تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۲ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱

مهدی روزبهانی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: با توجه به عرضه‌های روز چهارشنبه در بورس، شنبه و یکشنبه هفته پیش رو، بازار پرعرضه‌ای خواهیم داشت.

پیش بینی بورس

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت، رشد بیش از شش هزار واحدی را ثبت کرد. این در حالی است که در این هفته همچنان شاهد خروج پول از بورس بودیم. در این میان شاخص کل با رشد شش هزار و ۲۰۵ واحدی در کانال یک میلیون و ۳۱۹ هزار واحدی به سر می‌برد. ارزش معاملات بازار سرمایه روز چهارشنبه به هزار و ۹۵۷ میلیارد تومان رسید که نشانگر کم عمقی بورس است. اما سوال اصلی این است که چه سرنوشتی در انتظار بازار سرمایه است؟

منتظر رشد بورس نباشید زیرا...

مهدی روزبهانی، کارشناس بازار سرمایه به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: با توجه به عرضه‌های اواخر هفته بازار سرمایه، روز‌های شنبه و یکشنبه قطعا پرعرضه خواهد بود؛ بنابراین در روز‌های ابتدایی هفته، بازار تقریبا قرمزی خواهیم داشت.

او با طرح این پرسش که اوضاع بازار بورس چرا این گونه شده، ادامه داد: بازارگردان‌ها و معاملات الگوریتمی بازار سرمایه را بهم ریخته اند. این دو عامل دست به دست هم داده اند تا با یک سری موارد دیگر بورس را به کما ببرند.

فروش‌های آبشاری در بورس زیر سر بازارگردان هاست

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه فعالیت بازارگردان‌ها در شرایط کنونی، سمی برای بورس است، گفت: به عنوان مثال، روز شنبه هفته گذشته فروش بازارگردان‌ها در بورس ممنوع شد و دقیقا در همین روز بازار مثبت شد و خبری از فروش‌های آبشاری و نامتعارف نبود.

روزبهانی ادامه داد: بازارگردان‌ها برخلاف نامشان، نوسان گیرند و با فروش‌های نامتعارف بازار را به هم می‌ریزند.


بیشتربخوانید: خروج سرمایه سنگین از بورس تهران


معاملات الگوریتمی در روز‌های بحرانی بورس/ پای رانت در میان است

این کارشناس بازار سرمایه، سم دوم بورس را معاملات الگوریتمی خواند و گفت: این ربات‌ها دست چند کارگزاری محدود است و سوال اصلی این است که چرا سازمان بورس اوراق بهادار در این شرایط نمی‌خواهد مجوز این نوع معاملات را باطل کند؟

روزبهانی ادامه داد: ارزش بازار سرمایه در حال حاضر ۲۵۰۰ میلیارد تومان است. چرا برای بازاری با این عمق کم، معاملات الگورتیمی فعال است؟ اگر سازمان بورس فعالیت بازارگردان‌ها و معاملات الگوریتمی را ۳ تا ۶ ماه در بازار متوقف کند، مطمئنا ما تا پایان سال، شاخص ۲ هزار واحدی را به چشم خواهیم دید. ولی با شرایط حال حاضر، بازار تنها دست و پا می‌زند و میان مثبت و منفی بودن در نوسان است.

قوانین خلق الساعه مدیران بورسی کار دست بازار داد

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بورس از دو ماه گذشته معطل مشخص شدن نتیجه مذاکرات برجام بود؛ ولی به نتیجه نرسیدن مذاکرات باعث شد سیگنال منفی به بازار داده شود.

روزبهانی با اشاره به مورد چهارمی که سم بازار محسوب می‌شود، گفت: اثر نامطلوب قیمت گذاری دستوری در حوزه‌های مختلف مثل خودرو، کامودیتی ها، سیمان و... موجب شده بازار سرمایه در شرایط نامناسبی قرار گیرد. از طرفی قوانین خلق الساعه مدیران بورسی، سم پنجم بازار سرمایه است. به عنوان مثال، زمان پایان معاملات در فرابورس ساعت یک و ساعت پایان کار بورس ۱۲ و نیم است. هنوز که هنوز است دو ارگان مربوط به یک سازمان، نتوانسته اند به هماهنگی برسند که زمان بازار را با هم تمام کنند.

دولتمردان به تماشای افول بورس نشسته اند

این فعال بازار سرمایه معتقد است عدم حمایت دولت از بورس موردی است که این روز‌ها بیش از همیشه بازار سرمایه را در تنگنا قرار داده است. برخلاف اظهارات ابراهیم رئیسی در برنامه‌های انتخاباتی سال گذشته که بورس را اولویت اول دولت اعلام کرد؛ اما خبری از حمایت ولو اندک نیست. گویی دولت ۵۰ میلیون سهامدار مستقیم و غیرمستقیم بورس (که سهامداران عدالت هم جزو آن‌ها هستند) را به فراموشی سپرده است.

روزبهانی می‌گوید: سازمان بورس، وزیر اقتصاد و سایر دولتمردان وضع بورس را می‌بینند، ولی هیچ برنامه مدون و مشخصی برای اعتمادسازی ارائه نمی‌کنند تا کسانی که از بازار خارج شدند یا کسانی که ماندند و ضرر کردند، ترغیب به سرمایه گذاری مجدد شوند. در حال حاضر با توجه به این وضعیت سهام نه تنها حباب مثبت سال ۱۳۹۹ کاملا تخلیه شده، بلکه در بیشتر از ۸۰ درصد سهام بازار، حباب منفی داریم؛ به این معنا که بین ۴۰ تا ۶۰ درصد سهم‌ها زیر ارزش ذاتی معامله می‌شوند؛ ولی باز هم شاهد رشد بورس نیستیم.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
0
0
واقعا اگر بورس رشد نکند باید با فضای ترس و غیر حرفه ایی منفی ترش کرد در بازلرمسکن و خودرو حباب بیداد می کند و بازیگر هایش مدام از افزایش قیمتها در ماه های اینده می گویند و راز افزایش و حباب قیمتها را در تبلیغ و مثبت گویی می دانن انوقت در بورس منفی بافان و نفوذی های بازار های رقیب مدام از ریزش و حباب در قیمتهای کف و ارزنده مشغول زیر اب زدن بورس بورس هستن این‌کارشناسان حقوق بگیر و جبره خوران بازار های رقیب هستن که مبدا بورس رشد کند و نقدینگی ها از بازار شان فرار کند و به بورس بیاید سهام ها در بعضی شرکتها به زیر ۱۰۰ ت رسیده و باز هم این کارشناسان مزدور دست بردار از تبلیغ منفی نیستن فقط لعنت به شما
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان