تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲

مقایسه کیفیت گل‌های ملی رونالدو و مسی؛ همسایگان شهریار

عبور لیونل مسی از نقطه عطف صد گل ملی و نزدیک‌تر شدن به شکستن رکورد علی دایی پس از کریس رونالدو، بار دیگر این سوال را در میان هواداران فوتبال ایجاد کرده که کدام یک از این بازیکنان از منظر کیفی، تعداد گل‌های ملی بهتری به ثمر رسانده تا رکورددار شود؟

مقایسه کیفیت گل‌های ملی رونالدو و مسی؛ همسایگان شهریار

رویداد۲۴ به گزارش فوتبال 360، عبور لیونل مسی از نقطه عطف صد گل ملی و نزدیک‌تر شدن به شکستن رکورد علی دایی پس از کریس رونالدو، بار دیگر این سوال را در میان هواداران فوتبال ایجاد کرده که کدام یک از این بازیکنان از منظر کیفی، تعداد گل‌های ملی بهتری به ثمر رسانده تا رکورددار شود؟

علی دایی که مدت‌ها به‌عنوان آقای گل جهان شناخته می‌شد و پس از تجربه گلزنی مقابل کاستاریکا در دیدار دوستانه ابتدای مارس ۲۰۰۶، به مدت ۱۵ سال و ۳ ماه و ۲۲ روز با ۱۰۹ گل ملی صدرنشین لیست گلزنان ملی در تاریخ فوتبال جهان بود در جام ملت‌های اروپای اخیر رکوردش را به لطف کریستیانو رونالدو از دست رفته دید، اما اگرچه رونالدو هنوز گل می‌زند و رکورد خود را بهبود می‌بخشد، مسی هم پس از تاج گذاری در جام‌جهانی قطر روز به روز به رکورد شهریار نزدیک شده و تجربه هت‌تریک لئو مقابل کوراسائو، فوق‌ستاره آرژانتینی را جدیدترین میهمانِ ضیافتِ صد تایی‌ها در کنار دایی و رونالدو لقب داد.

کیفیت بالاتر رکورد دایی

در میان این بازیکنان که احتمالاً تا چند سال آینده یک میهمان جدید را هم کنار خودشان خواهند دید، اسطوره فوتبال ایران عملکرد بهتری از حیث نرخ گلزنی داشته و در تنها ۱۴۸ بازی به ۱۰۹ گل ملی رسیده است. به‌عبارت دیگر، علی دایی میانگین ۰.۷۴ گل به ازای هر بازی ملی را به ثبت رسانده که این آمار، برای رونالدو و مسی به‌ترتیب ۰.۶۲ و ۰.۵۹ بوده است. ضمن اینکه شهریار ایرانی کمتر از رونالدو و مسی هت‌تریک در مسابقات را تجربه کرده و کمتر از ۲ فوق‌ستاره سال‌های اخیر فوتبال جهان از روی نقطه پنالتی آمارش را بهبود بخشیده است.

پنالتی کمتر، هت‌تریک کمتر

علی دایی در دوران حرفه‌ای ملی با احتساب بازی‌های دوستانه، تنها ۱۶ مرتبه از روی نقطه پنالتی دروازه رقبا را باز کرده و ۹۳ گل ملی دیگر در جریان بازی به ثمر رسیده‌اند. رونالدو که نخستین پنالتی ملی خود را در جام‌جهانی ۲۰۰۶ وارد دروازه ابراهیم میرزاپور کرد، پس از آن ۱۷ بار دیگر از روی نقطه پنالتی موفق به گلزنی شد و آمار پنالتی‌های به ثمر نشسته مسی در این میان بیشتر است. لئو ۲۳ بار گلزنی از روی نقطه پنالتی را تجربه کرده و تنها ستاره‌ای است که در این بین جام قهرمانی جهان را بالای سر برده است.

در این بین، اگرچه هر ۲ ستاره سابقه گلزنی به تیم ملی ایران را دارند، اما کریستیانو ۱۰ و مسی ۹ هت‌تریک ملی را به ثبت رسانده‌اند که تنها علی دایی و لیونل مسی در یک بازی سابقه افزایش تعداد گل‌ها به ۵ را داشته‌اند و کریستیانو در طول بازی‌ها بیشتر از ۴ بار دروازه حریفان در یک دیدار را باز نکرده است. در این بین، تنها ۵ گله لیونل مسی به تقابل با استونی در دیدار دوستانه خلاصه می‌شود و علی دایی مقابل سریلانکا در مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ موفق شده ۵ گل در یک دیدار به ثبت برساند.

لذت هت‌تریک مقابل بهترین‌های قاره

تیم ملی ایران سابقه پیروزی بر رقبایی از جمله مالدیو و گوام با مجموع ۳۶ گل در ۲ دیدار را داشته و سهم علی دایی از گلزنی در این دیدار‌ها بیش از ۶ گل نبوده، اما نه آرژانتین و نه پرتغال، سابقه باز کردن دروازه رقبا بیش از ۷ بار در جریان یک دیدار با حضور مسی و رونالدو را نداشته‌اند. اسپانیا، سوئد و سوئیس با کیفیت‌ترین تیم‌هایی بوده‌اند که رونالدو سابقه هت‌تریک مقابل‌شان را در کارنامه دارد و سوئیس، برزیل و اکوادور هم باکیفیت‌ترین هت‌تریک‌های لئو را شاهد بوده‌اند.

علی دایی، اما بهترین هت‌تریکش را مقابل کره‌جنوبی در جام ملت‌های آسیا به ثمر رساند و یک دقیقه مانده به پایان دیدار، خود و برتریِ تیمش را ۴ گله کرد تا نقش اول صعود ایران به نیمه‌نهایی باشد. سال ۱۹۹۶، بهترین دوران حرفه‌ای علی دایی در رده ملی با ۲۲ گل بوده و رونالدو و مسی هرکدام با ۱۴ و ۱۸ گل در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲، بهترین دوران حرفه‌ای خود با پیراهن ملی را تجربه کرده‌اند.

تجربه بهتر دایی و رونالدو در جام ملت‌ها

رونالدو تنها بازیکنی است که ۲ بار هت‌تریک مقابل یک حریف (لیتوانی) را تجربه کرده و در این میان، تنها علی دایی سابقه گلزنی در جام‌جهانی را ندارد. ضمن اینکه لئو به‌عنوان تنها ستاره فاتح جام طلایی با ۱۳ گل در جام‌جهانی عملکردی به مراتب بهتر از رونالدو ۸ گله در این رقابت‌ها داشته است. عملکرد رونالدو و دایی، اما هرکدام با ۱۴ گل در بالاترین سطح رقابت‌های قاره‌ای، جام ملت‌های آسیا و اروپا، بهتر از لئو مسی بوده که هنوز موفق نشده تعداد گل‌های ملی خود در کوپا آمریکا را به بیش از ۱۳ افزایش دهد.

حیاط خلوتِ غول‌کش‌ها

لوکزامبورگ، حریف مورد علاقه رونالدو در عرصه ملی برای گلزنی بوده که ستاره پرتغالی ۱۱ مرتبه دروازه این تیم را باز کرده است. مسی بیش از همه به بولیوی گل زده و تیم‌های ملی مالدیو و لائوس هرکدام با دریافت ۸ گل، بیشترین گل‌های ملی علی دایی به تفکیک رقیب را چسبیده به تور دروازه‌شان دیده‌اند. در میان غول‌های آسیا، علی دایی مجموعاً ۱۲ بار دروازه تیم‌های عربستان سعودی، ژاپن و کره‌جنوبی را باز کرده و اوکراین، بوسنی و مقدونیه تیم‌های اروپایی بوده‌اند که علی دایی سابقه گلزنی مقابل‌شان را دارد.

مسی یا رونالدو؟

مسی و رونالدو، اما مقابل تیم‌های برتر رنکینگ فیفا در سال‌های اخیر از جمله برزیل، فرانسه، بلژیک، هلند، کرواسی و اسپانیا به ترتیب ۱۵ و ۱۴ گل به ثمر رسانده‌اند که برزیل با دریافت ۵ گل، رقیب محبوب لئو مسی بوده و رونالدو بیشتر از همه، دروازه لاله‌های نارنجی را باز کرده است. به تفکیک رقبای برتر جهان، گل‌های ملی ۲ فوق ستاره به شرح ذیل به ثمر رسیده‌اند که ایتالیا و انگلیس، تنها تیم‌هایی بوده‌اند که نه لئو و نه کریستیانو، موفق به باز کردن دروازه‌شان نشده‌اند.

لیونل مسی: برزیل (۵)، فرانسه (۳)، کرواسی (۳)، اسپانیا (۲)، هلند (یک)

کریستیانو رونالدو: هلند (۴)، بلژیک (۳)، اسپانیا (۳)، فرانسه (۲) و کرواسی (یک)
ضمن اینکه در دیدار دوستانه آرژانتین و پرتغال که به تاریخ ۹ مارس ۲۰۱۱ برگزار شد، هم رونالدو موفق شد دروازه آرژانتین را باز کند و هم لیونل مسی مقابل پرتغال گلزنی کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان