تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

اقداماتی که قبل و بعد از خرید گوشی دسته دوم باید انجام دهید

قیمت‌های گوشی‌ تلفن همراه در ایران روزانه در حال افزایش است. به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب برخی از افراد به منظور صرفه جویی در هزینه‌‌های خود خرید گوشی دست دوم را ترجیح می‌دهند. در هنگام خرید این نوع از گوشیها باید به نکات بسیار مهمی توجه داشت که در این گزارش آنها را گردآوری کرده ایم.
همه اقداماتی که قبل و بعد از خرید گوشی دسته دوم باید انجام دهید
 
رویداد۲۴  حسین فلاحی: برخی خرید گوشی دسته دوم را یک اشتباه تلقی می‌کنند، در حالی که خرید گوشی دست دوم یک کار اشتباه نیست! برخی افراد ترجیج می‌دهند که به جای خرید گوشی‌هایی که قیمت آن‌ها هر روز بیشتر می‌شوند گوشی دسته دوم خریداری کنند. البته در این میان بیشتر گوشی‌هایی نظر این گونه افراد را به خود جلب می‌کند که با گذشت زمان، در کارایی و شکل ظاهری آنها، مشکلی ایجاد نشده باشد.

همانطور که در بالا اشاره شد با توجه به افزایش قیمت گوشی‌های هوشمند، خرید گوشی‌های دست دوم بیشتر رایج است.   البته باید در نظر داشت که خرید گوشی دسته دوم اصول و روش خاص خود را دارد. افراد به صرف اینکه یک گوشی دارای ظاهری نو است نباید به آن اعتماد کنند. بلکه در خرید گوشی دسته دوم علاوه بر ظاهر، سالم بودن گوشی از لحاظ کرایی نیز بسیار مهم و کلیدی است. نکته‌ای که اگر در هنگام خرید این نوع گوشی‌ها مورد توجه قرار نگیرد مطمئنا پشیمانی زیادی به بار خواهد آورد که در پاره‌ای مواقع شاید جبران ناپذیر باشد.

همانطور که در بالا اشاره شد خرید گوشی دسته دوم اصول و روش خاص خود را دارد. ما در این گزارش تمام نکات کلیدی نحوه خرید گوشی دست دوم را مورد بررسی قرار خواهیم داد. برای آنکه در خرید گوشی دسته دم تبدیل به یک فرد حرفه‌ای شوید تا اخر این گزارش با ما همراه باشید.

 گوشی دست دوم چیست؟

گوشی دسته دوم به گوشی‌ای اطلاق می‌شود که چند ماه یا چند سال مورد استفاده قرار گرفته است و از نظر فنی و ظاهری سالم است. در مقایسه با گوشی‌های نو، گوشی‌های نو با ضمانتنامه خریداری می‌شوند و در صورت مشاهده کوچکترین ایرادی، خریدارمی تواند  به فروشنده یا شرکتی که گوشی را گارانتی کرده مراجعه کند. اما در مورد گوشی دسته دوم احتمالا شما تنها چیزی که از فروشنده در اختیار دارید یک شماره تلفن است که آن هم نمی‌تواند مورد اطمینان باشد، چراکه فروشنده هر زمان که بخواهد قادر خواهد بود به تماس‌های شما پاسخ ندهد؛ بنابراین در هنگام خرید گوشی دسته دوم باید تمام جوانب احتیاط و اصول خرید از طرف شما رعایت شود تا از اعتماد شما سواستفاده نشود. ذکر این نکته ضروری است که هنگام خرید، حتماً با فروشنده یک قرارداد امضا کنید و حداقل یک نشانی معتبراز وی درخواست نمایید.


اگرچه توصیه کلی این است که تا حد امکان گوشی‌های دسته دوم از افراد غریبه خریداری نشود، اما اگر به هر دلیل تصمیم به خرید گوشی دسته دوم دارید حتما این مراحل تست قبل از خرید نهایی را انجام دهید:

کنترل شماره سریال و IMEI

اگر از یک فرد غریبه گوشی کار کرده خریداری می‌کنید، یکی از راه‌های اطمینان از سرقتی نبودن دستگاه، کنترل شماره سریال و IMEI گوشی از داخل سیستم‌عامل و تطبیق آن با شماره سریال حک شده روی بدنه گوشی و روی جعبه است. برای دسترسی به شماره سریال IMEI می‌توانید کد *#۰۶# را روی تلفن همراهی که قصد خرید آن را دارید شماره‌گیری کنید. همچنین می‌توانید برای دسترسی به شماره سریال گوشی از مسیر (Settings>General>About) اقدام کنید. پس از مشاهده این شماره، مطمئن شوید شماره با شماره‌ای که روی بدنه گوشی یا و جعبه یکسان است. اگر از گوشی آیفون استفاده می‌کنید یک شماره روی هندزفری و شارژر مشاهده می‌کنید که باید یک کد یکسان باشد.

چطور گوشی دست دوم را تست کنیم؟

یکی از آسان‌ترین راه‌های تست گوشی دسته دوم، تست گوشی با کد‌های تست است. با کمک کد‌های تست می‌توان از سالم بودن برخی از قسمت‌های سخت افزاری گوشی اطمینان حاصل کرد. دسترسی به این بخش از گوشی‌ها بسیار ساده است. به طور مثال اگر گوشی سامسونگ دارید می‌توانید با  کد *#۰*# به صفحه تست این مدل از گوشی‌ها دسترسی پیدا کنید.

با دسترسی به منوی تست، امکان بررسی قسمت‌های مختلف گوشی برای کاربر فراهم خواهد بود. برای مثال صفحه نمایش در حالت‌های مختلف، حسگر‌ها (سنسور ها)، دوربین، اسپیکر، ویبره.

پورت‌های اتصال را فراموش نکنید

در هنگام خرید گوشی دسته دوم، یکی از قسمت‌هایی که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد پورت‌های اتصال است. استفاده از کابل شارژر غیراورجینال، منجر به خراب شدن‌ای سی شارژ گوشی می‌شود که در موارد شدیدتر حتی می‌تواند به باتری گوشی صدمه وارد کند. به همین علت قبل از خرید نهایی یک گوشی دسته دوم، از سالم بودن پورت‌های مختلف گوشی به ویژه پورت USB مطمئن شوید.

لازم به یادآوری است که افراد حین خرید گوشی دسته دوم معمولا به مواردی که بیشتر برای آن‌ها حائز اهمیت است توجه دارند و از تست گزینه‌های دیگر گوشی غفلت می‌کنند؛ بنابراین یادتان باشد قبل از رفتن به محل معامله یک لیست از موارد تست گوشی کارکرده تهیه کنید.

بعد از اطمینان از اصالت گوشی، اقدام به خرید کنید

برخی اصالت گوشی را با اصل بودن آن اشتباه می‌گیرند! در صورتی که منظور از اصالت یک گوشی این است که گوشی فیک یا کپی نشده باشد. متاسفانه هستند افرادی که برای اینکه در خرید گوشی کمتر هزینه کنند حتی به خرید گوشی‌های فیک و کپی چینی نیز رضایت می‌دهند. نکته  بسیار حائز اهمیت این است اگر حتی با خرید گوشی فیک مشکل ندارید، با خرید گوشی سرقتی، خود را به دردسر نیندازید.

چطور از سرقتی نبودن گوشی دست دوم مطمئن شویم؟

همانطور که می‌دانید متاسفانه این روز‌ها آمار سرقت گوشی‌های تلفن همراه بسیار افزایش یافته است؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که گوشی کارکرده‌ای که قصد معامله آن را دارید یک گوشی سرقتی باشد. برای آنکه به دام کلاهبرداران نیفتید در هنگام خرید حتمااز فروشنده درخواست کنید تا جعبه گوشی و متعلقات آن را نیز به شما تحویل ددهد.

روش دوم برای جلوگیری از خرید گوشی سرقتی، استعلام اصالت گوشی با کد IMEI می‌باشد. می‌توانید با شماره گیری کد *#۶*# کد IMEI گوشی را روی صفحه نمایشگر مشاهده و سپس آن را با کدی که روی جعبه درج شده است مطابقت دهید. در صورتی که کد‌ها یکی نباشند از خرید گوشی صرف نظر کنید.

اطمینان از عدم خیس‌شدن گوشی کارکرده

یکی از مواقعی که افراد تصمیم به فروش گوشی خود می‌گیرند خیس شدن گوشی یا افتادن آن در اّ است. در اغلب مواقع، تعمیر گوشی‌هایی که به داخل آب افتاده یا خیس شده اند نیاز به تعویض برد یا تاچ دارد. دانستن این نکته که این روز‌ها با توجه به افزایش قیمت تلفن‌های همراه، تعویض برد اصلی تقریبا برابر با گوشی نو است، بنابراین در هنگام خرید باید به این نکته دقت بیشتری داشت.

همه اقداماتی که قبل و بعد از خرید گوشی دسته دوم باید انجام دهید

در هنگام خرید حداقل دوبار گوشی را روشن و خاموش کنید. اگر LCD  یک گوشی خیس شده باشد در برخی قسمت‌ها نور بیشتری را مشاهده خواهید کرد..
همچنین داخل شیار سیم کارت یک نمایشگر رطوبت تعبیه شده است. در صورتی که این نمایشگر قرمز باشد، این بدین معنی است که گوشی قبلا داخل آب افتاده است. توجه داشته باشید که در حالت عادی، این نشانگر به رنگ سفید یا نقره‌ای است. نکته دیگر اگر گوشی‌ای که قصد خرید آن را دارید دارای باتری غیرقابل تعویض باشد، اثر آب‌خوردگی بر روی درگاه سیم کارت نیز قابل مشاهده است و حتی ممکن است تغییر رنگ برچسب‌های روی باتری توجه شما را به خود جلب کند.

بررسی صفحه نمایشگر گوشی

از موارد دیگری که حتما باید در هنگام خرید گوشی دسته دوم به آن توجه کنید سالم بودن صفحه‌نمایشگر گوشی است. برای آنکه از عدم وجود پیکسل‌های سوخته در صفحه نمایش مطمئن شوید دو عکس کاملا سفید و مشکی را روی صفحه نمایش باز کنید. در صفحه سفید، پیکسل‌های سوخته مشکی و در صفحه مشکی پیکسل‌های سوخته، سفید است. البته با شماهر گیری کد‌های خاص نیز امکان تست صفحه نمایش وجود دارد. برای مثال در گوشی‌های سامسونگ با گرفتن کد *#۰*# وارد صفحه‌ای خواهید شد که در آنجا علاوه بر تست صفحه نمایشگر می‌توانید قسمت‌های مختلف گوشی از جمله اسپیکر را مورد آزمایش قرار دهید.

در بالا به کد تست گوشی‌های سامسونگ اشاره شد. کد تست گوشی‌های برند‌های مختلف با هم تفاوت دارد. در ادامه کد تست چند برند را مشاهده می‌کنید.


    کد تست سامسونگ: #۰#
    کد تست سونی: #۷۳۷۸۴۲۳##*
    کد تست هوآوی: ##۴۹۷۶۱۳
    کد تست ال‌جی: ۳۸۴۵#*۸۵۵#
    کد تست اپل: *۳۰۰۱#۱۲۳۴۵#*
    کد تست اچ‌تی‌سی: ##۳۴۲۴##
    کد تست شیائومی: ##۶۴۶۶۳##
    کد تست لنوو: ####۱۱۱۱#
    کد تست ایسوس در قسمت ماشین حساب گوشی این کد را وارد کنید: ۱۲۳۴۵+=

تست دوربین گوشی

برای بسیاری از افراد، دوربین گوشی‌های هوشمند اهمیت بسیاری دارد؛ بنابراین اگر جزو افرادی هستید که دوربین گوشی برای شما حائز اهمیت است حتماً قبل از معامله با دوربین گوشی چند عکس و ویدئو بگیرید تا از سالم بودن عملکرد آن اطمینان حاصل کنید. در هنگام گرفتن عکسف از امکانات مختلف آن از جمله فلش نیز استفاده کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

تست هندزفری و بلوتوث

    یکی از قسمت‌های مهم هر گوشی، هندزفری و پورت شارژ است؛ بنابراین قبل از خرید مطمئن شوید پورت لایتنینگ قادر به شارژ گوشی و همچنین انتقال اطلاعات است و به‌محض اتصال گوشی به شارژر، عملیات شارژ بدون تاخیر آغاز می‌شود. همچنین بلوتوث گوشی را روشن کنید و با اتصال آن به گوشی یا دستگاه دیگری از سالم بودن آن مطمئن شوید.

اقداماتی که باید بعد از خرید گوشی دسته دوم انجام دهید:

انتقال مالکیت گوشی دست دوم

یکی از نکات مهم در هنگام خرید گوشی دسته دوم انتقال مالکیت آن است؛ بنابراین برای انتقال مالکیت گوشی دست دوم حتما طریق سامانه همتا و یا استفاده از کد USSD اقدام کنید. برای انتقال مالکیت گوشی کارکرده به ترتیب زیر عمل نمایید:


۱. ابتدا باید کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره گیری کنید و با ظاهر شدن منو، عدد ۳ یعنی انتقال مالکیت را وارد کنید.
۲. در مرحله  دوم کد IMEI گوشی‌ای را که قصد انتقال مالکیت آن را دارید وارد کنید و سپس گزینه ارسال را بزنید.  
۳. شماره موبایل مالک جدید گوشی را وارد کنید و برای تایید انتقال مالکیت دستگاه عدد ۱ را وارد کرده و گزینه ارسال را بزنید.  
۴. در این مرحله یک کد فعال‌سازی برای خریدار گوشی ارسال خواهد شد.

انجام ریست فکتوری یا بازگرداندن دستگاه به تنظیمات کارخانه

احتمالا در هنگم خرید گوشی دسته دوم، تلفن توسط فروشنده به حالت کارخانه بازگردانده شده است. اما اگر چنین کاری انجام نشده  بعد از خرید گوشی دست دوم اولین اقدامی که باید بکنید، برگرداندن آن به تنظیمات کارخانه (Reset Factory) است. با انجام این کار تلفن همراه رفرش یا تازه می‌شود. برای انجام ریست فکتوری یا بازگرداندن گوشی به حالت کارخانه باید مراحل زیر را انجام دهید: 

۱. ابتدا به قسمت Setting تلفن همراه بروید.
۲. در تلفن‌های همراه اندرویدی گزینه Backup & reset و در تلفن‌های همراه آیفون در تب General گزینه Erase All Content and Settings را انتخاب کنید.

۳. با انتخاب این گزینه‌ها گوشی شما به حالت کارخانه بر می‌گردد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
0
0
نویسنده محترم این مطلب بهتر است توجه فرمایید که عبارت «دسته دوم» نادرست است، شکل درست آن «دست دوم» هست.
541
|
Netherlands
|
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
0
0
یک مساله مهم برای انانی که قصد دارند گوشی موبایل را تبلت یا لپ تاپ یا هر وسیله که دارای حافظه استباید مورد توجه قرار گیرد. قبل از فروش انرا (زیرو فرمت) کنند. یا درصورت عدم انجام اینکار به اندازه کل فضای حافظه اطلاعات بی ارزش مثل والیپیر یا فیلم در آن کپی کنند و بعد هارد یا فلش و... را فرمت کنند تا در صورت فروش ان کالا شخص خریدار اگر قصد بازگردانی یا ریکاوری اطلاعات حافظه مورد نظر را داشت چیزی بدرد بخوری بدست نیاورد.
نظرات شما
پیشخوان