تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۱۱ آبان ۱۴۰۱

مهارت های لازم برای ازدواج موفق

ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیماتیست که هر کسی در زندگی خود می‌گیرد و موفق یا ناموفق‌ بودن آن می‌تواند تمام زندگی آن فرد و خانواده‌ و اطرافیانش را تحت‌تاثیر قرار دهد. یادگیری مهارت‌های لازم برای ازدواج می‌تواند پیش زمینه آغاز یک زندگی مشترک موفق باشد.

روانشناسی

رویداد۲۴ ازدواج از دیدگاه روان‌شناسی به معنای فرایند و پروسه فرایند علاقمندی، کشش جسمی، جنسی، روانی و به دنبال آن فراهم‌سازی شرایط اقتصادی، اجتماعی، علمی، شغلی، خانوادگی و شخصی میان زن و مرد برای زندگی‌ کردن در کنار هم و زیر یک سقف است.

در این زندگی مشترک اگر افراد بتوانند تفاهم، مهر، محبت، عشق، پویایی، زایندگی، پیشرفت و درعین‌حال استقلال داشته باشند و هدف‌مندی زندگیشان هم‌چنان پابرجا باشد می‌توانیم بگوییم ازدواج آن‌ها موفق بوده است، اما ازسوی دیگر و در تمام دنیا شاهد رشد بسیار زیاد طلاق و جدایی در میان افراد هستیم که نشان می‌دهد ازدواج کاریست بس دشوار که گاو نر می‌خواهد و مرد کهن.

اما به‌راستی چگونه می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم؟ اگر مجرد هستید تلاش کنید مهارت‌هایی را برای داشتن ازدواج موفق به دست آورید و اگر متاهلید گسترش این مهارت‌ها می‌تواند خوشبختی و ازدواج شما را به جای خوب هدایت کند.

مهارت های زندگی موفق

در این مطلب می‌خواهیم مطالبی را به شما آموزش دهیم که می‌تواند به شما در داشتن یک ازدواج موفق یاری کند. این مهارت‌ها را با خود مرور کنید و خود و آمادگیتان برای ازدواج را بررسی کنید.

۱- مهارت خودشناسی

خودشناسی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هاییست که نه تنها برای ازدواج بلکه در تمامی کار‌ها و زندگی در جامعه به کار فرد می‌آید. شما اگر خود و علاقه‌مندی‌ها و خواست راستین خود را ندانید هرگز نمی‌توانید انسان موفق و شادی باشید و از زندگی لذت ببرید. فرض کنید شما فردی بسیار وابسته به خانواده خود هستید و تاکنون حتی یک روز هم نتوانسته‌اید با تلاش بسیار از خانواده خود دور باشید شما اگر از خود چنین شناختی نداشته باشید چگونه می‌خواهید با شخص دیگری در شهر و یا کشور دیگر زندگی کنید؟

خودشناسی سبب مدیریت بهتر زندگی خواهد شد.

۲- مهارت همدلی

به گزارش جامعه ۲۴، یکی از موضوعاتی که در ازدواج بسیار پرررنگ است بحث داشتن آرامش و دریافت بی‌دریغ و بی‌منت مهر و محبت است. در ازدواج شما باید پاسخ عاطفی مناسب موقعیت به طرف مقابل بدهید. یعنی بتوانید از زاویه دید همسرتان به مسائل نگاه کرده و احساسات او را درک کنید. برای کسب مهارت همدلی باید سعی کنید خوب به یکدیگر گوش دهید تا از نگرانی‌ها و دغدغه‌های یکدیگر با خبر شوید.

۳- مهارت حل مسئله

زندگی سراسر مشکل و مسئله است و اگر شما مهارت حل آن‌ها را نداشته باشید حتما دچار مشکل خواهید شد. برای داشتن یک ازدواج موفق باید مهارت حل مسئله را خوب بدانید و در آن خبره باشید. بسیاری از افراد جامعه از این کار ناتوانند چراکه آن را نیاموخته‌اند.

شوربختانه پدر و مادر همیشه تلاش می‌کنند بار مشکلات خانواده و حتی مشکلات شخصی فرزندانشان را خود بردوش کشند غافل از این‌که توانایی حل آن را از فرزند خود که قرار است در آینده مسئول زندگی دیگری باشد، می‌گیرند.

شما و همسرتان باید بتوانید درباره مسائل زندگی با هم بحث و گفتگو کنید شاید در ابتدای ازدواج این کار کمی دشوار باشد، اما با کمی تاب‌آوری می‌توان به نقطه اشتراکی با هم برسید به‌هرروی شما دو تن از دو خانواده گوناگون و البته دو سبک متفاوتید پس نباید انتظار و چشم‌داشت این را داشته باشید که زاویه دید یکسانی به همه چیز داشته باشید.


بیشتربخوانید: ترس از ازدواج و راه‌های مقابله


۴- مهارت کنترل خشم

خشم یکی از واکنش‌های انسان به وضعیتیست که در آن قرار می‌گیرد و تمامی انسان‌ها آن را تجربه کرده و می‌کنند بنابراین چیزی نیست که بتوان از آن فرار کرد، اما می‌توان و باید آن را مدیریت کرد. در زندگی مشترک گاه وضعیت به‌گونه‌ای پیش می‌رود که سبب خشمگین‌ شدن یکی از زوجین می‌شود که خوشی را دست‌کم برای ساعتی از بین می‌برد.

شما باید بتوانید خشم خود را کنترل کنید تا بتوانید با همسرتان گفتگو کنید و مشکل را بررسی و حل کنید چراکه به هنگام خشم توان تجزیه و تحلیل‌ کردن ماجرا وجود ندارد. تمرین کنترل خشم تمرین آسانی نیست که بتوان یک شبه به نتیجه دل‌خواه رسید پس در این راه گام بردارید و بدانید راهی دراز درپیش دارید.

۵- ارتباط موثر با هم

ازدواج به معنای داشتن ارتباط دو تن با هم است چیزی‌که امروز برخی آن را فراموش می‌کنند. در ازدواج موفق همسران با هم ارتباط خوب و مناسبی دارند. امروز شاهد این هستیم که بسیاری از همسران حتی نمی‌توانند با هم ارتباط خوبی برقرار کنند چه رسد به گفتگو و درک متقابل.

به گزارش جامعه ۲۴، این‌که بتوانید با هم ارتباطی موثر بر پایه مهر و محبت برقرار و مسئله را مدیریت کنید نیاز به تمرین و مدیریت زندگی دارد. این کار می‌تواند مشکلات میان شما و همسرتان را کم کرده و زندگی را برایتان شیرین‌تر کند.

۶- تمرکز در زندگی مشترک

انسان‌ها با هم متفاوتند گاه زن و مرد هر اندازه با هم باشند از هم خسته نمی‌شوند و حتی دل‌تنگیشان بیش‌تر می‌شود، اما این امر معمولا کم‌تر رخ می‌دهد چراکه انسان ذاتی و به صورت کلی به‌دنبال تنوع است بنابراین از آن‌جایی‌که زن و شوهر مدام و هر روز یکدیگر را می‌بینند خسته می‌شوند و زندگی برایشان یکنواخت می‌شود.

همسران باید بتوانند برنامه و طرحی پیاده کنند تا از این یکنواختی خارج شوند. داشتن برنامه‌های مشترکی که هر دو از آن لذت می‌برند می‌تواند راهکاری برای آن باشد. برای نمونه شما می‌توانید برنامه فیلم‌دیدن دو نفره یا پیاده‌روی و یا انجام ورزش‌های دو نفره و برنامه‌های تفریحی و طبیعت‌گردی برای خود درنظر بگیرید.

مهارت تمرکز بر روی ویژگی‌های همسر که مورد علاقه شما هست یا نیست یعنی نگاه به نیمه پر لیوان و دیدن خوبی‌های او بیش از بدی‌هایش. در زندگی مشترک ادراک زن و شوهر بر روی هم تاثیر می‌گذارد و یکی از بهترین مهارت‌های یک ازدواج موفق داشتن درک درست از نیاز‌های همسر و خودمان و انتقال آن به طرف مقابل است.

۷- احساس تعهد

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مهارت‌ها برای داشتن یک ازدواج موفق داشتن تعهد نسبت به همسر است. متعهد بودن و پایبند بودن به زندگی مشترک در حفظ رابطه زناشویی بین زن و مرد نقش موثری دارد.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روانشناسی
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان