تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۷ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

نماینده مجلس: دولت برای اقتصاد و معیشت مردم نقشه راه ندارد!

لطف‌ا... سیاهکلی گفت: خروجی کار تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی نشان می‌دهد در حوزه معیشت مردم، وضعیت مساعد نیست و وعده بهبود شرایط اقتصادی خانواده‌ها، همچنان بر زمین مانده است.

خط فقر در ایران

رویداد۲۴ محمد آیتی: علیرغم اینکه قرار بود سیدابراهیم رئیسی، اقتصاددانان را به خط کند تا اقتصاد کشور و به تبع آن، معیشت مردم را از بحرانی که سال‌هاست گرفتار آن بود، نجات دهد، اما خیلی زود مشخص شد، دولت سیزدهم مخصوصاً در تیم اقتصادی‌اش دچار آشفتگی است.

این آشفتگی به حدی است که حتی از درون دولت هم انتقاداتی به آن وارد شد؛ نمونه آنکه سعید محمد، دبیر معزول شورای عالی مناطق آزاد کشور هم در توئیتی از ناهماهنگی تیم اقتصادی انتقاد کرد و نوشت: «ناهماهنگی، بی‌برنامگی و کم‌تجربگی از آفت‌های تیم اقتصادی دولت است ... البته سکوت مجلس جای تامل دارد! قطعا رضایت مردم مهم‌تر از رضایت سهم‌خواهان است، ولی ظاهرا از این تیم همه راضی‌اند به‌جز مردم!»

در همین خصوص، لطف‌ا... سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: اینکه برخی بگویند تیم اقتصادی دولت سیزدهم انسجام دارد یا عده‌ای بگویند انسجام ندارد، مهم نیست، موضوع بااهمیت، خروجی کار است.

وی افزود: اکنون خروجی کار تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی نشان می‌دهد در حوزه معیشت مردم، وضعیت مساعد نیست و وعده بهبود شرایط اقتصادی خانواده‌ها، همچنان بر زمین مانده است؛ چه دولت‌های قبلی و چه این دولت، نتوانستند مشکل معیشتی مردم را حل کنند.

نماینده قزوین تصریح کرد: مشکل معیشتی در کشور تنها به یک گروه خاص از جامعه برنمی‌گردد، یعنی کارکنان دولت از دریافتی خود گله دارند و می‌گویند کفاف زندگی پرهزینه‌شان را نمی‌دهد و از طرفی، کارگران هم با اینکه افزایش حقوق داشتند، اما تورم به قدری بالاست که آن‌ها هم در اداره زندگی خود گیر کرده‌اند. همین وضعیت برای دیگر مردمان جامعه هم که از بخش‌های دیگر درآمد دارند، وجود دارد و به عبارت ساده، چرخ زندگی‌شان به راحتی نمی‌چرخد.

سیاهکلی اظهار داشت: اینکه تیم اقتصادی دولت یکپارچه هست یا نه، به مردم ارتباطی ندارد، آن چیزی که مهم می‌باشد این است که دولت باید تیمی کاربلد در راس امور، به خصوص در حوزه اقتصاد قرار دهد تا مردمی که سال‌ها زیر فشار تورم بودند با برخی تصمیم‌گیری‌ها و اجرای آن‌ها، زندگی‌شان عادی‌تر از قبل دنبال شود. اکنون روند دولت نشان از دادن راه‌حل و پیگیری که احساس شود مشکل معیشت مردم مرتفع بشود، نیست.

دولت برای بحران‌های به وجود آمده در اقتصاد و معیشت مردم، نقشه راه ندارد

وی یادآور شد: نگاه به اقتصاد کشور باید زیرساختی باشد. برخی ساختار‌های ما در حوزه اقتصاد در روند کار و حل مساله، ایراد دارند، اما به باور من، ساختار در حوزه اقدام است. شاید برخی چارت‌بندی‌ها در سیستم اقتصاد کشور اشکال داشته باشد، اما مهم‌تر از این‌ها، ما هنوز در صدر دولت برای رسیدن به اهداف‌شان و حل مساله اقتصاد که می‌خواهند چه کنند، چیزی نمی‌بینیم و به نظر، مشکل اصلی این است. اینکه دولت برای بحران‌های به وجود آمده در اقتصاد و معیشت مردم، نقشه راه ندارد، باعث گله و نگرانی ما است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به اینکه مجلس برای این تغییر رویکرد دولت در حوزه اقتصاد چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: نظارت، مهم‌ترین کار ما در مجلس است. تصویب بودجه یکی از مهم‌ترین بررسی‌‌ها و نظارت‌های مجلس بر کار دولت در آینده است. گاهی زاویه‌ای که بین مجلس و دولت بر سر تصویب بودجه پیش می‌آید فارغ از اینکه حق با کیست، باعث عدم‌ موفقیت در کار که همان اجرای درست بودجه سالیانه است، می‌شود.

بیشتربخوانید: چرا مشکلات اقتصادی ایران، راه حل اقتصادی ندارد؟

بودجه باید به گونه‌ای بسته شود تا کسی راه فرار پیدا نکند

به گفته وی، بودجه باید به گونه‌ای بسته شود تا کسی راه فرار پیدا نکند و یادمان باشد، بستن منطقی بودجه و اجرای دقیق آن، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی کشور را حل می‌کند اما چون برخی اشکالات در تصویب و همچنین اجرای بودجه دیده می‌شود، مشکلات مشهود است و حتی گاهی عمق پیدا می‌کند که باعث نارضایتی و خلل در کار می‌شود.

سیاهکلی گفت: گاهی همکاری مجلس با دولت بر سر تصویب بودجه بیش از حد معقول است و گاهی ما چیز‌هایی را تصویب کردیم که اصلاً میل و خواست دولت نبوده است. اختلاف‌نظر بین دولت و مجلس اشکال ندارد، اما اختلافات فاحش، حتماً در ادامه کار اختلال به وجود می‌آورد.

وی تصریح کرد: وقتی بودجه‌ها طوری بسته می‌شود که با تحقق آن، فاصله دارد، شاهد اشکالاتی در کار اقتصاد کشور و معیشت مردم می‌شویم. بودجه سال ۱۴۰۱ هم با توجه به حساسیت‌هایی که وجود داشت، باز هم با اشکال بسته و اجرا شد.

نباید ۲۹۰ نماینده حاضر در مجلس توأمان در موضوع بودجه اظهارنظر کنند

نماینده قزوین اظهار داشت: من با این نحو تصویب بودجه، مخالفم، چون این موضوع یک امر تخصصی است. آیا ۲۹۰ نماینده حاضر در مجلس، تخصص در موضوع بودجه دارند؟ وقتی هر کسی در مجلس می‌تواند در خصوص بودجه اظهارنظر کند و روی اظهارات خود تلاش داشته باشد، حتماً بودجه سالیانه کشور، خیلی تغییر پیدا می‌کند. این روند را من نمی‌توانم تایید کنم و به نظرم خیلی بیشتر از این حرف‌ها باید به موضوع تخصصی نگریست. با وضعیت کنونی، هیچ‌وقت بودجه کشور، شکل کامل و جامع پیدا نمی‌کند.

سیاهکلی در پایان خاطرنشان کرد: بودجه، مهم‌ترین سند مالی کشور است و ضمناً باید در ادامه برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور نوشته و تصویب شود؛ یعنی اهداف کشور در حوزه اقتصاد، به خصوص در بلندمدت باید مدنظر باشد نه اینکه نگاه‌مان حالت مُسکنی داشته باشد. متاسفانه بودجه در کشور ما به گونه‌ای به تصویب می‌رسد که سال به سال شاهد عمق پیدا کردن مشکلات معیشتی هستیم و این حقیقتاً باعث تاسف و تامل است.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
سمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
0
1
مگه برای حکومت مهمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
0
1
تمام نقشه های راه تا به امروز به بن بست خورده، چوب این ندانم کاریها ، بی تدبیریها فقط به چشم مردم رفته، نتیجه سپردن امورات یک کشور به مشتی بیسواد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
0
1
پس اون هفت هزار صفحه برنامه چی شد دادید گوساله خورد !
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان