تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۰۹ آبان ۱۴۰۱

چرا باید فرزند دوم و سوم داشته باشیم؟

بسیاری از افراد که بچه‌دار می‌شوند دوست ندارند فرزند دیگری داشته باشند و البته برخی دیگر هم به داشتن فرزند دوم و حتی سوم فکر می‌کنند؛ اما موضوع مهم این است که به دلایل علمی و روان شناسی شما نیاز دارید که فرزند دوم داشته باشید.

روانشناسی

رویداد۲۴ داشتن فرزند یکی از لذت‌های بزرگ زندگیست دست‌کم برای بسیاری از افراد دنیا، اما این مسئله هم مانند دیگر مسائل علوم انسانی هیچ‌گونه قاعده‌ای ندارد چراکه ممکن است برخی حتی دوست نداشته باشند به داشتن فرزند فکر کنند چه رسد به این‌که به تعداد و شمار آن بیندیشند.

اما اگر شما جزو کسانی هستید که می‌خواهید فرزند داشته باشید باید بدانید اگر می‌خواهید به آینده فرزند خود توجه کنید و دانش و روان‌شناسی را هم در نظر بگیرید حتما باید دست‌کم دو فرزند داشته باشید پس اگر تصمیم به فرزندآوری دارید فکر یک فرزند را از سر خود بیرون کنید.

بسیاری از کسانی که یک فرزند دارند به‌ویژه اگر نخستین فرزندشان از ابتدای بارداری و پس از زاده‌شدن دچار انواع و اقسام مشکلات مانند ویار برای مادر یا در دوران نوزادی رفلاکس و زردی و مانند آن بوده باشد نسبت به فرزند دیگر دچار تردید می‌شوند و با خود می‌گویند تازه از سختی‌ها کمی آسوده شده‌ام بنابراین بهتر است از فکر فرزند دیگر بیرون آیم.

تک یا چند فرزندی؟

برخی دیگر از پدر و مادر‌ها بهانه‌های دیگری مانند این‌که می‌خواهم تمام وقت و انرژی خود را برای همین یک فرزند و تربیت او به کار گیریم یا از عهده مخارج آن برنمی‌آیم این موضوع را منتفی می‌دانند که البته در بسیاری مواقع حق با آن‌هاست، اما این پدر و مادر‌ها باید بدانند تک فرزند‌ها اندوه زیاد و تنهایی مضاعفی را تجربه می‌کنند و در بزرگ‌سالی دچار انواع آسیب‌ها می‌شوند.

به گزارش جامعه ۲۴، در دنیا پژوهش‌های زیادی درباره تک‌ فرزندی و آسیب‌های آن انجام شده که نشان می‌دهد این مشکلات در میان تک‌ فرزندان بسیار زیاد است و امروز در بسیاری از کشور‌ها تبلیغات و رسانه‌ها همه به این سمت حرکت می‌کنند تا مردم را برای داشتن بچه‌های بیشتر هدایت کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که همان وقت و انرژی که والدین برای یک فرزند می‌گذارند را می‌توانند درست و بهینه تقسیم کرده و به دو فرزند اختصاص دهند ضمن این‌که دو فرزند اتفاقا، چون پس از مدتی با هم بازی می‌کنند از پدر و مادر زمان کم‌تری می‌گیرند، اما تک‌فرزند‌ها مدام می‌خواهند با پدر و مادرشان باشند و کسی را جز آن‌ها ندارند که وقتشان را پر کنند.

سندروم آشیانه خالی

یکی دیگر از ایرادات و معایب تک فرزندی ابتلا به سندروم آشیانه خالیست. حتما تاکنون درباره این بیماری شنیده‌اید. سندروم آشیانه خالی نوعی بیماری روانیست که پس از ترک تنها فرزند خانواده نصیب پدر و مادر می‌شود و علائمی چون افسردگی و اضطراب یا احساس پوچی و تنهایی دارد.


بیشتربخوانید: چرا ایرانیان به اختلالات روانی خود بی‌توجهند؟


دلایل داشتن فرزند دوم

۱-وابستگی کمتر والدین به فرزندان

یکی از خوبی‌ها و مزایایی که فرزند دوم دارد این است که از وابستگی بیش‌ از اندازه پدر و مادر به فرزندشان جلوگیری می‌کند. تمامی پدر و مادر‌ها فرزندشان را بی‌اندازه دوست دارند و اگر تنها یک فرزند داشته باشد حساسیت و وابستگی‌شان به او بیش‌ از اندازه می‌شود و این برای هیچ‌یک از فرزند و والدین خوب نیست. پدر و مادر تک‌ فرزند‌ها معمولا به شکلی افراطی به آن‌ها وابسته‌اند و این موضوع تا بزرگسالی ادامه دارد و سبب چشم‌داشت‌های بی‌مورد هم در آن‌ها می‌شود.

زندگی دوباره و جلوگیری از افسردگی پدر و مادر

هرچه شمار فرزندان بیشتر باشد پدر و مادر در بزرگسالی خانواده بزرگ‌تری خواهند داشت و دور و برشان پر می‌شود از نوه و نتیجه که سبب شادی و نشاط و شادابی در آن‌ها می‌شود، اما پدر و مادر‌های امروز، چون فرزندان کمی دارند در آینده و به هنگام سالمندی هم نوه‌های زیادی ندارند و همین موجب افسردگی و پژمردگیشان می‌شود.

شادمانی ادامه‌دار

معمولا با آمدن هر نوزاد شور و شوق زندگی در کنار سختی‌ها دوباره به اوج می‌رسد و سبب شادابی و به‌وجودآمدن انگیزه در پدر و مادر و اطرافیانشان می‌شود.

به گزارش جامعه ۲۴، هنگامی‌ که خانواده‌ای یک فرزند خود را تا اندازه‌ای بزرگ می‌کند و از سختی‌های نوزادی آن رها می‌شود زندگی به حالت سکون اولیه برمی‌گردد بنابراین نوزادی دیگر می‌تواند شادابی را بار دیگر به خانواده بازگرداند و هم‌بازی خوبی هم برای فرزند نخست فراهم شود.

داشتن خواهر و برادر

داشتن خواهر یا برادر هر اندازه هم که با هم متفاوت و دارای اختلاف دیدگاه و نظر باشند اهمیت زیادی دارد. برخی براین باورند که انسان می‌تواند دوست پیدا کند این درست است، اما هیچ دوستی نمی‌تواند جای خانواده و خواهر و برادر انسان را بگیرد.

کاهش احتمال خودکشی

پژوهش جالبی درباره مادران انجام شده است که نشان می‌دهد میزان خودکشی در میان مادرانی که بیش‌ از یک فرزند دارند بسیار کمتر است. اگرچه داشتن فرزند دوم و حتی سوم سختی‌های خاص خود را دارد، اما بر روی انگیزه و شادابی و هدفمندی پدر و مادر تاثیر بسیار زیادی دارد.

با تمام این مسائل همه می‌دانیم که در دنیای امروز و با وضعیت اقتصادی و مشکلات دیگری که دنیا را احاطه کرده داشتن حتی یک فرزند هم دشوار است و شاید تصور کردنش هم انسان را بترساند، اما به‌هرروی داشتن فرزند همواره شیرین بوده است و در کنار سختی‌های آن سبب رشد و شادابی پدر و مادر می‌شود و حتما داشتن دو فرزند بسیار بهتر از یک فرزند است اگرچه باز هم این موضوعی شخصیست که به مسائل بی‌شماری بستگی دارد و هر کسی باید با توجه به ویژگی‌ها و شرایط خود و خانواده‌اش تلاش کند بهترین تصمیم را در این مورد بگیرد.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روانشناسی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان