تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۱

چرا کودک با دست به سر خود می‌زند؟

چرا بچه ها با دست به سرشان می زنند؟ و آیا این طبیعی است؟ آیا جای نگرانی دارد؟ همانطور که کودک شیرین شما وارد دوران کودکی می شود، احتمالاً خود را برای کمی پرخاشگری آماده می کند.

چرا کودک با دست به سر خود می‌زند؟

رویداد۲۴ نازنین احمدی: احتمالا شما هم داستان هایی را شنیده اید که کودکان پیش دبستانی هنگام بازی، یکدیگر را گاز می گیرند و شاید دیده باشید که یک کودک 2 ساله وحشی در وسط یک سوپرمارکت به مادرش ضربه زده است.

از نظر رشد، همه اینها کاملاً طبیعی است: کودکان نوپا افراد کوچکی هستند که احساسات بزرگی دارند، و گاهی اوقات تنها راهی که می توانند به ما بزرگسالان بفهمانند که بدخلق، خسته، گرسنه یا فقط عصبانی هستند، فریاد زدن است.

اما اگر کودک نوپا خشم خود را بر سر خودش فرود بیاورد چه؟ دیدن این که کودکتان با دست به سرش ضربه می زند یا سرش را به دیوار می کوبد ترسناک است.

در این مطلب قصد داریم به علل و عوامل این که چرا فرزند شما ممکن است به یک باشگاه مبارزه تک نفره تبدیل شود و چه کاری می توانید برای کمک به آن انجام دهید. می پردازیم:

فقدان مهارت های ارتباطی

اگر کودک شما احساسات بزرگی مانند عصبانیت، حسادت، ترس یا سردرگمی را احساس می کند اما دایره لغات و کلمات او هنوز کامل نشده است، ضربه زدن احتمالا تنها راه ممکن برای این است که به شما بفهماند در سر خود چه می گذرد.

آنها همچنین ممکن است به دلیل ناتوانی در بیان احساسات خود از خودشان آزرده خاطر باشند و این می تواند یک واکنش طبیعی باشد که سرشان را با نا امیدی به همه جا بکوبند.

چرا بچه ها سرشان را می زنند؟ حس جویی یا خود تسکینی

برخی از خردسالان بیشتر از دیگران هوس تجربه های حسی فیزیکی دارند یا درد کمی دارند. در پاسخ، ممکن است برای ارضای میل به تحریک فیزیکی به ضربه زدن خود روی آورند. برخی از کودکان نیز در مواقع استرس یا خستگی به حرکات فیزیکی تکراری به عنوان راهی برای تسکین خود دست بع این اقدام می زنند.

چرا بچه ها سرشان را می زنند؟ نشان دادن واکنش

کودکان نوپا خودشیفته های کوچکی هستند که توجه بی‌نظیر شما را می‌خواهند و تقریباً هر کاری برای جلب توجه شما انجام می ‌دهند. اگر اولین باری که به خودشان ضربه زدند واکنش شدیدی داشتید، ممکن است این رفتار را تکرار کنند تا واکنش شما را ببینند. (بدون قضاوت، اکثر والدین نسبت به ضربه سر فرزندشان واکنش منفی نشان می دهند.)

اگر هم واکنش مثبتی از شما دریافت کردند: شاید فرزندتان در حال کپی برداری از رفتار شخص دیگری است، شما یا شریک زندگیتان به او خندیدید، و حالا آنها به دنبال تقویت مجدد این واکنش مثبت هستند.

چرا کودک با دست به سر خود می‌زند؟

چرا بچه ها سرشان را می زنند؟ شاید چیزی باعث ناراحتی آنها شده است؟

اگر کودک شما عفونت گوش دارد یا در حال دندان درآوردن است اما نمی تواند به شما بگوید، ممکن است خودش را بزند تا شما را از ناراحتی خود آگاه کند. برخی از کودکان به این شیوه حرف و ناراحتی روحی یا جسمی خود را به والدین ابراز می کنند.

چرا کودکان به سر خود ضربه می زنند؟ و برای جلوگیری از آن چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

به گزارش رویداد24 قبل از اینکه بتوانید راه‌ حل ‌های بلند مدت را پیاده ‌سازی کنید، باید راه ‌حل‌ های کوتاه ‌مدتی برای جلوگیری از آسیب در لحظه پیدا کنید. اگر کودک شما به شدت سر خود را به دیوار یا گوشه کمد می کوبد، مطمئن شوید که لبه ها و گوشه های تیز آن پوشانده شده باشد.

همچنین ممکن است برای جلوگیری از ادامه این رفتار، دست‌ های خود را محکم به دور آن‌ ها بپیچید، اما نه خیلی محکم. (برای کودکانی که به دنبال احساس امنیت هستند، یک آغوش گرم می تواند آرامشی را که نیاز دارند به آنها بدهد!)

در دراز مدت، شما چند انتخاب دارید. در شرایط خاص، بهتر است این رفتار را نادیده بگیرید. برای مثال، اگر فکر می‌کنید فرزندتان این کار را می‌ کند تا واکنشی از شما دریافت کند، احتمالاً وقتی متوجه شود دیگر توجه شما را جلب نمی‌کند، دست از کار می‌کشد.

با این حال، در موقعیت های دیگر، ممکن است بخواهید استراتژی های زیر را امتحان کنید تا ببینید آیا هر یک از آنها می تواند این رفتار را متوقف کند یا خیر.

اگر کودک شما ناراحت است، درد دارد یا به دنبال ورودی حسی است، این واقعیت را نادیده نگیرید که او سعی دارد این موضوع را با شما در میان بگذارد.

هر نیاز فیزیکی را برآورده کنید

اگر کودک شما به دلیل گرسنگی، سرماخوردگی، دندان درآوردن یا تشنگی به وضوح به خود ضربه می زند، تا زمانی که نیاز های جسمی او برآورده نشود، نمی توانید این رفتار را متوقف کنید. سعی کنید علت را کشف و او را راحت کنید، سپس به فرزند خود نشان دهید که چگونه می تواند به شما اطلاع دهند که در آینده به چه چیزی نیاز داردد.

همچنین شما می بایست سعی کنید به الگو های رفتاری فرزندتان توجه کنید. اگر متوجه شدید که کودک شما زمانی که پوشک او خیس است یا زمان میان وعده گذشته است، به خودش ضربه می زند، می توانید قبل از شروع به زدن این نیازها را برآورده کنید.

به کودکان کمک کنید احساسات بزرگ را نام ببرند

همه ما تمایل داریم که احساسات را به دو دسته «خوب» و «بد» تقسیم کنیم، اما این امر می‌تواند پاسخ مناسب کودک نوپا را به سطوح مختلف احساسات «بد» (مانند خشم در مقابل ناامیدی یا ترس در مقابل سردرگمی) بدل کند.

دادن کلمات خاص به آن ها برای توصیف طیف گسترده ای از احساسات انسانی می تواند به آن ها کمک کند تا بفهمند چگونه احساسات پیچیده خود را به صورت شفاهی به شما منتقل کنند. به علاوه، ممکن است از برخی مشکلات مرتبط با ارتباط در آینده جلوگیری کند.

اگر فرزندتان علائم زیر را داشت، ممکن است نیاز به کمک متخصص داشته باشید:

شما سعی کرده اید با استراتژی های معمول رفتار را متوقف کنید و چیزی تغییر نکرده یا بدتر شده است.

کودک شما به خود آسیب می رساند (ضربه زدن، کبودی یا خاراندن).

فرزند شما تاخیر در گفتار دارد یا به نظر می رسد قادر به شنیدن حرف های واضح شما نیست.

کودک شما علائم بیماری های جسمی مثل تب، بی اشتهایی، خستگی یا تحریک شدگی را نشان می دهد.

فرزند شما همچنین دارای علائم یک اختلال رشدی مانند اختلال طیف اوتیسم یا اختلال پردازش حسی است.

فرزندم مدام خودش را می زند، چه کار کنم؟

اگر کودک شما دائماً با دست به سرش می زند یا به خودش لگد می زند و برای برقراری تماس چشمی تلاش می کند، به تعامل اجتماعی علاقه ای ندارد، رفتار های تکراری انجام می دهد یا مهارت های گفتاری یا حرکتی را به تاخیر می اندازد، ممکن است نیاز به تشخیص دقیق و تخصصی تری باشد.

چرا کودکان به سر خود ضربه می زنند و چه زمانی باید با پزشک خود صحبت کنید؟

اگر متوجه چند علامت نگران‌ کننده دیگر به همراه رفتار آسیب‌ رسان به خود در کودک خردسال شده‌اید، بهتر است با پزشک تماس بگیرید.

پزشک ممکن است با شما و فرزندتان برای انجام یک معاینه فیزیکی صحبت کند و از شما سوالاتی در مورد رشد و تکامل فرزندتان بپرسد.

آن ها می توانند تشخیص دهند که همه چیز خوب است یا ممکن است شما را به متخصصی ارجاع دهند که بتواند فرزند شما را به طور کامل ارزیابی کند.

نتیجه نهایی

اگر تعجب می‌ کنید که چرا بچه ‌ها به سرشان ضربه می‌زنند، در بیشتر مواقع، کوبیدن سر کودکان خردسال مرحله رشد عجیبی است اما غیر معمول نیست. معمولاً می‌توانید این رفتار را در خانه حل کنید، اما اگر در تلاش برای متوقف کردن آن هستید یا اگر متوجه علائم دیگری شدید که نشان می‌دهد تاخیر یا اختلال ممکن است باعث بروز این رفتار شود، در تماس با پزشک خود تردید نکنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روانشناسی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان