تاریخ انتشار: ۱۹:۳۸ - ۰۹ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

طرز مزه دار کردن ماهی

معمولا ما ساکنان شهرهای غیر ساحلی علاقه چندانی به ماهی نداریم؛ علت این عدم علاقه به این برمی گردد که ما به خوبی مردمان شهرهای ساحلی طرز مزه دار کردن ماهی را بلد نیستیم.

 رویداد۲۴  الهام دریابندری: مدام در رسانه‌ها از خواص ماهی می‌شنویم، ولی وقتی موقع پختن می‌رسد بلد نیستیم مزه‌ای را دربیاوریم که مطابق سلیقه اهالی خانه باشد. در این نوشتار با آشپزی ایرانی همراه باشید تا راهکار‌های عالی برای مزه دار کردن ماهی را به شما بیاموزیم.

روش‌های مزه دار کردن ماهی قزل آلا

یکی از انواع ماهی‌های پر طرفدار در بین خانواده‌های ایرانی ماهی قزل آلا است. اکثر افراد به دنبال روش‌هایی برای مزه دار کردن ماهی قزل آلا هستند؛ گرچه روش‌های متعددی در منابع مختلف برای مزه دار کردن ماهی وجود دارد.

اما ما در این قسمت روشی را برای مزه دار کردن ماهی قزل آلا به شما معرفی می‌کنیم که کمی متفاوت از سایر روش‌ها است.

استفاده از سس سویا یا کنجد یکی از بهترین راه‌ها برای خلق طعمی منحصر به فرد در ماهی است

به همین منظور ابتدا تیغه‌های ماهی قزل آلا را جدا کرده و سپس آن را در روغن داغ به همراه پیاز و سیر رنده شده سرخ کنید.

در مرحله بعدی هنگام سرخ شدن ماهی مقداری فلفل سیاه، نمک، زردچوبه، زیره، پودر زنجبیل و سس سویا آماده به همراه سرکه را به ماهی اضافه کرده و اجازه می‌دهیم ماهی طعم دار شود.

طرز مزه دار کردن ماهی قزل آلا

مزه دار کردن ماهی با لیمو و پیاز

برای این کار ماهی درسته یا قطعات ماهی را در مخلوطی از پیاز خردشده و آبلیموی تازه، نمک و فلفل قرار دهید. بهتر است ماهی بیشتر از نیم ساعت در این مخلوط نماند. این روش کاملاً بوی زهم ماهی را می‌گیرد و ماهی را طعم دار می‌کند، اما اشکال این روش همانطور که گفته شد، تغییر رنگ ماهی به دلیل استفاده از لیمو است. البته، این تغییر رنگ فقط ظاهری است و طعم ماهی طعم‌دارشده با این روش بسیار خوشمزه و لذیذ خواهد بود.

مرینت کردن ماهی با زعفران

 یکی از رایجترین راه‌ها آغشته کردن ماهی به مخلوطی پودری شامل: زعفران ،زرچوبه، پودر سیر، نمک و فلفل سیاه به تنهایی یا به همراه آرد سفید است.

مزه دار کردن ماهی با رب انار و ادویه جات

برای مزه دار کردن ماهی به این روش، ابتدا ماهی را با کمی روغن زیتون خوب ورز دهید تا روغن به خورد ماهی برود.سپس روی ماهی لیمو ترش تازه یا آب نارنج چکانده و روی آن زردچوبه، فلفل، نمک، ادویه ماهی و میگو و مقدار کمی دارچین بپاشید.سپس رب نارنج یا رب انار را رقیق نموده و روی ماهی بریزید وچند حلقه پیاز روی ماهی بگذارید.پس از مزه دار کرئن ماهی آن را یک ساعت در یخچال بگذارید و آن را سرخ کرده و یا در فر بگذارید.

طعم دار کردن ماهی با تمرهندی

به گزارش رویداد ۲۴، اگر به طعم ترش تمر هندی علاقه دارید می‌توانید از آن در مزه دار کردن ماهی استفاده کنید. قبل از سرخ کردن ماهی، مدت کوتاهی آن را به تمر هندی آغشته کنید. طعم ترش آن به گوشت ماهی نفوذ می‌کند و آن را خوش طعم می‌کند.

طرز مزه دار کردن ماهی با تمبر هندی

مزه دار کردن ماهی با رزماری

این گیاه خوشبوی مدیترانه‌ای، برای از بین بردن بوی بد و تند ماهی، میگو و مرغ بهترین انتخاب است! برای نگهداری رزماری تازه، برگ‌های آن را از ساقه جدا کنید و درون دستمال کاغذی گذاشته و بعد در یک کیسه فریزر قرار دهید و داخل یخچال بگذارید.

برای طعم دار کردن ماهی با رزماری، کافیست برگ‌های آن را چیده و روی ماهی بگذارید. اضافه کردن مقداری فلفل سیاه هم به این مرینیت بوی زهم را از ماهی می‌گیرد.

نکات طلایی طبخ ماهی

نحوه آب شدن ماهی یخ زده هم در کیفیت پخت آن بسیار تاثیرگذار است. برای اینکه ماهی هنگام پختن مزه واقعی خود را بدهد و از بوی بد آن خبری نباشد، بهتر است که ماهی را درون شیر یا دلستر قرار داده و اجازه دهید که یخ آن آب شده و آماده طبخ گردد.

حتما ماهی را نیم ساعت قبل از پختن یا سرخ کردن طعم دار کنید؛ زمان بیشتر باعث می‌شود ماهی طعم واقعی نداشته و بیشتر طعم ادویه جات مورد استفاده را بدهد.

برای اینکه ماهی در هنگام پخت (آب پز) متلاشی نشود، بهتر است مقداری سرکه و نمک در آب جوش بریزید و ماهی را در آن بپزید.

در استفاده از پیاز و سیر جهت طعم دار کردن ماهی بهتر است آب آن را گرفته و ادویه‌جات دیگر را درون آب سیر و پیاز رنده شده ریخته و ماهی را با آن طعم دارد نمائید.

برای اینکه ماهی در هنگام سرخ کردن خرد نشود، بهتر است ابتدا قسمت بدون پوست را در روغن سرخ کنید، سپس قسمت پوست ماهی را سرخ کنید تا این اتفاق پیش نیاید.

برای پخت ماهی شوریده: ماهی شوریده گوشتی لطیف دارد و بهتر است به صورت شکم پُر یا سرخ‌شده مصرف شود. دقت داشته باشید که برای پر کردن شکم این ماهی، فقط تا قسمت کمر ماهی باز شود.

برای این که در هنگام پخت ماهی در فر، پوست ماهی به سینی فر نچسبد، بهتر است ماهی را روی صفحه‌ی سیلیکونی یا سینی تفلون بپزید. یا سینی را چرب کرده و قدری آرد سمولینا یا آرد سوخاری درشت روی سینی بپاشید.

برای آن که بوی ماهی از دست زدوده شود بهتر است دست‌های خود را با محلول سرکه و آب یا آب و نمک بشویید.

این هم از فوت‌وفن‌های طبخ حرفه‌ای ماهی! اگر سوالی داشتید حتما از ما بپرسید.

در آخر اگر دوست داشتید، پیشنهاد می‌کنم سری به آموزش طرز تهیه سبزی پلو با ماهی ما بزنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آشپزی ایرانی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
0
1
رویداد ول کن این ماهی و سبزی پلو با ماهی نیستی
نظرات شما
پیشخوان