تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۱

علت و درمان پوسته پوسته شدن کف پا

یکی از دلایل اصلی خشکی و پوسته پوسته شدن پا این است که پوست پا رطوبت کافی دریافت نمی کند یا بدن دچار کم آبی می شود. علاوه بر اینها، محیط زندگی و عوامل دیگری مانند حذف سلول های مرده پوست نیز باعث این اتفاق می شود.

علت و درمان پوسته پوسته شدن کف پا

رویداد۲۴ شاید برای شما هم بارها پیش آمده است که پوست پا هایتان، پوسته پوسته شده و بد به نظر برسد. برای پیشگیری از این مشکل کافی است روش های مراقبت از پوست و پا را بشناسید تا در صورت بروز این مشکل بتوانید به راحتی آن را در منزل برطرف کنید.

پاها ممکن است چندان قابل رویت نبوده و از نظر ظاهری چندان جذاب نباشند، اما خشکی، ترک خوردن و پوسته پوسته شدن آنها را بدتر می کند.

به گزارش رویداد 24، لایه برداری پوست بسیار رایج است و دلایل زیادی برای این مشکل وجود دارد. انسان همیشه روی پا است و فشار راه رفتن و ایستادن می تواند متجر به ترک خوردگی پوست پا شود.

اما شاید این مشکل فراتر از یک پوسته پوسته شدن ساده باشد. در ادامه دلایل اصلی خشکی، پوسته پوسته شدن و ترک خوردن پا ها را به شما خواهیم گفت.

علت پوسته پوسته شدن کف پا

یکی از دلایل اصلی خشکی و پوسته پوسته شدن پا این است که پوست پا رطوبت کافی دریافت نمی کند یا بدن دچار کم آبی می شود. علاوه بر اینها، محیط زندگی و عوامل دیگری مانند حذف سلول های مرده پوست نیز باعث این اتفاق می شود.

لازم به ذکر است که بیماری هایی مانند واکنش های آلرژیک و عفونت های قارچی و حتی آفتاب سوختگی نیز می توانند این مشکل را ایجاد کنند. در ادامه به علل ایجاد پوسته ها روی پا می پردازیم.

کم آبی بدن

کم آبی بدن می تواند باعث خستگی، کاهش متابولیسم، تاول زدن و پوسته پوسته شدن پا شود. اگر آب کافی ننوشید، پوست تمام بدن شروع به خشک شدن می کند. نکته ای حائز اهمیت می باشد این است که همیشه باید به یاد داشت که آب دوست ماست.

عفونت قارچی

یکی از دلایل اصلی پوسته پوسته شدن پا، عفونت قارچی است. بیشتر اوقات عفونت قارچی خود را به صورت پوسته پوسته شدن نشان می دهد و فرد مبتلا احساس خارش نمی کند. بنابراین، شما متوجه نمی شوید که مشکل یک عفونت قارچی است.

پس اگر پوست شما به طور ناگهانی شروع به خشک شدن کرد، بهتر است قبل از اینکه خیلی دیر شود سریعا آن را بررسی کنید. اگر پوست دچار عفونت قارچی شود، به راحتی می تواند ناخن های پا را نیز مبتلا کند. در چنین شرایط و مواقعی خلاص شدن از شر عفونت پا، بسیار دشوار بوده و با روش های معمول قابل درمان نیست.

عفونت قارچی پوست ناخن را درگیر می کند و با بهبودی پوست، ناخن دوباره پوست را آلوده می کند و این چرخه ادامه می یابد. بهتر است در چنین مواردی به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

یک تمرین روزانه که باعث می شود تعریق کنید

عرق کردن و شرایط مرطوب معمولا باعث عفونت پا شده که منجر به پوسته پوسته شدن پا می شود. این بدان معنی است که ورزش شما ممکن است باعث این اتفاق برای پا های شما شده باشد.

اگر با پاهای برهنه ورزش می کنید یا از تشک های یوگای شخصی دیگر استفاده می کنید، به راحتی می توانید به این عفونت ها مبتلا شوید.

اگزما

اگزما یک بیماری و مشکل پوستی است که با پوسته پوسته شدن سطح پوست، خود را بروز می دهد. اگزما می تواند باعث خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن در تمام بدن از جمله کف پا شود. اگرچه اکثر مردم اگزما را در دوران کودکی تجربه می کنند، اما شما می توانید آن را در بزرگسالی نیز تجربه کنید.

خوشبختانه، بسیاری از درمان‌های موضعی وجود دارد که می‌توانید بدون نسخه از داروخانه‌ ها تهیه کرده و از آن ها استفاده نمایید.

آفتاب سوختگی

هیچ کس با قصد آفتاب سوختگی به سواحل دریا نمی رود. همانطور که استفاده از ضد آفتاب را روی دست، صورت، شانه و پشت خود فراموش نمی کنید، پاهای خود را نیز فراموش نکنید. همچنین، اگر پاهای خود را در آب فرو می ‌کنید، استفاده مجدد از ضد آفتاب را فراموش نکنید.

گاهی اوقات طبیعی است

همانطور که گاهی ابروها می ریزند، پوست پا هم گاهی پوسته پوسته می شود و این بد نیست. بدن به طور طبیعی پوست مرده را از بین می برد. بنابراین توصیه می کنیم همیشه از سنگ پا در حمام برای از بین بردن پوست مرده استفاده کنید تا پوست جدید بلند شود.


بیشتر بخوانید: لکه‌های قهوه‌ای روی صورت نشانه چیست؟

درمان های خانگی برای پوسته پوسته شدن کف پا

خشکی پوست را با روغن از بین ببرید

همانطور که گفته شد، بهتر است پوست پای شما همیشه مرطوب نگه داشته شود تا آن را هیدراته نگه دارید و از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری کنید. می توانید از روغن هایی مانند: روغن زیتون، روغن ویتامین E و روغن بادام استفاده کنید.

برای این کار لازم است این روش را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید به طوری که مقداری روغن را کف دست بریزید و روی کف پا بمالید و این کار را انجام دهید تا پوست خوب جذب شود.

علت و درمان پوسته پوسته شدن کف پا

با استفاده از آلوئه ورا به پوست خود لطافت بدهید.

آلوئه ورا علاوه بر حفظ رطوبت پوست، اثر آرام بخش و تسکین دهنده نیز دارد و می تواند از بسیاری از بیماری های التهابی و خارش پا پیشگیری کند و با تولید کلاژن باعث سلامت پوست شما شود.

برای تاثیر بهتر و موثرتر این روش لازم است ۲ تا ۳ بار در روز و حداقل به مدت ۱ هفته انجام شود. برای این روش چند قطره روغن ویتامین E را با 2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا ترکیب کرده و روی پاهای خود قرار داده و بمالید تا خشک شود و سپس پا های خود را با آب ولرم شسته و خشک نمایید.

درمان لایه برداری کف پا با عسل

همانطور که می دانید عسل خواص درمانی زیادی دارد. یکی از بهترین خواص عسل از بین بردن پوسته های کف پا است. علاوه بر این، عسل همچنین می تواند خارش و سوزش پا را از بین ببرد.

یک قاشق غذاخوری عسل بردارید و کف پاها را با آن ماساژ دهید و اجازه دهید عسل به مدت 20 دقیقه روی پای شما بماند. بعد از 20 دقیقه پا های خود را با آب ولرم بشویید. می توانید این کار را در طول روز 3 بار انجام دهید.

درمان پوسته شدن پا با گلیسیرین

اگرچه گلیسیرین یک ماده شیمیایی است، اما برای از بین بردن خشکی پوست بسیار مفید است. زیرا می تواند رطوبت لازم پا را حفظ کند. دو راه حل برای این روش وجود دارد که عبارتند از:

می توانید به مقدار مساوی گلاب و گلیسیرین را با هم ترکیب کرده و به کف پای خود بمالید و بعد از 20 دقیقه پاهای خود را با آب ولرم بشویید. از این روش می توانید در روز دو بار استفاده کنید.

روش بعدی این است که 1 قاشق غذاخوری گلیسیرین را با 1 قاشق غذاخوری گلاب، 1 قاشق غذاخوری آبلیمو و 3 قاشق غذاخوری نمک دریا ترکیب کرده و کف پاها را ماساژ داده و اجازه دهید تا خشک شود. نکته مهم این است که قبل از شستن پاها باید دوباره پاها را ماساژ دهید و با آب سرد بشویید. می توانید این روش را در طول روز یک باز امتحان نمایید.

درمان پوسته پوسته شدن پا با طب سنتی

متخصصان طب سنتی معتقدند که درمان این عارضه فقط به صورت موضعی امکان پذیر نیست و بدن نیز باید از سموم مختلف پاکسازی شود. برای از بین بردن پوست مرده کف پای خود می توانید از ترکیب آرد عدس و گلاب مخلوط با آب استفاده کنید. البته درمان ترک پا با جوش شیرین یا خمیر جو دوسر نیز امکان پذیر است.

اگر موارد فوق موثر نبود، لعاب تخم کتان را با لعاب تخم گل ختمی مخلوط کرده و به کف پا بمالید. از اثرات روغن های ضروری مانند روغن زیتون یا روغن بنفشه غافل نشوید. برای پاکسازی بدن می توانید روزانه به مقدار کم از سیاه دانه و عرق کاسنی نیز استفاده کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان