تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۲

فواید و مضرات قهوه برای بدن

قهوه یکی از نوشیدنی‌های بسیار پرطرفدار در بین مردم است. این نوشیدنی فواید و مضرات قهوه برای بدن مانند تمام نوشیدنی‌های دیگر به همراه دارد؛ اما در کل باید بگویم قهوه نوشیدنی انرژی‌زا و سالمی است و مگر در موارد استثنا مصرف آن ضرری برای بدن به همراه ندارد.

فواید و مضرات قهوه برای بدن

رویداد۲۴ پیش از اینکه به مصرف قهوه عادت کنید و آن را روزانه در برنامه خود جای دهید، بهتر است ابتدا با ترکیبات، فواید، مضرات و تمامی نکات مربوط به قهوه آشنا شوید سپس آن را میل کنید. در برخی از موارد و بیماری ها که مصرف کافئین برای آنها مناسب نیست، مصرف قهوه باید محدود شود. در ادامه تمامی نکات در رابطه با قهوه و تاثیر آن بر بدن را برای شما توضیح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

قهوه از چه ترکیباتی ساخته شده است؟

قهوه دارای ترکیباتی از جمل کافئین، اتیل فنل، اسید کوئینیک، آنتی اکسیدان و تئوفیلین است. هریک از این ماده‌های موجود در قهوه برای بدن فواید و مضراتی به همراه دارند. بطور مثال کافئین موجود در ترکیبات قهوه، ماده شیمیایی موجود در گیرنده‌های عصبی آدنوزین که سبب به خواب رفتن فرد شده را مسدوده کرده و موجب بی‌خوابی می‌شود و به همین علت پس از مصرف قهوه فرد بیدار می‌ماند.


بیشتر بخوانید: اثرات سوء نوشیدنی‌های انرژی زا که از آن بی خبرید


اتیل فنل موجود در قهوه عطر و بوی بی‌نظیری به قهوه می بخشد و آن عطر و بو در زمان تهیه قهوه مشام شما را نوازش می‌کند. اسید کوئینیک در قهوه، سبب احساس طعم ترش در قهوه می‌شود. این طعم ترش غالب نبوده و معمولاً در کنار طعم تلخ قهوه قابل تشخیص نیست. این ماده باعث سوزش معده شده و به همین علت بهتر است افرادی که از مشکل رفلاکس معده رنج می‌برند، در مصرف قهوه پرهیز کنند.

به گزارش رویداد۲۴ قهوه دارای آنتی اکسیدان‌های قوی است که سبب شادابی و افزایش انرژی بدن می‌شوند. دلیل شادی و نشاط پس از مصرف قهوه وجود آنتی اکسیدان در ترکیبات قهوه است. آخرین ماده در ترکیبات قهوه تئوفیلین است که مانند نوعی مسکن عمل می‌کند. این ماده سبب آرامش عضلات و تسکین علائم بیماری‌هایی چون آسم، برونشیت و آمفیزم می‌شود.

عوارض خوردن قهوه هر روز

فواید و مضرات قهوه

همانطور که گفتیم قهوه هم مانند بسیاری دیگر از نوشیدنی‌ها برای بدن فواید و مضراتی به همراه دارد. بطور کلی در مصرف هر نوع نوشیدنی باید رعایت کرد زیرا مصرف زیاد هر چیزی سبب بروز عوارضی در بدن خواهد شد. طبق تحقیقات صورت گرفته فواید و مضرات شامل موارد زیر هستند:

فواید قهوه

_رفع خستگی بدن

_بهبود عملکرد هوشیاری مغز و اعصاب

_رفع یبوست

_از بین بردن اشتهای کاذب و رسیدن به تناسب اندام

_بهبود تنفس با شل کردن ماهیچه های شش

_افزایش انرژی بدن

_بهبود عملکرد چشم‌ها

_افزایش حافظه با تحریک مغز

_آرامش بخش

_افزایش تیز هوشی

_افزایش تمرکز با داشتن حس آرامش

_تحریک قوای جنسی

مضرات قهوه

_با مصرف قهوه فشار خون بالا می‌رود و به همین دلیل فرادی که از بیماری فشار خون رنج می‌برند نباید قهوه مصرف کنند.

_مصرف بی‌رویه قهوه سبب تضعیف قلب و بیماری‌های قلبی خواهد شد و بیماری قلبی در بین افرادی که قهوه مصرف می‌کنند، چندین برابر دیگر افراد است.

_باعث بالا رفتن کلسترول خون خواهد شد.

_مصرف قهوه در دوران بارداری ممنوع است زیرا مصرف قهوه در این دوران سبب بروز عوارض خطرناکی برای جنین خواهد شد.

_مصرف زیاد قهوه در خانم‌ها سبب بروز کیست تخمدان و سینه می‌شود.

خواص قهوه برای بدن

_قهوه با بالا بردن فشار خون، باعث سردرد می‌شود.

_باعث استرس و در نتیجه لرزش و رعشه در بدن خواهد شد.

_سبب بی خوابی می‌شود.

_باعث ناراحتی روده و معده می‌شود.

_در صورت مصرف بی رویه سبب از بین رفتن قوای جنسی خواهد شد.

_ممکن است باعث حرکت غیر ارادی عضلات بدن شود.

_در برخی از موارد مصرف زیاد قهوه باعث اسهال می‌شود.

سبب سوء هاضمه می‌شود.

طبع قهوه چیست؟

بطور کلی باید بگویم که طبع قهوه سرد و خشک است و با مصرف آن طبع ملین و رطوبت خشک خواهد شد. قهوه به دلیل طبعی که دارد سبب بروز جوش و آکنه بر روی صورت نخواهد شد و با خیالی راحتی می توانید قهوه را میل کنید. طبع قهوه در انواع قهوه یکی بوده و همه قهوه ها دارای طبعی سرد و خشک هستند. البته قابل به ذکر است طبع قهوه سبز با دیگر قهوه‌ها متفاوت بوده و دارای طبعی گرم است.

قهوه چه تاثیری بر روی بدن می گذارد؟

فواید و مضرات قهوه را گفتیم و می‌دانیم قهوه دارای ترکیبات مختلفی بوده که هرکدام تاثیرات مثبت و منفی بر روی بدن می‌گذارند. بطور کلی می‌توان گفت مصرف قهوه برای بدن زیان آور نیست بلکه با استفاده از آن، بیماری های کبدی کاهش می‌یابد، حافظه تقویت می‌شود، به تناسب اندام خواهید رسید  و بسیاری فواید دیگر برای بدن به همراه دارد. در مصرف این نوشیدنی مانند دیگر نوشیدنی‌ها باید تعادل را رعایت کرد و نباید در مصرف آن زیاده روی کرد، زیرا زیاده‌روی در هر چیزی باعث ضرر رسیدن به بدن خواهد شد.

افرادی که از استرس و اضطراب رنج می‌برند، بهتر است این نوشیدنی را مصرف نکنند و بجای آن از نوشیدنی‌هایی مثل چای و.. استفاده کنند. همچنین برای اینکه مصرف قهوه سبب آسیب رسیدن به بدن شما نشود، روزانه بین یک الی دو فنجان قهوه مصرف کنید. توصیه می‌کنیم افرادی که در خواب خود دچار اختلال هستند، قهوه مصرف نکنند زیرا قهوه با دارا بودن کافئین بیخوابی را تشدید خواهد کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان