تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۱

دریاچه دیدنی سقالکسار؛ همه آنچه قبل از رفتن باید بدانید

استان گیلان یکی از زیبا‌ترین جاذبه‌های گردشگری شمال ایران است که هر ساله بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی، این نقطه را برای سفر انتخاب می‌کنند. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی اطراف شهر رشت، روستای سقالکسار و سد خاکی مشهور آن است.

دریاچه سقالکسار

رویداد۲۴ روستای سقالکسار در فاصله نه‌چندان دور از شهر رشت واقع شده است که از امکانات رفاهی خوبی هم برخوردار است. دریاچه سقالکسار، پاک‌ترین دریاچه استان گیلان، شاید برای شما بسیار آشنا باشد؛ این دریاچه زیبا، مکانی است که فیلم «ماهی و گربه» در آن فیلمبرداری شده است.

روستای سقالکسار کجاست؟

به گزارش جامعه ۲۴، روستای سقالکسار از روستا‌های پیرامون بخش مرکزی شهر رشت استان گیلان است، که با فاصله ۱۶ کیومتری از توابع روستای لاکان، در بخش جنوبی شهر رشت، و فاصله زمانی ۴۵ دقیقه از این شهر در جاده جیرده واقع شده است.

بر اساس آخرین سرشماری سال ۱۳۹۵ در این روستا که با نام «سالکه سار» نیز شناخته می‌شود، ۶۸۹ نفر در روستای سقالکسار زندگی می‌کنند. همچنین این روستا در ارتفاع ۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد که از آب و هوایی معتدل برخوردار است.

فاصله روستای سقالکسار تا شهر تهران حدود ۴۵۹ کلیومتر است که برای سفر به این منطقه باید حدود چهار ساعت و نیم با خودرو شخصی رانندگی کنید.

دریاچه دیدنی سقالکسار؛ همه آنچه قبل از رفتن باید بدانید

در پیرامون آرامگاه آقا سید شریف و در فاصله کمی از شهرستان شفت، دریاچه‌های زیبا و طبیعی متعددی وجود دارند که عموما طبیعت بکر و زیبایی دارند.

سد خاکی سقالکسار، در این میان بزرگترین دریاچه در میان تمام دریاچه‌های این منطقه است و علت اصلی شهرت روستای سقالکسار هم است. مردم محلی و بومی منطقه سقالکسار، اغلب به دامپروری، کشاورزی، زراعت برنج و پرورش ماهی مشغول هستند و اکثر گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند عموما با مناظر زیبا و طبیعی شالیزار‌های برنج روبه رو می‌شوند.

چرا روستای سقالکسار به روستای پاک شهرت یافته است؟

به دلیل توجه حداکثری مردم محلی این منطقه به نظافت و پاکیزگی طبیعت دریاچه سقالکسار و محیط اطراف آن، عموما سخت می‌توانید در طبیعت پیرامون دریاچه زباله‌ای پیدا کنید. به همین علت گردشگران و توریست ها، دریاچه سقالکسار را تمیز‌ترین دریاچه استان گیلان نام گذاری کرده اند.

همچنین یک رسم قدیمی و جالب در این روستا و دریاچه وجود دارد که در زمان ورود به سد خاکی سقالکسار، به تمام گردشگران یک کیسه پلاستیکی برای زباله داده می‌شود که در هنگام اتراق در طبیعت پیرامون دریاچه سقالکسار، زباله‌های خود را در درون کیسه‌های زباله ریخته و پس از اتمام گردشگری خود به نگهبانی دریاچه تحویل دهید اگر این اقدام را به درستی انجام دهید، بیش از ۵۰ درصد مبلغ ورودی به شما بازگردانده می‌شود.

این طرح جالب و کارآمد از سال ۱۳۹۰ توسط شورای عالی روستای سقالکسار به منظور حفظ طبیعت بکر دریاچه سقالکسار تصویب شد. متاسفانه در سال‌های اخیر این قانون و رسم در حال کمر رنگ شدن است و بعضی از گردشگران طبیعت بکر این دریاچه را آلوده می‌کنند.

به گزارش جامعه ۲۴، نکته جالب در خصوص این زباله‌ها این است که، در تهیه ورمی‌کمپوست از آن استفاده می‌شود. ورمی‌کمپوست متشکل از ورمی (کرم خاکی) و کمپوست (کود آلی) است که از فعالیت کرم خاکی حاصل می‌شود.

دریاچه دیدنی سقالکسار؛ همه آنچه قبل از رفتن باید بدانید

جاذبه‌های گردشگری دریاچه سقالکسار

پیاده روی دور دریاچه سقالکسار و در فضای جنگلی دریاچه

یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین تفریحاتی که می‌توان در طبیعت دریاچه سقالکسار انجام داد، پیاده روی است. گردشگران می‌توانند با پیاده روی در طبیعت بکر اطراف دریاچه علاوه بر بازدید از جاذبه‌های دیدنی این دریاچه از آب و هوای مطلوب آن هم لذت ببرند.

در طول مسیر پیاده روی با سگ‌های مهربانی مواجه خواهید شد، همچنین در حین پیاده روی دور دریاچه قطعا با حیوانات اهلی مانند گوسفند و گاو که در حال چرا هستند روبرو خواهید شد.

اگر شما در فصل تابستان به طبیعت زیبای دریاچه سقالکسار سفر کنید می‌توانید تنه‌های درختی که در مرکز دریاچه قرار دارند و به علت کم آبی سر از آب بیرون آورده اند را ببینید که تجربه بسیار جالب و خاطره انگیزی است.

قایق سواری در دریاچه سقالکسار

در دریاچه سقالکسار، امکان آن وجود دارد تا با قایق‌های کرایه‌ای تفریح کنید و با سوار شدن بر قایق‌های پدالی و پارویی چشم انداز‌ها و طبیعت زیبای دریاچه را بهتر تماشا کنید. همچنین هزینه قایق سواری در دریاچه سقالکسار باتوجه به زمان استفاده شما از این قایق‌ها از ۳۰ هزار تومان به بالا متغیر است.

جاذبه‌های گردشگری دریاچه سقالکسار استان گیلان

پیک نیک و عکاسی در دریاچه سقالکسار

نقاط مختلفی در اطراف دریاچه برای اتراق و پیک نیک وجود دارد که شما می‌توانید بساط پیک نیک را زیر سایه درختان زیبا بر روی زمین‌های صاف و یا در کنار دریاچه برپا کنید.

یکی دیگر از جذاب‌ترین تفریحاتی که می‌توان در محیط دریاچه انجام داد، عکاسی از محیط دریاچه است که تصویر درختان پیرامون دریاچه در آب دریاچه سقالکسار، قابی تکرار نشدنی را به وجود آورده است.

شنا و ماهیگیری ممنوع در دریاچه سقالکسار

نکته حائز اهمیت در هنگام حضور در طبیعت دریاچه سقالکسار، این است که به هیچ عنوان امکان شنا و ماهیگیری در این منطقه را ندارید و اگر قصد چنین تفریحاتی را دارید بهتر است مقصدی دیگر را انتخاب کنید.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گردشگری
نظرات شما
پیشخوان