تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۰۳ آذر ۱۴۰۱

چند روش خانگی برای درمان حالت تهوع

هنگامی که دچار حالت تهوع و استفراق هستید، کمتر غذا بخورید، این کار در کاهش علائم مفید است؛ پیروی از یک رژیم غذایی سبک، مانع بدتر شدن تهوع شده و از استفراق جلوگیری می‌کند. تا زمانی که حالت تهوع برطرف نشده از خوردن غذاهای سرخ شده، محصولات لبنی، گوشت و مواد غذایی سرشار از فیبر جلوگیری کنید.

چند روش خانگی برای درمان حالت تهوع

رویداد۲۴ نازنین احمدی: حالت تهوع نوعی ناراحتی معده و احساس استفراق کردن است که می‌تواند به دلایل مختلف در هر فردی ایجاد شود. این حس ناخوشایند ممکن است در اثر عوامل مختلفی از جمله: مسمومیت غذایی، ویروس، میگرن، دریازدگی، بیماری های گوارشی، بارداری، بوی نامطبوع و ... رخ دهد. بنابراین درمان حالت تهوع و استفراق با شناسایی عوامل ایجاد کننده آن ارتباط مستقیم دارد که شناخت دلیل به وجود آمدن آن، باعث می‌شود فرد نسبت به پیشگیری و درمان سریع‌تر عمل کند. معمولا برای رفع حالت تهوع و استفراق از داروی ضدتهوع استفاده می‌کنند، اما مصرف داروهای شیمیایی به مرور باعث بروز عوارض جانبی در فرد می‌شوند، به همین دلیل بهترین روش برای درمان حالت تهوع استفاده از روش های خانگی است که در این مقاله شما را با این روش ها آشنا می‌کنیم.

علت به وجود آمدن حالت تهوع:

حالت تهوع علت های زیادی دارد که در هر فردی دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. به عنوان مثال بعضی از افراد با سرعت زیاد، تغییر ناگهانی جهت، پرخوری، بوهای خاص، استرس و اضطراب، زخم معده، حساسیت به برخی از غذاها یا داروها و ... دچار حالت تهوع می‌شوند. شایع‌ترین علت های به وجود آمدن حالت تهوع عبارتنداز:

  • رفلاکس معده: باعث می‌شود، هنگام غذا خوردن و یا پس از آن محتوای معده به سمت بالا و به درون مری بازگردد که در این صورت فرد احساس حالت تهوع می‌کند.
  • عفونت یا ویروس: باکتری ها و ویروس ها بر روی معده تأثیر می‌گذارند که منجر به حالت تهوع می‌شوند. باکتری هایی که از طریق مواد غذایی منتقل می‌شوند، باعث ایجاد مسمومیت غذایی، عفونت های ویروسی و مشکلات گوارشی شده که می‌توانند موجب تهوع و استفراق شوند.
  • عوارض داروها: داروها عوارض مختلفی دارند که معمولا بر روی بروشور آنها و یا رو جعبه ذکر می‌شود. حالت تهوع یکی از شایع‌ترین عوارض دارویی است که می‌توان به داروهای سرطان و شیمی درمانی اشاره کرد. به همین دلیل قبل از مصرف دارو حتما اطلاعات روی جعبه را با دقت مطالعه کنید تا از عوارض ناشی از داروها آگاه شوید.
  • ماشین گرفتگی یا دریازدگی: بعضی از افراد هنگام استفاده از ماشین، قطار، اتوبوس، کشتی و هواپیما به دلیل تکان هایی که اتفاق میفتد دچار حالت تهوع و استفراق می‌شوند.
  • رژیم غذایی: پرخوری و خوردن غذاهای چرب و پرادویه باعث ناراحتی و حساس شدن معده شده که در نهایت منجر به تهوع و استفراق می‌شود. همچنین ممکن است بعضی از افراد به مصرف برخی از غذاها حساسیت داشته باشند که معده توانایی هضم آنها را نداشته و پس از مصرف غذا دچار حالت تهوع و استفراق می‌شوند.

چند روش خانگی برای درمان حالت تهوع

معرفی چند روش خانگی برای درمان حالت تهوع:

روش های مختلفی برای درمان حالت تهوع وجود دارد، که در این بخش چند روش خانگی برای درمان حالت تهوع به شما معرفی می‌کنیم، این روش ها به شما کمک می‌کنند تا بدون استفاده از داروهای مضر و شیمیایی این علائم را خیلی سریع برطرف کنید.

زنجبیل، بهترین درمان برای رفع حالت تهوع

به گزارش رویداد24 زنجبیل طبع گرمی داشته و خواص بسیار زیادی برای بدن دارد، بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد که زنجبیل به اندازه داروهای تجویزی برای رفع حالت تهوع موثر است و عوارض جانبی کمتری دارد؛ همچنین این ادویه برای درمان حالت تهوع و استفراق بعد از شیمی درمانی، عمل جراحی و حتی زنان باردار مفید است. مصرف زنجبیل برای اکثر افراد خطری ندارد، اما اگر دچار کم خونی، فشار خون پایین، قند خون پایین هستید و یا داروی رقیق کننده خون مصرف می‌کنید، باید در مورد مصرف زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید و یا مصرف آن را محدود کنید.

این گیاه محبوب‌ترین درمان خانگی برای رفع حالت تهوع است، به همین دلیل برای درمان حالت تهوع فقط کافیست تکه کوچکی زنجبیل تازه، زنجبیل شکری و یا چای زنجبیل بنوشید. اندازه مشخصی برای میزان مصرف زنجبیل وجود ندارد اما استفاده از 0.5 تا 1.5 گرم از زنجبیل خشک در روز مناسب است، همچنین زنان باردار نباید در استفاده از زنجبیل زیاده روی کنند، بنابراین بهتر است با دکتر خود درباره دوز مصرف آن مشورت کنند، چون در بارداری مصرف دوز زنجبیل نباید از یک گرم بیشتر شود.

چند روش خانگی برای درمان حالت تهوع

از لیموترش غافل نشوید.

بوی لیموی تازه، می‌تواند به رفع حالت تهوع در زنان باردار کمک کند. تحقیقاتی بر یک گروه 100 نفری از زنان باردار انجام شد و به آنها گفته شد به محض اینکه دچار حالت تهوع شدند، اسانس لیموترش یا روغن بادام را استشمام کنند. در پایان این مطالعه 4 روزه، افرادی که هنگام حالت تهوع لیمو استشمام کردند، 9% کمتر از افرادی که روغن بادام استشمام کرده بودند دچار حالت تهوع شدند.

خوردن چند قطره لیموترش می‌تواند به سرعت حالت تهوع را برطرف کند. اگر به دلیل مشکلات معده نمی‌توانید به صورت مستقیم از آب لیموترش استفاده کنید، می‌توانید چند قطره از لیمو را در آب بریزید و سپس میل کنید. حتی استشمام بوی عطر یک عدد لیموترش تازه به شما در کاهش حالت تهوع کمک می‌کند.


بیشتر بخوانید: راهکار‌های درمان فوری اسهال


با نعناع فلفلی رایحه درمانی کنید.

رایحه درمانی نعناع، جایگزین مناسبی برای قرص های شیمیایی ضدتهوع است، این درمان یک روش موثر و سریع برای رفع حالت تهوع در منزل است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که رایحه درمانی با نعناع، 57% در کاهش حالت تهوع مفید است و خانم هایی که هنگام حالت تهوع بوی نعناع استشمام کردند، نسبت به کسانی که داروی ضدتهوع مصرف کردند، کاهش چشمگیری در رفع حالت تهوع تجربه کردند.

بطوریکه استشمام روغن نعناع هنگام حالت تهوع در 44% موارد به مدت 2 دقیقه به کاهش علائم کمک می‌کند، همچنین استشمام روغن نعناع بی‌خطر است و بر روی اکثر افراد جواب می‌دهد. علاوه‌بر بوییدن، نوشیدن یک لیوان چای نعناع فلفلی، تأثیرات ضدتهوع فوق العاده‌ای می‌تواند داشته باشد و با تهوع ناشی از شیمی درمانی و تهوع پس از بیهوشی مبارزه می‌کند.

چند روش خانگی برای درمان حالت تهوع

یک وعده غذایی سبک بخورید.

هنگامی که دچار حالت تهوع و استفراق هستید، کمتر غذا بخورید، این کار در کاهش علائم مفید است؛ پیروی از یک رژیم غذایی سبک، مانع بدتر شدن تهوع شده و از استفراق جلوگیری می‌کند. تا زمانی که حالت تهوع برطرف نشده از خوردن غذاهای سرخ شده، محصولات لبنی، گوشت و مواد غذایی سرشار از فیبر جلوگیری کنید. مصرف غذاهای کم ادویه می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند، درحالیکه غذاهای چرب، پرادویه و تند معده را تحریک می‌کنند. رژیم غذایی توصیه شده برای افرادی که دچار حالت تهوع و مسمویت غذایی هستند شامل: موز، برنج، پوره‌ی سیب زمینی و نان تست است. 30 تا 60 دقیقه بعد از غذا خوردن دراز نکشید تا معده زمان کافی برای هضم غذا داشته باشد، در غیر این صورت دچار ریفلاکس معده شده و حالت تهوع به شما دست می‌دهد.

برخی دیگر از روش های درمان حالت تهوع:

  • خم شدن و فشار آوردن به شکم حالت تهوع را بدتر می‌کند. برای رفع حالت تهوع بهتر است صاف بنشینید و بدن خود را جوری قرار دهید که به معده فشار نیاید.
  • اگر دچار حالت تهوع هستید، دست و صورت خود را با آب خنک بشویید و با باز کردن پنجره و استشمام هوای تازه، حالت تهوع شما بهبود پیدا می‌کند.
  • چند نفس عمیق بکشید، از بینی نفس را به صورت دم وارد ریه ها کرده و سپس به آرامی بازدم کنید. با انجام این کار استرس بدن کاهش پیدا کرده و حالت تهوع از بین می‌رود.
  • استفاده از یک کمپرس سرد و آرامبخش در پشت گردن به مدت چند دقیقه می‌تواند به کاهش دمای بدن و رفع حالت تهوع کمک می‌کند.
  • به همراه غذا از مایعات استفاده نکنید، چون احساس سیری را در فرد افزایش می‌دهد و حالت تهوع را بدتر می‌کند.
  • از بوهای تند و شدید دوری کنید، چون حس بویایی با سیستم گوارش در ارتباط است، به همین دلیل بوهای تند و شدید حالت تهوع را بدتر می‌کند.

جمع بندی:

حالت تهوع حس ناخوشایندی است که ممکن است هرکسی تجربه کند. شما می‌توانید برای رهایی از این حس به جای استفاده از داروهای ضدتهوع که با عوارض جانبی مختلفی همراه هستند از روش های خانگی موثر و سریع برای درمان حالت تهوع استفاده کنید که در این مقاله به شما چند روش خانگی برای درمان حالت تهوع معرفی کردیم تا از آن در جهت رفع حالت تهوع و استفراق استفاده کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان