تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱

کارهای ضرروی پیش از بارداری

یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که هر زن در زندگی خود می‌تواند بگیرد بارداری و اقدام برای بچه‌دارشدن است. بارداری کار دشواریست هم از تصمیم برای آن و هم برای مراقبت‌های حین آن تا نوزاد و مادر هر دو تن‌درست و سلامت بمانند.

کارهای ضرروی پیش از بارداری

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که هر زن در زندگی خود می‌تواند بگیرد بارداری و اقدام برای بچه‌دارشدن است. بارداری کار دشواریست هم از تصمیم برای آن و هم برای مراقبت‌های حین آن تا نوزاد و مادر هر دو تن‌درست و سلامت بمانند.

برای داشتن نوزادی تن‌درست و سالم باید مادر ویژگی‌های اساسی که انسان سالم از نظر روحی و جسمی را داشته باشد. همان‌گونه‌که اشاره کردیم بارداری تصمیم دشواریست که هر زن در درازای زندگی خود می‌تواند بگیرد.

از هنگامی‌که یک زن تصمیم به بارداری می‌گیرد باید مراقبت‌هایی را آغاز کند و زیرنظر پزشک باشد، اما این تنها باور عموم است. کار درست این است که اگر زنی به‌راستی قصد بارداری دارد باید ماه‌ها پیش از اقدام به آن زیرنظر پزشک باشد و خود را از دید جسمی و روحی بررسی کند.

درواقع برای داشتن نوزادی سالم و همچنین حفظ سلامت جسمی و روانی مادر نمی‌توان تنها به مراقبت‌های دوران بارداری اکتفا کرد، گاهی شرایط جسمی، روحی، روانی و یا اجتماعی خاصی برای مادر وجود دارند که باید پیش از بارداری و تشخیص لقاح اصلاح یا حذف شوند، در غیر این صورت اثرات مخربی را برای سلامت جنین و مادر در پی خواهند داشت.

به گزارش رویداد۲۴ شوربختانه برخی از مادران بدون این‌که متوجه شوند و به شکل ناخواسته باردار می‌شوند بنابراین نمی‌توانند از خود پیش از دوران بارداری مراقبت بیش‌تر کنند و بررسی‌های لازم برای این دوران را انجام دهند تا بتوانند پا به مرحله و دوران بعدی یعنی بارداری برسند.

یکی از کار‌هایی که هر زن در دوران پیش از بارداری باید انجام دهد مصرف اسیدفولیک است.

ضروری‌ترین اقدامات پیش بارداری

معاینات لازم پیش از بارداری

پیش از این‌که بخواهید هرگونه اقدام به بارداری کنید باید به پزشک مراجعه کنید و زیرنظر او باشید و معاینات لازم و ضرروی را انجام دهید. در این مرحله پزشک باید پیشینه‌ی پزشکی و خانوادگی و اگر احیانا دارویی مصرف می‌کنید را از هر لحاظ بررسی کند.

بارداری 

پزشک آزمایش خون کامل را می‌نویسد تا مثبت یا منفی بودن گروه خونی، کم خونی، چربی، قند خون، بیماری‌هایی مانند تالاسمی بررسی و وجود بیماری‌های سیستم ایمنی و مقاومت آن در برابر بیماری‌هایی مانند سرخجه، آبله مرغان، هپاتیت B توکسوپلاسموز. HIV و هپاتیت C نیز مشخص شوند.

این کار‌ها و آزمایش‌ها برای این است که از بروز مشکلات جدی در دوران بارداری جلوگیری شود. اگر فرد در برابر بیماری‌های سرخجه و آبله مرغان ایمن نباشد برای تزریق واکسن سه ماه پیش از بارداری باید اقدامات لازم را انجام دهد.

از دیگر معاینات پزشکی مهم و اساسی پیش از هرگونه اقدام برای بارداری انجام تست پاپ اسمیر و معاینه لگن است. در تست پاپ اسمیر دهانه رحم و هرگونه تغییرات احتمالی رحم بررسی می‌شود و اگر مشکلی وجود داشته باشد درمان‌های لازم انجام می‌شود.

به گزارش رویداد۲۴ اگر مادر بیماری‌های خاصی مانند فشار خون، دیابت یا آسم دارد باید به پزشک متخصص در همان زمینه ارجاع داده شود.

مصرف مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها

از دیگر کار‌های طلایی و بسیار مهم که پیش از بارداری باید انجام دهید مصرف فولیک اسید است.

یکی از اقدامات بسیار ضروری قبل از بارداری مصرف فولیک اسید است. با این کار احتمال ایجاد ناهنجاری‌های عصبی و نواقص مادرزادی که معمولاً در سه ماهه نخست بارداری به‌وجود می‌آید کم می‌شود.

ازسوی دیگر مصرف مولتی ویتامین‌ها باید زیر نظرپزشک باشد چراکه مصرف بیش‌از اندازه ویتامین‌ها هم برای مادر و جنین خطرناک است. برای نمونه بالابودن بیش‌از اندازه ویتامین آ در جنین نواقصی را به‌وجود می‌آورد.

مصرف ویتامین دی هم باید جزو کار‌های پیش از بارداری باشد، زیرا این ویتامین منجر به جذب بهتر کلسیم به استخوان‌ها می‌شود در نتیجه استخوان‌ها وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد.

بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان

پیش از بارداری باید از سلامت دهان، دندان و لثه‌ها اطمینان کسب کرد. در صورتی که احتمال ایجاد آسیب وجود دارد به دندان‌پزشک مراجعه کنید. در پی ایجاد تغییرات هورمونی دوران بارداری حساسی لثه‌ها افزایش پیدا می‌کند و در سلامت دهان و دندان اختلال ایجاد می‌کند، از سوی دیگر عفونت‌های دهان و دندان منجر به سقط جنینی می‌شود، در نتیجه توجه به این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است.

دوری از مصرف الکل و مواد مخدر پیش از بارداری

یکی از مواردی که پیش از بارداری باید به شدت مورد توجه قرار بگیرد مصرف‌نکردن مواد مخدر و الکل است. بارداری می‌تواند دلیل خوبی برای ترک عادات منفی باشد. البته بر اساس پژوهش‌ها مصرف الکل و سیگار قدرت باروری را کاهش می‌دهد، در نتیجه به زوجین توصیه می‌شود پیش از بارداری این عادات منفی را کنار بگذارند.


بیشتر بخوانید: چند روش خانگی برای درمان حالت تهوع


انجام ورزش و حفظ وزن بدن در محدوده طبیعی

اگر وزنتان نرمال و طبیعیست بارداری آسان‌تری را تجربه خواهید کرد. کم بودن یا بالا بودن شاخص توده بدنی هر دو می‌توانند شما را با مشکلاتی روبه‌رو کنند بنابراین بهتر است پیش از بارداری تلاش کنید وزن خود را متعادل و به نقطه ایده‌آل نزدیک کنید تا بتوانید روند بارداری را بهبود بخشید.

برخی گمان می‌کنند، چون قرار است باردار شوند نباید ورزش کنند درصورتی‌که این باور کاملا نادرست است. ورزش متعادل یکی از کار‌های مهمیست که پیش و البته در حین بارداری باید انجام دهید. فعالیت بدنی افزون‌بر حفظ سلامتی می‌تواند تاثیر به سزایی در فرآیند کاهش وزن داشته باشد، بنابراین رشته ورزشی مناسب خود را پیدا کنید و سعی داشته باشید تمام مدت قبل از بارداری و در حین بارداری آن را دنبال کنید.

یوگا و پیاده روی در دوران بارداری مناسب هستند، البته انجام ورزش و افزایش یا کاهش وزن بهتر است زیرنظر پزشک انجام شود.

مراقبت‌های  پیش از بارداری 

داشتن رژیم غذایی سالم و مغذی

داشتن تغذیه مناسب و باکیفیت و یک رژیم غذایی سالم از مهم‌ترین مواردیست که باید در دوران پیش و حین بارداری به آن توجه داشته باشید. مادران باید در برنامه غذایی خود موادغذایی سرشار از فیبر، پروتئین و کلسیم قرار دهند و تغییرات لازم برای بهبود رژیم غذایی اعمال کنند.

انجام آزمایش‌های ژنتیک پیش بارداری

اگر در خانواده و اقوام خود پیشینه‌ی بیماری ژنتیکی دارید باید حتما آزمایش‌های ژنتیک را انجام دهید. باید بدانید این آزمایش‌ها هزینه زیادی دارند بنابراین باید به فکر پس‌انداز و انجام آن باشید. شما باید برای اطمینان از تن‌درستی جنین حتما این آزمایش‌ها را انجام دهید حتی اگر هزینه و زمان زیادی ببرند.

توجه به سیکل قاعدگی و تعیین زمان تخمک گذاری

هنگامی‌که تصمیم به بارداری می‌گیرید طبیعیست که باید روش‌های جلوگیری را قطع و تاریخ عادات ماهیانه خود را ثبت و زمان مشخصی را برای تخمک گذاری تعیین کنید.

حفظ و بهبود رابطه خود با همسر و خانواده

پیش از بارداری تلاش کنید رابطه خود را با همسر و خانواده خود و همسرتان تقویت کنید. هنگامی‌که نوزاد وارد خانواده می‌شود و به جمع شما می‌پیوندد تغییرات غیرقابل اجتنابی رخ خواهند داد که در روابط تاثیر می‌گذارند.

برنامه ریزی مالی برای تامین هزینه‌های نوزاد تازه

حتما می‌دانید که به دنیا آمدن یک نوزاد تازه با خود کوهی از هزینه‌ها را به دنبال دارد بنابراین پیش از هرگونه اقدام برای بارداری در مورد این موضوع بیندیشید و تدابیر لازم را به کار گیرید تا در دوران بارداری و پس از آن دست‌کم دغدغه‌ی مالی نداشته باشید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان