تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۱۰ فروردين ۱۴۰۲

سال ۱۴۰۲ بازار خودرو آرام می‌شود؟

کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: سال ۱۴۰۱ برای خریداران واقعی خودرو سال سختی بود و وزارت صمت تنها با وعده توانست یکسال را پشت سر بگذارد، اما مسئولان این وزارتخانه این را باید بدانند که در سال جاری به دلیل رکود و تورم دیگر نمی‌توانند با بازی اعداد و ارقام، بازار مهمی مانند خودرو را مدیریت کنند.

سال ۱۴۰۲ بازار خودرو آرام می‌شود؟

رویداد۲۴ مریم بهنام راد در اقتصاد۲۴ نوشت: سال ۱۴۰۱ به پایان رسید، اما وزارت صمت هنوز نتوانسته بازار خودرو را ساماندهی کند. امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت اواخر سال گذشته درباره کاهش قیمت بازاری خودرو اظهار نظر کرد و در برنامه تهران ۲۰ تأکید کرد که با تغییر در نوسانات قیمت دلار، قیمت خودرو هم تغییر خواهد کرد و برای کنترل قیمت خودرو کاری به جز عرضه زیاد خودرو از دست ما برنمی‌آید.

بازار خودرو در سال ۱۴۰۱ همواره با نوسانات شدید قیمت مواجه بود و عوامل داخلی و سیاست‌های خارجی تعیین کننده قیمت خودرو در بازار بود.

در ادامه سال قبل، قیمت خودرو همچنان با نوساناتی همراه است و در بازار خودرو روند افزایش قیمت‌ها متوقف نشده است.

بازار ارز در هفته‌های آخر سال ۱۴۰۱ هیجانات خود را بلافاصله در بازار خودرو تخلیه کرد و فروشندگان را از معاملات خودرویی منصرف و تنش این بازار را بیشتر کرد.

البته طبق وعده‌های وزارت صمت می‌بایست قیمت خودرو روند نزولی را طی می‌کرد، اما با تنش قیمت دلار، محصولات داخلی و وارداتی نتوانست روند ریزش قیمت را در پیش بگیرد و باز هم قله گرانی را طی کرد.

این در حالی است که وزارت صمت نرخ دلار را تعیین کننده قیمت خودرو در بازار می‌داند و تنها راه نجات بازار را افزایش عرضه خودرو می‌داند، موضوعی که در سال ۱۴۰۱ بحث برانگیز بود، اما وزارت صمت توانایی مدیریت در تولید و عرضه مناسب و کافی خودرو را نداشت.

ضعف وزارت صمت در کنترل بازار خودرو

در همین رابطه امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: ضعف مدیریت صنعت و بازار خودرو در وزارت صمت، موضوعی است که بار‌ها بر آن تأکید شده و اینکه این صنعت را تنها با وعده مدیریت کنند کاملاً اشتباه و نتیجه آن شکست است.

امینی افزود خودرو سازان در کشور به عنوان شرکت‌های مونتاژگر خودرو سعی در حفظ جایگاه خود دارند و این وضعیت نمی‌تواند با سیاست عرضه قطره چکانی خودرو به بازار ادامه داشته باشد.

این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر اینکه بین خودروسازان داخلی هیچ رقابتی وجود ندارد، گفت: انحصار در این صنعت شاید برای دولت پُر درآمد باشد، اما حاصل چنین سیاستی، وضعیت فعلی این صنعت و از همه مهمتر شرایط بازار خودرو است.

امینی ادامه داد: وقتی قیمت خودرو با نرخ روزانه دلار تعیین می‌شود نشان از این دارد که تمام زنجیره صنعت خودروسازی در کشور وابسته به مواد و قطعات وارداتی است و این برای ادعای توسعه تولیدات داخلی قابل قبول نیست.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو در صورتی که دولت بخواهد خیلی کار سختی نیست، گفت: وقتی که برنامه‌ای برای همکاری با سایر خودروسازان خارجی وجود ندارد و سعی بر حفظ فضای انحصار برای همین خودروسازان داخلی است، تثبیت قیمت‌ها در بازار به صلاح نیست و تنها خریداران واقعی از ایجاد چنین شرایطی متضرر می‌شوند.

وی ادامه داد: هنوز سیاست دولت در برابر وضعیت بازار خودرو مشخص نیست و از اینکه هر روز برای این صنعت نسخه جدیدی می‌پیچد جای نگرانی است!

به گفته این استاد دانشگاه، از عرضه خودرو در بورس کالا گرفته تا وعده واردات خودرو‌های اقتصادی به بازار داخلی همه نشان می‌دهد که آقایان نه از صنعت خودروسازی کشور به طور کامل مطلع بوده و نه اینکه به درستی وضعیت بازار را رصد می‌کنند، بلکه فقط به دنبال وقت کشی در بازار خودرو هستند.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار خودرو
نظرات شما
پیشخوان