تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

صدا بیزاری یا میسوفونیا چیست؟

احساس انزجار نسبت به برخی صدا‌ها و واکنش‌های تند و پرخاشگرانه نسبت به منبع تولید صدا از نشانه‌های نوعی اختلال عصبی به نام میسوفونیا یا صدابیزاری است. در ادامه با این مطلب بیشتر آشنا شوید.

میسوفونیا چیست؟

رویداد۲۴ اختلال میسوفونیا یا صدابیزاری نوعی اختلال عصبی است که طی آن فرد با شنیدن برخی صدا‌ها واکنش‌های احساسی یا پرخشگرانه بروز می‌دهد به بیان دیگر در این وضعیت احساسات منفی، افکار و واکنش‌های فیزیکی فرد تحت تاثیر صدای خاصی که برای او نفرت‌انگیز است باعث بروز واکنش‌هایی منفی از سمت بیمار می‌شود.

به گزارش جامعه ۲۴، واژه میسوفونیا به معنای واقعی کلمه، تنفر از یک صدای به خصوص معنا می‌شود. ویژگی مشترک همه این صدا‌ها آن است که در مدت زمان مشخصی تکرار می‌شوند موضوعی که باعث می‌شود حس عصبانیت در فرد بروز کند. برخی تحقیقات نشان داده است که برخی مبتلایان به این بیماری ممکن است به تدریج به شخصیت وسواسی اجباری مبتلا شوند.

این بیماری همچنین می‌تواند تمامی ابعاد زندگی فرد و به ویژه روابط بین فردی او را تحت تاثیر قرار دهد، با توجه به انزجار فرد از صدا‌های پیش‌تر گفته شده این بیماران ترجیح می‌دهند تنها غذا بخورند و از جمع کناره‌گیری کنند.

گوش دادن برای مبتلایان به میسوفونیا بسیار سخت است به این دلیل که گاهی حرف زدن فرد مقابل با یکی از صدا‌هایی مورد تنفر فرد یا همان محرک‌ها تلفیق شده و در نتیجه بیمار نمی‌تواند به خوبی به سخنان گویند گوش دهد.

ابتلا به این بیماری زندگی شغلی، زندگی اجتماعی و زندگی خانوادگی فرد را در معرض آسیب قرار داده و می‌تواند باعث افزایش استرس در فرد شود.

صدا‌های واکنش‌برانگیز در مبتلایان به میسیوفونیا

صدا‌هایی که می‌تواند فرد مبتلا به سندروم میسوفونیا را وادار به واکنش کند در ادامه آورده می‌شود.

- صدای برخورد انگشتان با صفحه کلید
- سر و صدای دهان در زمان خوردن
- صدای تنفس دیگران
- صدای چک چک کردن شیر ظرفشویی
- نوشتن و خش خش کاغذ
- تیک تاک ساعت
- بوق
- صدای برف پاک کن

با تجربه مبتلایان به میسوفونیا آشنا شوید

به گزارش جامعه ۲۴ ، اگر می‌خواهید حال این افراد را درک کنید صدای کشیدن میخ بر تخته سیاه را تصور کنید؟ چه حسی پیدا می‌کنید؟ احتمالا حس می‌کنید تمام اعصاب پوستتان کشیده و سوزن سوزن شده و اعصاب‌تان شدیدا تحریک می‌شود. تحمل همیشگی این حس بسیار طاقت‌فرسا است.

متخصصی به نام دکتر بارون لرنر در توصیف حالات چنین بیمارانی می‌گوید: خون شروع به جوشیدن می‌کند، ضربان قلب افزایش یافته و معده شروع به لرزیدن می‌کند. پزشک دیگری به نام دکتر جانسون که تحقیقاتی درخصوص میسوفونیا انجام داده است نیز این بیماری را مانند یک سونامی توصیف می‌کند که می‌تواند تمامی عملکرد‌های شناختی فرد را تحت تاثیر قرار بدهد.

واکنش مبتلایان به میسوفونیا نسبت به محرک‌های صدا

اگرچه در میان مبتلایان به این اختلال واکنش‌های مختلفی نسبت به محرک‌هایی آوایی محیط مشاهده می‌شود، اما احساسات و واکنش‌هایی مانند خشم، نفرت، وحشت و ترس، پریشانی و سردرگمی، غم و اندوه، افزایش فشار بر قفسه سینه و تهاجم به فرد تولید کننده صدا غالبا در میان این افراد قابل مشاهده است.

شیوع و سن ابتلا به میسوفونیا

سن دقیق آغاز این بیماری در افراد مشخص نیست، اما براساس مطالعات انجام شده میسوفونیا در سنین ۹ تا ۱۳ سالگی آغاز شده و دختران بیش از پسران به این بیماری مبتلا می‌شوند، همچنین برخی معتقدند افراد مبتلا به میسوفونیا از هوش بالاتری نسبت به سایرین برخوردار هستند.


بیشتر بخوانید: اسکیزوفرنی یا جنون جوانی چیست؟


علت ایجاد میسوفونیا یا صدا بیزاری

با توجه به اینکه میزان شیوع این بیماری کم است اطلاعات زیادی نیز درباره آن موجود نیست. با این حال محققان دریافته‌اند که علت ابتلا به این بیماری نه تنها اختلالات عصبی و روانی است که می‌تواند زمینه‌های ژنتیکی را نیز شامل شود. به گفته متخصصین این واکنش‌ها زمانی رخ می‌دهد که مغز هنگام دریافت برخی از صداها، قادر به دریافت و پردازش درست آن‌ها نیست.

متخصصان بر این باروند که میسیوفونیا با روان و البته مسائل فیزیکی آن‌ها ارتباط مستقیمی دارد همچنین این اختلال با نحوه تاثیری که صدا‌های مختلف بر مغز داشته و منجر به پاسخ‌های غیرارادی در فرد می‌شود ارتباطی مستقیم دارد. به بیان دیگر این متخصصان ریشه این اختلال را در مغز می‌دانند.

تحقیقاتی جدید درباره میسوفونیا

در انگلستان مطالعه‌ای انجام شد که طی آن ۲۰ فرد مبتلا به میسوفونیا با ۲۲ فرد سالم مورد بررسی قرار گرفتند. مشارکت‌کنندگان در این تحقیق در معرض ۳ نوع صدا قرار گرفتند.

- صدا‌هایی مانند غذا خوردن و نفس کشیدن
- صدا‌های کلی مانند گریه بچه و جیغ
- صدا‌های طبیعی مانند صدای باران

در حالی که تنها مبتلایان به میسوفونیا بدترین نوع صدا را صدا‌هایی مانند غذا خوردن و نفس کشیدن می‌دانستند، اما صدای گریه و جیغ بچه هر دو گروه را به یک اندازه ناخوشایند می‌دانستند و هر دو گروه نیز صدا‌های طبیعی را به یک میزان دوست داشتند.

همچنین در این تحقیق مشخص شد که افراد مبتلا به این بیماری استرس بالاتری نسبت به افراد سالم را تجربه کرده‌اند.

چگونه با افراد مبتلا به میسوفونیا زندگی کنیم؟

افراد مبتلا به میسوفونیا برای اینکه بتوانند با وجود این اختلال زندگی نسبتا راحتی را تجربه کنند می‌توانند از این راهکار‌ها استفاده کنند.

- گوش دادن به موسیقی
- ترک محیطی که در آن صد‌اهای واکنش برانگیز وجود دارد
- تنفس عمیق
- مطرح کردن شرایط خود برای دیگران در هنگام بروز مشکل
- استفاده از هدفون در مواجهه با این صدا‌ها

راهکارهای درمان میسوفونیا

به گزارش جامعه ۲۴، برای این بیماری درمان قطعی وجود نداشته و زندگی فرد را تا آخرین لحظه زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما برخی روش‌های درمانی و مراجعه به روان‌درمانگر می‌تواند تاحدودی باعث کاهش علائم و مشکلات این بیماری شود.

درمان تی آر تی: در این روش به فرد آموزش داده می‌شود که نسبت به صدا‌های آزاردهنده تحمل بیشتری داشته باشد.

درمان شناخت رفتاری: در این روش به افراد آموزش داده می‌شود که واکنش‌های خود را در زمان شنیدن صدا‌های حساسیت‌برانگیز شناسایی کرده تا از این رهگذر بتواند رفتار خود را بهتر کنترل کند.

مشاوره: مراجعه به مشاور و حضور در جلسات مشاوره راهکاری مهم در درمان صدا بیزاری است در این جلسات معمولا خانواده نیز باید در کنار بیمار حضور داشته باشند چراکه این بیماری می‌تواند همه اعضای یک خانواده را تحت تاثیر خود قرار دهد. در این روش با کمک مشاور فرد نحوه کنترل خود در برابر صدا‌های آزاردهنده را یاد می‌گیرد.

منبع: جامعه 24
برچسب ها: روانشناسی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان