تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۲۹ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

خبر مهم بانک مرکزی درباره اعطای وام‌های خرد

تسنیم نوشت: مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی اعلام کرد: به منظور تسهیل در فرایند اعطای وام‌های خرد؛ دامنه تضامین دریافتی در بانک‌ها گسترده شده است.

خبر مهم بانک مرکزی درباره اعطای وام‌های خرد

رویداد۲۴ محمد نادعلی با اشاره به تکیلف قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در خصوص موضوع دریافت تضامین از متقاضیات تسهیلات بانکی گفت: براساس ابلاغ دستورالعمل جدید بانک مرکزی، بانک‌ها علاوه بر دریافت وثیقه و یا سفته و یا ضامن کسر از حقوق، می‌توانند سیم کارت، سهام عدالت، سپرده‌های بانکی و املاک و مستغلات را نیز به عنوان پشتوانه اعطای وام‌های خرد در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها متناسب با اعتبارسنجی، موظف هستند یک سفته یا یک ضامن معتبر از تسهیلات گیرنده دریافت کنند افزود:برای اعتبار سنجی متقاضیان تسهیلات بانکی، بر اساس رفتار‌های مالی گذشته شان، یک نمره اعتباری تعلق می‌گیرد و بانک‌ها در زمان بررسی تقاضای تسهیلات، از شرکت اعتبارسنجی ایرانیان این نمره اعتباری را استعلام خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر غالب اطلاعات اعتبارسنجی متقاضیان بر اساس خوش‌حسابی و یا بد حسابی پیشین متقاضیان در بازپرداخت تسهیلات ملاک عمل قرار می‌گیرد که با اجرای طرح اعتبارسنجی فرآیند اعطای تسهیلات تسهیل خواهد شد و افرادی که در ارزیابی اعتبارسنجی‌شان نمره مناسب دریافت کنند، تا حدود مشخصی برای دریافت تسهیلات نیاز به ارایه تضامین نخواهند داشت.

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی گفت: تضامینی که بانک‌ها در ازای اعطای تسهیلات دریافت می‌کنند همواره مورد چالش و ابهام بوده است. خوشبختانه در قانون بودجه سال جاری درخصوص تسهیلات تکلیفی این موضوع به صورت شفاف مطرح و مقرر شده است.

نادعلی با ارائه آمار و ارقام عملکرد شبکه بانکی در بخش اعتباری، گفت: شبکه بانکی طی شش ماه اول امسال حدود ۱۹۵۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۹ درصد رشد کرده است. بخش عمده این تسهیلات مربوط به تامین سرمایه در گردش است که حدود ۶۷ درصد از این تسهیلات را در بر می‌گیرد.

محمد نادعلی با تاکید بر اینکه بخش دیگری که شبکه بانکی به آن تسهیلات پرداخت کرده است، تسهیلات تکلیفی است که در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به آن اشاره شده است، افزود: عمده تسهیلات تکلیفی تسهیلات مربوط به ازدواج و فرزندآوری است و تا ۲۳ مهر ماه امسال ۵۳۴ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۷۳ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است، همچنین به ۴۳۱ هزار نفر تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری تعلق گرفته است که مبلغ آن به ۱۷هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی ادامه داد: علاوه بر این برای تسهیلات ودیعه مسکن که طبق قانون جهش تولید مسکن مصوب شده است نیز به ۸۲ هزارو ۷۴۰ نفر مبلغ ۴ هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

نادعلی افزود: طی شش ماه اول امسال به ۷ هزار و ۶۱۲ شرکت دانش‌بنیان مبلغ ۵۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهلات پرداخت شده‌است که نسبت به شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ رشد ۱۰۰ درصدی داشته‌است.

وی در پایان با اشاره به تکالیف تسهیلاتی دیگری که به بانک‌ها ابلاغ و توسط آن‌ها اجرا شده است، اظهار کرد: به طور مثال برای خرید تضمینی گندم مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلاتی به شرکت‌های دولتی بابت خرید تضمینی گندم پرداخت شده است. برای خرید تضمینی سایر محصولات کشاورزی و نهاده‌ها نیز ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
0
0
۱۴۰۱/۰۷/۲۹ - ۱۸:۴۷

تاریخ : ۱۶ - بهمن - ۱۴۰۰
بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب آقای علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی
باسلام و تعدیم تحیات الهی
احتراما بدین وسیله به استحضار مقام عالیقدرتان میرساند به اینکه اینجانب مرتضی میرزابابایی با کد ملی ۱۵۳۱۴۳۹۹۰۱ از بازنشستگان شرکت مخابرات تهران می باشم لذا با توجه به بخشنامه صادره از دولت محترم و الزام بانک های کشور به پرداخت وام و تسهیلات به بازنشستگان بدون هیچگونه ضامن به مبلغ پنجاه الی صد میلیون تومان بر همین حسب بنده اقدام به مراجعه به بانک رفاه کارگران شهر گلستان شهرستان بهارستان استان تهران نموده و همچنین به بانک سپه و صادرت نسیم شهر بهارستان در مورخه ۱۰ و ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ و مراجعه نموده که متاسفانه ریاست محترم بانک های مذکور به هیچ عنوان همکاری لازم را در خصوص دریافت وام و تسهیلات انجام نداده با توجه های واهی از دستور دولت در این خصوص امتناع نموده اندلذا با توجه به صحبت وزیر محترم اقتصاد و دارایی که به صراحت عنوان نموده اند بانک های کل کشور موظف به پرداخت وام بدون ضامن به اشخاص بازنشته کشور می باشد و در صورت امتناع از پرداخت وام برخورد قاطع با آن ها صورت می گیرد معذاللک با توجه به اینکه بنده فردی بازنشسته و دارای خانواده و فرزند می باشد و در شرایط نا مطلوب مالی قرار داشته و نیاز مبرم به دریافت وام از بانک های فوق الذکر را داشته که متاسفانه بانک هایی که که به آن ها مراجعه نموده ام هیچگونه همکاری در این زمنیه ننموده و حتی هیچگونه واهمه ای از برخورد قانونی ندارد لذا از مقام عالیقدرتان تقاضای برخورد قاطع با متخلفان بانک های مذکور را مستدعی می باشم.
با تشکر و تقدیم احترام
مرتضی میرزابابایی

۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۱۰:۰۰
بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب آقای علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی
باسلام و تعدیم تحیات الهی
با اینکه بنده در تاریخ 14 بهمن ماه 1400 در مورد وام 100 میلیون تومانی بدون ضامن از بانک مرکزی علیه چند بانک کتبن شکایت کردم ولی متاسفانه تاکنون هیچ خبری اقدامی، پیگیری، بررسی و رسیدگی نیست چرا؟
مرتضی - بازنشسته مخابرات منطقه تهران از نسیم شهر بهارستان جاده تهران ساوه




۱۴۰۱/۰۷/۲۷ - ۱۴:۳۵

سلام.اینجانب مرتضی میرزابابایی در مورد پرداخت نکردن وام 100 میلیون تومانی بدون ضامن از دیوان عدالت اداری علیه بانک رفاه کارگران کد 974 شهرگلستان جاده تهران ساوه و بانک صادرات نسیم شهر بهارستان شکایت کرده ام ولی متاسفانه شعبه 3 دیوان عدالت اداری به بهانه مختلف شکایت بنده را رد کرده است چرا؟
از جناب آقای حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه درخواست رسیدگی دارم.
از جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری رییس دیوان عدالت اداری درخواست رسیدگی دارم
درضمن شماره پرونده 140131920000523393 و شماره بایگانی شعبه 0100770 دیوان عدالت اداری می باشد.
نظرات شما
پیشخوان