تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

زلزله در بازار موبایل/ جهش شدید قیمت در راه است؟

اسحاقی گفت: به طور قطع بعد از ممنوعیت واردات گوشی های آیفون به کشور، قیمت ها در بازار موبایل به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.

پیش بینی قیمت موبایل

رویداد۲۴ فعالان بازار موبایل هنگام ثبت سفارش گوشی‌های آیفون در سامانه جامع تجارت جهت دریافت ارز، با پیغام «با توجه به قرارگیری تلفن همراه با برند اپل در گروه کالایی ۲۷، امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد» رو به رو می‌شوند. پیامی که دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی از آن به عنوان ممنوعیت واردات موبایل های آیفون نام می برد. پیرامون این موضوع گفتگویی را با وی ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

ممنوعیت واردات موبایل آیفون

اسحاقی در این گفتگو اظهار داشت: سامانه جامع تجارت شب گذشته پیغامی را روی این تارنما منتشر کرد که بر اساس آن اولویت بندی کالاهای برند آیفون به گروه کالایی ۲۷ تغییر کرده است. این گروه برای کالاهایی است که واردات آنها ممنوع است. بنابراین استنباط ما این است که واردات محصولات برند آیفون نیز ممنوع شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه چرا با وجود برخی گوشی های لوکس دیگر برندها، واردات آیفون ممنوع می شود، گفت: متاسفانه این اقدام به هیچ عنوان کارشناسی شده نبوده و به نظر می رسد که این تصمیم بیشتر تحت تاثیر فشارهای سیاسی صورت گرفته است. به طور قطع این تصمیم تبعات منفی در پی خواهد داشت. چرا که هیچ نوع مدیریت ارزی در این ماجرا صورت نخواهد گرفت. با این سیاست ما بازار برند آیفون را دو دستی تقدیم کره ای ها خواهیم کرد و این درحالی است که این دو فرقی با یکدیگر ندارند. امروزه بیش از ۵۰۰۰ واحد صنفی کشور به صورت مستقل در حوزه برند آیفون فعالیت می کنند و ۲۵۰ شرکت داخلی بر این برند تمرکز کرده اند. ناگفته پیداست که این تصمیم موج بیکاری فعالان این حوزه را در پی خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: دولت، مصوبه تهاتر ارز خشکبار با واردات موبایل را نهایی کرده است/ واردکنندگان موبایل از ما شاکی شدند که موجب التهاب بازار شده‌ایم

خودرو و موبایل چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در ادامه گفت: سال گذشته حدود ۱ میلیون گوشی وارد کشور شده استن  اما امروزه عدم امنیت روانی جامعه به حدی رسیده است که کسی جرات نمی کند در معابر عمومی گوشی آیفون خود را در دست بگیرد. چرا دولت بدون کارشناسی دقیق چنین تصمیمی را اخذ کرده است؟ عنوان شده که قرار است یک میلیارد دلار ارزی که برای واردات گوشی آیفون به کشور صرف می شود صرفه جویی شده و به سمت واردات خودرو سوق داده شود. حوزه خودرو چه ارتباطی به حوزه گوشی های همراه دارد؟

اسحاقی در ادامه با اشاره به معضل قاچاق مسافری،‌ عنوان کرد: بنابر آخرین اطلاعات، سالانه حدود ۳۰ هزار گوشی قاچاق از این طریق وارد کشور می شود و کد رجیستری دریافت می کند. به طور حتم ارز موبایلی که به صورت قاچاق وارد کشور شده به صورت آزاد و غیر قانونی از کشور خارج شده است. متاسفانه این نکات از چشم دولت پنهان مانده است. ما نباید فراموش کنیم که بدون شک آیفون از طرق مختلف وارد کشور خواهد شد و حتی اگر مصرف کننده بدون سیمکارت و با استفاده از مودم های جیبی اقدام به استفاده از این گوشی ها کند، این اتفاق رخ خواهد داد.

وی همچنین گفت: ما قبلا در حوزه خودرو شاهد تبعات چنین تصمیمی بوده ایم. اما همان طور که عنوان شد حوزه خودرو تفاوت بسیار چشمگیری با حوزه تلفن های همراه دارد.  گوشی موبایل نیاز تمام اقشار جامعه است. امروزه بسیاری از دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و حتی مسئولان حکومتی و نمایندگان مجلس از گوشی های آیفون استفاده می کنند. چرا باید در چنین شرایطی این تصمیم گرفته شود؟

 دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی تصریح کرد: ای کاش این تصمیم بعد از ورود آیفون ۱۴ گرفته می شد و به این کالا شناسه تعلق نمی گرفت تا این موج گریبانگیر شرکت ها و واحدهای صنفی فعال در این حوزه نمی شد تا آنها به فعالیت خود ادامه دهند. سابق بر این تعرفه واردات کالاهای آیفون از ۵ به ۱۲ تغییر کرد؛ ارز تخصیصی از نیمایی به آزاد تغییر پیدا کرد؛ درآمد فروش این کالا به صندوق حمایت از تولید داخل سرریز شد و این تصمیم غیر کارشناسی اخیر هم ماجرای جدید دولت برای این برند است.

جهش قیمت در راه است

اسحاقی با تاکید بر اینکه به طور قطع بعد از این تصمیم، قیمت ها در بازار موبایل به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت، گفت: نه تنها گوشی های IOS بلکه گوشی های ANDROID نیز با جهش قیمت مواجه خواهند شد. از طرفی با توجه به اینکه بخش عمده ای از مخاطبان برند آیفون به سمت بازار گوشی های آیفون کشیده خواهند شد شاهد بروز جنگ قیمتی در این حوزه نیز خواهیم بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما قبلا نتیایج چنین تصمیماتی را در حوزه لوازم خانگی نیز تجربه کرده ایم. اگر آقای وزیر صمت تاکنون تبعات این تصمیمات را تجربه نکرده اند از تجربه گذشتگان عبرت بگیرند. چرا کارگروه تخصصی موبایل در دوره فعالیت ایشان تعطیل شده است؟ وزیر صمت باید پاسخگوی شرایط فعلی باشد.

منبع: گسترش نیوز

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
5122
|
Netherlands
|
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
0
1
این ممنوعیت های ورود اپل شامل خودی ها و مسئولین نمیشود.چون بلاخره مسئول هستند و اندروید دارای حفره های امنیتی زیادی است.لذا مسئولین و آقازاده هایشان برای حفظ امنیت دیجیتالیشان میبایست از اپل استفاده کنند. و .
نظرات شما
پیشخوان