تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

آیا آرتروز گردن درمان دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، فرسایش مهره‌های ستون فقرات گردنی و دیسک گردن بر اثر بالا رفتن سن، و همچنین آسیب رسیدن به آن‌ها را آرتروز گردن می‌گویند. هرچه سن بالاتر رود، فرسایش مهره‌ها و دیسک بیشتر شده و آرتروز گردن رخ می‌دهد.

آیا آرتروز گردن درمان دارد؟

رویداد۲۴ آرتروز گردن به دلیل فرسایش مهره‌ها و دیسک گردن رخ می‌دهد. ستون فقرات گردنی شامل ۷ مهره می‌شود که دو مهره بالایی ستون فقرات را به جمجمه متصل می‌کنند و به دلیل امکانپذیر کردن چرخش گردن، با مهره‌های دیگر متفاوت هستند. ۵ مهره پایینی با داشتن شکلی شبیه به استوانه، هیچ برآمدگی استخوانی ندارند. مهره‌ها به وسیله مفصل به یکدیگر متصل هستند و در میان هر دو مهره دیسک وجود دارد. در واقع دیسک دارای یک لایه بیرونی فیبری سخت و ماده‌ای ژلاتینی است که وظیفه ضربه گیر و انعطاف پذیری مهره‌ها بر عهده دیسک است. آسیب رسیدن به مهره‌ها و دیسک و با بالارفتن سن و فرسایش آنها، آرتروز گردن رخ می‌دهد. درمان آرتروز گردن را می‌توان در منزل انجام داد، اما اگر درمان را به تاخیر بیندازید ممکن است عواقب خوبی برای شما نداشته باشد.

آرتروز گردن چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، فرسایش مهره‌های ستون فقرات گردنی و دیسک گردن بر اثر بالا رفتن سن، و همچنین آسیب رسیدن به آن‌ها را آرتروز گردن می‌گویند. هرچه سن بالاتر رود، فرسایش مهره‌ها و دیسک بیشتر شده و آرتروز گردن رخ می‌دهد. این فرسایش و درد‌ها معمولا از دهه سوم زندگی آغاز می‌شود. اگر آرتروز گردن به موقع تشخیص داده شود، برای درمان نیاز به استفاده از دارو و عمل جراحی نیست و به راحتی با استراحت یکی دو روزه در منزل میتوان آرتروز را درمان کرد. پس از استراحت و درمان شدن آرتروز باید حرکات کششی مخصوص را انجام دهید تا ضعف و درد دیسک گردن به سراغ شما نیاید.

از اصلی‌ترین علت‌های آرتروز گردن، افزایش سن و فرسایش مهره‌های ستون فقرات است البته امکان دارد آرتروز گردن به دلیل به وجود آمدن زائده‌های کوچک استخوانی در کنار مهره ها، رخ دهد. آرتروز گردن معمولا با علائم هشدار دهنده‌ای همراه است، اما در برخی از موارد فرد هیچگونه علائم و دردی را حس نمی‌کند و تنها با مراجعه به پزشک و عکسبرداری با اشعه ایکس متوجه به وجود آمدن زائده‌های کوچک و فرسایش مهره‌ها می‌شوند. بطور معمول آرتروز گردن مشکلی برای انسان به وجود نمی‌آورد، اما ممکن است با تحت تاثیر قرار دادن عضله‌های مجاور، باعث ایجاد درد در گردن به ویژه در افراد سن بالا شود.

یکی از کار‌هایی که فرسایش و آسیب رسیدن به دیسک و مهره را سرعت می‌بخشد، چرخاندن سر به طرفین و صدا دادن مهره‌ها است. بسیاری از افراد عادت کرده اند پس از بیدار شدن و انجام کار‌های طولانی سر خود را به طرفین بچرخاند تا مهره‌ها صدا دهند. مشابه این کار چرخاندن انگشتان به طرفین و صدا دادن مفاصل است. همه این کار‌ها باعث آسیب رسیدن به مفاصل و دیسک مهره‌ها می‌شوند و توصیه می‌کنیم این کار را به هیچ عنوان انجام ندهید، زیرا به مرور زمان آسیب‌های جدی به دست و گردن شما وارد خواهد شد.

علائم آرتروز گردن

معمولا آرتروز گردن با نشانه‌هایی همراه بوده که بسته به میزان شدت این بیماری علائم شدیدتر یا خفیف‌تر هستند. ممکن است آرتروز گردن در برخی از افراد هیچ نشانه‌ای نداشته باشد و تنها با مراجعه به پزشک و عکسبرداری آرتروز گردن قابل رویت است. بطور معمول این مشکل با علائم زیر همراه است:

• احساس درد در ناحیه گردن، کتف و شانه‌ها

• سرایت کردن درد گردن به پایه جمجمه و شانه‌ها

• تکان دادن گردن به طرفین باعث تشدید درد می‌شود

• گاهی درد گردن به بازو تا نوک انگشتان سرایت می‌کند که در این حالت عصب‌هایی که از نخاع به بازو می‌روند، تحریک خواهند شد.

• درد‌های آرتروز گردن معمولا حالت رفت و برگشتی دارند و بطور ناگهانی حمله درد شروع می‌شود. این درد‌ها پس از انجام کار‌های سنگین بیشتر شده و عضلات حالت کشیدگی و رگ به رگی پیدا می‌کنند.

• اگر آرتروز گردن شدید باشد، بیمار درد‌های مزمن را تجربه خواهد کرد.

• گرفتگی گردن و سفت شدن عضلات به ویژه پس از بیدار شدن از خواب

• احساس سردرد در بالای گردن

• گز گز کردن نوک انگشتان دست و بازو

اگر هر یک از علائم بالا را داشتید، برای تشخیص آرتروز به یک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. درمان به موقع این مشکل باعث می‌شود که در مدت زمان کوتاهی و با درمان‌های ساده آرتروز گردن را درمان کرد. اما اگر درمان را نادیده بگیرید، این بیماری تشدید شده و امکان دارد برای درمان نیاز به جراخی داشته باشید.

آیا آرتروز گردن درمان دارد؟

آیا آرتروز گردن درمان دارد؟

درمان آرتروز گردن بسته به میزان شدت این بیماری متفاوت است. درمان آرتروز برای کاهش درد، کاهش آسیب دیدگی‌های دیسک و مهره‌ها و تسهیل انجام کار‌های روزمره انجام می‌شود. بطور معمول درمان آرتروز گردن به کمک روش‌های غیر جراحی انجام می‌شود، اما گاهی ممکن است تمامی این درمان‌ها پاسخگو نباشند و برای درمان بیمار نیاز به جراحی شود.

رایج‌ترین درمان‌های آرتروز گردن

۱. استراحت: برای درمان آرتروز گردن تنها نیاز به دو الی سه روز استراحت در منزل است. استراحت بیشتر مفید نیست و فرد را در خطر بروز ترومبوز عمیق وریدی قرار می‌دهد. برای اینکه پس از استراحت دوباره درد‌های گردنی به سراغ شما نیاد، بهتر است حرکات ورزشی و کششی صحیح را انجام دهید.

۲. استفاده از گردنبند طبی: استفاده از گردن بند طبی به مدت یک هیفته، درد‌های گردن را کاهش می‌دهد، اما اگر برای مدت زمان طولانی از این مورد استفاده شود، عضلات ستون فقرات تضعیف شده و درد را تشدید می‌کند.

۳. درمان دارویی: اگر درد‌های ناشی از آرتروز گردن به کمک استراحت و گردنبند‌های طبی درمان نشد، دکتر درمان دارویی را آغاز می‌کند. در این روش درمانی از دارو‌های شل کننده عضلات، مسکن‌ها قوی و دارو‌های ضد التهابی استفاده می‌شود.

۴. فیزیوتراپی: در فیزیوتراپی پزشک معالج برای درمان بیمار از حرکت‌های اصلاحی و تمرین‌ها استفاده می‌کند. در این روش درمانی از مدالیته‌های غیر فعال مانند یخ، گرما، محرک‌های الکتریکی و... نیز استفاده می‌شود که باعث تسکین درد می‌شوند.

۵. جراحی: در مرحله آخر اگر تمامی درمان‌های بالا پاسخگو نبودند، پزشک چاره‌ای بجز جراحی برای درمان آرتروز گردن ندارد.

درمان آرتروز گردن در منزل

به راحتی در منزل با انجام کار‌های ساده می‌توان درد‌های این بیماری را تسکین داد و درمان را آغاز کرد. اگر با انجام کار‌های زیر در منزل آرتروز گردن شما درمان نشد، باید به یک پزشک مراجعه کنید.

  •  استفاده از کمپرس آب سرد و گرم

  •  انجام حرکات ورزشی

  •  استفاده از خوراکی‌هایی مثل دارچین، فلفل هندی و... که خاصیت ضد التهابی دارند

  •  ورزش در آب

  •  انجام تمرینات کششی برای تقویت عضلات پشت گردن

برای درمان آرتروز گردن از روش‌های دیگری (بجز روش‌های نام برده)، مانند جا انداختن مهره ها، ماساژ درمانی، طب سوزنی، لیزر درمانی، تزریق استروئید در ستون فقرات، پی آر پی و... استفاده می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
آرش1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
0
0
رویداد 24 تشکر، خیلی مفید بود. بسیاری از کارهای شما خیلی عالی است. ولی نقد شما: مقالات دارای عنوان مناسب، اما فاقد یک چکیده در اول نوشته ها می باشند. چکیده خیلی مهم می باشد. حداکثر 10 سطر است. یک الی 1.5 سطر اول شرح عنوان هست. و 1.5 سطر آخر نتیجه را بیان میکند. وسط این دو روش اجرای مقاله را بازگو می کند. ما با صرف یک دقیقه مطابق شعور خودمان به کل مقاله پی می بریم. چکیده خیلی مهم است و ارزش کار مطبوعات را خیلی بالا می برد. ببخشید وقت شما دوستان را گرفتم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان