تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۲۶ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر

خواب پاییزی دولت؛ کشور دچار بحران است اما خبری از ابراهیم رئیسی نیست

ایران درگیر بحران‌های زیادی است، از اعتراضات سراسری مردم گرفته تا بحران قطع اینترنت و حوادث سیستان و بلوچستان، اما در این بین یک چیز بسیار مشهود است و آن هم سکوت عجیب ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم است.

ابراهیم رئیسی

رویداد۲۴ بحران های خودساخته رئیسی که در آغاز، مسئله ای در حوزه سیاستگذاری عمومی بود و بعضا با شعارهای انتخاباتی رئیسی نیز در تضاد قرار گرفت، به مرور مسائل فرهنگی، سیاست خارجی، اقتصادی و اجتماعی را به مسئله ای «امنیتی» تبدیل کرد. مسائلی که مردم را در برابر دولت قرار داده و به دلیل غیبت دولت در حین بحران در عرصه عمومی، ماهیت اعتراضات مردم را در ابعاد کارکردی متوجه کل حاکمیت کرد.

به گزارش خبرآنلاین، غیبت دولت در عرصه عمومی به حدی است که صدای فعالان سیاسی را هم درآورده و این انتقاد به دولت مطرح می شود که دولت در مسائل اقتصادی نیز غائب است. این غیبت و سکوت رئیس جمهور را غالب مردم به سکوت در برابر رفتار خشونت آمیز پلیس تهران در مواجهه با اعتراضات سراسری هم گوش زد می کنند. خشونت های پرهزینه ای که دولت رئیسی هیچ واکنشی نسبت به آن نشان نمی دهد یا با سکوت، آن را تایید می کند. خشونت هایی که پیگیری درباره آن ها هم اعلام نمی شود.

در چنین موقعیت هایی مشاهده می کنیم تندروها، از فقدان حضور دولت در عرصه عمومی سوء استفاده کرده و سیاستگذاری برای افزایش محدودیت ها را در جهت تشدید تقابل مردم با دولت، پیش می برند. سیاست هایی که عصبانیت مردم را به دنبال داشته است.

طرح صیانت؛ حرکت روی اعصاب مردم

از نمونه های حرکت روی روان مردم، طرح صیانت از فضای مجازی بود که دولت از آن به بهانه حمایت از اینترنت ملی، پشتیبانی کرد. طرحی که با اجرای آن پلتفرم های خارجی مسدود می شدند. گزارش مرکز آمار ایران در مهرماه۱۴۰۰ گفته بود شغل ۱۱ میلیون نفر ایرانی به شبکه‌های اجتماعی وابسته است و ۸۳ درصد درآمد کسب‌وکارهای تجارت‌ الکترونیک از اینستاگرام است. خبرآنلاین همان موقع پیشبینی کرده بود که اجرای طرح صیانت از فضای مجازی و فیلترینگ شبکه های اجتماعی به خشم عموم مردم منجر خواهد شد.

اما رئیسی به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی با سکوت در برابر تصویب بخش هایی از طرح صیانت در این شورا، مسیر را برای اجرای پنهانی طرح صیانت آغاز کرد. کاهش پهنای باند اینترنت بین الملل، فعالسازی قفل کودک از مقدمات اجرای طرح صیانت بود که نمایندگان مجلس نیز از جرئیات اجرای آن اعلام بی خبری کردند. از این رو از فروردین ماه۱۴۰۱، اجرای چراغ خاموش طرح صیانت از فضای مجازی در وزارت ارتباطات آغاز شد.

حمایت رئیسی از گشت ارشاد

در فاصله فروردین ماه امسال تا شهریور که مهسا امینی در جریان بازداشت از سوی گشت ارشاد، فوت کرد و اعتراضات به مرگ او بیش از یک ماه ادامه یافت، رئیسی در جایگاه رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی که گشت ارشاد به استناد یکی از مصوبات آن اجرا می شود، واکنشی برای توقف کاستی ها یا اصلاح مصوبات نداشته است. رئیسی در پاسخ به انتقاد عموم مردم به رویکرد خشونت آمیز گشت ارشاد که ویدئوهای بسیاری از برخورد نامناسب ماموران در قبل از حادثه فوت مهسا امینی، افکارعمومی را جریحه دار کرده بود، صرفا به فعالیت گشت ارشاد مدیران اشاره کرد. موضوعی که سخنگوی دولت دستگیری مشاور وزیر راه را یکی از دستاوردهای گشت ارشاد مدیران معرفی کرده بود.

رئیس دولت سیزدهم، از ابتدای تشکیل دولت و حتی بعد از آغاز اعتراضات سراسری، واکنشی به عملکرد گشت ارشاد نداشته است. این در حالی است رئیسی، به نامه احزاب و گروه های سیاسی در ارتباط با نامه جمعی از احزاب اصلاح طلب به رئیسی برای برگزاری تجمع اعتراضی هم پاسخ نداد و به روزه سکوتش ادامه داد. این در حالی است که رئیسی در جریان رقابت های انتخاباتی گفته بود باید مجری سیاست گذاری شورای انقلاب فرهنگی درباره حجاب و عفاف را به جای وزارت کشور به وزارت ارشاد واگذار کرد. وعده ای که تاکنون محقق نشده است.

بی مسئولیتی دولت در برابر فیلترینگ

اعتراضات سراسری بعد از فوت مهسا امینی باعث شد تا فرصت مناسب برای فیلترینگ واتس آپ و اینستاگرام فراهم شود. همان زمان وزیر ارتباطات دولت رئیسی، گفت «نه نامه فیلتر فیلترشکن ها را دیدم و نه امضاء کرده ام!» از سوی دیگر تندروهای حامی رئیسی ، از فقدان حضور دولت در عرصه های تصمیم سازی درباره فیلترینگ سوء استفاده کرده و تلاش کردند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

در نمونه ای جدید، مرتضی آقا تهرانی از اعضای برجسته جبهه پایداری و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که از مدافعان سرسخت طرح صیانت است، گفته «باید در حوزه فضای مجازی سفت بگیریم تا خارجی‌ها همکاری کنند. پیشتر نیز جلسه شورای عالی فضای مجازی که با حضور رئیسی برگزار شده بود، درباره فیلترینگ پلتفرم های خارجی سکوت کرده است. سکوت رئیسی آنقدر ادامه داشته که حتی در برابر پرسش نمایندگان مجلس درباره فیلترینگ سکوت کرد. این در حالی است که نمایندگان مجلس می گویند تصمیم درباره پایان فیلترینگ با شورای عالی فضای مجازی است. چه آنکه سخنگوی دولت و سردار جلالی رئیس سازمان پدافندغیرعامل، تصمیم برای فیلترینگ را متوجه شورای امنیت کشور کرده است.


بیشتربخوانید: دردسر‌های رئیسی؛ از عبدالملکی و انسیه خزعلی تا رستم قاسمی و فاطمی امین


سرنوشت نامعلوم برجام و تولید تنش در سیاست خارجی

رئیسی از همان ابتدای تشکیل دولت، از آغاز مذاکرات برجامی با تکیه بر موضع عزت سخن گفت. او تاکید داشت مذاکرات را برای رفع تحریم ها انجام خواهد داد. بعد از ۵ ماه وقفه و فرصت سوزی علی باقری، مذاکرات در آبان ۱۴۰۰ آغاز شد. در حالی که فرصت سوزی در مذاکرات متاثر از واسطه گری روسیه بین ایران و امریکا، زمان را به ضرر ایران به پیش می برد، مذاکرات، پشت جبهه جنگ اوکراین و روسیه متوقف شد. روسیه با خرید پهبادهای شاهد از ایران که بعدها وزارت خارجه آن را تایید کرد، مذاکره ایران با اروپا را به مخاطره انداخت. سرانجام با آغاز اعتراضات بعد از فوت مهسا امینی، مذاکره با ایران از اولویت کشورهای اروپایی و امریکایی خارج شد.

مرخصی دولت در حوادث سیستان و بلوچستان

شرایط بحرانی سیستان و بلوچستان و فقدان نمایندگان دولت در عرصه عمومی، این گمانه را مطرح می کند که حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان، اساسا در استان حضور دارد یا به مرخصی رفته است؟ از سویی اولین اعزام نماینده دولت نیز بعد از گذشت ۴۰ روز از حادثه زاهدان و به بهانه بازدید معاون اول رئیسی از پیشرفت طرح های عمرانی صورت گرفته است. استاندار سیستان و بلوچستان، از ابتدای آغاز اعتراضات در استان، بجز یک بیانیه در جایگاه رئیس شورای تامین استان ، که بعد از حادثه تروریستی شاهچراغ، رئیس کلانتری و فرمانده انتظامی زاهدان را برکنار کرد، در برابر چرایی شروع اعتراضات سیستان و بلوچستان که از چابهار و در واکنش به شایعه تجاوز یک فرمانده انتظامی به دختری بلوچ آغاز شد، منفعلانه عمل کرده و هیچ بیانیه یا گزارش یا مصاحبه تبیینی ارائه نکرده است.

چه بسا در صورت مدیریت حوادث چابهار و رسیدگی عاجل به ادعای خانواده آن دختر و اطلاع رسانی اقناعی به موقع آن در برابر شایعات با بهره گیری از ظرفیت صداوسیما و مطبوعات، اعتراضات نماز جمعه زاهدان، به شهادت تعداد زیادی از مردم منجر نمی شد. بعد از حوادث جمعه خونین زاهدان نیز، مدرسی خیابانی که به عنوان مدیری اقتصادی در وزارت صمت توصیف می شود، نتوانست به عنوان نماینده دولت و با اختیارات ویژه ای که از سوی ابراهیم رئیسی دریافت کرده، آرامش را به استان بازگرداند. انفعالی که در غیاب دولت رئیسی، به ورود رهبری به حوادث سیستان و بلوچستان منجر شد.

بایکوت محترمانه ایران در بازی های جام جهانی

جام جهانی فوتبال در حالی آغاز شد که بر خلاف وعده های رئیسی و وزرای او در بهره گیری از ظرفیت جام جهانی برای جذب توریسم و گردشگر پزشکی و ورزشی، حتی یک بلیت هواپیما از سوی گردشگران خارجی به مقصد ایران خریداری نشده است. رئیسی وقتی با امیرقطر عکس یادگاری می گرفت تصور نمی کرد برای اجرای وعده هایش باید دیپلماسی فعالانه ای داشته باشد. با وجود آنکه تخصص امیرعبدالهیان حوزه خاورمیانه است اما دولت سیزدهم، در مجموع نتوانست حتی یک تخت از ۲۰هزار تخت پیش بینی شده برای جام جهانی را پر کند. جزیره کیش نه میزبان تیم ملی بود و نه بازی های دوستانه در آن برگزار شد.

هدیه امیر قطر به رئیسی در جریان سفر اسفند۱۴۰۰

قبل تر، بهادری جهرمی سخنگوی دولت وعده داده بود کارگروهی زیرنظر معاون اول رئیسی برای هماهنگی دستگاه ها در جام جهانی تشکیل شود اما تاکنون حتی یک برگ گزارش اقدامات این کارگروه منتشر نشده است. گویی دولت در خواب پاییزی فرو رفته است.

دیپلماسی از راه دور؛ تحمیل تحریم ها به ایران

از آغاز دولت رئیسی تا امروز که در انتهای آبان ماه هستیم، پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران روی میز شورای حکام قرار گرفته که در آن ایران به «همکاری الزامی و اضطراری»، توصیه شده است. ۱۰ روز قبل، آمریکا و سه کشور اروپایی از شورای حکام خواستند که با تصویب قطعنامه‌ای در رابطه با ایران، خواستار همکاری این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود.

در حالی تحریم اتحادیه اروپا علیه ایران بعد از اعتراضات سراسری صورت گرفت، که وزارت خارجه آلمان، از قبل، خبر از آن داده بود. اگرچه تمامی این تحریم ها از سوی وزارت خارجه، دخالت در امور داخلی ایران ارزیابی شد اما هیچ تلاش دیپلماتیکی برای جلوگیری از تحریم ها صورت نگرفت.

اوج گرفتن نرخ دلار و سفره مردم

اگرچه رئیسی در ایام انتخابات۱۴۰۰، به ارتباط نرخ دلار و سیاست خارجی و سفره مردم معتقد نبود و می گفت می توان با تولید داخلی، در برابر تحریم ها مقاومت کرد، حالا بعد از یکسال از حکمرانی دولت سیزدهم، نوسان قیمت دلار بازار آزاد همچنان ادامه دارد، به طوری که هر دلار آمریکا در معاملات امروز در کانال ۳۵هزار تومان قرار دارد. اما زمانی که رئیسی کرسی ریاست‌جمهوری را به دست آورد، دلار در میانه کانال ۲۵ هزار تومانی قرار داشت.

رئیسی حین بحران ها: سکوت و غیبت بین مردم

کنشگری رئیسی در یکسال ریاست قوه مجریه، حاکی از آن است که او در موقعیت بحران ها از حضور بین مردم امتناع می کند. تعطیلی سفرهای استانی، سکوت در برابر فیلترینگ شبکه های اجتماعی که روزی برای داشتن صفحه اینستاگرام به آن افتخار می کرد، حالا او را در موقعیتی متضاد با شعارها و وعده هایش قرار داده است. موقعیتی که به نظر می رسد تندروها دربیرون دولت به او فشار آورده و رئیسی را به سکوت دعوت کردند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
1
27
و این خواب ادامه خواهد داشت چون چنین خوابهایی عمدی بوده و بیداریش غیر ممکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
اخه این سوسول شش کلاسه الان زیر پتوه از ترسش
نادر
|
Poland
|
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
1
30
آخه از این گاگول شش کلاسه که با صد بار تکرار هم نتونست بگه سی و شش شهرستان استان فارس چه انتظاری داری؟؟؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
0
18
ایشان چون مشغول آنگوزمان و مگاواتاپس است ، فرمان را داده دست سردار معاون اقتصادی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
خخخخخخ
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
0
5
ﺍﯼ رئیسی ﺣﻀﺮﺕ ﺳﯿﻤﺮﻍ ﻧﻪ ﺟﻮﻻﻧﮕﻪ ﺗﻮﺳﺖ ﻋِﺮﺽ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﺑﺮﯼ ﻭ ﺯﺣﻤﺖ ﻣﺎ ﻣﯽﺩﺍﺭﯼ
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
0
4
من خودم هر چی در سال ۱۴۰۰ داد می زدم به این رییسی رای ندید، جوابم می دادند که تو ترسیدی چون رییسی میاد فساد را از بین میبرد و شما هم حتما جزو این فاسدان هستی . حالا بعد از ۱/۵ سال معلوم شد که رییسی نه به فساد کاری دارد نه به اقتصاد نه گرانی نه بورس نه حتی تظاهرات نه ...کلا پرت از ماجرا. علتش هم آن است که نه هوش دارد مثل رفسنجانی نه سواد مثل ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
0
4
کاروان خانوادگی بدنبال راه فرار.....
ناشناس
|
Iraq
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
4
0
درود بر سید انقلابی و دولت انقلابی ش ابراهیم ریسی بیایید حالا فحشم بدید مرگ بر منافقین مزدور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
ساندیس بهت نرسیده حرف مفت میزنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
0
4
تا دولت درسایه هست بود ونبود دولت بی مایه چه توفیری دارد !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۶
0
4
رئیسی و دولت او برخلاف ادعاهایشان در این مدتی که ریاست جمهوری را بر عهده دارد ثابت کرده که مرد بحران ها نیست و چندان از قوه عاقله خود استفاده نمی‌کنند و بیشتر تمایل دارند با دستور و بخشنامه و در موارد امنیتی مانند اعتراضات مردمی هم با بگیر و ببند و... مشکلات را حل و در واقع صورت مسئله را پاک کنند...!
نظرات شما
پیشخوان