تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
معین‌الدین سعیدی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

برای زدن رئیسی، صِرف وجود مسعود میرکاظمی کفایت می‌کند/ به خیر سازمان برنامه و بودجه امیدی نداریم

پدیده وقوع سیل هر ساله استان سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر قرار داده اما برای جلوگیری از خسارت سیل هیچ اتفاقی نمی‌افتد معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار علت این موضوع را نگاه تبعیض‌آمیز سازمان برنامه و بودجه می‌داند.

معین الدین سعیدی

رویداد۲۴ شادی مکی: بار دیگر سیل در جنوب استان سیستان و بلوچستان شهروندان این استان را دچار نگرانی کرده است. به گفته علیرضا شهرکی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی طی شبانه روز گذشته به جاری شدن سیلاب در ۸ شهرستان و ۳۵ روستای در جنوب استان و مسدود شدن ۸ مسیر فرعی در این منطقه منجر شده است.

آنطور که شهرکی می‌گوید درحال حاضر مسیر‌های رحمت آباد-مهرستان، مهرستان - سوران، مهرستان- سرباز، مهرستان- ایرانشهر، قصرقند- نیکشهر، دلگان - ایرانشهر، فنوج-کتیج- رمشک و اسپکه - فنوج در جنوب استان بسته بوده و امدادگران در تلاش برای بازکردن این مسیر‌ها هستند.

در واقع هر سال با بارش‌های موسمی جنوب استان دچار چنین بحرانی می‌شود یک سال اما بیشتر و یک‌سال کمتر است در تمام این مدت هم مسئولان محلی اعلام کرده‌اند که علت اینهمه خسارت و نگرانی هرساله عدم ساخت و بازسازی سیل‌بند در جنوب استان است.

 پدیده تکراری سیل در فصل مونسون

معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس که سال‌هاست به دنبال چاره‌سازی برای پیشگیری از این سیلاب‌ها بوده است، به رویداد۲۴ می‌گوید:  ما هر سال دقیقا در همین موقع از سال که اصطلاحا «فصل مونسون» می‌گوییم شاهد باران‌های سیل‌آسا هستیم که معمولا خسارات فراوانی به زیرساخت‌های منطقه ما وارد می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: هربار می‌گوییم با توجه به محدودیت منابع آبی در استان سیستان و بلوچستان حداقل برای مهار این آب باید راهکاری اتخاذ شود که این راهکار مشخصا ایجاد بند بتنی در مسیر رودخانه باهو بوده است و ما این پیشنهاد را بار‌ها به وزرای جدید و قدیم نیرو ارائه داده‌ایم با اینهمه هیچ اتفاقی رخ نداده است و هرسال میلیون‌های مترمکعب آب به دنبال بارندگی‌ها به دریا می‌ریزد و مردم از این میزان آب محروم شده و نمی‌توانند از آن استفاده‌ای کنند.


بیشتر بخوانید: معین الدین سعیدی: کاری که وزارت نیرو با مردم سرزمین من کرد، چنگیز خان با ایران نکرد


نگاه سازمان برنامه و بودجه مبتنی بر عدالت نیست

نماینده چابهار می‌گوید: در موضوع مهار آب و ایجاد دایک‌های حفاظتی روی رودخانه‌های کاجو و باهو و سایر رودخانه‌های فصلی این منطقه هنوز اقدام بایسته‌ای صورت نگرفته است و ما همچنان در حال پییگری این موضوع هستیم. در سال ۹۸ بالغ بر یک میلیون متر مکعب آب از همین مسیر به دریا ریخت و تدبیری نشد ما باهار تاکید کرده‌ایم که باید در مسیر رودخانه باهو ۵ سد بتنی تعریف شود. امسال هم آب در حال سرازیر شدن به دریاست در حالیکه با انجام اقدامات ضروری مانند ساخت این سد‌ها این آب می‌توانست به مصرف شهروندان برسد.

وی اضافه می‌کند: ما مهم‌ترین طرح آبخیزداری کشور را که مربوط به مهار گرگروک‌ها بود در منطقه اورکی در محدوده منطقه کاجو آغار کردیم که پیشرفت نسبتا خوبی هم داشته است، اما تا این لحظه مهم‌ترین اولویت ما که همان ساخت سد‌های بتنی در مسیر رودخانه باهو است که تا کنون تدبیری در این خصوص نشده است.

سعیدی با بیان اینکه از سال ۹۴ که رئیس شورای شهرستان چابهار بوده است پیگیر ساخت این سد‌ها بوده است می‌گوید: وزارت نیرو دلیل عدم ساخت این سد‌ها را عدم وجود اعتبارات لازم عنوان کرده است. ما به صورت مکرر با سازمان برنامه و بودجه برای تخصیص این اعتبار در ارتباط بوده‌ایم، اما از آنجایی که نوع نگاه این سازمان مبتنی بر توزیع عادلانه فرصت‌ها و منابع در کشور نیست معتقدم به خیر این آقایان امیدی نیست.

برای زدن رئیسی صِرف وجود میرکاظمی کفایت می‌کند

سعیدی با تاکید براینکه. با توجه به رویکرد سازمان برنامه و بودجه معتقدیم برای زدن آقای رئیسی صرف وجود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کفایت می‌کند، ادامه می‌دهد: که در حوزه پیشگیری از سیل و مهار آب نه در دولت روحانی و نه در دولت رئیسی اتفاقی نیفتاده و در واقع هیچیک خیری نداشته‌اند لذا در این حوزه میان این دو دولت تمایزی قائل نیست.


بیشتر بخوانید: سیل با سیستان و بلوچستان چه کرد؟/ «گرگروک‌ها»، «کاجو» را می‌بلعند


سیل سیستان و بلوچستان خسارت چندانی نداشت

به گفته او در حال حاضر بیشترین بارندگی مربوط به شهرستان‌ها سرباز، دشتیاری و قصد قند و شهر‌های چابهار، کنارک و نوار ساحلی بوده است. من با فرماندار هر ۶ شهرستان صحبت کردم و تا کنون خسارت چندانی ایجاد نشده است.

نماینده چابهار می‌گوید: ضمن تشکر از تغییر رویکرد وزارت نیرو در حوزه آبرسانی می‌گوید: در گذشته مشکل ما آن بود که رودخانه‌های کاجو و باهو را داریم، اما شبکه آبرسانی نداریم و مردم از داشتن آب محرومند که در این مدت ۳۰۴ روستا آبرسانی شده و خطوط توزیع و انتقال آب برای این روستا‌ها تعریف شده است همچنین اینکه امسال ما با خاموشی و قطع برق مواجه نشدیم هم جای تقدیردارد با این حال در موضوع مهار آب‌های سطحی و ایجاد دایک‌های حفاظتی روی رودخانه‌های فصلی همچنان توفیق چندانی نداشتیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
0
5
درود به شرفت آقای سعیدی متاسفانه از سازمان برنامه وبودجه فقط سازمان و مانده
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
0
1
خدا پدر تو بیامرزد که لپ کلام را گفتی
نظرات شما
پیشخوان