تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

رقابت نمایشی در مجلس تک‌فراکسیونی/ کمیسیون‌هایی که در پارلمان تقسیم می‌شوند!

رقابت برای انتخابات ریاست مجلس روز چهارشنبه ۴ خرداد ماه برگزار خواهد شد. تا این لحظه گفته شده قالیباف و آقاتهرانی رقبای اصلی هستند اما ناگفته پیداست که این رقابت با تقسیم کمیسیون‌های مجلس پایان خواهد یافت و قالیباف همچنان رئیس مجلس خواهد شد.

انتخابات ریاست مجلس

رویداد۲۴ مجلس تک‌فراکسیونی یازدهم به اجلاسیه سوم خود رسیده است. اما به نظر می‌رسد این بار قالیباف کار دشوارتری برای نشستن روی صندلی ریاست مجلس داشته باشد. این ماجرا در مجلس دهم هم اتفاق افتاده بود. در آن مقطع، محمدرضا عارف چند باری سودای رقابت با علی لاریجانی را داشت. یک‌بار که هم عارف و هم حمیدرضا حاجی‌بابایی نامزد ریاست مجلس شدند، صندلی ریاست لاریجانی به شدت متزلزل شد و انتخابات به دور دوم رفت. حالا هم نوبت قالیباف است که با رقابتی جدی مواجه شود. دو رقیب از دو جریان پرنفوذ و مدعی در مجلس: الیاس نادران و مرتضی آقاتهرانی.

الیاس نادران و ایثارگران

کمتر کسی است که نفوذ نمایندگان منتسب به طیف ایثارگران در مجلس را نادیده بگیرد. آن‌ها سال اول مجلس به خاطر زاکانی، نفوذ بالایی در مرکز پژوهش‌های مجلس داشتند و حالا شاید قصد دارند که با نامزدی نادران بار دیگر مقابل تیم قالیباف عرض‌اندام کنند.

با وجود نامزدی نادران، اعضای این جریان فعلا له یا علیه قالیباف سخنی نگفته‌اند تا تکلیف لابی‌های پشت پرده روشن شود. در مقابل، فایل صوتی افشا شده نشان از عمق اختلاف میان زاکانی و قالیباف بود و اتفاقا این اختلاف، تنها قسمت فایل صوتی بود که حتی تکذیب هم نشد! جبار کوچکی‌نژاد نماینده نزدیک به این طیف گفته است «در فضای فعلی به نظر می‌رسد که آقای قالیباف نسبت به آقای نادران دست بالاتر را دارند، ولی نمایندگان در رای دادن ملاحظات ویژه‌ای می‌کنند. از این رو باید ببینیم که در هفته پیش رو چه تحولاتی رخ می‌دهد.»

خبر نامزدی نادران را اولین بار خبرگزاری ایرنا منتشر کرد و نوشت الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتشار نامه‌ای خطاب به نمایندگان و توزیع آن در صحن علنی مجلس، برای ریاست مجلس در انتخابات هیات رئیسه اعلام نامزدی کرد. وی در این نامه انتقاداتی را در مورد ریاست قالیباف بر مجلس مطرح کرده و تعهداتی به نمایندگان در صورت انتخاب شدن خود برای ریاست مجلس داده است.

آقاتهرانی و جبهه پایداری

دو سال رقابت در خفای جبهه پایداری و قالیباف گویا به نقطه آخر رسیده است و این رقابت در دو سال بعدی، شکل شفاف‌تری به خود خواهد گرفت. دست‌کم پیام نامزدی آقاتهرانی برای ریاست مجلس، همین است که جبهه پایداری از فرمان گرفتن از قالیباف خسته شده است. آقاتهرانی اگر رای نامزد‌های حامی دولت را داشته باشد، شانس بالایی برای ریاست مجلس دارد.

به جز نادران و آقاتهرانی، فریدون عباسی هم اعلام کرده کاندیدای ریاست مجلس خواهد بود. عباسی به خبرگزاری مهر گفته «در دو دوره قبلی انتخابات ریاست مجلس شرکت کردم و رأی قابل ملاحظه‌ای هم کسب نکردم، اما با وجود این، در انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم در سال سوم نیز حضور می‌یابم.»

از این جمع تا کنون مصطفی میرسلیم کنار کشیده است که در دور قبل رقیب قالیباف بود و نتوانست در رقابت با او پیروز شود اما همچنان منتقد قالیباف ماند و هر از گاهی درباره پرونده‌های قالیباف در شهرداری مصاحبه کرد تا به هر شکلی او را اساسا از حضور در مجلس بازدارد.

قالیباف و نواصولگرایان

نزدیکان قالیباف می‌دانند او حاضر نیست کیک قدرت را با کسی تقسیم کند و قطعا نامزد ریاست مجلس خواهد شد. فعلا در اولین گام، یاران لاریجانی و فراکسیون کوچک میانه‌رو‌ها و اصلاح‌طلبان مجلس با او ائتلاف کرده‌اند.

غلامرضا نوری قزلجه  رئیس فراکسیون مستقلین ولایی گفته «پیامکی را از یکی از نمایندگان دریافت کردیم که برای آقای آقاتهرانی رایزنی و درخواست حمایت داشتند و خود آقای نادران هم به صورت رسمی اعلام نامزدی کردند، این دو مورد به صورت رسمی مطرح هستند و احتمالا افراد دیگری نیز مطرح باشند که هنوز اعلام نکرده‌اند. با توجه به عدد رای فراکسیون اقلیت، تلاش کنیم تا حد امکان در جلوگیری از راه یافتن تندرو‌ها و افراطیون به هیات رییسه موثر باشیم و تا جای ممکن از افراد معتدل‌تر و چهره‌هایی که از تندوری دور هستند و با عقلانیت به دنبال اداره مجلس می‌روند حمایت کنیم.»

در میان رقبای موجود، فعلا مهمترین رقابت میان آقاتهرانی و قالیباف خواهد بود. در مجلس قبل حمایت لحظه آخری جبهه پایداری از علی لاریجانی، معادلات را تغییر داد و حالا یکبار دیگر جبهه پایداری در جریان انتخاب رئیس مجلس تاثیرگذار شده است. البته از پیش مشخص است که قالیباف همچنان رئیس مجلس خواهد شد و این رقابت، رقابتی واقعی نیست و نهایتا با تقسیم کمیسیون‌های مجلس پایان خواهد یافت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان