تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱

عوارض کفش پاشنه‌بلند

بسیاری از خانم‌ها در سراسر دنیا به پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند علاقه زیادی دارند و از این گونه کفش‌ها زیاد استفاده می‌کنند غافل از این‌که نسبت به آسیب‌هایی که این کفش‌ها به بدنشان می‌رساند آگاه باشند.

عوارض کفش پاشنه‌بلند

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: بسیاری از خانم‌ها در سراسر دنیا به پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند علاقه زیادی دارند و از این گونه کفش‌ها زیاد استفاده می‌کنند غافل از این‌که نسبت به آسیب‌هایی که این کفش‌ها به بدنشان می‌رساند آگاه باشند.

پوشیدن کفش پاشنه بلند به‌ویژه در مهمانی‌ها و مجالس بسیار مرسوم است که این روز‌ها شاهد این هستیم که شوربختانه بسیاری از زنان حتی در خیابان و بدون هیچ دلیل خاصی از این گونه کفش‌ها استفاده می‌کنند. اتفاقا پوشیدن از این‌گونه کفش‌ها در خارج از ایران هم بسیار مرسوم است و زنان برای این‌که شیک‌تر و خوش‌اندام‌تر به نظر برسند از این‌گونه کفش‌ها استفاده می‌کنند.

به گزارش رویداد۲۴ درست است که کفش پاشنه بلند شما را خوش‌پوش‌تر نشان می‌دهد، اما بد نیست بدانید این کفش‌ها و استفاده مدام از آن‌ها چه هزینه‌های سنگینی برای بدن شما به همراه می‌آورد. آن هنگام است که باید تصمیم بگیرید آیا ارزش دارد از این کفش‌ها به ازای از بین‌رفتن تن‌درستی‌تان استفاده کنید یا خیر.

کفش‌های پاشنه بلند می‌توانند برای پا و ثبات آن مشکلات فراوانی را به‌وجود آورد. این کفش‌ها درواقع آسیب زیادی به پا می‌رسانند.

کسانی‌که از این مدل کفش‌ها استفاده می‌کنند از درد پا و کمر و بخش داخلی پا که در کفش قرار می‌گیرد شکایت دارند.

استفاده طولانی مدت حتی می‌تواند باعث ایجاد تغییرات ساختاری در پا شود و منجر به ایجاد بونیون، انگشت چکشی و سایر مواردی شود که ممکن است نیاز به اصلاح جراحی داشته باشد.

کفش پاشنه بلند فشار بیش از اندازه‌ای را بر کمر و اندام تحتانی وارد می‌کند که می‌تواند وضعیت بدن، راه رفتن و تعادل را تحت تأثیر قرار دهد.

کفش پاشنه‌بلند

عوارض کفش پاشنه بلند

وضعیت بدن

کفش پاشنه بلند پای شما را در حالت انحنای کف پا (کشیده به سمت پایین) قرار می‌دهد، در نتیجه فشار بر روی قسمت جلوی پا را افزایش می‌دهد. این امر شما را مجبور می‌کند تا بقیه بدن خود را تنظیم کنید تا تغییر تعادل جبران شود.

همان‌گونه‌که پایین بدن برای حفظ مرکز تعادل به جلو خم می‌شود، بالاتنه باید به عنوان وزنه مقابل به عقب خم شود. در نتیجه، تراز بدن شما به سمت بیرون خارج می‌شود و به جای حالت آرام و خنثی، حالت سفت و خشک و غیر طبیعی ایجاد می‌کند.

هرچه پاشنه کفش بلندتر شود، تأثیر آن بر وضعیت بدن شما بیش‌تر می‌شود. حتی در بین افراد باتجربه در پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، این کفش‌ها بدن را ناچار به کاهش مرکز ثقل در باسن می‌کند و سبب به‌وجودآمدن انحنای غیرطبیعی در کمر می‌شود.

راه رفتن

گام‌های عادی شامل غلتیدن پا از پاشنه به زیر پنجه و فشار آوردن به انگشتان پا است. هنگام راه رفتن با کفش‌های پاشنه بلند، وضعیت خمیده کف پا مانع از فشار موثر شما از زمین می‌شود.

این تغییر غیر طبیعی در وضعیت پا باعث می‌شود که عضلات خم کننده لگن بیشتر کار کنند تا بدن به جلو حرکت کند. زانو‌های شما نیز باید بیشتر خم شوند و باعث می‌شود عضلات زانوی شما بیش از حد طبیعی کار کنند.

باز هم تاکید می‌کنیم، هرچه پاشنه کفش بلندتر باشد، این وضعیت بدتر می‌شود. وقتی از کفش‌های بسیار پاشنه بلند استفاده می‌شود، زنان معمولاً راه رفتن الواری یا زرافه مانند دارند، به خصوص اگر کمر، زانو‌ها و ساق پا‌ها قدرت جبران عدم تعادل را نداشته باشند.

تراز بدنی

راه رفتن با کفش‌های پاشنه بلند می‌تواند مانند راه رفتن روی بند تعادل باشد. برای پیمایش در سطوح مختلف، ارتفاعات و شیب‌ها، تعادل و دقت زیادی لازم است. اگر به سرعت حرکت کنید، برای ثابت ماندن باید حتی وزن بیشتری روی برجستگی زیر پنجه پا قرار دهید. در واقع با راه رفتن روی نوک انگشتان، می‌توانید به استخوان‌های زیرین و بافت‌های همبند آسیب برسانید.

یکی از مشکلاتی که کفش پاشنه بلند دارد این است که پاشنه‌های چوبی مانند پشتیبانی نامناسب یا ثبات کمی دارند. نیروی طبیعی از سمت پا و مچ پا به وضعیت چرخیده و منحرف پا (چرخش به سمت خارج)، خطر افتادن و پیچ خوردگی مچ پا را افزایش می‌دهند.

دانشگاه آلاباما در این مورد پژوهش‌هایی انجام شده است. براساس این تحقیقات از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲، ۱۲۳۳۵۵ آسیب مربوط به کفش پاشنه بلند در اورژانس ایالات متحده تحت درمان قرار گرفتند، که در درجه اول پیچ خوردگی و کشیدگی پا یا مچ پا بوده‌اند.

عوارض کفش پاشنه‌بلند

کمر

شکل طبیعی منحنی C کمر به عنوان ضربه گیر عمل می‌کند و باعث کاهش فشار روی مهره‌ها و لگن می‌شود. کفش‌های پاشنه بلند باعث می‌شوند که ستون فقرات کمری صاف شود در حالی که ستون فقرات قفسه سینه قسمت میانی کمر را مجبور به انحنای بیش از اندازه می‌کند.

برای جبران این مسئله (به‌ویژه اگر تمام روز پاشنه بلند پوشیده‌اید و خسته شده‌اید)، باید به جلو خم شوید تا مقداری از فشار را به کمر خود منتقل کنید. تراز ضعیف بدنی به طور مداوم منجر به استفاده بیش از اندازه از عضلات کمر و افزایش خطر کمر درد مزمن می‌شود.

باسن

عضلات خم کننده ران در قسمت جلویی بالای ران شما قرار دارد. پوشیدن پاشنه بلند این عضلات را مداوم به حالت خمیده وادار می‌کند. اگرچه ممکن است این کار را به عنوان “ورزش دادن” خم کننده‌های ران و عضلات ساق پا در نظر داشته باشید، اما استفاده مکرر از این عضلات می‌تواند باعث کوتاه شدن و انقباض آن‌ها شود.

انقباض خم کننده‌های ران می‌تواند منجر به صاف شدن تدریجی ستون فقرات کمر و ایجاد درد کمر و مفصل ران شود.


بیشتر بخوانید:  راه‌هایی برای لاغر کردن گردن


زانو‌ها

زنان بسیار بیش‌از مردان درگیر استئوآرتریت زانو (“آرتروز ساییدگی و پارگی”) هستند. اصلی‌ترین عامل را می‌توان کاملاً ناشی از استفاده از کفش پاشنه بلند دانست. کفش‌های پاشنه بلند فاصله از زمین تا زانو را افزایش می‌دهند و باعث گشتاور بیش از حد زانو (نیروی چرخش) و فشرده شدن می‌شوند.

با پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، حالت خمشی مداوم زانو باعث می‌شود استخوان درشت نی (استخوان شین) تا حدی برای تعادل به سمت داخل برگردد. این وضعیت تغییر یافته باعث فشرده سازی زانو میانی (داخلی) می‌شود، که محل شایع آرتروز است.

اگر در حال حاضر آرتروز دارید، بهتر است از پوشیدن کفش پاشنه بلند خودداری کنید و گرنه خطر تسریع آسیب مفصل و ناهنجاری را به همراه خواهد داشت.

عوارض کفش پاشنه‌بلند

مچ پا

کفش‌های پاشنه بلند حرکت و قدرت مفصل مچ پا را محدود می‌کنند. هنگام پوشیدن کفش پاشنه بلند، عضلات ساق پا (عضلات گاستروکنمیوس و سولئوس) نسبت به قد زیاد کوتاه می‌شوند و سبب می‌شود هنگام تلاش برای جلو رفتن پا، قدرت خود را از دست بدهند.

تغییر وضعیت مچ پا می‌تواند باعث انقباض تاندون آشیل شود آن هم در جایی که به استخوان پاشنه (کالکانئوس) متصل می‌شود. با گذشت زمان، یک نتیجه شایع این وضعیت التهاب است، بیماری شناخته شده که به التهاب مفصل آشیل شناخته می‌شود.

پا

کفش پاشنه بلند که می‌پوشید فشار بسیار زیادی بر بخش جلوی کف پا وارد می‌شود. جالب است بدانید هر اندازه ارتفاع پاشنه بیش‌تر باشد این فشار افزایش پیدا می‌کند.
افزایش فشار همچنین می‌تواند باعث ایجاد درد یا تغییر شکل پا مانند بانیون و نوروم شود. سوپینیناسیون (چرخش) پا همچنین می‌تواند ترازبندی تاندون آشیل را تغییر داده و منجر به شرایطی شود که به تغییر شکل هاگلناند (برجستگی پشت پاشنه و رشد بخش استخوانی پاشنه پا) مشهور است.

پاشنه بلند هم‌چنین سبب می‌شود تاندون‌ها و رباط‌های پا که از قوس آن پشتیبانی می‌کنند سفت شوند و در درازمدت نتوانند کارشان را به‌درستی انجام دهند. این مشکل می‌تواند منجر به درد در قوس پا شود، حالتی که ورم کف پا نام دارد.

انگشتان پا

با پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند، انگشتان پا با نیروی جاذبه مجبور در داخل قسمت جلویی کفش زیر فشار قرار می‌گیرند. اگر پنجه کفش باریک باشد، انگشتان شما به هم فشرده می‌شوند و سبب می‌شوند قسمت داخلی و خارجی انگشتان پا به حالت ثابت غیرعادی درآیند، که به انگشت چکشی معروف است. حتی وقتی پنجه کفش گشادتر می‌شود، فشار وارد بر انگشتان پا و پوست می‌تواند منجر به ایجاد خار‌های ناخوشایند، پینه و تاول شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان