تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۲

پیش‌بینی بازار سهام در سال ۱۴۰۲/ سقف‌شکنی‌های بورس ادامه دارد؟

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: با توجه به ارزش دلاری بازار، یکی از جامانده‌ترین بازار‌های موجود، بازار بورس برای سال ۱۴۰۲ خواهد بود و تا زمانی که ارزش معاملات بالا باشد، هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

پیش‌بینی بازار سهام در سال ۱۴۰۲/ سقف‌شکنی‌های بورس ادامه دارد؟

رویداد۲۴ مریم فکری در خبرآنلاین نوشت: با گذشت ۱۹ روز از سال جدید، گزارش‌ها از روند بازار سرمایه از سبز بودن شاخص‌کل بورس در این مدت حکایت دارد؛ به طوری که در نهایت شاخص‌کل با قرار گرفتن در سطح جذاب ۲ میلیون و ۲۰۱ هزار واحد، پرونده خود را در اولین روز از هفته سوم فروردین بست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار سهام به‌عنوان بازاری پیشرو درمیان سایر بازار‌های مالی نظیر دلار و سکه از ابتدای شروع سال‌نو تاکنون، توانسته به لحاظ کسب بازدهی وضعیت به‌مراتب بهتری به لحاظ آمار و ارقام به‌ثبت برساند.

بازار سرمایه از گرانی دلار جا ماند

در این شرایط، در حال حاضر این سوال مطرح است که آیا می‌توان به سقف‌شکنی‌های بیشتر بورس امید داشت و روند صعودی نماگر‌های بازار سهام ادامه خواهد پیدا کرد؟ در همین رابطه مجید عبدالحمیدی، کارشناس و فعال در زمیه نرم‌افزار‌های بازار سرمایه در گفتگو با خبرآنلاین درباره وضیعت بورس در سال ۱۴۰۲ می‌گوید: بازار سرمایه در حال حاضر از نظر ارزندگی به طور کلی مشکل خاصی ندارد و در این محدوده بسیار ارزنده است. ابزار‌ها هم نسبت به سال ۱۳۹۹ بسیار بهتر شده است.

وی می‌افزاید: ورود نقدینگی تازه، انتظارات مثبت نسبت به آینده بازار و افزایش نرخ‌های محصولات به دلایل مختلف، گزارشات خوب و سودآور بودن بیشتر شرکت‌های بورسی نسبت به سال گذشته در گزارش‌های ماهانه و پیش‌بینی تورم بالای ۳۵، ۴۰ در سال جدید، سبب شد رونق به بورس برگردد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند: با توجه به ارزش دلاری بازار، یکی از جامانده‌ترین بازار‌های موجود، بازار بورس برای سال ۱۴۰۲ خواهد بود و تا زمانی که ارزش معاملات بالا باشد، هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

عبدالحمیدی تصریح می‌کند: اتفاقات سال ۱۳۹۹ مردم را نسبت به بازار سرمایه به شدت بی‌اعتماد کرده و تاکنون چندین بار بازار سرمایه شاهد سیکل‌های رشد بوده است.

وی توضیح می‌دهد: اتفاقی که سال ۱۳۹۹ رخ داد و بی‌اعتمادی را ایجاد کرد، این بود که تعدادی زیادی از مردم بدون هیچ اگاهی و فقط با اعتماد به دعوت دولت وارد بورس شدند، اما مشکلی که سال ۱۳۹۹ در خود بازار سرمایه وجود داشت، این بود که ابزار سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، آموزش و تحلیلی در بازار سرمایه وجود نداشت و منابع هم وارد شرکت‌ها نمی‌شد و از طرفی، سامانه‌های نرم‌افزاری معاملات انلاین کارگزاری‌ها و هسته معاملات هم قدرت همچین حجمی را نداشت.

در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنیم؟

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه می‌گوید: در دوره‌های تورمی به طور متوسط، سود اسمی شرکت‌ها به‌دلیل کاهش ارزش پول، افزایش پیدا می‌کند. در واقع سودآوری افزایش چندانی پیدا نکرده، بلکه سود اسمی تحت‌تاثیر تورم افزایش یافته است. این افزایش به دلیل جبران کاهش سود واقعی است.

عبدالحمیدی می‌افزاید: با افزایش این نرخ، سود تقسیمی شرکت‌ها و به تبع آن، قیمت سهام افزایش خواهد داشت. از سوی دیگر، با افزایش تورم در کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاران با توجه به ریسک بالای نگهداری پول و کاهش ارزش آن، تمایل کمتری به نگهداری آن داشته و به دنبال کاهش حجم نقدینگی در سبد دارایی خود هستند.

وی عنوان می‌کند: بدین منظور، یکی از گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری، خرید سهام است که می‌تواند به عنوان گزینه‌ای مناسب در مقابل تورم برای جبران ارزش دارایی‌های نقدی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: در نتیجه افزایش تقاضا برای خرید سهام، موجب افزایش قیمت سهام و افزایش ارزش و حجم معاملات می‌شود و این مساله بر انگیزه سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها می‌افزاید.

عبدالحمیدی متذکر می‌شود: بر همین اساس، شرکت‌ها اقدام به انتشار سهام می‌کنند تا از این طریق منابع مالی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در آینده خودشان را فراهم آورند و در میان‌مدت و بلندمدت، قیمت فروش محصولات و خدمات شرکت‌ها افزایش یافته و در نتیجه بدون افزایش تولید یا کیفیت محصولات و در نتیجه ارزش ذاتی سهام، رقم فروش شرکت بالا می‌رود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
نظرات شما
پیشخوان