تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲

تکنیک هدف‌گذاری در زندگی شخصی

داشتن هدف در زندگی اهمیت زیادی دارد چراکه بدون آن هرگز نمی‌توان راهی در پیش گرفت و به موفقیت دست پیدا کرد. هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی در زندگی انگیزه کار و فعالیت را به شما می‌دهد.

هدف‌گذاری و برنامه ریزی در زندگی شخصی

رویداد۲۴  نازآفرین جمشیدی: در زندگی رسیدن به کامیابی و موفقیت آسان نیست و این کار، گاه حتی می‌تواند خواب و خوراک را از انسان بگیرد. برای این‌که بتوان به اهدافی که در زندگی تعیین کرده‌ایم برسیم، باید تکنیک هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی در زندگی را پیاده کنیم. 

همه انسان‌ها دوست دارند در زندگی خود موفق باشند و به هر آن‌چه در ذهن می‌پرورانند دست پیدا کنند، اما این کار تنها با حرف عملی نمی‌شود. تعیین هدف در زندگی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای دست‌یابی به موفقیت می‌توان انجام داد. هدفی که بتواند با انگیزه شما را به جلو هدایت کند و بتوانید از موانع زندگی عبور کنید.

هدف‌گذاری به شما انگیزه و پاسخی می‌دهد تا در برنامه‌های خود متمرکز شوید و به جلو پیش بروید. تعیین اهداف، گاه می‌تواند مانند یک کار دلهره‌آور باشد بنابراین باید با برنامه‌ریزی درست و اصولی و به‌وجودآوردن یک نقشه راه از این نگرانی کم کنید و آن را تبدیل به انگیزه‌ای برای پیگیری هدفتان کنید.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد داشتن یک هدف مشخص و روشن در زندگی، هدفی که با واقعیات زندگی هر فرد هم‌خوانی داشته باشد، می‌تواند موفقیت افراد در زندگی را تضمین کند.

انگیزه و هدف در زندگی

می‌دانید که برای رسیدن به هر چیزی نیاز به انگیزه دارید. کسی که می‌خواهد وزن کم کند اگر خود نخواهد و انگیزه‌ای برای لاغرشدن نداشته باشد، هرگز نمی‌تواند راه را به‌درستی و کامل برود یا یک فرد معتاد تا خود نخواهد و انگیزه‌ای برای ترک مواد مخدر نداشته باشد، نمی‌تواند به زندگی عادی و سالم بازگردد.


بیشتر بخوانید: مهم‌ترین نکته برای رفع کمبود آب بدن در روزه داری


براساس گزارش روان‌شناسی آمریکا تحقیقات نشان می‌دهند که سه عامل برای دست‌یابی به اهداف وجود دارند:

داشتن انگیزه برای تغییر و دگرگونی در زندگی

اشتیاق برای نظارت بر رفتار

نیرویی برای تحقق بخشیدن به هدف

تمامی این موارد در هدف‌گذاری درست و هوشمندانه در زندگی اهمیت زیادی دارند.

نداشتن هدف در زندگی

اهداف زندگی افراد موفق

وقتی هدف خود را مشخص می‌کنید، خود را برای رسیدن به موفقیت آماده می‌کنید. در نظر بگیرید که چه کسی، چه چیزی، کجا، چه هنگام، کدام‌یک و چرا را در مورد هدف خود مشخص کنید.

پیش‌بینی آینده

برای این‌که بدانید در راه درست و از البته از شیوه درست بهره می‌گیرید چه معیارهایی دارید؟ چگونه متوجه می‌شوید فرد موفقی هستید؟ آیا نیاز به تغییر و دگرگونی در خود حس می‌کنید یا خیر؟ هدف داشتن به شما کمک می‌کند تا در مسیر خود باشید و در تاریخ‌های مشخص به آن خود برسید.

دست‌یابی به اهداف در زندگی

به گزارش رویداد۲۴ با خود بیندیشید هدفی که دارید دست‌یافتنی است؟ باید بدانید هدفی که در نظر گرفته‌اید باید دست‌یافتنی باشد؛ نه این‌که در خیال خود چیزی در ذهن داشته باشید و بخواهید به آن برسید.

هدف واقع‌بینانه و مرتبط در زندگی

این امر همراه با دست‌یابی است. آیا هدف شما در زندگی واقع بینانه است و میتوانید با برنامه‌ریزی درست به آن برسید؟ آیا این هدف به مختصات زندگی شخصی شما مربوط است؟ همچنین ممکن است هدفی در گذشته واقع‌بینانه نبوده و شما به آن دست نیافته‌اید اما در شرایط امروز زندگی‌تان قابل دستیابی باشد.

زمان‌بندی درست برای هدف در زندگی

انتخاب بازه زمانی درست برای دست یابی به هدف و ملموس بودن آن می‌تواند کمک شایانی به شما بکند. برای دست پیدا کردن به موفقیت خیلی مهم است که هدف‌گذاری شما هوشمند باشد. «چه» و «چگونگی» اهداف از جمله پرسش‌های مفیدی است که می‌توانید از خود بپرسید اما پرسیدن اینکه «چرا» باید به این هدف برسید اهمیتی به مراتب ژرف‌تر دارد. 

تعیین هدف و برنامه‌ریزی در زندگی

افراد معمولاً در زندگی خود اهدافی را دنبال می‌کنند که مسلماً این اهداف در هر بازه زمانی متفاوت از هنگام دیگر است. برخی اهداف کوتاه و برخی دیگر بلندمدت هستند ضمن این‌که برخی از اهداف در میان گروه زیادی از مردم عمومیت دارد، برای نمونه همه می‌خواهند زندگی و شغل و درآمد و تحصیلات خوبی داشته باشند و برخی دیگر از اهداف باتوجه به ویژگی‌های فردی و اجتماعی هر شخص با دیگری متفاوت است. 

به گزارش رویداد۲۴ برای نمونه ممکن است هدف کسی در زندگی مهاجرت و هدف دیگری ماندن و ساختن باشد یا فردی بخواهد نقاش موفقی شود و دیگری به‌‌دنبال پیش‌روی در بورس باشد.

موارد گسترده‌تر مقدمه اهداف کوچک‌تری‌اند که باید سالانه، ماهانه و روزانه روی آن‌ها کار کنید.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید این است که خود و علایقتان را بشناسید و چیزی که به شما آرامش و انگیزه می‌دهد را پیدا کنید. تلاش کنید در راستای علایقتان گام بردارید تا بعدها از این‌که می‌خواستید کاری را انجام دهید و نکردید افسوس نخورید. اجازه ندهید ترس از ناکامی مانع از پیشرفت شما شود. 

هدف‌گذاری در زندگی

پرسش از خود در اهداف در زندگی

گام بعدی این است که از خود بپرسید چرا این هدف تا این اندازه برایتان اهمیت دارد. برای نمونه اگر هدف شما این است که می‌خواهید مدرک دانشگاهی بگیرید پرسیدن این‌که چرا این هدف برایتان مهم است سبب به‌وجود آمدن اهداف کوچک‌تر و پیداکردن راه‌های هموارتر برای رسیدن به آن می‌شود.

برای تعریف دلیلتان از خود این سه پرسش را بپرسید:

چرا مدرک دانشگاه برای من اهمیت دارد؟

چرا این موضوع مهم است؟

دلیل قاطع بودنم روی این موضوع چیست؟

هنگامی که شما یک ایده بهتر از چرا را به دست آوردید، وقت آن است که یک ارزیابی کامل از خود انجام بدهید.  اگر تعیین کرده‌اید که مدرک خود را بگیرید، پس قبل از اعمال استراتژی (هدف‌گذاری هوش‌مندانه) برای دست‌یابی به اهداف کوچک‌تر و قابل دست‌یابی‌تر، بهتر است به سؤالات زیر پاسخ بدهید تا مشخص شود که آیا واقعاً آماده انجام این تعهد هستیم؟

آیا از نظر عاطفی آمادگی تعهد به کاری را دارید که از نظر جسمی و یا از نظر عاطفی خسته کننده است؟

آیا آماده هستید که با خودتان صادق باشید، هم‌اکنون کجا ایستاده‌اید و می‌خواهید به کجا بروید؟

زمان دارید؟ آیا می‌توانید به چیزهایی که دست‌یابی به هدف‌تان را به تعویق می‌اندازد نه بگویید؟

اکنون آماده تغییر و تعیین هدف خواهید بود.

نکات و راه‌کار‌های رسیدن به اهداف زندگی و شغل

یک تکه کاغذ و قلم تنها ابزارهای انجام برنامه‌ریزی و کوشش در نیل به یک هدف نیست بلکه تسلط به برخی مهارت‌ها و تکنیک‌ها نیز اهمیت دارد. در این راه باید برنامه‌ریزی کنید و آنچه در این برنامه اهمیت دارد، مراحل دست پیدا کردن به هدف است. تعهد و تمرکز کمک می‌کند تا در برنامه خود بتوانید موفق‌تر عمل کنید. البته  حتما یک مسئله انگیزشی و انعطاف‌پذیری نیز مهم است. بنابراین چند راهکار دیگر برای کمک به شما در رسیدن به اهداف خود آورده شده است.


بیشتر بخوانید: آشنایی با ورزش کاردیو


هدف‌گذاری با تکنیک‌های مثبت اندیشی

هنگامی‌که هدفتان را مشخص می‌کنید خواسته‌هایتان را منفی نبینید و درواقع تلاش کنید که مثبت‌گرا باشد. برای نمونه می‌توانید به خود بگویید از کار و تلاش خسته نمی‌شوم و گلایه نمی‌کنم و مدام غر نمی‌زنم. 

تلاش کنید کارهایتان را هر شب و پیش از خواب سبک و سنگین کنید و آن‌ها را در دفترتان بنویسید.

روی فرایند تمرکز کنید و نتیجه را رها کنید

این یکی از دشوارترین بخش‌های تعیین و دست‌یابی به اهداف است. اینکه شما به نتیجه هدف فکر کنید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. فرض کنید که قصد دارید 20 کیلوگرم لاغرتر شوید. اگر چه این هدف را برگزیده‌اید اما ممکن است وقتی مراحل را می‌پیمایید متوجه شوید که از دست دادن 15 گرم وزن برای شما ایده‌آل ‌تر خواهد بود. آیا شما در دست‌یابی به این هدف شکست خوردید؟ در صورتی که شما به فرآیندها معتقد باشید، پاسخ خیر است.

داشتن هدف در زندگی

با خود قرارداد ببندید

وقتی که برای رفتن آماده شده‌اید، چه در مرحله آماده‌شدن یا عمل برای هدف بودید، به هرحال با خود قرار و مدار بگذارید تا حتماً به موفقیت دست یابید. 

خود را وارد فضای جدید کنید

هنگامی‌که وارد فضای تازه‌ای می‌شوید بهتر است اندیشه و افکارتان را هم نو کنید و اکنون که آغاز سال است بهترین زمان برای این کار است. اگر در گذشته کارهایی انجام داده‌اید که ناراحتتان کرده است و از آن‌ها آزرده و پشیمانید بهتر است فراموششان کنید و از نو آغاز کنید. خود و ذهنتان را مرتب و منظم کنید و وارد فضای تازه‌ای شوید. 

چیزی که می‌خواهید تجسم کنید

باید توجه داشته باشید که اگر مرتباً با خود تکرار کنید و تجسم کنید که به اهداف رسیده‌اید، این تمرین عصبی می‌تواند شبکه عصبی شما را تحریک کند که اهداف را به بدن متصل کنند. بنابرین در این بین تمرین دادن به افکار اهمیت پیدا می‌کند. این به شما کمک می‌کند تا اهداف خود را به صورت هدف‌مند و واقعی تصور کنید.

برنامه‌ریزی موفق داشته باشید

داشتن یک برنامه خوب و متناسب با زندگی و هدفتان به شما برای رسیدن به موفقیت کمک زیادی می‌کند. در این برنامه مراحلی که باید طی کنید بیان کنید و از خیال‌بافی دست بکشید.

در برنامه‌ای که دارید اهداف و کارهایی که باید انجام دهید بنویسید و همه را مشخص کنید و تلاش کنید اهدافتان را با گام‌های کوچک پیش ببرید.

بهترین روش برای برنامه‌ریزی این است که ضمن داشتن یک برنامه بلندمدت یک برنامه کوتاه مدت در همان راستا داشته باشید. تمامی این کار‌ها شما را به هدف نزدیک می‌کنند.

به خود پاداش در زندگی دهید

در راه تلاش برای هدف خود به خود پاداش دهید این کار شما را به ادامه‌دادن تشویق می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان