تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۱

زمان خرید خانه در تهران به ۴۶ سال رسید!

محمد علی پور شیرازی عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های ساختمانی گفت: بازار مسکن همیشه تحت تاثیر سیاست های اشتباه قرار گرفته و از شرایط اقتصادی متضرر شده است. به طوری که در سال های اخیر شاهد رشد چشمگیر قیمت مسکن در کشور بوده ایم.

پیش‌بینی قیمت مسکن

رویداد۲۴ براساس آخرین آمارهای بین‌المللی تهران به سومین شهر گران دنیا برای خرید خانه تبدیل شده است.همچنین در کشور ۳۲ میلیون ایرانی مستاجر هستند و ۴۳ درصد از هزینه های مستاجران مربوط به بخش مسکن است.آمارهای اعلام شده چیزی جز وضعیت نابسامان مسکن در کشور را نشان نمی‌دهد و سیاست های دولت برای تعادل بازار مسکن کاری از پیش نبرده است  و شاهد رشد روز افزون تورم بخش مسکن در کشور هستیم به طوری که برای خرید یک خانه ۱۰۰ متری در پایتخت ۴۶ سال زمان نیاز است!

در رابطه با این موضوع محمد علی پور شیرازی، عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های ساختمانی می گوید: زیر ساخت های نامناسب و پایه های اقتصادی متزلزل، آثار مخربی بر کل جامعه می‌گذارد که جبران پذیر نخواهد بود. بازار مسکن نیز همیشه تحت تاثیر سیاست‌های اشتباه قرار گرفته و از شرایط اقتصادی متضرر شده است. به طوری که در سال های اخیر قیمت مصالح ساختمانی چندین برابر رشد کرده است.

راه سخت جوانان برای خانه دار شدن

پور شیرازی گفت: مسکن یکی از مهمترین نیازهای جامعه است که اگر احیا نشود مردم را به آوارگی می رساند، اکنون اگر در کشور مشکل مسکن جوانان به دست خانواده ها برطرف نشود، معضلات بسیار زیادی را بوجود می‌آورد. اقدام دولت برای حل مشکل مسکن باید به گونه‌ای باشد که مردم مشکلی از بابت خانه دار شدن نداشته باشند. اکنون با نگاهی به وضعیت اجاره‌بها متوجه می‌شویم که بازار مسکن با تنش جدی ای روبرو شده و اقشار کم درآمد جامعه با عدیده ای از مشکلات دست وپنجه نرم می‌کنند.

وی در ادامه افزود:آمار و ارقام نشان می‌دهند که تورم بخش مسکن به سرعت مسیر صعودی را طی کرده و هر ساله خانه دار شدن برای جوانان سخت تر می‌شود. به نحوی که برای خرید یک خانه صد متری در تهران ۴۶سال زمان نیاز است. همچنین لزوما مهم نیست که افراد مستاجر باشند یا صاحب خانه ،مهم این است مردم بتوانند از پس هزینه های مسکن بربیایند.


بیشتربخوانید: حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی چه تاثیری بر بازار مسکن دارد؟


فاصله نجومی مسکن و سبد خانوار در کشور

پور شیرازی با اشاره به این آمار که میانگین تورم مسکن در اروپا ۲۳ درصد، ولی در کشور ما مرز ۴۵ درصد را رد کرده است، گفت: درکشورهای اروپایی درآمد افراد با توجه به تورم افزایش پیدا می‌کند و رابطه بسیار نزدیک بین مسکن و سبد خانواده برقرار است ولی در ایران درآمد افراد جوابگوی تورم مسکن نیست، به همین دلیل  خانه‌دار شدن برای بسیاری از اقشار جامعه دست نیافتنی باشد. همچنین مدیریت اقتصادی در بسیاری از کشورها  توانسته تاثیر مثبتی بر بازار مسکن بگذارد و تناسب درآمد و تورم منجر به دسترسی اکثر افراد را برای خانه دار کردن آسان کرده است.

راهکار موثر برای بهبود بازار مسکن

وی اضافه کرد: قیمت مسکن  از بستر اقتصادی کشور تاثیر می پذیرد و دولت باید زیر ساخت های اقتصادی را با مدیریت صحیح ساماندهی کند. در کشور های غربی پایه های اقتصاد قوی باعث شده است تا تورم بخش مسکن کنترل شده و هر ساله قیمت مسکن افزایش پیدا نکند، ولی در همین چند ساله در‌ کشور مشاهده می‌کنیم که عدم کنترل تورم ، قیمت آرماتور و تجهیزات ساخت و ساز را با رشد چشمگیری روبرو کرده و باعث افزایش قیمت مسکن شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت های ساختمانی ادامه داد: دولت باید در نظر داشته باشد به جای پرداخت یارانه نقدی، به اصلاح و بهبود سبد خانوار  در جامعه کمک کند و سیاستی را پیش گیرد که همگان بتوانند صاحب مسکن شودند. اقدامی که در بیشتر کشور های پیشرفته در حال انجام است و سال هاست تاثیر مثبتی بر اقتصاد به جای گذاشته است.

پور شیرازی در پایان گفت: کشور ما در زمینه های مختلف ظرفیت فراوانی دارد ولی متاسفانه از این پتانسیل ها به درستی  استفاده نمی شود و با خلق نقدیگی نابه جا بسیاری از پایه های اقتصادی کشور در حال نابودی است که این معظل چاره جز مدیریت صحیح اقتصادی و افزایش تولید موثر ندارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت مسکن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان