تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۱۶ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر

اتفاقی بی‌سابقه در جمهوری اسلامی؛ برنامه توسعه هفتم را قالیباف نوشت؟

سازمان برنامه و بودجه دولت رئیسی هنوز برنامه هفتم را به دولت ارائه نداده، بلکه یک برنامه هفتم دیگر نیز به سفارش قالیباف در مرکز پژوهش‌ها تدوین شده است. اتفاقی که نظیر آن در تاریخ جمهوری اسلامی تکرار نشده و دولت‌های پیشین به دلیل اینکه خود مجری برنامه‌های توسعه‌ای بودند، اصرار داشتند برنامه توسعه را منطبق با اهداف و سیاست‌هایی بنویسند که مسئولیت آن را برعهده دارند.

قالیباف
رویداد۲۴ سازمان برنامه و بودجه دولت رئیسی هنوز برنامه هفتم را به دولت ارائه نداده، بلکه یک برنامه هفتم دیگر نیز به سفارش قالیباف در مرکز پژوهش‌ها تدوین شده است. اتفاقی که نظیر آن در تاریخ جمهوری اسلامی تکرار نشده و دولت‌های پیشین به دلیل اینکه خود مجری برنامه‌های توسعه‌ای بودند، اصرار داشتند برنامه توسعه را منطبق با اهداف و سیاست‌هایی بنویسند که مسئولیت آن را برعهده دارند.

به گزارش خبرآنلاین، کارشناسان اقتصادی معتقدند برنامه سوم توسعه که در زمان ریاست جمهوری سیدمحمدخاتمی اجرا شده، بهترین برنامه توسعه‌ای کشور بوده که توانسته بیش از ۶۰درصد اهداف آن را محقق کند. برنامه‌ای مبتنی بر توسعه همه جانبه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که پیشران آن را توسعه سیاسی بر عهده داشت.

ابراهیم رئیسی در کارزار انتخاباتی خود به سه وعده مهم اشاره کرده بود؛ «اصلاح دولت و مبارزه با فساد و تبعیض»، «حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم» و «جهش تولید و تقویت کسب کار». اجرای این سه وعده محقق نمی‌شد مگر در گنجاندن این سه وعده در برنامه هفتم توسعه که سندی مهم در پیشبرد اهداف کشور است. اما با گذشت یکسال و نیم از روی کارآمدن رئیسی، به دلیل تاخیر در رساندن برنامه هفتم توسعه به مجلس، دولت سیزدهم به مدت یکسال برنامه ششم توسعه را که حسن روحانی رئیس جمهور سابق آن را نوشته بود اجرا کرد.

در همین حال، نمایندگان مجلس معتقدند بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه، ۶ماه زمان می‌برد، بعید به نظر می‌رسد که دولت بتواند برنامه هفتم را به مجلس تحویل دهد. برخی نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه معتقدند، دولت رئیسی باید همانند سال گذشته، برای تحقق وعده هایش، برنامه‌ی ششم توسعه را اجرا کند که در دولت حسن روحانی نوشته شده است.

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به انتخابات مجلس در سال ۱۴۰۲ به مرور، نمایندگان مجلس از دولت فاصله گرفته و تلاش برای جلب نظر رای دهندگان را با فشار به دولت آغاز کنند. نشانه‌های این سیاست را می‌توان در انتقاد قالیباف به رئیسی برای اجرایی نشدن مصوبات مجلس در حذف ارز۴۲۰۰ تومانی مشاهده کرد. موضوعی که از احتمال تغییر لوکوموتیو اصولگرا‌ها در انتخابات آینده حکایت دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
آریوبرزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
0
10
اقای شش کلاسه که سواد نداره بنویسه داده به شریک دزد و رفیق قافله بنویسه!!!!چه شود
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
0
3
اين واقعيت را بپذيريم كه برنامه ها سمبوليك و براي ويترين هستند وگرنه كيست كه نداند قبلا هم ( مثلاً برنامه ١٤٠٠)، كارشناسان استانها را درگير نوشتن ميكردند در حاليكه اقاي كردبچه حتي نيم نگاهي هم به ان نمي انداخت و انچه خود از روسا دستور گرفته بود در قالب برنامه تدوين ميكرد، حتي در نظام بودجه ريزي ، كاركرد اقاي تاجگردون مثال زدني است.، عدم اجازه ورود اقتصاددان و جامعه شناس و توليدكننده به سيستم، نياز به برنامه نويس را برطرف كرده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
0
4
اکثریت ما مردم چه بدبختیم که اینها برای ما نسخه می پیچند، خیلی بدبختیم !
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
0
3
این سرزمین جولانگه تیزدندانها و شغالان شده ...
بقول ترکها هر کسی داره اسب خودشو میتازه اینست حاکمیت یکدست انقلابی با تمام قوا ...
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان