تاریخ انتشار: ۱۶:۱۷ - ۰۳ مهر ۱۴۰۱

اگر این نشانه‌ها را دارید افسرده شده‌اید

افسردگی مشکلیست که بسیاری در دنیای امروز با آن درگیرند. به نظر می‌رسد مدرنیته هم در بروز این بیماری و تشدید آن تاثیر زیادی داشته باشد. اگر احساس می‌کنید افسرده هستید این مطلب را بخوانید.

نشانه‌های افسردگی

رویداد۲۴ افسردگی هم مانند هر بیماری دیگر دارای علائم و نشانه‌هاییست که می‌توانید با توجه به آن‌ها تشخیص دهید آیا به آن مبتلا هستید یا خیر.

همان‌گونه‌که می‌دانید افسردگی یک اختلال مزمن روانیست که برخی در درازای زندگی خود تنها یک بار آن را تجربه می‌کنند و برخی دیگر مدام با آن دست به گریبانند.

اگر شما جزو کسانی هستید که تاکنون بار‌ها به این بیماری مبتلا شده‌اید بنابراین بهتر است بیشتر مراقب عواطف و احساسات خود باشید و به آن دقت بیش‌تری کنید.

در این‌جا به برخی از این علائم افسردگی اشاره می‌کنیم.

اگر این نشانه‌ها را دارید افسرده شده‌اید

علائم افسردگی

ناراحتی مزمن و درازمدت

افسردگی معمولا با احساس ناراحتی و اندوه همراه است، اما چگونه می‌توانید تفاوتی میان افسردگی و ناراحتی قائل شد؟ باید بدانید احساس غم و شادی در زندگی طبیعیست و انسان با رخداد بد اندوهگین و با رویداد شاد احساس شادی می‌کند و این کاملا طبیعیست.

پس اگر به‌تازگی رخداد بد و ناخوشایندی برایتان روی داده است احساس غم طبیعیست، اما اگر احساس اندوه و ناامیدی در شما بیش از ۲ هفته و بدون دلیل خاصی وجود دارد و به درازا کشیده است به‌گونه‌ای که دیگر فعالیت‌های روزانه و روتین زندگیتان را تحت‎تاثیر قرار داده است به نظر می‌رسد با نوعی افسردگی روبه‌رو هستید.

انزوای اجتماعی

اگر نزدیک به دو هفته است که دوست ندارید از خانه بیرون روید یا با کسی صحبت کنید و این کار برایتان به دشوارترین کار دنیا بدل شده است می‌تواند نشانه‌ها و علائمی از افسردگی باشد. نداشتن علاقه و اشتیاق به کار‌های روزانه و فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند از علائم افسردگی باشد.

کم یا زیاد شدن خواب

از دیگر علائم و نشانه‌های افسردگی تغییر و دگرگونی در عادات خواب است. بی‌خوابی یا خوابیدن شدید از دیگر نشانه‌های افسردگی در افراد است و برخی به بی‌خوابی مبتلا می‌شوند و برخی دیگر مدام خوابند.

اگر در درازای روز این علائم را دارید و مدام خسته‌اید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در واقع تغییر در الگوی خواب یکی از نشانه‌های مهم افسردگی محسوب می‌شود و باید جدی گرفته شود.

اگر این نشانه‌ها را دارید افسرده شده‌اید

تحریک‌پذیری

از دیگر نشانه‌های افسردگی بالاترین اندازه تحریک‌پذیری نسبت به رخداد‌ها و وقایع حتی معمولی روزمره است. کسی که افسرده و یا در معرض ابتلا به آن است تاب کوچک‌ترین مسائل را هم ندارد به سرعت و بر سر کوچک‌ترین مسائل به هم می‌ریزد و خشمگین می‌شود. پس یکی از نشانه‌های افسردگی خشم زودهنگام و بدون دلیل موجه است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند مردان به هنگام افسردگی بیش‌تر از زنان این‌گونه رفتار‌ها را از خود نشان می‌دهند.

احساس پوچی و بیهودگی

فرد افسرده مدام احساس پوچی و بیهودگی از خود و زندگی‌اش دارد. احساساتی مانند از خود بیزاری و احساس گناه در فرد افسرده وجود دارد. فرد افسرده در چنین حالتی مدام از خود انتقاد و دست به سرزنش خود می‌زند حتی در مورد رخداد‌هایی که هیچ‌گونه نقشی در آن‌ها نداشته است.

اگر خود دچار این حالت هستید یا یکی از نزدیکانتان این‌گونه است تلاش کنید مدام نقاط قوت او در زندگی و کار‌های مهمی که انجام داده است را یادآوری کنید و تلاش کنید آن‌ها را پررنگ کنید.

اگر این نشانه‌ها را دارید افسرده شده‌اید

کم شدن میل جنسی

از نشانه‌های مهم و متداول در افسردگی این است که فعالیت‌هایی که تا دیروز برای فرد ارزش‌مند و لذت‌بخش بوده است امروز هیچ علاقه‌ای به آن‌ها ندارد و هیچ انگیزه‌ای برای انجام آن‌ها ندارد.

یکی از کار‌هایی که معمولا کسانی‌که دچار افسردگی هستند به انجام آن میلی نشان نمی‌دهند رابط جنسیست. افراد مبتلا به افسردگی هیچ نیاز و انگیزه و اشتیاقی به روابط جنسی نشان نمی‌دهند و نسبت به آن کامل بی‌تفاوتند.

کاهش یا اضافه‌ وزن ناگهانی

افراد با هم متفاوتند بنابراین نشانه‌هایی که در بیماری و بروز آن هم از خود نشان می‌دهند متفاوت است. برخی از مبتلایان به افسردگی به خوردن اشتیاق بسیاری پیدا می‌کنند و مدام می‌خواهند به‌اصطلاح دهانشان بنجبد.

از سوی دیگر برخی به هنگام مبتلاشدن به افسردگی به‌کلی اشتهای خود را از دست می‌دهند و همین مورد سبب می‌شود افراد مبتلا دچار کاهش و یا افزایش ناگهانی وزن می‌شوند. اگر بدون این‌که تغییری در رژیم غذایی خود داده باشید دچار کاهش یا اضافه وزن شدید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

اندیشیدن به خودکشی

یکی از نشانه‌های هشداردهنده و جدی در افسردگی اندیشیدن به خودکشیست. برخی افراد به طور منظم به خودکشی فکر می‌کنند. برخی دیگر حتی برای این کار برنامه‌ریزی می‌کنند یا اقداماتی انجام می‌دهند تا به خود آسیب برسانند. به ویژه افرادی که دچار احساس ناامیدی شده و علاقه به کار‌های لذت بخش را از دست داده اند، در معرض این مشکل نیز هستند.

اگر شما یا از دوستان و اقوام شما کسی هست که در مورد خودکشی با شما صحبت کرده است آن را جدی بگیرید.

منبع: جامعه 24
برچسب ها: روانشناسی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان