تاریخ انتشار: ۱۶:۵۳ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سازمان گمرک: واردات آیفون ممنوع نیست/ خبرگزاری دولت: ممنوع است!

در پی انتشار خبر ممنوعیت واردات آیفون به کشور، این تلفن همراه در بازار موبایل ایران با افزایش قیمت شدیدی همراه شد. گمرک ایران می‌گوید هیچ ممنوعیتی برای واردات آیفون وجود ندارد، اما خبرگزاری دولت نظر دیگری دارد. تا این لحظه وزارت صمت که متولی تعیین گروه کالایی کالا‌های وارداتی است هیچ تغییری در ردیف کالایی تلفن همراه آیفون ایجاد نکرده، اما شواهد نشان می‌دهد خبر ممنوعیت واردات صحت داشته باشد.

واردات گوشی آیفون

رویداد۲۴ روز گذشته (یکشنبه اول خرداد) برخی خبرگزاری‌ها از ممنوعیت واردات ثبت سفارش آیفون خبر دادند. از ساعتی که این خبر در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت، گوشی‌های آیفون از ۳ تا ۱۰ میلیون افزایش قیمت داشتند و برخی وبسایت‌های آنلاین فروش موبایل اعلام عدم موجودی آیفون کردند.

سیدروح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران در گفتگو با رویداد۲۴ اعلام کرد هنوز هیچ تغییری مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون به گمرک ابلاغ نشده و از این رو واردات این تلفن همراه همچنان طبق قوانین گمرکی کشور در حال انجام است.

او تاکید کرد:  تا این لحظه هیچ ابلاغیه‌ای مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون به گمرک ایران صادر نشده است و طبق قانون هر محدودیت یا ممنوعیت یا تغییر خاصی در گروه کالایی کالا‌های وارداتی یا حتی صادراتی باید بر اساس تبصره ماده ۴ قانون مقررات واردات و صادرات از سوی وزارت صمت به سازمان‌های مجری اعلام شود.


بیشتر بخوانید: زلزله در بازار موبایل/ جهش شدید قیمت در راه است؟


لطیفی با بیان اینکه تا این لحظه چیزی به گمرک اعلام نشده، گفت: بر همین اساس طبق وظایف گمرک برای هر کالایی که دارای ثبت سفارش و قبض انبار معتبر و منشا ارز مشخص باشد مجوز ترخیض از گمرک صادر می‌شود.

سخنگوی گمرک ایران تاکید کرد تا زمانی که به ما اعلام نشود، مجوز واردات هر کالایی که دارای ثبت سفارش معتبر باشد صادر خواهد شد.  از سوی دیگر هر ابلاغیه‌ای هم صادر شود مسبوق به سابقه نیست. یعنی ممکن است افرادی پیش از این ثبت سفارش کرده باشند، ولی هنوز کالایشان را نیاورده‌اند. ابلاغیه جدید در امر واردات این سفارش‌ها بی‌اثر خواهد بود. فرض کنید یک میلیون سفارش قبلا ثبت شده، ولی هنوز کالایی وارد نشده است. در صورت صدور ابلاغیه، آن کالا‌ها هم می‌توانند وارد شوند. هر تغییری در گروه کالایی باید به گمرک اعلام شود.

او در مورد امکان واردات تلفن همراه آیفون از طریق مسافر گفت: تعرفه واردات آیفون هم تغییر نکرده و همچنان امکان ورود یک تلفن همراه برای هر مسافر در سال فراهم است.

به گزارش رویداد۲۴ اگر تغییری در شرایط واردات آیفون به وجود آمده باشد در مرحله ثبت سفارش است. وزارت صمت تا این لحظه هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون صادر نکرده، اما شواهد نشان می‌دهد به زودی ابلاغیه صادر خواهد شد. شاهد این مدعا هم گزارشی است که روز گذشته خبرگزاری دولت منتشر کرده است.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی با عنوان «واردات آیفون ممنوع شد» به نقل از واردکنندگان گوشی همراه اعلام کرده که ثبت سفارت گوشی آیفون با محدودیت‌هایی مواجه شده است. استفاده از واژه «ممنوعیت» توسط رسانه رسمی دولت ایران بی‌دلیل نبوده هرچند تا این لحظه گروه کالایی آیفون به صورت رسمی تغییر نکرده است.

اظهارنظر وزیر سابق ارتباطات هم نشان می‌دهد تصمیمات یک شبه از این دست مسبوق به سابقه است. محمدجواد آذری جهرمی در واکنش به خبر ممنوعیت واردات آیفون در توییتر خود نوشته «آخرین باری که تصمیم داشتند واردات آیفون را ممنوع کنند، از رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواستم که گزارش سه‌ماهه واردات گوشی‌های تلفن همراه را برایم تهیه کند. گزارش گویا بود، شرکتی خارج از روال همیشگی خود و سایر شرکت‌ها، حجم زیادی گوشی آیفون وارد کشور کرده بود.»

این اظهارنظر نشان می‌دهد فاصله زمانی بین اعلام ممنوعیت و ابلاغ رسمی آن و همچنین ممنوعیت موقتی ثبت سفارش این تلفن همراه تا چه حد می‌تواند برای یک جریان سودآور باشد. رانت اطلاعاتی و اجرایی شرکتی که به گفته آذری جهرمی خارج از روال همیشگی حجم زیادی گوشی آیفون وارد کرده تنها در یک آیفون پرو مکس از یکشنبه تا دوشنبه دست کم ۱۰ میلیون تومان سود خالص برای هر یک دستگاه گوشی تلفن داشته است.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت گوشی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
0
1
گرسنه گان بیت المال از شکم بارگی هر غلطی دلشون میخواد میکنند ....
نظرات شما
پیشخوان