تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۰۵ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۹۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پرویز ثابتی کیست؟

مستند پرویز ثابتی مقام ارشد ساواک به تازگی از شبکه «من و تو» پخش شده است. پیش از آن نیز پردیس فرزند پرویز ثابتی، بعد از ۴۴ سال تصویری از پدرش به اشتراگ گذاشته بود، اما چرا این مقام امنیتی بعد از اینهمه سال از تاریکی بیرون آمده است؟ او چه برنامه‌ای دارد؟

پرویز ثابتی

رویداد۲۴ فرهاد فرزاد: «محمدرضا شاه ذاتا فردی وطن‌پرست و دموکرات بود که در ۱۲ سال سلطنت خود کوشیده است موازین قانون اساسی و اصول دموکراسی را رعایت و سلطنت کند، نه حکومت.»

این جمله را پرویز ثابتی درباره پادشاهی گفته که به باور او، زمانی که تحلیلی از مسائل سیاسی جاری کشور و گزارش‌های مستندی از فساد دربار به شاه ارائه کرده، خود ثابتی را تهدید به محاکمه نظامی کرده است. همین فرد با سابقه روشنی از سرکوب مخالفان رژیم سابق با شعار «نور و همبستگی»، ترسش را کنار گذاشته و از پستوی چهل و چند ساله‌اش بیرون آمده است؛ یکبار در برنامه گردهمایی سلطنت‌طلبان با فرزندانش حاضر شد و این بار مستندی از او پخش شد.

جدیدترین فعالیت پرویز ثابتی مستندی درباره زندگی او شامل مصاحبه مفصل با شبکه فارسی زبان خارج از کشور «من‌وتو» بود؛ مستندی که تلاشی برای پاسخ به اتفاقات دوره محمدرضا شاه پهلوی بود؛ از برگزاری انتخابات آزاد گرفته تا شکنجه کمونیست‌ها و فعالان سیاسی و همچنین برنامه‌های امنیتی دوره پهلوی.

پرویز ثابتی رئیس اداره سوم ساواک و رئیس ساواک تهران بود. در واقع در یک دهه پایانی حکومت پهلوی، پرویز ثابتی مسئول مستقیم مقابله جریان‌های چریکی بود و حفظ امنیت داخلی کشور را برعهده داشته و این یعنی هر آنچه درباره شکنجه‌ها، اعدام‌ها و بازداشت‌های انقلابیون و مخالفان رژیم پهلوی شنیده‌اید زیر نظر پرویز ثابتی و توسط او انجام شده است. همین پیشینه کافی بوده که ثابتی را چهار دهه در سایه فرو ببرد.

ثابتی یک‌بار سه دهه بعد از انقلاب با انتشار مجموعه گفت‌وگو‌هایی با عرفان قانعی‌فرد از خاطراتش و یک‌بار چهار دهه بعد از انقلاب از چهره‌اش رونمایی کرده است. شاید علت انتشار مجموعه ۷۰۰ صفحه‌ای گفت‌وگو‌های او با عنوان «در دامگه حادثه» این بوده که پرویز ثابتی به عنوان یک عنصر امنیتی و اطلاعاتی به این جمع‌بندی رسیده بود که جمهوری اسلامی به یک نظام مستقر تبدیل شده و از طرفی بسیاری از اطلاعات او بعد از سی سال از طبقه‌بندی خارج شده است اما حتی زمان انتشار کتاب همچنان محافظه‌کاری را کنار نگذاشت و از چهره خود رونمایی نکرد. بعد از ۴۴ سال ظاهرا ثابتی به یک جمع‌بندی جدید رسیده و آن اینکه خطری دیگر او را تهدید نمی‌کند.

واکنش‌ها به انتشار تصاویر پرویز ثابتی

انتشار تصویر ثابتی واکنش‌های متفاوتی به دنبال داشت. برخی از او استقبال کردند و دیگران، استقبال از بازگشت ثابتی را به «سفیدشویی» و «حافظه تاریخی ضعیف ایرانیان» تعبیر کردند. تاریخ معاصر ایران که از قول بسیاری از نزدیکان شاه روایت شده و همچنین خاطرات خود ثابتی نشان می‌دهد او مبدع بسیاری از روش‌های سرکوب مخالفان بوده است؛ روش‌هایی که همین امروز در جمهوری اسلامی مورد انتقاد نزدیکان ثابتی است.

«ناصر مقدم» مقام بالاسری و آخرین رئیس سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) درباره ثابتی می‌گوید «او شخصیت خشنی بود و اساسا من آمدم تا پرویز ثابتی را کنار بزنم و خشونت از بین برود.» ثابتی می‌گوید «زمانی که در سوم آبان ۱۳۵۷ نزد هویدا رفتم که بگویم مرا برداشته‌اند و می‌خواهند سفیر شوم، هویدا پنیک کرد و گفت که با برداشتن تو از ساواک معلوم است که شاه دیگر اراده ماندن ندارد. کار ما تمام است. امیدی بود که روزی شاه برگردد و مخالفین را سرجایشان بنشاند، ولی الان با برداشتن شما دیگر تمام است.»

افرادی از جمله داریوش همایون وزیر اطلاعات دوران پهلوی معتقدند پس از حسن پاکروان هیچ شخصیتی در ساواک به اندازه پرویز ثابتی باهوش نبوده است. حسین فردوست می‌گوید ثابتی شخصی جاه‌طلب و بلندپرواز بود.


بیشتر بخوانید: ارتشبد نعمت الله نصیری؛ تاجر امنیتی در ساواک


پرویز ثابتی کیست؟

ثابتی در خانواده‌ای متوسط و مشهور به دیانت بهائی رشد یافت. وابستگی مذهبی خانواده او حتی در طول دوران خدمتش به یک چالش تبدیل شده بود و این چالش درباره او همچنان باقی است. او درباره بهایی بودن خودش توضیح داده و گفته از زمانی که به سن بلوغ رسیده به هیچ دینی علاقه نداشته و یک فرد غیردینی و غیرمذهبی بوده است. اما در خانواده‌شان هم مسلمان داشتند هم بهایی. خانواده مادری او و خاله‌هایش بهایی بوده‌اند. مادر بزرگ پدری و عمه‌هایش مسلمان. با همه این احوال در پرسشنامه‌های استخدامی همواره می‌نوشته شیعه اثنی عشری.

معروف است که ثابتی بعد از فرار از ایران به اسرائیل رفته، اما خودش می‌گوید هیچ آموزشی توسط موساد در اسرائیل ندیده و پس از خروج از کشور هم به اسرائیل نرفته است. حسین فردوست می‌گوید پرویز ثابتی به موساد رفته و در آنجا آموزش دیده است. او همکاری و آموزش دیدن توسط موساد را هم تکذیب کرده و گفته زمانی که روزنامه کیهان این مطالب را درباره او نوشته همسرش آن را خوانده گفته «پرویز تو حتی بلد نیستی نرمش بکنی، چه دوره‌ای دیده‌ای؟!»

ثابتی دانش‌آموز مدرسه فیروز بهرام بود. دبیرستان فیروز بهرام واقع در خیابان خیابان میرزاکوچک خان جنگلی تهران از دبیرستان‌های قدیمی تهران و متعلق به انجمن زرتشتیان تهران بود. احمد شاملو، سیدحسین نصر، حسنعلی منصور، هوشنگ نهاوندی، شاپور ریپورتر، حمید عنایت و ایرج افشار از مشاهیر فارغ‌التحصیل این مدرسه‌اند. ثابتی پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان به دانشکده حقوق دانشگاه تهران رفت و پس از فارغ التحصیلی به ساواک پیوست.

او درباره اینکه چرا به دادگستری نرفته و وکیل نشده گفته در آن زمان دادگستری افراد جدید را استخدام نمی‌کرده و فقط از دستگاه‌های دولتی و کارمندان دولت، نیرو می‌گرفته است. او قصد داشته استخدام وزارت آموزش و پرورش شود بعد از آنجا به دادگستری برود. سال قبل از فارغ‌التحصیلی هم استخدام آموزش و پرورش شده بود، اما در نهایت جذب ساواک شد. به گزارش رویداد۲۴ خودش درباره پیوستن به ساواک می‌گوید این سازمان را پلی به سوی آینده سیاسی و وکیل شدن می‌دیده است. او همیشه در فکر وزیر شدن بود، اما به گفته خودش یک بار فردوست و یک بار نصیری اجازه ندادند او وزیر شود. 

خروج از مخفیگاه/ چرا شکنجه گر ساواک از سایه بیرون آمده است؟

کارنامه ثابتی در سرکوب مخالفان

احسان نراقی در جایی گفته «آدم‌های عاقل رئیس ساواک نمی‌شدند و خمیرمایه ساواک، شکنجه‌گران قدیم تیمور بختیار بودند که درک سیاسی نداشتند. اداره کل سوم ساواک که ثابتی حدود پنج سال ریاست آن را به عهده داشت، در میان ادارات نه‌گانه ساواک، گسترده‌ترین تشکیلات را داشت. وظیفه اصلی این اداره جمع آوری اطلاعات و سرکوب عملیات براندازی در داخل و در مواردی خارج از کشور بود.»


بیشتر بخوانید: تیمور بختیار؛ قدرتمندترین نظامی دوره پهلوی که ترور شد


جیمز بیل نویسنده کتاب «عقاب و شیر» می‌گوید «اداره‌ سوم موجب بدنامی ساواک شد. زیرا این بخش فعالیت‌های خود را روی کنترل و نظارت سیاسی داخلی متمرکز کرده بود.»

ثابتی اواسط بهار ۱۳۵۷ گزارشی برای محمدرضا شاه نوشت و در آن اعلام کرد شرکت‌های نفتی و مقامات دولت آمریکا و انگلیس از مخالفان حمایت می‌کنند. او به شاه پیشنهاد کرد اعلام حکومت نظامی کند، مجلسین را منحل کند، خبرنگاران خارجی به ویژه بی‌بی‌سی را اخراج کرده، هر دو سفارت انگلیس و آمریکا را ببندد و با روحانیت برخورد قاطع کند. در پایان او فهرستی از ۱۵۰۰ فعالان سیاسی را به نعمت‌الله نصیری رئیس وقت ساواک داد که همگی را بازداشت کنند.

تقسیم روحانیون توسط ساواک

برخی منتقدان می‌گویند ثابتی بیشتر درگیر سرکوب جریان‌های چپ و چریکی بوده و در همه سال‌های خدمتش در ساواک از سرکوب روحانیون غافل شده است. شواهد هم نشان می دهد عمل ساواک در برخورد با چریک‌ها و جریان‌های چپ در مقایسه با اقداماتش علیه روحانیون و جریان‌های ملی-مذهبی ملایم‌تر بوده است. هرچند او این اتهام را رد کرده و گفته اگر اینطور بود همه روحانیون شاخص امروز به پرونده بازداشتشان توسط ساواک افتخار نمی‌کردند. او می‌گوید همه روحانیون شاخص از جمله آیت‌الله طالقانی، هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله خامنه‌ای را بازداشت کرده بود، اما تفکیکی میان روحانیون افراطی و روحانیون دیگر قائل بود.

ثابتی در مورد مطرح شدن نام آیت‌الله خمینی در سال ۱۳۴۰ می‌گوید «بعد از مرگ بروجردی شاه به آیت‌الله حکیم تسلیت گفت و به آیت‌الله‌های داخل تسلیت نگفت. منطور این بود که مرکز شیعه به عراق رفته است. بعد از مرگ بروجردی جبهه ملی دنبال سیدمحمد کاظم شریعتمداری راه افتاد و از او حمایت کرد، اما بعد نهضت آزادی تشکیل شد و دار و دسته طالقانی و بازرگان از خمینی به عنوان جانشین طرفداری کردند. در ایران آیت‌الله خمینی تا وقتی بروجردی زنده بود شهرتی نداشت. از سال ۴۰ کم‌کم نام آیت الله خمینی مطرح شد. تا قبل از آن کسی او را نمی‌شناخت، اما شریعتمداری را می‌شناختند.»

ثابتی در توجیه رویکرد ساواک در برابر روحانیون می‌گوید هر سال دوبار با شریعتمداری دیدار داشته و هر دو هفته یکبار عباسی داماد شریعتمداری یک لیستی برای او می‌آورد که آدم‌های مختلف از او خواسته‌هایی داشتند. بعضی درباره زندانیان بود، بعضی درباره مالیات. از وزارت دارایی می‌خواستیم که از آن‌ها مالیات نگیرند. در زمان انتخابات حزب رستاخیر شریعتمداری تقاضا کرده بود که احمد بهادری همچنان از تبریز به عنوان سناتور انتخاب شود.

روابط حکومت پهلوی و روحانیون

او درباره نفوذ ساواک بر روحانیت می‌گوید: «تا قبل از فوت بروجردی روابط رژیم با روحانیت بسیار حسنه بود و در مقابل خطر کمونیسیم بین‌المللی و داخلی منافع مشترک داشتند. در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ اکثر روحانیون طرفدار شاه بودند. ساواک در زمان ریاست بختیار با آیت‌الله بروجردی و سایر مراجع روابطی داشت و در ماه‌های محرم و مناسبت‌های دیگر وجوهی بین روحانیون تقسیم می‌شد.»

ثابتی مدعی شده هنگامی که عبدالحسین شرف‌الدین رهبر مذهبی شیعیان لبنان در حال موت بود شیعیان لبنان از مراجع قم خواستند فردی را به لبنان اعزام کنند که رهبری را بر عهده بگیرد. تیمور بختیار، سیداحمد طباطبایی را مامور کرد که فرد واجد صلاحیتی را با تایید بروجردی بفرستند. او هم سیدموسی صدر را برای این کار نامزد کرده و ساواک موافقت بروجردی را جلب کرده و موسی صدر با اعتبارات قابل توجه عازم لبنان شد.

به گفته ثابتی سال ۱۳۵۰ امام موسی صدر در آخرین سفر خود به ایران با شاه ملاقات کرد و درخواست کمک مالی کرد که شاه با قسمتی از درخواست او موافقت کرد. ثابتی گفته امام موسی صدر با او هم ملاقاتی داشته و درخواست آزادی صدر عاملی را مطرح کرده است و ثابتی هم او را آزاد کرده است.

ثابتی می‌گوید در این ملاقات از کمک‌های امام موسی صدر به سازمان مجاهدین خلق برای پیوستن به گروه‌های فلسطینی و آوردن مصطفی چمران از آمریکا به لبنان و همکاری با او گله وانتقاد کرده و چمران را عامل آمریکایی‌ها و مصر خوانده است. موسی صدر کمک به مجاهدین را تکذیب کرده، اما از چمران دفاع کرده است.

اما خود ثابتی اذعان کرده که روابط رژیم با روحانیون از سال ۱۳۴۰ و بعد از اصلاحات ارضی و حق رای به زنان تیره شد. او گفته «ما تا آن زمان روحانیون را در زمره گروه‌های طرفدار رژیم یا خنثی قرار می‌دادیم، اما از سال ۴۱ گروهی تحت عنوان روحانیون افراطی مطرح شدند.»

ثابتی می‌گوید حتی بعد از ماجرای ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ که آیت‌الله خمینی بازداشت شد هم مساله اعدامش در هیچ مرحله‌ای اصلا و ابدا مطرح نبوده است. کارشناسان ساواک معتقد بودند آیت‌الله خمینی باید زندانی باشد، ولی حسن پاکروان رئیس وقت ساواک حتی با زندانی شدن او هم موافق نبود و معتقد بود بهتر است در پادگان عشرت‌آباد بماند.

او درباره ماجرای آزادی آیت‌الله طالقانی در سال ۱۳۴۲ توسط پاکروان هم می‌گوید پاکروان سرخود طالقانی را آزاد کرد. ثابتی تعریف می‌کند که «طالقانی هم همان شب درست ۱۴ خرداد ۱۳۴۲ بلافاصله بعد از آزاد به مسجد هدایت خیابان استانبول رفت. آخوند از بالای منبر او را دعوت به سخنرانی کرد او گفت من به رئیس ساواک قول دادم بالای منبر نروم، پس میکروفن را بدهید از پایین سخنرانی کنم و یک سخنرانی شدیداللحنی علیه دولت کرد. من بلافاصله گزارشی نوشتم برای پاکروان که دیشب چنین شده و او از پایین منبر حرف زده! پاکروان گفت آقا این‌ها مگر اخلاق سرشان نمی‌شود؟! گفتم تیمسار این‌ها ما را ظلم و این کار‌ها را تقیه می‌دانند. این‌ها را چه به اخلاق؟»

او می‌گوید زمانی که حسنعلی منصور نخست وزیر شد اعلام کرد آقای خمینی باید آزاد شود و به قم برگردد. ثابتی با این پیشنهاد شدیدا مخالف بوده، اما با جلب رضایت پاکروان این اتفاق می‌افتد و هفت ماه بعد در غائله سخنرانی امام علیه کاپیتولاسیون، به ترکیه تبعید می‌شود. بهمن ۱۳۴۳ هم منصور توسط فداییان خلق ترور می‌شود. به گفته ثابتی در جریان این ترور، هاشمی رفسنجانی، حبیب الله عسگراولادی، بادامچیان و مهدی عراقی دستگیر می‌شوند. ثابتی می‌گوید از نظر ساواک اسلحه‌ای را که با آن منصور را کشتند، هاشمی رفسنجانی داده بود.

او درباره هاشمی رفسنحانی گفته «این‌ها نرم و منعطف نبودند اگر بودند زندان نمی‌رفتند. همین هاشمی چندبار دستگیر شد و هر بار غلط نامه می‌نوشت و از زندان آزاد می‌شد، اما باز هم سر جریانی دیگر دستگیر می‌شد. آخر سر هم در ارتباط با سازمان مجاهدین خلق که یک پول درشت در حد ۱۰۰ هزار تومان به آن‌ها داده بود، بازداشت شد و تا آن آخر هم زندان بود.»

ثابتی درباره دوره ریاست پاکروان می‌گوید تا زمانی که او رئیس ساواک بود نمی‌گذاشت یک سیلی به صورت یک زندانی نواخته شود حتی یک بار یک نفر سیلی زده بود توبیخ و تبعید شد. وقتی نصیری آمد سیاست کاری تغییر کرد.

عملیات ساواک علیه منبری‌ها

ثابتی می‌گوید در یک مرحله در مورد پنج نفر عملیات اجرا شد که عبارت بودند از فلسفی، سید عبدالرضا حجازی، سید محمود قمی، جعفر شجونی و محمد صادق لواسانی. عباس تهامی ماموریت ساواک را انجام داده است. او منزل آبرومندی اجاره و سپس اتاق‌های آن را مجهز به دوربین‌های تلویزیونی و عکسبرداری و میکروفن کرد. دخترانی را استخدام کرد که عاشق کار پلیسی بودند. روش کار این بود که دختر به نحوی خود را به افراد مورد نظر نزدیک و به عنوان مساله شرعی با آن‌ها ملاقات کرده و در ملاقات بگوید که همسر دارد و همسرش از لحاظ جنسی او را ارضا نمی‌کند و سه ماه سه ماه در سفر است و وانمود کند زن آتشین مزاجی است و از لحاظ شرعی تکلیف او چیست؟ دخترک بعد از یکی دو جلسه موفق می‌شد آن‌ها را تشویق کند که برای گذراندن وقت با او به خانه‌اش بروند. همه ۵ نفر به ترتیب به منزل دخترک رفتند. دخترک طبق ماموریتی که داشت باید حرکات سبک و زننده‌ای می‌کرد که طرف مقابل هم حرکات زننده‌ای بکند.

پرویز ثابتی کیست

شکنجه آیت الله منتظری

آیت‌الله منتظری در کتاب خاطراتش به شکنجه‌هایی که در زندان‌های شاه متحمل شده اشاره کرده است. او سال ۱۳۸۶ در پاسخ به یک پرسش درباره شکنجه‌های ساواک گفته «در مرتبه اول در «قزل قلعه» بازداشت بودم و فرزندم شهید محمد نیز بازداشت بود، بازجویى به نام دکتر جوان با شلاق چنان بر گُرده‏ایم می‌‏زده که بدنم زخم و لباسم خونین شد؛ و نیز فرزندم را کتک می‌‏زدند تا صداى ناله او مرا اذیت کند. در دفعه بعدى که به پیروزى انقلاب منتهى شد، یک بازجو در «اوین» که به نام سعیدى بود اول به من دستبند قبانى زد و در همان حال چنان به من سیلى زد که پرده گوشم پاره شد و هنوز آثار آن باقى است. متصدى تمام آن‏ها هرچند ظاهرا ساواک و بازجوهاى ساواک بودند.»

ثابتی درباره شکنجه منتظری می‌گوید من تنها یکبار حسینعلی منتظری را دیدم و آن وقتی بود که سال ۱۳۴۶ قرار بود مراسم تاجگذاری شاه برگزار شود. یک اعلامیه‌ای علیه تاجگذاری منتشر شده بود که فهمیدیم منتظری عامل آن بوده است. او را دستگیری کردیم و متن دست‌نوشته این اطلاعیه را در خانه‌اش با دستخط خودش پیدا کردیم. در زندان قزل قلعه از او بازجویی می‌کردند. بعد مدعی شد که در حین بازجویی شکنجه شده است.

ثابتی می‌گوید: محمدتقی فلسفی و چند آخوند دیگر گفتند این آقا استاد ما بوده و می‌گوید در زندان شکنجه شده است. ما هم تحقیق کردیم دیدیم روز بازجویی این سند دست‌نوشته روی میز بازجو بوده و تا تلفن زنگ زده و بازجو سرگرم پاسخ بوده منتظری پریده این سند را در دهانش گذاشته که قورت بدهد و بازجو هم گلویش را می‌گیرد که منتظری آن را برگرداند و قورت ندهد و این شده بود شکنجه ایشان!

ترور مخالفان در خارج از کشور

پرویز ثابتی از مبتکران ترور مخالفان در خارج از کشور بود. تیمور بختیار سپهبد نیروی زمینی شاهنشاهی و از بنیانگذاران ساواک و نخستین رئیس آن سازمان از اسفند ۱۳۳۵ تا اسفند ۱۳۳۹ بود. وی پس از اختلاف با محمدرضا شاه و اتهام خیانت به کشور، به اعدام غیابی محکوم و توسط مامورانِ ساواک در ۲۵ مرداد سال ۱۳۴۹، در دیالهٔ عراق به قتل رسید.

در پیِ مسافرت بختیار به آمریکا در بهمن ۱۳۳۹ که حامل پیامی از سوی شاه برای جان اف. کِنِدی بود، بر وحشت شاه از کودتای بختیار افزود. در ملاقات بختیار با کندی موضوع گسترش سرسام‌آور فساد در هیات حاکمه ایران و ناتوانی شاه در اداره مطلوب کشور مطرح شد. بختیار در اواخر اسفند ۱۳۳۹ از ریاست ساواک برکنار شد.

گفته می‌شود ثابتی مسئول مستقیم پرونده بختیار در ساواک بوده است. مامور ارمنی که ثابتی به عنوان محافظ به سیستم بختیار در عراق اضافه کرده بود، عامل ترور بختیار بود. ثابتی می‌گوید من برنامه نداشتم او را ترور کنم و قصد داشتم به ایران برگردانم، اما مامور من با ابتکار خود دست به ترور زده است.

سرکوب خوانندگان ضد رژیم

ثابتی در خاطراتش به بازداشت داریوش خواننده به دلیل محتوای اشعارش اشاره کرده است. او گفته چندی بود شروع به خواندن اشعار انقلابی کرده بود یکی از شعرهایش این بود که «تن‌پوش او از پوست پلنگ است، تن‌پوش من از تاول است». بقیه خواننده‌ها را هم تحریک می‌کرد اشعار انقلابی بخوانند. او را بازداشت کردیم و موقع بازداشت ۲ کیلو تریاک از خانه‌اش پیدا کردیم.

یک شب اشرف خواهر شاه زنگ زد گفت من جایی هستم شنیدم داریوش را بازداشت کردید، می‌خواستم بفرستید بیاید آنجا. گفتم او قرار بازداشت دارد و آزادی یا جابجایی او احتیاج به دستور دادستان ارتش دارد، من چطور اجازه بدهم یک زندانی با قرار بازداشت برود جایی آواز بخواند؟ اشرف شروع به گریه کرد و من متجاوز ۱۰ دقیقه گوشی دستم بود او گریه می‌کرد. موقعی که آرام شد گفتم فرمایش دیگری ندارید؟ گفت شما حرف خودتان را می‌زنید. گفتم من طبق قانون حرف می‌زنم.

گفت حالا این داریوش چی کار کرده؟ گفتم تصنیف‌های انقلابی می‌خواند و مردم را تحریک می‌کند. او موقعی که می‌خواند تن‌پوش تو از پوست پلنگ است، نمی‌دانم راجع به چه کسانی حرف می‌زند؟ تن‌پوش چه کسی از پوست پلنگ است؟ تن‌پوش زن بنده که از پوست پلنگ نیست. اشرف گفت منظورتان چیست؟ گفتم منظور خاصی ندارم دوباره شروع کرد به گریه کردن.

ثابتی می‌گوید این زندان به نفع داریوش بود، چون در زندان تریاک را ترک کرد و امروز هم خیلی خوشحالم که داریوش در خارج از کشور اعتیادش را ترک کرده و جوانان را از اعتیاد بر حذر می‌دارد و علیه جمهوری اسلامی مبارزه می‌کند.

رونمایی پرویز ثابتی در واقعه سیاهکل

دو ماه پس از واقعه سیاهکل، پرویز ثابتی مدیرکل ادارهٔ سوم ساواک در کنفرانس مطبوعاتی که از او با عنوان «یک مقام امنیتی» یاد شد، به شرح این ماجرا، ریشه‌های آن، اقدامات پیشین گروه چریک‌های فدایی خلق و چگونگی برخورد ساواک با آن پرداخت. در این نشست خبری که ۱۵ فروردین ۱۳۵۰ با حضور خبرنگاران خبرگزاری‌های داخلی و خارجی، روزنامه‌ها و رادیو و تلویزیون برگزار شد، این مقام امنیتی «اسرار واقعه سیاهکل» را فاش کرد.

واقعه سیاهکل به یورش مسلحانهٔ چریک‌های فدایی خلق به پاسگاه ژاندارمری سیاهکل در تاریخ ۱۹ بهمن سال ۱۳۴۹، گفته می‌شود. هدف از این عملیات آزاد کردن یکی از اعضای دستگیرشده این سازمان بود. در درگیری‌های ابتدایی، چندین سرباز و نیروی مربوط به ژاندارمری و ارتش، به همراه دو چریک فدایی کشته شدند. بعد از این، ده نفر دیگر از چریک‌های شرکت‌کننده در این یورش، دستگیر و سپس اعدام شدند.


بیشتر بخوانید: حمله چریک‌های فدایی خلق به پاسگاه سیاهکل


تیرباران چریک‌های فدایی خلق

به گزارش رویداد۲۴ فروردین ۱۳۵۴ «بیژن جزنی» رهبر چریک‌های فدایی، همراه با شش نفر دیگر از چریک‌های فدایی خلق به نام‌های «حسن ضیا ظریفی»، «احمد جلیلی افشار»، «مشعوف کلانتری»، «عزیز سرمدی»، «محمد چوپان‌زاده» و «عباس سورکی» به همراه «مصطفی جوان خوشدل» و «کاظم ذوالانوار» دو عضو سازمان مجاهدین خلق در تپه‌های اطراف زندان «اوین» توسط عوامل حکومت شاه تیرباران شدند.

روزنامه‌های چاپ ۳۰ فروردین خبر را با تیتر «۹ نفر از زندانیانی که قصد فرار داشتند، کشته شدند» منتشر کردند. اسرار نحوه کشته شدن این‌ها تا سال‌ها مخفی بود، اما بهمن نادری‌پور معروف به «تهرانی» از بازجویان ساواک اولین بار راز این تیرباران به دستور پرویز ثابتی را فاش کرد.

بنا به گفته‌های نادری‌پور که خود در جریان تیرباران آن‌ها در تپه‌های اوین حضور داشته، ماجرای فرار اساسا دروغ بوده و این ۹ نفر در واقع به خاطر انتقام عملیات‌های متعدد ترور مجاهدین خلق و چریک‌های فدائی خلق (مخصوصا ترور تیمساز فرسیو) در زمستان ۵۳ کشته شده‌اند.

نادری‌پور گفته «یک روز محمدحسن ناصری مرا خواست و گفت «باید در عملیات فوق محرمانه‌ای که به دستور ثابتی طراحی شده و چگونگی اجرای آن هنوز معلوم نیست شرکت کنی. سر میز ناهار عطارپور جزئیات طرح را با تاکید بر این‌که امروز روز اجرای عملیات است و هیچ‌کس حق اعتراض و سرپیچی ندارد افشا کرد و افزود که به دستور ثابتی این طرح باید اجرا شود، زیرا همان‌طور که عده‌ای از رفقای ما به وسیله این گروه‌ها ترور شده‌اند، آن‌ها هم باید مورد تهاجم قرار بگیرند و کشته شوند.»

ثابتی مبنای این اتهام را «ادعا‌های یکی از بازجویان کمیته مشترک ضد خرابکاری به نام نادری پور معروف به تهرانی» خوانده و گفته «این شخص برای حفظ جان خود مطالبی عنوان کرده که از اعدام رهایی پیدا کند.»

او توضیح داده که طبق نمودار سازمان ساواک وظایف هر اداره کل مشخص بوده و زندان اوین اساسا زیر نظر دادرسی ارتش بوده و نیروی زمینی ارتش و دژبان پرسنل حفاظتی آن را تامین می‌کردند. ساواک مسئول بازجویی بوده است. این ۹ نفر حکم قطعی داشتند و ساواک مسئولیتی درباره آن‌ها نداشت.

ثابتی مدعی شده پس از اینکه تقی شهرام و سعادتی از زندان ساری و ربابه عباس‌زاده یا همان اشرف دهقانی از زندان قصر فرار کردند، بیژن جزنی و دوستانش هم درصدد برآمدند با فرار از زندان، از خود قهرمان‌سازی کنند. آن‌ها در زندان قصر بسیار به موفقیت نزدیک بودند و در لحظه آخر مامورین شهربانی توانستند نقشه آن‌ها را خنثی کنند.

ثابتی گفته «جزنی در زندان قم هم برای فرار تلاش کرد، اما موفق نشد. ما از این جریان‌ها خبر داشتیم تا اینکه در شب مورد اشاره، عباس وزیری معاون اداره کل چهارم ساواک که مسئولیت زندان اوین را داشت به من تلفن کرد و گفت ماموران قصد داشتند تعدادی از زندانیان را از اوین به زندان‌های دیگر منتقل کنند و در حوالی بزرگراه شاهنشاهی زندانیان که در یک ون قرار گرفته و کامیونی از سربازان پشت سر آن‌ها حرکت می‌کرده با بریدن دست بند از ون خارج و قصد فرار داشتند که مامورین به طرف آن‌ها تیراندازی کرده و هر ۹ نفر کشته می‌شوند.»

اعدام‌های بدون تخفیف ساواک

ثابتی می‌گوید زمانی که به پرونده بسیاری از گروه‌های چپی بازداشتی رسیدگی می‌شد او پیشنهاد داده که زندانیان را طبقه‌بندی کنند و همه به اعدام محکوم نشوند. در جلسه‌ای با حضور سران ارتش قوانینی امضا شده که طبق آن محکومین به چند دسته تقسیم شدند. دسته یک و دو کسانی که رهبری گروه‌های تروریستی را بر عهده داشتند یا در قتل شرکت کرده بودند که باید اعدام می‌شدند. پروه دوم کسانی که اقدام مسلحانه کردند، اما منجر به قتل نشده که برای این‌ها کیفیات مخففه و مشدده در نظر گرفته شد.

او گفته در یک مورد یک دختری عضو مجاهدین خلق بوده که در ترور زندی‌پور نقش داشته، ما گفتیم زن بودن او کیفیت مخففه در نظر گرفته شود که شاه مخالفت کرده گفته ما گفتیم زنان و مردان مساوی‌اند چرا باید زن بودن کیفیت مخففه باشد. در نهایت این دختر هم اعدام شد.

باور سران رژیم سابق به شکنجه‌های ساواک

ثابتی در خاطراتش می‌گوید چند ماه بعد از انقلاب در پاریس مصباح جالینوس را که سال‌ها رئیس توانیر بود دیدم. جالینوش به من گفت پرویز این شایعاتی که در ایران وجود دارد اگر ۵۰ درصد هم صحت داشته باشد به نظر بسیار بد است. گفتم چه شایعاتی؟ گفت می‌گویند تو در دهان آیت الله طالقانی ادرار کرده‌ای؟ گفتم این به چند دلیل صحت ندارد پرسید که دلایل کدامند؟ گفتم دلیل اول اینکه من بخشنامه کرده بودم هر متهمی دروغ بگوید در دهان او ادرار کنند و اگر متهم مجتهد باشد و باز هم دروغ بگوید در دهان او. چطور ممکن است من چنین بخشنامه‌ای صادر کرده باشم و خودم به آن عمل نکنم و در دهان مجتهد دروغگو به جای...، ادرار کنم؟ گفت واقعا چنین بخشنامه‌ای صادر کرده بودی؟ گفتم چه عیبی دارد؟ دلیل دوم اینکه من این طالقانی را در عمرم هرگر ندیدم. سوم اینکه خود او و دخترش اعظم در تهران این اراجیف را تکذیب کرده‌اند.

او می‌گوید بعد به جالینوس گفتم اگر ۵۰ درصد هر شایعه‌ای صحت داشته باشد، از تو هم نام برده‌اند گفته‌اند ۱۹ میلیون دلار از کشور خارج کرده ای. آیا این صحت دارد؟ گفت یک درصد هم صحت ندارد. گفتم چطور شایعه من ۵۰ درصد صحت دارد در مورد شما که اعلامیه کتبی صادر شده، به کلی بی‌اساس است؟  او میگوید در عمرش نه طالقانی و مطهری را دیده نه از آن‌ها بازجویی کرده است.

پرویز ثابتی در خاطراتش اذعان کرده که شکنجه در ساواک بعد از برکنار پاکروان و ریاست نصیری بر ساواک آغاز شده است. او گفته بعد از ریاست نصیری حادثه تیراندازی به شاه اتفاق افتاد و در جریان آن در سال ۱۳۴۴ متهمان تحت شکنجه قرار گرفتند.

او اعتراف کرده که از اوایل دهه ۵۰ شمسی که فعالیت گروه‌های چریکی و کمونیستی و مذهبی شدت گرفته بود، شناسایی افراد هم زیاد شد. افراد از خانه‌های تیمی بازداشت می‌شدند و متدشان این بوده که تا ۲۴ ساعت مقاومت کنند و چیزی را لو ندهند تا گروهشان فرصت داشته باشند خانه‌های تیمی را تخلیه کنند. او تلویحا می‌گوید ساواک برای جلوگیری از مقاومت ۲۴ ساعته این افراد دست به شکنجه آن‌ها می‌زده است.

خود ثابتی به گزارش‌هایی اشاره کرده که از سازمان‌های بین‌المللی به اشرف خواهر شاه که در آن زمان رئیس هیات نمایندگی ایران در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل بود می‌دادند. او میگوید اشرف یک بار به او گفته این همه اتهامات راجع به شکنجه چیست؟ مگر شما از داروی حقیقت که اخیرا اختراع شده و آن را برای اقرار  به زندانیان می‌دهند استفاده نمی‌کنید؟ ثابتی میگوید ایده داروی حقیقت مدت‌ها مضحکه شاه بوده است.

ثابتی در توجیه اظهارات شاه در آمریکا درباره اینکه در ایران زندانی سیاسی نداریم، میگوید «شاه تروریست را زندانی سیاسی نمی‌دانست.»

زن ستیزان سابق و مدافعان حقوق زن جدید

ثابتی در مصاحبه‌اش با عرفان قانعی‌فرد به حادثه ۲۶ آبان و شکنجه هما ناطق و نعمت آزرم اشاره می‌کند و در این بخش ادبیاتی به غایت زن‌ستیزانه دارد. او می گوید «هما ناطق استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و همسر سابق ناصر پاکدامن نیز در این تظاهرات شرکت داشت. او مدعی شده بود که مأمورین او را دستگیر و به داخل ساختمان مخروبه‌ای برده و به وی تجاوز کرده و سپس آزاد کرده‌اند. من هما ناطق را ندیده‌ام، ولی شنیده‌ام در همان زمان هم زن جذابی نبوده است. فردای آن روز گزارشی از دانشگاه تهران رسید که چند نفر از همکارانش گفته بودند: «باید دید این مأمورین چه کسانی بوده‌اند که رغبت کرده‌اند به خانم ناطق تجاوز کنند باید به آن‌ها جایزه داد!»

سلطنت طلبان دموکراسی خواه

نسبت ثابتی با دموکراسی روشن نیست. محمدرضا کایینی تاریخ‌پژوه درباره ثابتی نوشته «او در دوره مسئولیت خود در ساواک و به ویژه اداره سوم، معتقد بود که مردم ایران لایق دموکراسی نیستند و برقرار شدن آن تنها دست ما را می‌بندد.»

او در جایی درباره اعتقاد دربار به آزادی می‌گوید هویدا «تا حدودی» به آزادی اعتقاد داشت و می‌خواست آزادی‌هایی در حد و حدودی وجود داشته باشد نه اینکه «علیه شاه چیزی گفته شود، اما علیه دولت انتقاداتی وجود داشته باشد» هرچند «شاه تحمل کمتری پیدا کرده بود.»

او در توجیه می‌گوید «شاه همیشه اینگونه نبود. او در ۱۲ سال اول از شهریور ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ فرد دموکراتی بود» اما «ایران، انگلستان یا اسکاندیناوی نیست که بگویند یک شاهی در آنجا نشسته و هیچ کاره است؛ فقط سمبل است و سلطنت بکند نه حکومت. در ایران مردم می‌گفتند اگر هیچ کاره است پس چرا هست؟ فلسفه وجودی‌اش چیست؟ بنابراین بعد از تجربه ۲۸ مرداد و مصدق، شاه دگرگون شد وگرنه محمدرضا شاه باطنا مرد دموکراتی بود. حتی گاهی می‌گویم که برای این مردم زیادی هم خوب بود.»

جالب اینجاست  ثابتی که معتقد است شاه دموکرات بوده اذعان می‌کند که انتخابات آزاد در رژیم شاه انجام نمی‌شده است. او می‌گوید من به هویدا گفتم «شما نگویید چه کسی انتخاب بشود؛ فقط بگویید چه کسی نشود و بقیه را آزاد کنید ولی او دلش نمی‌خواست به این منوال باشد و شاه هم دلش نمی‌خواست.»

او اولین قدم در عقب‌نشینی شاه را دعوت از صلیب سرخ جهانی برای بازرسی از زندان‌ها می‌داند.  ثابتی می‌گوید من به معاون خودم آموزش دادم که در کمیسیون بگوید «دعوت از یک سازمان بین‌المللی برای بازرسی زندان‌ها، برخلاف حاکمیت ملی است. اگر قرار است بازرسی از زندان‌ها صورت بگیرد باید از طرف دادرسی ارتش یا بازرسی شاهنشاهی انجام شود نه یک سازمان خارجی.»

او می‌گوید در آن زمان ۷۰۰ نفر در زندان بودند که با اینکه مدت حبسشان را گذرانده بودند، ولی چون هنوز سر موضع خود باقی مانده بودند با قرار بازداشت جدید در زندان نگهشان داشته بودند. از نظر صلیب سرخ ادامه بازداشت این‌ها توجیهی نداشته بنابراین قبل از بازرسی صلیب سرخ همگی آن‌ها آزاد شدند.

دلیل حضور ثابتی بعد از چهل سال چیست؟

کارنامه ثابتی به عنوان یک چهره اطلاعاتی و امنیتی نشان می‌دهد او چندان نسبتی با دموکراسی ندارد. پرویز ثابتی یک‌بار درباره اینکه چرا حرکت‌ها علیه جمهوری اسلامی به ثمر نمی‌نشیند گفته «فرهنگ هم‌میهنان ما این است که نمی‌توانند کار گروهی بکنند. از روی خودخواهی همه می‌خواهند رئیس باشند و حرف خود را به کرسی بنشانند و فقط به منافع خود فکر کنند. در همان لس‌آنجلس صد‌ها هزار ایرانی زندگی می‌کنند و چندین روزنامه آزاد وجود دارد، اما چرا یک سازمان سیاسی یا حزب واقعی و مستحکم پا نمی‌گیرد. چرا بیشتر روزنامه‌ها با گرفتن ۵۰۰ دلار از فردی تمجید می‌کنند و با ۵۰۰ دلار دیگر علیه همان فرد مطلب می‌نویسند؟»

او رضا پهلوی را فردی می‌داند که هر کاری می‌توانسته برای آزادی ایران کرده است. ثابتی سال ۱۳۹۰ گفته «شرایط اکنون به کلی متفاوت است. رضاشاه قشونی در اختیار داشته و محمدرضا شاهد در شهریور ۱۳۲۰ یا مرداد ۱۳۳۲ در ایران بوده و در ارتش بین مردم طرفدارانی داشته است که برای حفظ مقام او تلاش کرده‌اند در حالی که رضا پهلوی در سن ۱۷ سالگی به تبعیدگاه پرتاب شده اشت.»

ثابتی پیشنهاد کرده بود مجاهدین خلق و سایر «گروه‌هایی که زمانی مخالف محمدرضا و ضد امپریالیسم آمریکا وغرب بوده‌اند و پس از انقلاب رانده شده اند و به چین و کوبا و روسیه و آلبانی و فلسطین رفته اند» را باید متقاعد به همکاری برای وحدت علیه رژیم حاکم کرد.» 

اگرچه ثابتی در دفاع از رضا پهلوی کم نگذاشته، اما رضا پهلوی درباره ثابتی گفته در شرایطی نیست که نیازی به نیروی امنیتی-اطلاعاتی از این جنس داشته باشد و کارهایش بیشتر در شبکه‌های اجتماعی است بنابراین پرویز ثابتی از ابتدا هم در کادر او نبوده است. با این حال مخاطبان این جمله را کمتر باور کرده‌اند و پرویز ثابتی را یکی از مهمترین نیروهای سلطنت‌طلبان می‌دانند که قرار است فصل جدیدی از فعالیت اپوزیسیون سلطنت‌طلب را کلید بزند. این برنامه چیست، البته هنوز مشخص نیست. اما هر چه هست احتمالا نقش ثابتی از این به بعد بسیار بیشتر خواهد بود و بیشتر از او خواهیم شنید؛ مستند «زندگی پرویز ثابتی» تازه آغاز فعالیت است. در فضایی که شکنجه و کشتار فعالان سیاسی در شبکه‌های اجتماعی با حمایت برخی کاربران مواجه می‌شود، شرایط برای اقدامات پرویز ثابتی تازه فراهم شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
56
18
دلیل اینکه بیشتر از او خواهیم شنید چیست ایا این بدان معنی نیست که اراده بر این استوار است که راست راست راه برود و به ریش افرادی که بدست او شکنجه وتیرباران شد ه اند حقوق انها ایفا نشود خبری از ان استاد دانشگاه خواندم که جرم او جنایت علیه بشریت است و شامل مرور زمان نمیشودعدآلت حکم میکند که پیگیری شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
انقد هم دیگه خر تو خر نشده ملت بیان پشت ساواکی جماعت وایستن
ثابتی ثابت کردی خیلی خری
همین امروز یه بلیط بگیر بیا ایران تا ببینی
ما ملت ایران توی همون فرودگاه میندازیمت ته چاه توالت
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
چرا قانون منع شكنجه در ايران راي نياورد و مسكوت مانده ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
شاید علتش این است که شکنجه گران بعدی روی ثابتی را سفید کردند دیگر از آنها که بدتر نیست
عالی خانم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
روایت ثابتی از روحانیون و حمایت آمریکا و انگلیس و شرکتهای نفتی خارجی ،از روحانیون را خوب تیتر دزدید ،،!دشمنان گرم
بازم دروغ بگویند آمریکا دشمن شماست ،،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
قانون منع شکنجه؟؟
چرا رای نیاورد؟
کجا رای نیاورد؟
این که گفتی یعنی چی؟
اصلأ می دونی قانون چیه و چه جوری تصویب میشه؟
چرا ذرت و پرت می کنی وقتی یه چیزی را نمیدونی ننویس چون بیشتر شبیه جک هست من که فقط به یه همچین کامنتهایی می خندم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
برخی می گویندتاریخ نشان داد بسیاری از آنهایی که پرویز ثابتی ها درزندان کرده بودند وقتی رها شدند وبه قدرت رسیدند یا قاتل جان مردم شدند یا به اختلاس وبلعیدن بیت المال مشغول شدند به هرحال قضاوت با مردم است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
35
12
دلیل اینکه بیشتر از او خواهیم شنید چیست ایا این بدان معنی نیست که ارادهبر این استوار است که راست راست راه برود و به ریش افرادی که بدست او شکنجه وتیرباران شد ه اند حقوق انها ایفا نشود خبری از ان استاد دانشگاه خواندم که جرم او جنایت علیه بشریت است و شامل مرور زمان نمیشودعدآلت حکم میکند که پیگیری شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
به این پرویز ثابتی قرمساق باید گفت
آب که سر بالا بره قورباغه ابوعطا می خونه
بیا از توی سوراخت بیرون تا همین مردم معترض خودشون بکشنت عوضی

الاغ! وهم برش داشته، ما معترض نظام هستیم ولی
ساواکی رو به خر هم نمی بندیم
کره خر بیا توی جماعت ببین دو روزه دخلتو میاریم
این عنترها فکر کردن آب که گل آلود شد مردم خرن دیگه یادشون رفتهخ ساواکی چه ...بوده
آخه توله ...! توی میدون ژاله شصت و هفت نفرو شما ساواکی ها کشتین
نسل بعد شما هنوز هم توی سیستم های امنیتی کشور هستن
ساواک یه عده شون گوروشونو گم کردن فرار کردن مثل همین ثابتی الدنگ
یه عده شون اعدام شدن و به درک رفتن
یه عده شون هم توی سیستم های امنیتی داخل ۴۴ ساله هنوز دارن می خورن و لباس شخصی شدن و پدر ملتو درمیارن
گور به گور بشین ساواکی ها
زندانی شاه
|
Canada
|
۰۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
61
30
ساواک دو میلیون و چهارصد و شصت و سه نفر اعدام کرد . اگر این ساواکی ها بیایند آزادی و رفاه و امنیت و آرامش از بین می رود . چهل و چهار سال در این مملکت نه زندان بود نه شکنجه نه اعدام . در زندان ها و بازداشتگاه‌ها که البته هتل هستند خون از دماغ کسی نمی آید و حتی توهین هم به کسی نمی شود . .حالا اگر پسر شاه برگردد این ساواکی هم برمیگردد و همه را شکنجه می کند و می کشد و بعد هم می گوید بیماری زمینه ای داشت یا از پشت بام افتاده یا خودکشی کرده . ممنون خانم فرهادی و رویداد ۲۴ که ما از این خطر بزرگ آگاه کردید . این جلاد شکنجه گر قاتل بیرحم جنایتکار خونریز خونخوار آدم کش آدم خوار زندانی ها را زنده زنده میخورد . میلیاردها سند و مدرک در این رابطه وجود دارد و سه میلیون و هفتصد و سی و دو هزار زندانی زمان شاه هنوز زنده هستند و می توانند شهادت دهند . یکیش خود من که مرا به پنکه سقفی می بستند و در حالیکه پنکه می چرخید و من میچرخیدم همین ثابتی خونخوار به من تجاوز می کرد .
پاسخ ها
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
باهات موافقم اگر ثابتی بیاد این همه رفاه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی که در آن غوطه وریم از بین می رود و بخش زیادی از مردم به زیر خظ فقر میروند.قطعا پاسپورتمون جزو بی ارزش ترین ها خواهد شد و به چشم تروریست به ما نگاه خواهند کرد. چه بسا دوباره مردم رو به پنکه ببندندو در حالت چرخش ..کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
داروهاتو سر وقت بخور! توهم زدی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
همراه بلوچ قهرمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
منظورتو عالی رسوندی
در آزادترین کشور دنیا واقعیتو باید هم با افعال معکوس بیان کرد.
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
دمت گرم پنکه سقفی رو خوب اومدی به عقل جن هم نمی‌رسه شخصی رو به پنکه سقفی ببندی و در حالیکه با سرعت تند میچرخه به اون شخص....کنی ثابتی بی همه چیز خخخخ
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
اسم اینو باید میذاشتن پرویز چرخنده اسم اون خانم بازیگر رو الهام ثابتی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
جناب استاد رازقی پور!! به نظر می‌آید نام خود را تغییر داده ای!!! به هر حال برایت خیلی متاسف شدم به خصوص از جریان پنکه سقفی!! ولی به نظرم باید خیلی هم شکرگذار باشی که تو را به پنکه دستی نبسته بود!! چون باید فشار شکنجه بیشتری را تحمل میکردی...!!! خخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
آنهایی که اعدام نکرد وآزاد شدند خون مردم را درشیشه کردند ،آنهایی که اعدام کرد اگر اعدام نمی شدند چکار می کردند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
تو که توکانادایی نگران چی هستی فعلا با خاوری مشغول صدور انقلاب باش سعی کن ثابتی رو کلا فراموش کنی ثابتی قرار نیست برگرده بعد ظهور خلخالی دیگه ثابتی وثابتی ها کلوچه حساب می شن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
19
28
هیچ چیز تغییر نکرده است. فرهنگ خراب است تا فرهنگ درست نشود حالا شما برو هزار انقلاب بکن!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
این جمله شما خودش ضد فرهنگ و اخلاق هستش؛ اول این کار فرهنگی رو در مورد خودت اجرا کن و بی مسئولیتی/بی تفاوتی را تبلیغ نکن !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
فرهنگ خراب نبود خرابش کردند آن مقدس پندارها که هنوز هم اجر دورکعت نمازشان را هم از مردم طلبکارند
s.s
|
Germany
|
۰۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
27
21
(اما رضا پهلوی درباره ثابتی گفته در شرایطی نیست که نیازی به نیروی امنیتی-اطلاعاتی از این جنس داشته باشد و کارهایش بیشتر در شبکه‌های اجتماعی است بنابراین پرویز ثابتی از ابتدا هم در کادر او نبوده است. با این حال مخاطبان این جمله را کمتر باور کرده‌اند و پرویز ثابتی را یکی از مهمترین نیروهای سلطنت‌طلبان می‌دانند که قرار است فصل جدیدی از فعالیت اپوزیسیون سلطنت‌طلب را کلید بزند)...
شما تحلیل خودتون مبنی بر این قرار دادید که ثابتی با پسر شاه ارتباط ندارد.از شما بعیده! حرف یک فرد سیاسی رو نمیتوان ملاک قرا داد !به سیاستمدار جماعت اعتماد نیست .در رد ادای رضا پهلوی میتوان اشاره کرد به
مصاحبه های پسر خاله مادر رضا پهلوی که در بعضی از کانالهای یوتیوب هم موجود است. و اسناد سیا
در بعد از ماجرای (ایران کنترا) و عدم نتیجه دلخواه در مذاکرات با جمهوری اسلامی! ریگان از سیا خواست تا بعنوان فرد مورد اعتماد امریکا رضا پهلوی را مورد حمایت قرار گیرد. و مبالغی در حدود میلیونها دلار یا ماهیانه 200 هزار دلار به او پرداخت کند.این پرداختنا تا انتهای دوره ریگان پرداخت میشده. طی این درخواست سیا از ثابتی خواست تا با روابطی که در درون ایران دارد برای امریکایی ها کسب اطلاعات و جمع اوری اطلاعات انجام دهد. این ارتباط وزارت خارجه و سیا با این فرد قطعا تا امروز هم ادامه دارد. البته چند سالی است سر و کله استخبارات عربستان هم پیدا شده!
ثابتی در معرفی افراد و گروههای اپوزوسیون به رضا پهلوی بسیار فعال بوده و رضا پهلوی ارتباطش را از ابتدای انقلاب با او ادامه داشته
قطعا همین بازیگران و هنرمندانی مثل کرمی و فرخ نژاد و علی کریمی که یک شبه متنبه شدند حاصل شبکه سازی و جذب افراد با فالوور بالا توسط اربابان شازده با مشورت ثابتی بوده.مطمئنا افراد دیگری هم توسط این تیم جذب کرده اند که در اینده معلوم میشود.
شاید برایتان جالب باشد که چرا افراد شاه الهی به دو یا سه تن از افراد حاضر در اپوزوسیون بیشتر از بقیه حمله میکنند . مثل نسرین ستوده یا نرگس محمدی یا مسیح علینژاد یا حالا اخیرا اسماعیلیون این حملات هماهنگ از طرف سایبری های کله پوک استبداد طلب شاه الهی در توییتر و اینستاگرام و.. بعد از تحلیل ثابتی و شهریار اهی و فرشگردهی ها(مزدوران عربستان و موساد) از رفتار و نگرش گروههاسی سیاسی گزارش تهیه میکنند و به عرض شازده اطرافیان شازده میرسد و توسط برنامه سازان طرفدار خاندان سلطنت در پیجها و مصاحبه هایشان تبیین شده و به بقیه شاه الهی دیکته میشود و سایبری های شاه الهی مانند سگان تازی به حمله دسته جمعی به مخالفان شازده میپردازند اتفاقا در همین وبسایت در زیر مطالب تاریخی با نامهای عجب و دال و...کامنت گذاشته و هر کدام دارای چندین پیج با نامهای مختلف در توییتر و تلگرام و... هستند. تا همه موانع جهت شاه شدن شازده مهیا شود تا مبادا این افراد فردا روزی رقیب شازده قراضه شوند و تاج را از منتظر السطنه بربایند

ثابتی در این کتاب دروغهای زیادی گفته مثلا خود و او فردوست که هر دو در اسرائیل دوره ضد اطلاعات گذرانده اند اشاره ای نکرده.
یا در مورد عدم شکنجه زندانیان سیاسی همه چیز را کتمان میکند.
در مورد کوچکترین و شاید بی ارزشترین مسائل از او پرسش شده و پاسخ داده اما در مورد بار 90 کیلیویی تریاک اشرف خانم که توسط افسر ژاندارمری در قم کشف شد چیزی به زبان نمیاورد و پرسشی هم از نشده
در مورد معاملات هروئین و تریاک و حش و باندهای قاچاق و کارتلهای که با ساواک کار میکردند و اشرف خانم در جنوب فرانسه با انها قرار مدار عاشقانه میگذاشته و قمار میکرده صحبتی به زبان نیاورده
که در یکی از همین معاملات سیاه تریاک در درگیری بعدی ان دختر سپهبد خواجه نوری کشته شد.و اشرف از مهلکه جان بدر برد.
در مورد اختلاسی 2 میلیون تومانی در سال 42 توسط ماموران ساواک لام تا کام نمیگویند
جالب است این مبلغ اختلاس شده را ماموران ساواک میخواستند به نام ناصر مصری بگذارند که در اوج جنگ لفظی در ان سالها با شاه به سر میبرد. و میگفتند او این مبلغ را برای حمایت ایت الله خمینی بر ضد شاه ارسال کرده بود اما از خود نمیپرسیدند ناصری که اخوان مسلمین را در مصر سرکوب کرده بود و یک مارکسیست دو اتشه بود چرا باید برای یک روحانی شیعه کمک مالی بفرستد؟؟
در دهه 40 ثابتی یا یکی از افسران اداره سوم در تهران با طلاف روشی بر سر نوبت ورود به طلا فروشی بابت خرید طلا برای همسرش درگیر شد و او را به ضرب گلوله کشت ایشان اشاره ای نمیکند. و جالبتر از انکه فردای ان روز اینکه افسر ساواک توسط شهربانی دستگیر شد ساواک تهران (کاخ دادگستری را محاصره کرد تا مامورشان را ازاد کنند.)
حالا به هم خیال خود در سن87 سالگی به خیابان امده تا از به پادشاهی رسیدن شازده حمایت کند. اما زهی خیال باطلل!مردم ایران گول شما منفعت طلبان خودشیفته و کلاش را نمیخورند.تا از خون جوانان پله برای رسیدن به مقاصد سیاستان ودولتهای مطبوعتان استفاده کنید.
به شازده پهلوی پیشنهاد میکنم به مانند سه خاندان سلطنتی مدعی حکومت فرانسه و ایتالیا و آلمان و انگلیس و ... در همان پاریس مزونی بزند و عکسهای پر جلال و شکوه پدر تاجدارش که به انگلیسی ها بعد از 28 مرداد گفت من سلطنتم را مدیون به شما و ارتشم هستم. را به نمایش بگذارد و کارت پستال هدیه بدهد/
از خیال سلطنت در ایران بیرون اید که عاقبتی خوشی در انتظارتان نخواهد بود!
پاسخ ها
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
سی سی جان این همه دری وری از کجات دراومده ؟ برو دکتر لطفا حالت اصلا خوب نیست
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
مطلب را کامل و بادقت دوبار خواندم.وبه اشتباه خیلی زیاد مثبت دادم.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
شهاب جان شما اول همه یه دکتر چشم یا یه دوره فشرده کلاس انگلیسی تشریف ببر. اس اس را چجوری سی سی خوندی؟
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
عه علیه ......
s.s
| Netherlands |
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
انتقادی نسبت به نویسنده و سیاست این وبسایت اصلاحاتچی دارم. تا وقتی نمیتوانید سیاستهای جمهوری اسلامی رو نقد کنید خب قاعدتا پرداختنون به این افراد هر چند فاسد و گناهگار مثل پهلوی هم اعتبار و ارزشی نداره.
هر وقت اقدامات قدرت حاکم را نقد کردید ان موقع میتونید این افراد هم نقد کنید که از طرف مخاطب هم قابل پذیرشتر میتونه باشه.نه اینکه سرت تا مفرغ تو اخور عصلاحات قلابی باشه. دل در گروه اصلاحات داشته باشید بقیه هم تخریب کنید.
بعد هم بفرمایید بیطرفید!
فرهادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
20
16
شکنجه گر ثابتی دیگه مدل عتیقه هست
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
4
45
واقعیت تلخ آن است که برخی طی سال ها ، انچنان خشونت وقساوتی در مواجهه با مخالفین نشان داده اند که سرمفتش سابق امروزه توانسته به توجیه بخش زیادی از اعمال خود بپردازد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
واقعیت تلخ دیگر این است که آن برخی ها هم از گروه اصولگرا بوده اند وهم اصلاح طلب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
2
3
بَدگُهَر را عِلْم و فَن آموختن
دادنِ تیغی به دَستِ راه‌زَن
تیغ دادن در کَفِ زَنگیِّ مَست
بِه که آیَد عِلْمْ ناکَس را به دست
علم و مال و مَنْصِب و جاه و قِران
فِتنه آمد در کَفِ بدگوهران
پس غَزا زین فرض شُد بر مومنان
تا سِتانَند از کَفِ مَجنون سِنان
جانِ او مَجنون تَنَش شمشیر او
واسِتان شمشیر را زان زشت‌خو
آنچه مَنْصَب می‌کُند با جاهِلان
از فَضیحَت کِی کُنَد صد اَرْسَلان؟
تبدیل خراب شده به مملکت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
9
31
ایشون رو دست کم نگیرید الانم حضورش حداقل دو کارکرد داره 1-بد نام کردن این جنبشی که شکل گرفته تا همه بگن رئیس همه شکنجه گران و حامی سلطنت اومده 2-کارکرد اطلاعاتی این فرد که در این زمینه بسیار خبره هست اطلاعات از مخالفین حکومت بگیره و تحویل حمهوری اسلامی بشه
دلیل حرفهام حداقل یک نشونه هست اونم اینکه چطور عاملین شکنجه تیرباران شدند و آمر آن نه و تا الان راست راست می گرده و امثال ایشون زیادن که فیس آف شدن و دارن به سیستم کمک می کنند چرا شهریار شفیق اونم 16 آذر 1358 خیلی سریع دستور قتلش صادر شد و اجرا شد خلاصه نکته زیاده اما شب دراز است و قلندر بیدار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
تا اینجا این بهترین برداشت وتحلیل بود که خوندم.. برامنم سواله که چطور کسی مثل غریب افشار که یه مجری تلوزیونی شاه بود ویا خیلی از مخالفین دیگه که فقط نظریه پرداز ومخالف بودن اوایل انقلاب، چرا ترور نشدن ولی این آقا با این تفاسیری گه گفته شده هنوز زنده هست وتازه ادعای مبارزه هم داره!!!
ب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
آمران همیشه بری از خطا هستند . مثل آمران هواپیمای اوکراینی
ناشناس
| Norway |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
ثابتی پناهندگی سیاسی گرفته و همکاری با سیا داشته.
هواشو داشتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
10
40
اینکه آقای ثابتی شکنجه گر ساواک بوده درست نیست و دروغ است. پست او در رده های بالای ساواک بودو رتبه بازجو در رده پایین است.
پاسخ ها
ناشناس
| Norway |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
شکنجه گر عامل است و ثابتی و شاه و نصیری امر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
ازون حرفاست ها چون رئیس ساواک بوده پس بیگناه هست
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
16
56
اگه پرویز ثابتی نبود االان باید صبح به صبح لباس سازمانی میپوشیدی بعدا نیم ساعت جلوی مجسمه مسعود رجوی و حنیف نژاد، و موسی خیابانی سجده میکردی و بعدا میرفتی سرکاری که حکومت برات تعیین میکرد تا شب بشه و بوق خاموش باش زده بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
چقدر مرد شریفیه پس خخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
پس قبول داری مجاهدینو قتل عام کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
الان تکلیف ما رو روشن کنید شماها از حکومت فعلی ایراد میگیرید به خاطر اعدام دهه ۶۰ اما از پرویز ثابتی و حکومت سابق دفاع میکنید بخاطر اعدام مجاهدین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
الان هم زیاد فرقی نداره !
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
8
46
اگر حرفهای ثابتی را بخوانید یا بشنوید نظر آدم عوض میشه . بسیاری از اتفاقات گذشته معلوم شده که ربطی به ساواک نداشته. ساواک در مرگ شریعتی ، صمد بهرنگی و... نقشی نداشت . در سینما رکس هم نقشی نداشت . در کل ۱۵ سال آخر حکومت شاه تنها حدود ۳۵۰ نفر در زندانهای ساواک کشته شدند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
اقا مازیار همه میدونن سینما رکس را کیا آتیش زدن!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
آره عمه ی من بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
آقای مازیار چه فرمایشی هست معلومه که خودشو مبری میکنه کی میاد بگه من جنایتکارم
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
ناشناس ۱۵:۴۴ . اینها بر اساس سند و مدرک گفتم نه حرفهای ثابتی . دیگه اثبات شده است .
ناشناس
| Netherlands |
۰۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
ایجاد اختناق و سرکوب و بگیر ببند رو که انجام داد پس. حتما بابای من!
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
19
13
جای سوال داره که مردی ۸۶ ساله با آن سوابق که حتی به مشروعیت شاه بیشتر از هر کسی ضربه زد (مثل قتل مشتری در مغازه کفش فروشی توسط محافظ همسرش؛ تهدید بهروز وثوقی و صدها نمونه دیگر) را لوطی به صحنه آورده تا جای دوست و دشمن را به ما نشان بده !
اصغر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
8
33
یکی از ارکان مهم و پایه های انقلاب ۵۷ حزب مجاهدین بود با رهبری مسعود رجوی و مریم رجوی بوده . حالا عکس مریم رجوی و مسعود بیایم بزاریم کنار خمینی بگیم انها قیام کردن و انقلاب کردن .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
کرم از خود درخته ! سیستمی که ضعف داره راحت طلبانه ترین گزینه برایش؛ نسبت دادن مشکلات و ناکارآمدی ها به عوامل بیرونی هست اینگونه اشخاص /نظام ها شهامت اعتراف/انتقاد ازخود را ندارند . این بزدلان برای ادعاهایشان حاضر به مایه گذاشتن از مال و جانشان نیستند و همه چیز را میخواهند بدون آنکه بهایی برای آن پرداخت کنن! تا دلت بخواد از جان؛ مال و آبروی دیگران مایه میگذارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
رجوی تنها نبود چند نفر بودند که بعد از تصفیه های اوائل دهه شصت موند رجوی و زنش در ضمن اونا قبل از انقلاب به این شدت وضعشون خراب نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
5
33
الان گل و بلبله، همه چی سر جای خودش و امن و امان!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
الان بده پس باید جلادان قدیمی بذاریم رو سرمون؟
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
22
2
فرح برای شاه همسر بود
شاه برای او همسر نبود
مانند شیخ اسد
که برای زن همسر دانایی نبود
باید گفت
مرد و زن
مرام انسانیت
کلاس آدمیت
ظلم و ستم
چه با فریب
چه با حرف زور
پلیدی ممنوعه بود
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
فیلم گوزنها نفس بریده
برخورد و دیوار جهل
دشمن انسانیت
دشمن زن
دشمن مرد
دشمن آدمیت
دشمن خدا بود
محمد معصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
در مراسم تاجگذاری
عمامه دروغین ... .؟
شاه مقصر بوده است
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
22
11
دلیلش شاید این باشه که به مرحله ای رسیدیم که قورباغه ابوعطا میخونه یعنی الان به لطف شهرت دخترش خودشو تطهیر میکنه ملت ما هم فراموشکار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
قورباغه از اون زمانی که باران سیل آسای57اومد شروع کرد به ابوعطاخواندن این همه سال باهاش مشکل نداشتین؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
32
16
اونایی که به رضا پهلوی وکالت دادن تحویل بگیرن دکتر پردیس ثابتی ! وزیر بهداشت شون!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
نترس پردیس ثابتی که تو آمریکا هم بعنوان نخبه شناخته میشه نمیاد اینجا زندگی کنه لیاقت تو هم همین وزیر بهداشت فعلیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
از همون زمانی که سوال مدیا زوم کرد روی پردیس ثابتی می‌شد حدس زد فقط بخاطر وجهه ی علمی نیست
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
شمایی که لیاقتت همان پردیس ثابتی هست نگه دار برا خودتون ایرانی رو به حال خودش رها کن. راهشو پیدا میکنه. سر خر دیگه نمیخواد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
از خلخالی بدتر نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
به ۱۸ و ۲۷
نخیر لیاقت من نه وزیر فعلی هست نه پردیس خانم شما . مگر مملکت آدم قحطی عست ؟اینهمه پزشک و نخبه ایرانی داریم که سیاست زده نیستند و از همین مردمند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
وزرای بعد از انقلاب لایق واکس زدن کفش امثال این هم نبودن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
7
12
این روزها به قدری همه چیز وارونه شده که آدم به هویت و اسم خودش هم دیگه شک میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
7
8
این سئوال را از نایاک و اقای ابطحی بپرسید بهتر جواب میگیرید . ( انحراف ادهان عمومی ) از دستاوردهای جناب ابطحی ( اعترافات سال 88 یادتونه ) و نایاکی هاست . گرو بابای ثابتی و ثابتی ها چه داخلی چه خارجی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
7
29
با این کارهایی کرده باید بهش گفت قهرمان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
برا بعضیا بله
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
27
13
دیگه اینقدر اوضاع خرتوخر ومصی تو رضا پهلوی شده که این الاغ هم از طویله آمده بیرون ،فهمیده شایدخبری شده
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
ملت پهلوی و رجوی که نمیخوان تف به صورت اصلاحاتچی های خاتمی پرست میندازن
احد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
آفرین
دیده علی کریمی بی ...... اومده
مسی ع... نژاد .... اومده
نوه رضا ..... اومده
دیده همه جنایتکارا هستن
پیش خودش گفته من چرا نباشم


خخخخخ


اونم اومده


خخخخ


البته خنده نداره ها

گریه داره

بدتر از اون حماقب بعضی از مردمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
سایبری ها خوب فعال شده اند و آب در هاون میکوبند.
حافظ پیامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
27
9
این مردک اگر جلاد نبود معاون ساواک نمیشد..بند آن زمان سیاه که یادم نیست اما الان میبینم همین آقای ریسی ریس جمهور مثل یه آدم عادی با مردم رفتار میکنه.واسه قضاوتم کافیه. گاهی اوقات تلویزیون شاه و نخست وزیرانش را نشون میده..از فرم لباسهای طلای شون معلومه از جنس مردم نیستند.این ثابتی کثیف هم آخر عمرشه..بند ۲۷ ساله و بیکار م لعنت خدا برکسی که قضاوتم کند.(جانم و جوانیم فدای رهبرم آیت الله سیدعلی خامنه ایی)شاید واسه بیکاری ناراحت باشم..اما عشقم راه امام و حضرت آقا امام خامنه‌ای است .لبیک یا خامنه ای
نوشزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
7
17
اینهمه تفسیر برای سازمانی که چهل سال پیش منحل شده
اینم از عادات ما ایرانیانه و برای حاشیه درست کردنه
به نظر بنده این تفسیرها رو بزارین برای اطلاعات سپاه، اطلاعات قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و ...‌.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
اینهمه تفسیر برای‌مردمی که زود جوگیر میشن و دشمن دیروز خود را رهبر و اسطوره و عزیز می‌پندارند لازم هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
دشمنی که تو میگویی 44سال است در مام وطن لانه گزیده یک ماردوسر سیاه !!17:22
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
3
12
احتمالا اخساس روسفیدی می کند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
14
9
خوبه خدا روشکر تفاله ها دارن رو میشن
جوان بیکار ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
13
20
امثال آقای ثابتی اگر بهشون قدرت داده میشد روزگار بهتری داشتیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
16
12
خیلی عذر میخوام ولی چه خاکی بر سر مملکت شده که جووناش از امثال ثابتی طرفداری کنن این یک مصیبته برای جامعه
قاصم الجبا ین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
19
0
این … با فرح رابطه جنسی داشت من یه عکس سیاه سفید اون با فرح پهلوی با لباس مایو در کنار استخر با هم عکس گرفته بودن را دیدم که ثابتی نگاهش به سینه فرح دوخته شده بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
از راه چشمی رابطه جنسی برقرار کرده بود؟ اگر اینطوری میشد رابطه برقرار کرد که الان تو ده ها خواهر و برادر داشتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
0
11
چون رو سفیدش کردید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
0
7
دیگ به دیگ میگه روت سیاه.
بهنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
0
4
به قول معروف آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است...
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
0
3
والله الان کشور خودمون صدبرابر اون موقع بذاره از همه لحاظ منظورم که میفهمید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
4
3
حرفی از کشته شدن مشتری مغازه کفش فروشی توسط محافظ زنش نگفت. اوایل انقلاب یه فیلم کوچک راجع به ایم واقعه از تلویزیون پخش شد.فکر کنم سال 58 یا 59.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان