تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۲

راه‌هایی برای افزایش تمرکز

داشتن تمرکز برای انجام هر کاری لازم است. داشتن تمرکز برای هرکاری و درست انجام دادن آن‌ها لازم است اما همه می‌توانند هرگاه بخوهند روی کارشان تمرکز کنند و این کار را به آسانی انجام دهند؟ آیا برای داشتن تمرکز و افزایش آن راهی وجود دارد؟

راه‌هایی برای افزایش تمرکز

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: تمرکزداشتن برای انجام هر کاری که در زندگی انجام می‌دهیم لازم است و اگر تمرکز نداشته باشیم از پس انجام کار‌ها دست‌کم به‌خوبی برنمی‌آییم و حتما در آن‌ها مشکلاتی وجود خواهد داشت که ناشی از نداشتن تمرکز ما بوده است بنابراین داشتن تمرکز در زندگی اهمیت بسیار زیادی دارد. اما آیا می‌توان تمرکز را افزایش داد؟ راه یا شیوه‌هایی برای آن وجود دارد؟

اگر نمی‌توانید روی کاری که می‌خواهید انجام دهید متمرکز شوید و ذهنتان هر جا و هرگاه که بخواهد آزاده به همه جا می‌رود و درواقع آزادانه فعالیت می‌کند یعنی شما تمرکز ندارید و نمی‌توانید برروی کاری خاص مانند مطالعه وقت بگذارید و آن را انجام دهید. ‎

به گزارش رویداد۲۴ تمرکز یک تمرین است که برای ذهن وجود دارد درواقع تمرکز تمرینی ذهنیست.‌بهره وری واقعی در امور زمانی پدید می‌آید که شما تمام قدرت ذهن خود را بر آن فعالیت بگذارید. شرایط محیطی و یا روحی شما ممکن است مانع از تمرکز ذهن شود و این شما هستید که می‌توانید ذهن خود را کنترل کنید. نکته حائز اهمیت در افزایش تمرکز مرتب ساختن ذهن و به دنبال آن دسته بندی امور است. شما نمی‌توانید چندین کار را با بالاترین بهره وری هم‌زمان انجام دهید.

در این نوشته می‌خواهیم راه‌های را با شما به اشتراک بگذاریم تا با کمک آن‌ها بتوانید تمرکزتان را افزایش دهید و راندمانتان بالا رود. شما با با ترکیب ابزار و ذهنیت، می‌توانید برای تقویت تمرکز محیط مناسبی به‌وجود آورید.

تمرکز چیست؟

آیا تاکنون فکر کرده‌اید که اصلا تمرکز چه معنایی دارد؟ تمرکز یک شیوه برای ورزش و پرورش ذهن است که فرد بتواند با این کار عملکرد بهتری داشته باشد و بتواند اندیشه‌ی خود را بهتر کند. فرد با این کار ضمن این‌که می‌تواند کار‌های خود را بهتر انجام دهد ذهنش به آرامش و سکونی باورنکردنی می‌رسد.

در حالت تمرکز فرد، زندگی و سایر موضوعات را بهتر می‌شناسد و بهتر درک می‌کند بنابرین با تمرکز می‌توان حالت‌های ذهنی سودمندی به دست آورد.

در واقع تمرکز به این معناست که شما در حین انجام کاری به رویداد‌هایی که در اطرافتان در حال رخ دادن هستند توجهی نداشته باشید و تمام توجه تان را معطوف به کاری که انجام می‌دهید کنید. متمرکز بودن به این معناست که شما به جای اینکه مدام از انجام کاری به سراغ کار دیگر بروید، تمام انرژی و ذهن خود را به انجام همان کار اختصاص دهید.
مغز انسان برای آموختن هر چیزی نیاز به تکرار و تمرین دارد و برای داشتن تمرکز بیش‌تر باید مهارت کنترل مغز خود را در دست بگیرید.

افزایش تمرکز

راه‌های افزایش تمرکز

تکنیک پومودورو

تاکنون چیزی درباره تکنیک پومودورو شنیده‌اید؟ کسانی‌که از این روش استفاده می‌کنند با خود و در ذهنشان قرار می‌گذارند که برای ۲۵ دقیقه کار با کیفیت انجام دهند و پس از این زمان ۵ دقیقه استراحت کنند. شما باید در این روش چرخه‌ای که ۴ ساعت به درازا می‌کشد را انجام دهید درواقع ۲ ساعت کاری با کیفیت و همانی را انجام داده‌اید که می‌خواستید.

پومودورو سبب می‌شود که سیستم مغز روی کاری که درحال انجام آن هستید قفل شود. به همین دلیل است که تکنیک پومودورو ابزاری برای افزایش تمرکز و یکی از پرطرفدارترین‌هاست.

رژیم غذایی

شاید برایتان جالب باشد که داشتن یک رژیم غذایی خاص در داشتن و افزایش تمرکز نقش مهمی دارد.
به گزارش رویداد۲۴ اهمیت و نقش مکمل‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی در افزایش تمرکز را نمی‌توان نادیده گرفت.

ویتامین‌ها و منابعی سرشار از ویتامین‌های E و C و B و بتاکاروتن و منیزیم همگی مکمل‌های قوی برای تقویت مغز هستند و نقش مهمی در وضعیت آن دارند.

خبر خوب برای شکلات دوستان این است که شکلات تلخ خواص آنتی اکسیدانی فوق العاده‌ای دارد و حاوی محرک‌های طبیعی مثل کافئین است که می‌تواند تمرکز و قدرت توجه را بالا ببرد.

آجیل منبع سرشاری از ویتامین E است. مصرف روزانه آجیل باعث کاهش افت فرایند‌های شناختی می‌شود و در نهایت تمرکز را افزایش می‌دهد.

از دیگر مواد غذایی که برای بالابردن تمرکز می‌توانید از آن استفاده کنید ماهیست. ماهی یک منبع غنی و سرشار از پروتدین و اسید چرب امگا ۳ است، که نقش حیاتی در افزایش حافظه و توجه بازی می‌کند.

خبر خوب دیگر که می‌دانیم طرفداران بسیاری دارد درباره کافئین است. کافئین از جمله مواد غذایی است که باعث افزایش انرژی، هشیاری و تمرکز می‌شود. مواد موجود در قهوه، شکلات‌ها و نوشابه‌های انرژی‌زا سبب افزایش تمرکز می‌شود.


بیشتر بخوانید:  دلیل خواب‌آلودگی در بهار


ورزش

ورزش‌های هوازی مانند دو، ترکیباتی را ایجاد میکند که باعث تقویت و محافظت نورون‌ها یا رشته مغزی می‌شوند و همچنین بر بخشی از مغز که وظیفه ذخیره خاطرات را برعهده دارد مفید است.

تلاش کنید هر روز دست‌کم نیم ساعت پیاده‌روی تند داشته باشید این کار به شما کمک می‌کند ذهنتان را مرتب کنید و خون‌رسانی به قلبتان را افزایش دهد.

یوگا و مدیتیشن هم از دیگر ورزش‌هاییست که استرس را از شما می‌گیرد و ذهنتان را آرام می‌کند.

راه‌هایی برای افزایش تمرکز

تمرین ذهنی برای افزایش تمرکز

برای تمرین ذهنی راه‌ها و شیوه‌های زیادی وجود دارد که در این‌جا به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

نخستین روش این است که کتابی را برگزینید یک صفحه از آن را در نظر گرفته و اژگانی که در هر بند وجود دارد را بشمارید. این کار را دو تا سه بار انجام دهید تا از این‌که این شمارش را درست انجام داده‌اید مطمئن شوید.

به گزارش رویداد۲۴ در ابتدا این کار را با یک بند آغاز کنید و سپس تمام واژگان آن صفحه را بشمارید. این کار را با حرکات چشم و به شکل ذهنی انجام دهید.

روش دوم این است که روی یک صندلی بنشینید به‌گونه‌ای‌که سر اندکی بالا و چانه تان رو به جلو و شانه‌هایتان به عقب مایل باشد. دست‌تان را همسطح شانه تان بالا برده و به طرف جلو اشاره کنید. به مدت یک دقیقه به انگشتان دست‌تان خیره شوید. همین کار را با دست چپ هم انجام دهید. زمان انجام این کار را آرام آرام افزایش دهید. با این شیوه بعد از مدتی متوجه می‌شوید می‌توانید به‌آسانی روی کاری متمرکز شوید.

روش دیگر برای افزایش تمرکز این است که در حالت دراز کشیده عضله‌هایتان را ریلکس کنید و تنها به ضربان قلب تان بیندیشید. با تمرین این کار پس از مدتی می‌توانید جریان خون در بدنتان را حس کنید. حتی پس از انجام تمرین‌های بسیار وقتی در یک قسمت بدن حس ضعف و درد کردید می‌توانید با تمرکز خون بیش‌تری به آن نقطه از بدن برسانید. شک نداشته باشید که جدی گرفتن این تمرینات و تداوم در انجام آن‌ها سبب بوجود آمدن قدرت تمرکز در ذهن شما می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان