تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۱ فروردين ۱۴۰۲

مراقبت‌های تغذیه‌ای در سفرهای نوروزی

سفرهای نوروزی آغاز شده است و برخی به سفر رفته و یا قصد آن را دارند. در این سفرها ضمن این‌که به‌دنبال استراحت و تفریح هستید باید اصول تغذیه‌ای را هم رعایت کنید تا بتوانید تا پایان سفر از آن لذت ببرید.

مراقبت‌های تغذیه‌ای در سفرهای نوروزی

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: سفر‌های نوروزی آغاز شده است و برخی به سفر رفته و یا قصد آن را دارند. در این سفر‌ها ضمن این‌که به‌دنبال استراحت و تفریح هستید باید اصول تغذیه‌ای را هم رعایت کنید تا بتوانید تا پایان سفر از آن لذت ببرید.

نوروز زمان سفر برای بسیاری از مردم کشور ماست. هم هوا مناسب است و هم تعطیلات است و کارمندان و بچه مدرسه‌ای‌ها این فرصت را غنیمنت می‌شمارند و به سفر می‌روند و همه هم به‌دنبال شادی و تفریح و استراحتند.

دقت داشته باشید که در سفر برای این‌که بتوانید از موقعیت پیش آمده لذت کافی و خوبی ببرید اصول تغذیه‌ای را رعایت کنید تا خود و اطرافیانتان دچار مشکل نشوید.
رعایت مسائل مربوط به بهداشت، انتخاب رستوران مناسب بین راهی برای خوردن غذا، انتخاب آب آشامیدنی مناسب و نکات این چنینی سبب می‌شود تا ضمن داشتن سفری سالم و به دور از بیماری اوقات خوشی را با خانواده سپری کنید و خاطرات زیبایی از سفر برای شما و خانواده به یادگار بماند.

کسانی‌که قصد سفر دارند باید به نکات زیر توجه کنند:

آب و غذا همیشه می‌تواند منبع آلودگی باشد، باید مراقبت شود

اصول بهداشتی در تهیه و مصرف غذا حتما باید رعایت شود تا از مشکلات ناشی از آلودگی پیش‌گیری کرده و مشکلی در طول سفر پیش نیاید.

برای خوردن آب همیشه از بطری‌های استاندارد آب معدنی استفاده شود. در غیر این صورت حتما باید آب را بجوشانید. اگر جایی می‌روید که از سلامت آب و بهداشت آن مطمئن نیستید بهتر است آب را بجوشانید و پس از خنک شدن مصرف کنید.

بهتر است برای راه دست‌کم یک وعده غذای خانگی به همراه داشته باشید تا ناچار نباشید به رستوران‌های بین راهی بروید و در آن‌جا غذا بخورید.

برای حفظ تن‌درستی و دور ماندن از مسمومیت‌های غذایی بهتر است قبل از مسافرت غذا‌هایی آماده کنید که نیاز به گرم کردن زیاد نداشته باشد و یا بتوان آن را سرد میل کرد؛ مانند کتلت، کوکو. این‌گونه میزان بیماری و مسمومیت را به کم‌ترین اندازه خود خواهید رساند.

سفرهای نوروزی

اگر راهتان طولانیست و چاره‌ای جز غذاخوردن در رستوران‌های بین راه ندارید جا‌هایی را گزینش کنید که حتما بهداشت را رعایت می‌کنند و تا اندازه‌ای به آن‌ها اطمینان دارید.

به گزارش رویداد۲۴ به این موضوع مهم توجه کنید که غذایی که میل کنید حتما به شکل کامل پخته شده باشد، چون اگر بخش‎هایی از آن خام باشد می‌تواند محل تجمع میکروب و عاملی برای بیماری و آلودگی باشد.

تا جای ممکن از سفارش و مصرف سالاد در رستوران‌های بین راهی دوری کنید. شستن سبزیجات نیاز به دقت و توجه زیادی دارد که در این رستوران‌ها معمولا رعایت نمی‌شود. بهتر است هر چه ساده‌تر و با ماست، غذای‌تان را مصرف کنید تا اگر مشکلی هم بود ماست به رفع مسمومیت کمک کند.


بیشتر بخوانید: زیان‌های غذاهای کنسروی و فراوری‌شده


تا جای ممکن از شیر و ماست و لبنیات محلی استفاده نکنید و نگویید این لبنیات سالم‌تر است بله شاید نسبت به لبنیات کارخانه‌ای خلوص بیش‌تری داشته باشد، اما ممکن است سلامت آن تضمین‌شده نباشد.

در درازای روز که می‌خواهید از مواد غذایی استفاده کنید دست‌ها را با آب تمیز و صابون بشویید و با دست تمیز غذا را مصرف کنید.

مراقبت‌های تغذیه‌ای

تلاش کنید اصول تغذیه را رعایت کنید، یعنی تعادل این‌که همه گروه‌های غذایی مصرف شود، تنوع یعنی اینکه در هر گروه غذایی از مواد غذایی به صورت متنوع استفاده شود و تناسب یعنی این‌که متناسب با نیاز روزانه بدن‌تان غذا مصرف کنید.

در سفر اگر می‌خواهید از کنسرو استفاده کنید حتما دقت کنید که کنسرو جالت غیرعادی نداشته باشد و ضربه نخورده باشد. پس از این‌که از ظاهر و تاریخ آن مطمئن شدید آن را در آب بگذارید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بجوشانید.

در مصرف نوشابه و تنقلات زیاده‌روی نکنید و تا می‌توانید از غذا‌های سالم استفاده کنید.

بهتر است کمی لیموی تازه به همراه داشته باشید تا با غذا میل کنید، زیرا لیموی تازه میکروب‌های مواد غذایی را از بین می‌برد.

در سفر و در طول راه با خود میوه ببرید و از آن‌ها استفاده کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان