تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

هشدار آموزش و پرورش؛ ۴۰ درصد مدارس دولتی تهران فرسوده است

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به کمبود ۱۲ هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش پایتخت گفت: براساس آمارهای موجود، حدود ۴۰ درصد از فضاهای آموزشی شهر تهران مربوط به مدارس دولتی، فرسوده است.

آموزش و پرورش

رویداد۲۴ علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به وجود حدود چهار هزار و ۲۰۰ واحد آموزشی غیردولتی و دولتی در شهر تهران افزود: مدارس غیردولتی حساب آنها جداست یا مکان مربوط به خود یا استیجاری است و مدیران این مدارس گواهی استحام بنا دریافت می‌کنند، اگر این بخش از مدارس را کنار بگذاریم تقریبا ۴۰ درصد مدارس دولتی شهر تهران دچار فرسودگی است.

وی در پاسخ به اینکه آیا مدارس فرسوده شهر تهران در وضعیت مناسبی برای تحصیل دانش‌آموزان قرار دارند، گفت: فضاهای آموزشی تهران به لحاظ فرسودگی در شرایط خوبی قرار ندارند و نیازمند بازسازی، نوسازی و اقدامات موثر در این زمینه است.

فضاهای آموزشی تهران به لحاظ فرسودگی در شرایط خوبی قرار ندارند و نیازمند بازسازی و نوسازی است

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه تلاش جدی برای حل مشکلات این مدارس فرسوده در شهر تهران را داریم، اظهار داشت: اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس شهر تهران به کمک آموزش و پرورش این شهر آمده و خیران مدرسه‌ساز نیز تلاش می‌کنند تا در این زمینه برنامه‌ریزی جدی برای حل مشکلات مدارس فرسوده داشته باشیم.

کریمیان ادامه داد: به همین منظور رایزنی‌هایی داریم که بتوانیم از ظرفیت سایر دستگاهها از جمله آموزش و پرورش و خیران مدرسه‌ساز استفاده کنیم تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز با اشاره به فرسوده بودن ۲۰ درصد فضاهای آموزشی کشور، گفت: نوسازی و بازسازی این کلاس‌های درس به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.  آموزش و پرورش کشور برای تداوم روند علم‌آموزی مطلوب به ۱۲۰ هزار کلاس درس جدید احتیاج دارد که اگر هزینه ساخت هر کلاس درس ۱۰ میلیارد ریال برآورد شود حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است.

فروش املاک و زمین‌های مازاد برای بازسازی و نوسازی مدارس

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که بنا داریم انجام دهیم بحث مولدسازی است چون یکسری املاک آموزش و پرورش دارد که برای فضای مدرسه و حضور دانش‌آموزان مناسب نیست و با توجه به اینکه تکلیف و مجوز قانونی در این زمینه داریم درصدد هستیم که این املاک را تبدیل کرده و از محل فروش زمین‌ها یا املاک مازاد به سمت تخریب، بازسازی و نوسازی مدارس برویم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره تراکم دانش‌آموزی در مدارس شهر تهران که در برخی مدارس حتی ۴۰ تا ۴۵ دانش‌آموز در یک کلاس درس حضور دارند، نیز گفت: اکنون شاهد رشد جمعیت دانش‌آموزی در شهر تهران هستیم و به همین خاطر باید فضاهای آموزشی را گسترش و افزایش دهیم با این اتفاق در واقع می‌توانیم به سمت کاهش تراکم دانش‌آموزی قدم برداریم.


بیشتر بخوانید: جزئیات آموزش زبان‌های خارجی در مدارس از مهرماه/ از فرانسه و روسی تا اسپانیایی


کمبود ۱۲ هزار نیروی انسانی در تهران

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران همچنین درباره تعداد دانش‌آموزان و نیروهای فرهنگی در شهر تهران اینگونه توضیح داد و اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیون و ۱۶۰ هزار دانش‌آموز در شهر تهران مشغول تحصیل هستند.

توزیع نامتوازن نیروهای انسانی و کمبود آن و فضاهای آموزشی موردنیاز دانش‌آموزان از جمله بزرگترین مشکلات در شهر تهران استوی درباره بزرگترین مشکل حوزه آموزش و پرورش در شهر تهران اینگونه توضیح داد و گفت: توزیع نامتوازن نیروهای انسانی و کمبود آن و فضاهای آموزشی موردنیاز دانش‌آموزان از جمله بزرگترین مشکلات در شهر تهران است که باید برای حل آنها اهتمام جدی داشته باشیم.

کریمیان تاکید کرد: اکنون در واقع اگر بخواهیم شرایط ایده‌آل برای تعداد نیروهای انسانی در آموزش و پرورش شهر تهران داشته باشیم باید اعلام کنیم که حدود ۱۲ هزار نیروی انسانی در آموزش و پرورش شهر تهران کمبود داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۵ هزار همکار فرهنگی داریم که حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار معلم در حوزه مدارس غیردولتی در آموزش و پرورش شهر تهران فعالیت دارند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
0
0
بسیاری از ساختمان های مدارس کشور خصوصآ در شهرها و روستاهای محروم فرسوده بوده و احتمال فروریختن آنها وجود دارد و محدود به تهران نمیباشد.
نظرات شما
پیشخوان