

بهشتی پور یادآور شد: باید بپذیریم در داخل کشور مشکل مدیریت و تصمیم گیری و عدم شناخت از نظام بین الملل داریم بنابراین خیلی ساده سازی است که بگوییم بن بست مذاکرات حاصل از سیاست چین یا روسیه است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذاکرات وین
نظرات شما
پیشخوان