تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱

طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی

پخت سوپ به ۹۰۰۰ سال قبل بازمی گردد و سال هاست به عنوان غذایی برای درمان سرماخوردگی در سراسر دنیا استفاده می‌شود.

رویداد۲۴  الهام دریابندری: واژه سوپ از مصدر Soaking (خیساندن) گرفته شده و از ریشه فعل لاتین suppare آمده است که از واژه آلمانی sup گرفته شده و انگلیسی‌ها به آن Sup و فرانسوی‌ها Suppa می‌گفتند.

اما واژه Soup در انگلیسی که امروزه مرسوم است، مشتق از Sop یا Sup و به معنی تکه نان تلیت شده در آبِ گوشت است. تا زمانی که نان اختراع شد، تنها نوعِ سوپ، ترکیبی از غلات و گیاهان و گوشت پخته شده در قابلمه بود. سوپ یک وعده غذای اصلی بود که سال‌ها جایگاهش را در کشور‌های غربی حفظ کرد و هنوز هم غذای اصلی خیلی از مردم دنیاست و با این حال که همیشه هم از غلات درست نمی‌شود، اما حاوی برخی خوراکی‌های نشاسته دار مانند حبوبات و سبزیجات بوته‌ای است.

بر اساس نتایج پژوهش‌هایی که در دانشگاه نبراسکا (Dr. Stephen Renard) آمریکا بر روی سوپ مرغ صورت گرفت، دسته‌ایی از مواد ضد التهاب در این خوراک مشاهده شد که می‌تواند آثار عفونت در دستگاه تنفسی فوقانی را تسکین دهد.

از آنجا که ممکن است خوردن آب بخاطر سرما در پاییز و زمستان سخت باشد، سوپ یکی از منابع خوب تامین آب برای بدن است، چون در پخت و تهیه آن مقدار زیادی آب استفاده می‌شود.

طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی

مواد لازم برای تهیه سوپ سرماخوردگی



۱/۴ سینه مرغ


برنج ۱ قاشق غذاخوری


عدس ۱/۲ پیمانه


جو ۱ پیمانه

هویج ۲ عدد متوسط


جعفری ۲ قاشق غذاخوری


نمک به میزان لازم


زردچوبه ۱ قاشق چایخوری


رب ۱ قاشق غذاخوری


آب لیموی ترش به میزان لازم

طرز تهیه سوپ مرغ سرماخوردگی

طرز تهیه سوپ جو برای سرماخوردگی

جو اگر کامل است از شب قبل آن را خیس کنید و اگر پرک است نیازی یه خیس کردن ندارد. ابتدا قابلمه را به میزان ۴ لبوان از آب پر می‌کنیم و پس از جوش آمدن، مرغ، برنج، عدس و  جو را به همراه زردچوبه میگذاریم تا یک و نیم ساعت بپزد. سپس هویج را رنده کرده و به قابلمه اضافه می‌کنیم. بعد رب رقیق شده، نمک و جعفری را می‌افزاییم . در این مرحله مرغ را از قابلمه درآوره و ریش ریش می کنیم. حالا اجازه میدهیم سوپ نیم ساعت دیگر قل بخورد.

وقتی سوپ جا افتاد، آب لیمو ترش را به آن اضافه کرده و در ظرف مناسب سرو می‌کنیم.

طرز تهیه سوپ  سبزیجات برای سرماخوردگی

طرز تهیه سوپ سبزیجات برای سرماخوردگی

همه می دانیم که سبزیجات تازه به خاطر دداشتن ویتامین های متنوع، تا چه حد می تواند به بهبود سرماخوردگی کمک کند. شما می توانیم به جای مرغ در دستور پخت بالا، قارچ، نخود فرنگی و ذرت را در سوپ بریزید و سبزیجات کامل تری را میل کنید.

برای تهیه این سوپ سبزیجات، بهتر است  از رب گوجه فرنگی استفاده نکنیم چرا که وجود ترکیبات غیر ارگانیک ممکن است کیفیت سوپ ما را پایین بیاورد.

در صورتی که طرفدار غذا‌های نرم و آبکی هستید، می‌توانید پس از پخت کامل سبزیجات، با استفاده از گوشت‌کوب‌برقی یا غذاساز همه ترکیبات را با یکدیگر میکس کنید.

سوپ به خوبی یخ میزند و به راحتی نیز قابل گرم شدن است. تا یک ماه می‌توانید آن را در فریزر نگه دارید.

طرز تهیه سوپ  ورمیشل برای سرماخوردگی

طرز تهیه سوپ رشته فرنگی برای سرماخوردگی

سوپ ورمیشل یا رشته فرنگی یکی از انواع سوپ‌های خوشمزه و پر طرفدار در سراسر جهان است که بیشتر به عنوان یک غذای کامل سرو می‌شود.

در این روش مقداری رشته به ترکیب سوپ مرغ می افزاییم و با این کار کربوهیدرات بیشتری دریافت می کنیم در نتیجه بیشتر سیر می شویم.

سوپ رشته‌ای ورمیشل یکی از انواع سوپ‌هایی است که خیلی افراد در دفعات ابتدایی که آن را درست می‌کنند با یک مشکل بزرگ روبرو می‌شوند که آن هم سفت شدن بیش از حد سوپ است که آنرا غیر قابل مصرف می‌کند.

به دلیل اینکه در این سوپ از رشته ورمیشل استفاده می‌شود باید مراقب باشید که بیش از اندازه رشته داخل سوپ نریزید. رشته ورمیشل دارای لعاب بسیار زیادی است و این هم حُسن محسوب می‌شود هم می‌تواند مشکل ساز شود.

همیشه سعی کنید کمتر از مقدار نیاز رشته داخل سوپ بریزید، زیرا کم بودن رشته را می‌توانید با اضافه کردن کمی رشته حل کنید، اما زیاد ریختن رشته را به آسانی نمی‌توانید حل کنید. یک نکته دیگر هم در مورد سفت شدن سوپ ورمیشل وجود دارد.

حتی اگر شما به اندازه مناسب داخل این سوپ رشته ورمیشل اضافه کنید اگر بگذارید سوپ سرد شود، کمی سفت می‌شود. به همین دلیل سوپ را روی حرارت بسیار ملایم نگه دارید تا در زمان سرو کاملا داغ و روان باشد.

البته توصیه ما این است که برای اضافه کردن رشته ورمیشل به سوپ عجله نکنید، چون رشته ورمیشل خیلی سریع پخته می‌شود. ۱۵ دقیقه قبل از اینکه بخواهید سوپ را سرو کنید رشته فرنگی را اضافه کنید و اجاز دهید با حرارت ملایم تا زمان سرو جا بیفتد.

طرز تهیه سوپ ساده

نکات تکمیلی برای تهیه سوپ

۱- یکی از راه‌های تهیه سوپ خوشمزه استفاده از عصاره مرغ و گوشت در آن است. دقت کنید اول عصاره را اضافه کنید و بعد نمک آن را بچشید.

۲- در نیم ساعت آخر سوپ جو به آن آب‌لیمو اضافه کنید و اجازه بدهید کمی با هم بپزند.

۳- برای داشتن سوپ جو خوشمزه و جا افتاده باید جو حتماً خوب بپزد و لعاب بیندازد.

۴- بهتر است از مواد تازه استفاده کنید با این حال استفاده از برخی سبزیجات کنسروی یا یخ زده مانند نخود فرنگی و ذرت مشکلی ندارد.

۵- برای کاهش میزان چربی، سوپ را یک روز قبل تهیه کنید و چربی روی سوپ را با قاشق بردارید.

۶- سوپ که یک روز قبل تهیه می‌شود، طعم بهتری پیدا می‌کند.

۷- در صورت شور شدن سوپ، یک عدد سیب زمینی پوست کنده در آن قرار دهید و بعد از ۱۵ دقیقه پخت سوپ روی حرارت کم، آن را بردارید.

۸- برای غلیظ شدن سوپ مقداری از آن را در غذاساز بریزید و پوره کنید و به قابلمه اصلی برگردانید.

۹- یک و نیم قاشق چای‌خوری آرد را به یک فنجان آب سوپ اضافه و مخلوط کنید و به ظرف اصلی بیفزایید و هم بزنید تا سوپ غلیظ شود.

۱۰- سوپ جو را می‌توان با جو معمولی هم پخت. اما باید بدانید برای پخت به مدت زمان بیشتری نیاز دارد و ممکن است بر اثر غفلت ته بگیرد. ترجیحا از جو پرک استفاده کنید که سریع‌تر آماده می‌شود و احتمال ته گرفتن آن هم کم است.

۱۱- لازم نیست پیاز را خرد کنید. آن‌ را به شکل درسته داخل قابلمه بیندازید و در مراحل آخر به طور کامل از قابلمه بیرون بیاورید. به این ترتیب هم به مرغ طعم می‌دهد و هم تکه‌های ریز آن‌در ظرف باقی نمی‌ماند.

 

 

 

 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آشپزی ایرانی
نظرات شما
پیشخوان