تاریخ انتشار: ۲۰:۵۶ - ۱۱ آبان ۱۴۰۱

معرفی محصولات کارخانه ذوب آهن

ذوب آهن به‌عنوان نامی پرآوازه حداقل برای یکبار هم که شده به گوش همه خورده‌است. بسیاری از فعالان حوزه ساختمان‌سازی و دیگر صنایع با محصولات این کارخانه به‌خوبی آشنا هستند.

محصولات کارخانه ذوب آهن

رویداد۲۴ذوب آهن به‌عنوان نامی پرآوازه حداقل برای یکبار هم که شده به گوش همه خورده‌است. بسیاری از فعالان حوزه ساختمان‌سازی و دیگر صنایع با محصولات این کارخانه به‌خوبی آشنا هستند. شهرت این مجتمع فولادی فقط به ایران ختم نمی‌شود، بلکه اکثر فعالان حوزه فولاد کشورهای خاورمیانه و اروپا با آن آشنا هستند. در این متن می‌خواهیم به معرفی محصولات کارخانه ذوب آهن بپردازیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه کارخانه ذوب آهن

کارخانه ذوب آهن به‌عنوان قلب صنعت ایران در دشت طبس، سال‌ها است که در زمینهٔ تولید مقاطع فولادی باکیفیت فعالیت دارد. تأسیس این کارخانه به سال 1346 برمی‌گردد و افتتاح آن اوائل زمستان سال 1350 انجام‌شد.

این کارخانه در 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان و در نزدیکی زرین‌شهر قرار دارد. میلگردهای تولید شده آن با توجه به کیفیتی که دارند، توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای بین افراد فعال در حوزه فولاد کسب کنند.

در حال حاضر، ظرفیت تولید کارخانه‌ی ذوب آهن اصفهان به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد خام و مقاطع فولادی رسیده و محصولاتی با بالاترین کیفیت، طبق استانداردهای بین‌المللی به بازار عرضه می‌کند.

محصولات کارخانه ذوب آهن

به دلیل با اهمیت بودن نقش این مجتمع فولادی در ایران و همچنین گستردگی آن، ‌توانسته لقب مادر صنعت فولاد کشور را بگیرد. این کارخانه علاوه بر رفع نیازهای داخلی کشور، محصولات خود را به 23 کشور اروپایی، آفریقایی و آسیایی صادر می‌کند.

محصولات ذوب آهن همگی با مدرن‌ترین تکنولوژی روز ساخته‌می‌شوند و کیفیت بالای مقاطع فولادی و برآورده‌نمودن نیاز مشتریان، باعث‌شده محصولات این کارخانه با استقبال زیادی روبه‌رو شوند.

مهم‌ترین محصولات کارخانه ذوب آهن عبارتند از:

  • انواع میلگرد ساده و آجدار
  • انواع میلگرد کلاف
  • تیرآهن بال نیم‌پهن موازی یاIPE
  • تیرآهن بال‌پهن موازی یا H
  • تیرآهن بال‌باریک شیب‌دار IPN
  • شمش فولاد
  • ریل قطار
  • نبشی و ناودانی
  • مفتول

میلگرد ذوب آهن اصفهان؛ محصولی ماندگار و خوش‌نام

می‌توان به‌حق گفت که میلگردهای این کارخانه، مهم‌ترین محصول تولیدی آن هستند. این کارخانه برای تولید میلگرد دارای 4 کارگاه نورد 300، 350، 500 و 600 است. در این خطوط نورد، میلگردهای ساده و آجدار از سایز 12 تا 32 و میلگردهای کلاف از سایز 5.5 تا 12 تولید می‌شوند. میلگردهای تولیدشده در این مجتمع فولادی در دو دسته میلگرد ساختمانی و صنعتی تولید می‌شوند.

به دلیل کیفیت بالای تولید این محصول در مجتمع صنعتی فوق و پرطرفدار بودن آن، قیمت میلگرد ذوب آهن نسبت به دیگر کارخانه‌های تولیدکننده، بالاتر است.

میلگرد صنعتی ذوب آهن

در این کارخانه میلگردهای صنعتی با قطر بیش از

میلگرد ساختمانی ذوب آهن

بخش عمده‌ای از این محصولات برای ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند که به‌صورت آجدار مارپیچ و آجدار جناقی هستند. استانداردی که ذوب آهن برای تولید این محصولات در نظر می‌گیرد، استاندارد 3132 است.

میلگرد آجدار مارپیچ این کارخانه در چهار نوع آج 340  و 350، 400 و همچنین 430 تولید می‌شود.

برای ساختمان‌سازی سایز 12 این محصول بیشترین استفاده را دارد؛ قیمت میلگرد 12 به عوامل مختلفی مانند: نوع (ساده یا آجدار)، کارخانه سازنده (ذوب‌آهن بیشترین نرخ را دارد) و نوع استاندارد به کار رفته در تولید آن بستگی دارد.

تیرآهن ذوب آهن؛ پرفروش‌ترین محصول این کارخانه در بازار فولاد

تیرآهن، یکی از محصولات پُرفروش ذوب آهن اصفهان است. این کارخانه محصولات خود را در طیف وسیعی از تیرآهن بال نیم پهن موازی، بال‌پهن موازی (تیرآهن هاش H) و بال باریک شیب‌دار IPN تولید می‌کند.

آرک معدن و ریل قطار

 این مجتمع فولادی انواع ریل‌های تولیدی را مطابق با استاندارد EN ۱۳۶۷۴-۱ تولید و روانه‌ی بازار فولاد می‌کند. آرک معدن یکی دیگر از محصولات این کارخانه است که معادل با تیپ V ۲۱ در این مجتمع فولادی تولید می‌شود.

شمش‌های فولاد

شمش‌های تولیدشده در این مجتمع فولادی به‌عنوان یکی از مقاطع اصلی با مقطــع ۱۰۰×۱۰۰ ، ۱۲۵×۱۲۵ ، ۱۳۰×۱۳۰ ، ۱۵۰×۱۵۰ ، ۲۰۰×۲۰۰ ، ۲۵۰×۲۵۰ ، ۳۲۰×۲۵۰ و ۳۶۰×۲۵۰ میلی‌متر و از طول ۴ تا ۱۲ متر قابل‌تولید هستند.

در این کارخانه تولید شمش بر اساس آنالیز شیمیایی و سایر مشخصات فنی برای مشتری امکان‌پذیر است.

نبشی و ناودانی

این کارخانه انواع نبشی‌های بال مساوی در ابعاد ۸۰، ۹۰ و ۱۰۰ و انواع ناودانی در ابعاد ۱۴۰ و ۱۶۰ میلی‌متر را تولید می‌کند که بالاترین کیفیت را در بازار فولاد دارند.

مساوی این مجتمع فولادی، بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره (۱-۱۳۹۶۸) و مطابق استانداردDIN EN 10056/1,2 تولید می‌شوند. ناودانی‌های گرم نورد بال شیب‌دار و بال موازی این شرکت، بر اساس استانداردهای ملی ایران به شماره ۴۴۷۷-۱ و ۴۴۷۷-۲ تولید می‌شود.

معرفی برخی از محصولات فرعی ذوب آهن

این کارخانه علاوه بر تولید برخی از مقاطع فولادی اصلی، دارای بخش‌های متنوعی است که محصولات فرعی برای صنایع مختلف تولید می‌کند. برخی از محصولات فرعی کارخانه ذوب آهن عبارتند از:

بخش کک و مواد شیمیایی

  • کک
  • اسید سولفوریک
  • قطران زغال سنگ
  • سولفات آمونیوم
  • بنزول خام
  • بنزن ،تولوئن و زایلن

بخش فولادسازی

  • لجن صنعتی کنورتور
  • سرباره کنورتور
  • آهک میکرونی سیکلون

بخش کوره بلند

  • سرباره کوره بلند
  • گردوغبار کوره بلند
  • دانه‌بندی سرباره

کارخانه ذوب آهن با بیش از

سخن پایانی

ذوب آهن را می‌توان برترین و شناخته‌شده‌ترین کارخانه تولید مقاطع فولادی در کشور دانست که محصولات آن علاوه بر رفع نیازهای داخلی کشور، به بسیاری از کشورهای دیگر صادر می‌شوند. میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و شمش فولادی از مهمترین محصولات تولیدشده در این کارخانه هستند. بسیاری از مقاطع دیگر مانند ریل قطار و آرک معدن در دسته محصولات فرعی این مجتمع هستند که با کیفیت بالا و بهترین مواد اولیه ساخته و روانه‌ی بازار فولاد می‌شود.

برچسب ها: ذوب آهن
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان